Vargavinter

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Vargavinter

Inlägg av Rickard »

Jag har börjat skriva ner ett intrigdrivet scenariot som jag spelade för ungefär 1,5 år sedan. Det här kommer att bli en snabb nerskrivning då jag måste panikuppdatera min EDoD-hemsida. Här är en liten försmak.

Krav
Ett par spelare som har stort initiativtagade och som låter munlädret verka innan de tar till vapen. Det kommer att förekomma en hel del namn och väldigt mycket liv och rörelse, så organisationsförmåga är önskvärt hos spelarna. Äventyret kräver också att spelarna håller sig i staden men kan med fördel spelas samtidigt som de har något annat äventyr på gång. Staden som jag utgått ifrån Kandra, men du kan förlägga äventyret var som helst där det finns en magikerakademi.

Speltid
Det är svårt att säga på grund av äventyret upplägg, men runt 4-5 speltillfällen tog det för mig att spela igenom det hela.

Spelsystem
Ett valfritt Basic Role-Playing system, men har skrivits i åtankarna till EDoD. I regel spelar det inte så stor roll, för få värden kommer att nämnas.

Sammanfattning
Det här är ett äventyr med två handlingar som i sin tur har åtta personer med sina egna personliga intressen som kommer att påverkas när rollpersonerna lägger sina näsor i blöt. Den första delhandlingen består av en råttmänsklan med maffialiknande struktur och handlingssätt som bland annat smugglar alkoholbaserade produkter. De vill göra en större vinst genom att ta över ett värdshus, vilket råkar vara det värdshus som rollpersonerna huserar i. Smugglandet är något som en medlem i stadens råd inte ser på med blida ögon, då han själv tjänar en slant på eget smugglande av alkoholvaror. Därför har han sett till att hyra in en hjälte – Rhodan – för att ta hand om problemet.

Samtidigt så hyser en magikerlärd hämndbegär mot stadens magikerakademi, då denne blivit nekad träning av akademi. Med hjälp av en artefakt så har han lyckats frysa akademin och alla individer därinne till is. Isförbannelsen har dock en sidoeffekt genom den sänker värmen en bra bit runtomkring där den används. Artefakten kräver dessutom livskraft för att bibehålla effekten och det får hämnaren genom att, med hjälp av artefakten, suga i sig andra varelsers själar. När den första isattacken kom, så lyckades elementarmagikern i akademin att förvandla sig till en frostvarg, men i sin panik så snedtände besvärjelsen och han blev permanent förlagd i sin varghamn. Magikern söker nu efter vem det är som kan ha lagt förbannelsen och har sett ett samband mellan morden och den tidpunkt för när isbesvärjelsen förnyas.

Äventyret fokuserar på olika individers agendor och det hela är upplagt för att orsaka en mängd misstolkningar hos spelarna. Till och med namnet på äventyret Vargavinter har en dubbelmening, där ordet i sig betyder en sträng och kall vinter men där spelarna kan få för sig att det är frostvargens fel att det är vinter.

Rykten och händelser
Notera att detta är saker som inte behöver vara sanningar, utan är tolkningar av det som skett i staden under en längre tid. Du kan antingen nämna allt det här för spelarna om de har vistats i staden en längre tid, låta ryktena slinka med i vardagligt tal eller en kombination av de båda.
  • Det är vintertid, men det borde vara vår. Folk brukar fundera över när vintern ska ta slut.
  • Det är is runt magikerakademin. Vissa anser att det är magikerna själva som slutit om sig själva, för vem vet vad magiker har i åtankarna? Alla är däremot överens om att man inte bör störa det som pågår.
    En hjälte har anlänt till staden. Rollpersoner kanske ser honom på stadens gator och känner igen honom eller så kan de höra någon prata om hjälten Rhodan.
  • En jättestor vit varg stryker omkring på stadens gator.
  • Det har skett flera dödsfall i staden under senaste tiden, men bara i de nordöstra nedgångna kvarteren. Ibland har det varit djur som strukit med. Vissa skyller på vargen, andra på att rådet inte gör något då det bara är av den lägre klassen som dött, en tredje beskriver hur liken har haft skräck i ögonen, en fjärde hur de sett att något har ätit av offren. Det är få som vet om att offren dör efter mörkrets inbrott, men du kan slänga in det ett tag efter att scenariot dött. Skulle det bli allmänt känt att morden sker vid kvällning, så skulle allt fler hålla sig inomhus.
  • En råttfamilj har tagit över i den undre världen.
  • De har en beryktad lönnmördare som heter Sitch. Ingen vet vem det är i familjen, för alla råttmän ser likadana ut.
Tänk gärna ut lite olika sätt som du kan föra in detta i vardagligt tal. Det gör inget om du återupprepar några av sakerna, även om du redan dragit detta i början av spelmötet. Låt personer som de träffar på ha olika uppfattningar om de ting som sker i staden. Någon kan säga ”Jag önskar att den här förbaskade vintern kunde ta slut” eller beskriv i stil med ”Medan ni vandrar längs stadens gator så ser ni hur barnen leker i snön som fortfarande ligger kvar, trots vårtider”.

Hur rollpersonerna dras in i detta
Eftersom detta äventyr inte kan ta någon som helst hänsyn till vilka sorters rollpersoner spelarna har, så är det din uppgift som spelledare att förhoppningsvis knyta an till spelarna vissa knytpunkter. Om det är nyskapade rollpersoner, så diskutera igenom rollpersonerna för att lättare anpassa dem till scenariot. Måhända är de följeslagare till Rhodan, magikerlärlingar som ville ta lärdom i akademin eller underhuggare till den gamla tjuvkungen i staden. Om rollpersonerna har varit i staden i en veckas tid så huserar de på värdshuset Katten Och Gurkan, där det mesta kommer att utgå ifrån. Här nedan följer lite förslag för att kroka fast äventyrarna i händelserna. Det bästa vore att försöka använda alla krokarna.
  • En bekant till rollpersonerna dör. Det kan vara en kontakt som de ska möta för ett uppdrag eller för belöning av ett redan avklarat uppdrag. Alla saker är kvar på personen och någon kanske lägger märke till den vita vargen som står på ett hustak och spanar mot dem för att sedan försvinna. Det kan vara något husdjur som rollpersonerna har, någon släkting, en vän eller en släktings vän. Huvudsaken är att de har något sorts band till den döde. Om spelarna inte har hört talas om personen innan, så diskutera igenom en person som de känner innan spelmötet sätter igång. Få fram vad för sorts relation de har till personen, låt gärna spelarna själva få hitta ett namn och eventuellt om personen har någon familj och vänskapskrets utöver de själva. Om du låter spelarna hitta på personen sätt så blir bandet starkare och spelarna känner mer för den döde.
  • De blir hyrda av Rhodan att ta hand om råttmänklanen. Huvudmålet är att slå ut deras lönnmördare, som är vapnet för deras terror i staden. Hur de blir hyrda kan variera. Du kan köra det traditionella och få uppdraget när de sitter på ett värdshus eller så kan de sitta på ett värdshus med ett varierat klientel – till och med några råttmän - och se Rhodan komma in, dricka lite och sedan gå därifrån, förföljda av några av de råttmän som de sett redan innan. Råttmännen överfaller sedan Rhodan där spelarna kan ingripa. De kan också helt apropå vandra längs stadens gator och se överfallet på Rhodan.
  • När de sitter på värdshuset så lägger någon (den med högst Vaksamhet) också märke till hur en man kommer in och börjar prata med värdshusvärden. Inget direkt ovanligt, men värdshusvärden verkar upprörd och schasar iväg personen. Pratar rollpersonen med värdshusvärden så säger han bara att det är någon köpman vill köpa hans värdshus. Affärerna har gått dåligt på sistone och fortsätter det på detta sätt, så blir han nog tvungen att sälja huset. På grund av kylan har också priset pressats upp på varorna som han inhandlar. Han är inte säker, men köpmannen har antagligen något att göra med det hela.
Mer kommer när jag har gjort klart allt och gjort en pdf.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

klart intressant o nå ja inte kommer läsa vidare på då ja vill spela det =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Ja, nu har det gått mer än en månad och inget hände. Jo, någonting hände med problem uppstod med ftp:n vilket gjorde att jag inte kunde uppdatera något. Nu har det äntligen löst sig så här är äventyret i sin helhet:

http://www.urverkspel.com/index.php?opt ... &Itemid=51 (169 kb - 7 sidor)

Lämna gärna kommentarer på detta väldigt fria äventyr. Vad det något som ni gillade och vilka funderingar kom upp i huvudet?
Senast redigerad av Rickard den 2009-10-25 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ska läsa igenom det idag. Kul att du delar med dig av ditt äventyrsskrivande! Det är lite jobbigt när ens egen fantasi tryter, så färdiga scenarion kommer väl till pass! :D
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ah, trevligt =)
Vill inte läsa det själv för ja är inte spelledare men kommer skicka det vidare till någon av dom.
Men senariot verkar ju riktigt intressant.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Khamul
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2009-03-12 17:49

Inlägg av Khamul »

finns äventyret kvar Rickard? skulle gärna vilja ta del av det, om det är okej?

//Khamul, Berendisk råttman
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Samma här. Missade det helt :(
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Ah, sorry guys. Missade att folk hade skrivit här. Kan bistå med en länk såhär ett halvår senare. :) Skrolla ner till Vargavinter:

http://www.urverkspel.com/index.php?opt ... &Itemid=51
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar