Vilken utgåva föredrar du?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Vilken utgåva föredrar du?

Inlägg av Krille »

Själv så var det första DoD jag spelade var 91 och Chronopia, och jag fortsatt spela det ganska i 10 år fast det är inte föränns nu på senare tid jag kunnat bekanta mig med Ereb Altor. Dock så finner jag numera systemet lite svåranvänt och knepigt. Det stora problemet är vilket DoD material man faktiskt ska använda sig av med alla handböcker, boxar, gamla kampanjer osv. Att skapa karaktärerna ger stor frihet med BP:systemet men sedan är man låst vid sitt yrke med dess yrkesförmåga och de sekundära färdigheterna blir väldigt dyra. Just yrkesförmågorna är jag kluven till.

Jag tycker dom fungerar bra i grundböckerna, men när man börjar använda yrken som tillkommer i handböcker så blir helt plötsligt rpna superbra: Tex "alvkrigare"(i ALVER) får både +5 på initiativ, kan aldrig bli påsmugen av svartfolk eller dvärgar och har tillgång till fördigheten "Anfall bakifrån" (FV=extra skapa när attacken utförs) vilket tillsammans med skogsalvernas bonus för gömma sig/kamuflage och högt FV i Smyga gör att i en skog så kommer rp i princip ta död på vad som helst även med en nyskapad karaktär.

Har dock beslutat mig för att inrikta mig på att blanda regler från både EDD, DoD Magi, EA Box och DoD 91 och vara selektiv med moduler. Det som funkar, det får vara kvar.
Senast redigerad av Krille den 2008-08-12 21:18, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Själv gick jag nog aldrig riktigt över till 91:an förutom något lite inspiration från handböckerna... Så jag kör med EDD med egna moddar.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Adragoor skrev:Själv gick jag nog aldrig riktigt över till 91:an förutom något lite inspiration från handböckerna... Så jag kör med EDD med egna moddar.
EDD var lite för tidigt för mig. Kom in i rollspelande sommaren 1996 (min storebror köpte DoD91 i en leksaksaffär i Visby, vad man kommer ihåg? :lol: ). Till mitt stora förtret fanns inte så mycket material till Ereb tillgängligt när jag började sätta mig in mer seriöst i det runt 2000, så det blev mest Chronopia-spelande men kunde aldrig hitta något spel jag verkligen fastnade för förutom 91 (gjorde en del försök med Eon men har fortfarande inte orkat klura ut reglerna).

Får ta och sätta mig in i EDD lite djupare, hittills verkar det ganska likt 91 utom karaktärsskapandet och att det är anpassat efter Ereb (eller tvärt om). 91 funkar däremot roligare när man kör med sin egen kampanjvärld där man har större frihet att utnyttja tilläggen i handböckerna.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Krille skrev:
Adragoor skrev:Själv gick jag nog aldrig riktigt över till 91:an förutom något lite inspiration från handböckerna... Så jag kör med EDD med egna moddar.
EDD var lite för tidigt för mig. Kom in i rollspelande sommaren 1996 (min storebror köpte DoD91 i en leksaksaffär i Visby, vad man kommer ihåg? :lol: ). Till mitt stora förtret fanns inte så mycket material till Ereb tillgängligt när jag började sätta mig in mer seriöst i det runt 2000, så det blev mest Chronopia-spelande men kunde aldrig hitta något spel jag verkligen fastnade för förutom 91 (gjorde en del försök med Eon men har fortfarande inte orkat klura ut reglerna).

Får ta och sätta mig in i EDD lite djupare, hittills verkar det ganska likt 91 utom karaktärsskapandet och att det är anpassat efter Ereb (eller tvärt om). 91 funkar däremot roligare när man kör med sin egen kampanjvärld där man har större frihet att utnyttja tilläggen i handböckerna.
EDD är i princip likadant som DoD91 (Dessutom finns reglerna för framslagning av karaktärer i reglerna om man inte gillar BP)... Och det finns en del nackdelar med EDD också. Hur färdigheterna är upplagda i boken bl.a.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Men om man vill skippa hela primär/yrkes/sekundär-systemet, vad vore då en rimlig grundkostnad för att höjafärdigheter i 91?

Primär är x2, yrke x3 och sekundär x5.
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Jag har spelat både, EDoD, DoD´91 och Chronopia men nu (när den här hemsdian finns) när jag har tänkt att gå tillbaka till Ereb Altor så tänker jag att ta EDoD. Det är så enkelt.

Vad gäller egenskaper och färdigheter har jag tänkt att köra en fuling. Det finns sju grundegenskaper Styrka, Fysik, Storlek, Smidighet, Intelligens, Psyke och Karisma. Spelarna får fördela sju satta värden: 17, 15, 15, 13, 13, 11 och 9. (Kanske att spelarna ska kunna sänka en egenskap med ett eller två steg för att lägga det på någon annan, men inte på någon som är högre. Så om en spelar sänker sitt 17 värde till 15 så kan han lägga ett poäng vardera på dom två andra 15 värdena. Då skulle han få 16, 16, 15, 13, 13, 11, 9. Eller sänker en spelare sitt 15 värde till 12 så får han endast lägga de tre poängen på egenskapsvärdena 13, 13, 11 el. 9. Det kanske blev lite roddigt det där men det är en idé).

Det samma ska gälla för färdigheter. Spelaren ska inte välja yrke från regelboken utan istället välja till exempel 5 st uppväxtfärdigheter och fördela FV 7, 5, 5, 3, 1 på dessa. Sedan väljer han 10 yrkesfärdigheter (som kan sammanfalla med uppväxtfärdigheterna och då adderas FV med varadra) och delar ut FV 10, 8, 7, 5, 5, 5, 3, 3, 2, 1. Sedan ska spelledaren välja 3 färdigheter till rollpersonen som han ger 7, 5 och 3 i FV. Detta för att krydda karaktären lite. Sen ska man ju köra med de vanliga baschanserna som baseras på egenskapsvärdena.

Det är en idé hur man skapar rollpersoner till EDoD.

Sen ska jag nog lägga till för- och nackdelar, relationer, begränsningar, livsmål, personlighetsdrag, motiv och massa sådant storytellinggrejer men det kan man friforma fram (eller köra med 10 poängspott till det mesta). :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Vi kör en liten blanding.
Vi använder regler för BP och grundegenskaper från -91 men färdigheter, ep-kostnader och utrustning & pengar från Expert. utrustning för vi tycker dom priserna är roligare, kopparmynt används och saker har lite mer varierande pris.
Förmågor kan köpas för BP som i -91 och Yrkesförmågor har vi kvar.
Yrkesfärdigheterna har vi helt tagit bort då vi tycker att även en Krigare ska kunna leva i naturen o inte enbart ha dom "civiliserade" färdigheterna.
Magi använder vi Magiboxen enbart och inte handboken.
Vissa yrken tycker vi är lite oseriösa men vi har ingen regel om att vi inte får välja dom förutom Bastardmagiker som vi tagit helt bort.

Regler som ja skulle vilja ha eler förändra är:
Förmågor, dessa skulle ja vilja att dom funka mer som Merits and Flaws i White-Wolfs spel. Som dom är nu är dom riktigt trista o ger igentligen inte nå roliga resultat, dom som är bra kostar på tooook för mycke för att dom ska va värda.

Sen ni som läst i regelforumet vet att ja vill ändra regler för Strid, Rustningar och även Magi som ja tycker är lite trist och enformigt =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag gillar nog EDD bäst, även om det har sina klara nackdelar. När jag började bygga om systemet så utgick jag från 91:an och sedan upptäckte jag att jag moddade det mer och mer till att bli mer som EDD.

Nu för tiden så skulle jag nog inte stå ut med DoD-systemen. Allt utrustningspplock, yrkena som stöper rollpersoner i en och samma form, alla färdigheter med specialregler (för att inte tala om besvärjelserna), striderna som är så fruktansvärt tråkiga och alla detaljregler som svärdshand, skadebonus, bärförmåga, träfftabell med mera.

Andy. Drakar och Demoner: Expert brukar förkortas EDD, inte EDoD. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

EDD, utan tvekan... Med hus/sinkadus-regler.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:EDD, utan tvekan... Med hus/sinkadus-regler.
dito + krigarens handbok
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

anders skrev:EDD, utan tvekan... Med hus/sinkadus-regler.
Vilka nummer av Sinkadus innehåller intressanta nya regler?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

En blandning av EDD och -91 (med alla supplement). EDD var det system man växte upp med (fast jag började innan, med grundreglerna, svarta boxen). Har beslutat mig för att återinföra separat kostnad för färdigheter, istället för -91 års version med 2 för primära, 3 för yrkes och 5 för sekundära. Det borde trots allt lättare att lära sig köra vagn än att lära sig alkemi.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Krille skrev:
anders skrev:EDD, utan tvekan... Med hus/sinkadus-regler.
Vilka nummer av Sinkadus innehåller intressanta nya regler?
I Sinkadus 37 finns en komplett lista över alla artiklar ditills. Skitfin översikt.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jag föredrar EDD. Jag började nån gång med svarta boxen (innan EDD).

Sedan använde vi oss av Monsterböckerna och Gigant mycket, samt Magiboxen. Vi gick också över till ett Sinkadus Rollformulär som hade med en del extra regler där man delade upp Grundegenskaper till flera underklasser, samt hade Karaktärsdrag man kunde stylta upp efter behag. Mins inte från vilket nummer ...

Dock kom vi att ta in en del från DoD91, främst "yrken", diverse utrustning samt en del regler och tabeller från tex Krigarens Handbok (strid), Kopparhavets Kapare (sjöfart) och ... Alver (Alver!). Dock skippade vi efter ett tag Krigarens Handbok, då den skapade obalans, å stridsreglerna kändes ... inte så trevliga. Alver boken var vi inte så nöjd med då den verkligen skapade obalans, så den blev mest bara en källa av inspiration, där de flesta "alverhistorier", "raser" och "Yrken" fanns kvar, fast utan Yrkesförmågorna. Kopparhavets Kapare var dock oumbärlig, iaf om man seglade runt en del ...

EDD har ett enkelt system, med lagom detalj för en del grejer. Dock är det inget perfekt system, på långa vägar.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Romulus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-07-24 22:15
Ort: Huddinge

Inlägg av Romulus »

Jag föredrar nog EDD efter ett antal modifikationer.

-91 känns väldigt ogenomtänkt och obalanserat. Det fanns ett par roliga inslag och nyheter som går att använda, men jag vill gärna balansera dessa först.
Do not meddle in the affairs of dragons, for thou art crunchy and go well with ketchup!
Skriv svar