Mandelorden

Information om religionerna och dess utbredning
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:2. Mandelorden vill försäkra sig om att de som studerar på deras skaola har ett visst minimum av kunskap innan de går ut så att Mandelordens rykte inte helt förstörs. Därför har man hos Acolyterna en lägsta tid man ska var på skolan om man ska studera där. Den är 3 år. Sedan är det frivilligt upp till 6 års studier. Ska man studera längre hos Mandelorden måste man sväras in i orden.
Spikat?!

(Kan se framför mig den högröda familjefadern när sonen efter 6 års kostsamma studier och med en lysande framtid framför sig meddelar att han har svurit in sig i orden då livets högsta mening är kunskap!)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:2. Mandelorden vill försäkra sig om att de som studerar på deras skaola har ett visst minimum av kunskap innan de går ut så att Mandelordens rykte inte helt förstörs. Därför har man hos Acolyterna en lägsta tid man ska var på skolan om man ska studera där. Den är 3 år. Sedan är det frivilligt upp till 6 års studier. Ska man studera längre hos Mandelorden måste man sväras in i orden.
Spikat?!

(Kan se framför mig den högröda familjefadern när sonen efter 6 års kostsamma studier och med en lysande framtid framför sig meddelar att han har svurit in sig i orden då livets högsta mening är kunskap!)

:lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:(Kan se framför mig den högröda familjefadern när sonen efter 6 års kostsamma studier och med en lysande framtid framför sig meddelar att han har svurit in sig i orden då livets högsta mening är kunskap!)
Denna möjlighet för studenten finns självklart, till stor förtret för familjens pengakista! :)
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fraxinus skrev:2. Mandelorden vill försäkra sig om att de som studerar på deras skaola har ett visst minimum av kunskap innan de går ut så att Mandelordens rykte inte helt förstörs. Därför har man hos Acolyterna en lägsta tid man ska var på skolan om man ska studera där. Den är 3 år. Sedan är det frivilligt upp till 6 års studier. Ska man studera längre hos Mandelorden måste man sväras in i orden.
Spikat?!

(Kan se framför mig den högröda familjefadern när sonen efter 6 års kostsamma studier och med en lysande framtid framför sig meddelar att han har svurit in sig i orden då livets högsta mening är kunskap!)
Jag tycker det är spikat men vad tycker de andra och Mikael i synnerhet?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker kompromissen växt fram till något vackert! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi verkar vara överens, efter fjorton snabba sidor! :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Vi verkar vara överens, efter fjorton snabba sidor! :)
Är det någon som har lust att sammanfatta?
Jag tror inte att det kräver så mycket ändringar, men några förtydliganden och ändringar är nog på plats.

Jag kan möjligen tänka mig att göra det, men om någon annan är frivillig så...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har läst genom tråden och en sammanfattning känns rätt ...svår! :)

Tänker dock försöka men göra det punktvis enligt den gamla mallen, och lägga upp varje bit vi enats om i tråden för Ordnar
Mandelorden

Typ
Säte
Storlek
Tillträdeskrav
Rikedomar
Makt
Organisation
Syfte
Grundades
Heraldik
Verksamhet
Historia
Börjar försiktigt och så får ni kommentera undervägs. Jag markerar rödt det som jag avser skal flyttas in i ordenstråden.

Typ
Värdslig munkorden (tidigare religiös orden för gudinnan Ingeril)


Säte
Lyceet i Pendon, Zorakin
Övriga säten:
- lyceet i Gringul, Erebos
- lyceet i Lindaros, Berendien

- lyceet i Argald, Jorpagna
- lyccet i Grivela, Jorpagna

- lyceet i Munzga, Magilre
- lyceet i Bemir, Hynsolge (nerbrunnet och översvämt)
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-02-10 15:14, redigerad totalt 3 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lycéet i Lirvella som du nämnde, finns kanske inte kvar idag?

Tycker hellre Argald lycéet är nytt än Grivela, då grivela måste varit ett av ordens främsta mål redan tidgt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Inte helt bestämt mig när det gäller Lyceet i Lirvella men lutar åt att det inte längre finns kvar under Mandelordens ledning men har behållit namnet som ett nutida "universitet" (i stil med Biblioteken som vi kom fram till tidigare i denna tråd). Hur låter det? :?

Kan byta Argald och Grivela, men vad om ruinstaden(?) Grivela länge varit otillgänglig och endast nyligen "upptäckts" av mandelmunkar från Argald?
Vem anar vilka dolda kunskaper som där kan hittas i resterna av Bibliotecha Magna...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fortsätter och försöker vara kortfattat. Novisen har för avsikt att stanna innom orden och bli mandelmunk medans Acolyten är en student ur sammhällets elit som betalar för sin bildning.

Tillträdeskrav
Novis: 100 sm och läs/skrivkunnighet.
Acolyt: En "donation" vars storlek berättigar till ett visst antal år av undervisning, samt läs/skrivkunnighet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Inte helt bestämt mig när det gäller Lyceet i Lirvella men lutar åt att det inte längre finns kvar under Mandelordens ledning men har behållit namnet som ett nutida "universitet" (i stil med Biblioteken som vi kom fram till tidigare i denna tråd). Hur låter det? :?

Kan byta Argald och Grivela, men vad om ruinstaden(?) Grivela länge varit otillgänglig och endast nyligen "upptäckts" av mandelmunkar från Argald?
Vem anar vilka dolda kunskaper som där kan hittas i resterna av Bibliotecha Magna...
Låter bra med Lirvella som övergivet men vidarelevt som universitet.

Argald/Grivela? Ja då (vi bortser från vad jag skrivit om staden och vad som hänt i Jorpagna) så föreslår jag att vi avvaktar. Vi låter det stå att det finns ett lycée i var stad, men lämnar öppet när de grundades osv tills någon tar på sig Jorpagna, det blir en tuff diskussion har jag förstått från tidigare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Syfte
Sökandet av kunskap, nedtecknandet av kunskap och spridandet av kunskap.


Hur detta går till kommer att fram gå av Verksamhet
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

birkebeineren skrev:Jag gillar, Fraxinus, och tycker vi använder denna indelning!!
Novis= antagen till Mandelorden som förberedelse till munkliv. Dock ej insvuren i Mandelorden ännu. Ålder 10-12 år fram till 18-20 år.

Lärljunge = har nåt fas två i sin utveckling mot att bli Lärd
(Fortfarande Novis men upptagen och insvuren i Mandelorden. Vi funderar på ett annat namn för de Noviser som har nåttden andra fasen och ger sig ut på sina studieresor). Ålder: Från 18- 20 upp till när de bedöms värdiga att bekläda positionen Lärd

Lärd =Mandelmunk som nått Upplysning och som själv börjat lära ut.

Acolyt =betalande student som ej förväntas bli kvar i orden. Han har redan läs och skrivkunnighet samt viss basal kunskap i matematik när han börjar sina studier i Mandelordens regi. Acylotens utbildning är mer allmän och omfattar kanske Matematik, Geografi, Historia Administration/Juridik och språk. De studerar bara under en begränsad tid 4-6 år? Eller lika länge som Novisernas första fas?). Ålder från 10-12 upp till 16-18?
...och noviserna kan tas in utan ett krav om läs- och skriv-kunnighet! :)

Ett sista förslag rörande namnen är att Lärjungen kallas Acolyt och Acolyten kallas Student (senare Mandelit[/i



Vad gäller inträdeskraven så citerar jag dig själv Birke. Det finns inget formellt krav på läskunnighet bland Noviser. Noviserna tas således även in även utan skriv och läskunnighet (även om kunskap om detta säkert ses som en stor fördel bland många Lärde vid urval av noviser).

Många Lärde ser detta som Mandelordens kall, att sprida kunskapens ljus även ner till de lägre klasserna där läs- och skrivkunnighet saknas eller är dålig.
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-02-11 08:13, redigerad totalt 2 gång.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Fraxinus skrev:Jag tog mig en Scotch och satte mig ner med Aidneboken och läste igenom den noggrannt för att få klarhet vad den faktiskt sade om Mandelorden, Lyceum, de Lärde och Pendon som lärdomstad. Det verkar som vi alla haft delvis rätt. :D

Notera att de Lärdes Skara i Pendon inte verkar knutet till Lyceumet eller Mandelorden utan är en fristående grupp lärde. Ändå räknas bara de enligt Aidneboken (med ett Pendon på ca 7000 invånare) till 200 lärde och 800 lärljungar!

Sedan måste ju Juridik och Matematik ingå som ämne(?)! Om inget annat bör det vara lägligt att kunna matematiken när man sitter och övar Alkemi.

(-Öhhh...få se nu hur mycket är ett hekto och hur mycket är ett gram... och vad betyder de där kryssen och krummelurerna...Äsch jag blandar på så får vi se vad som händer!)

Observera dessutom att det verkar finnas två fristående lärdomsgillen. De Lärdes Skara och Andra Kompaniet av Lärde män.

De Lärdes skara är det lärdomsgille som bedriver undervisning i Pendon som inte är kopplat till Mandelorden.

Andra kompaniet av Lärde män är gillet för de tjänstemän som härjar i Pendons olika myndigheter, myntverk, tullhus, slott etc. Med en handfull undantag bedriver dessa inte utbildning. (Däremot bedriver flera av dem studier på egen hand.)



Fråga Är det gamla biblioteket i Luksilo utanför Mandelordens kontroll i dag? Eller finns det en överenskommelse mellan Mandelorden och hertigen om att hertigen "äger" biblioteket men det bemannas av Munkar från Mandelorden.

(Jag lutar mer åt det senare alternativet).
Skriv svar