Placering av gamla äventyr i EB?

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av Krille »

Här kan folk posta sina tankar och förslag på var man kan placera gamla äventyr som tillkom innan Ereb Altor helt utformades. Vissa lade de de dock dit i efterhand verkar det som.

Skönheten och Odjuret: Enligt Aidnekartan ligger sjön Anja i Aidnebergen och enligt boken om Aidne så verkar Karlsorden vara en orden inom Lysande Vägen.

Havets Vargar: Själv har jag placerat denna med utgångspunkt i Sigsdahl eller någon annan stans i Jorduashur och resmålet är Magilre och därmed integrera den i Ereb.

Marsklandet är placerat vid kusten i nordvästra Kardien på Aidnekartan.

Vart skall dessa placeras anser ni?:

Dödens Väg (Utspelar sig i Lamanien, en pre-Ereb Altor land)

Ärans Väg: Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta.

Sakath Hans Gravvalv

Spindelkonungens Pyramid

Svart Duell (Syrtanbukten?)

Tvillingbergen

Dimön

Rösten från Forntiden

Jeraz

Novastenen

Djupets Fasor
Senast redigerad av Krille den 2008-08-13 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mina personliga varianter och källor:

Skönheten och Odjuret: I Zorakin (officiellt)

Havets Vargar: Från Halle till västra Morëlvidyn, (Nedbrunna Fatburen: också Jorduashur, på Svalörana eller söder om Halle i byn Ydala .

Marsklandet är placerat vid kusten i nordvästra Kardien på Aidnekartan.

Dödens Väg (Utspelar sig i Lamanien, en pre-Ereb Altor land): Mefimors sjös östkust.

Ärans Väg: Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta. Akrogal (tror nästan vi enats om det på forumet?)

Sakath Hans Gravvalv : Erbulasbergen

Spindelkonungens Pyramid : Efaros öken.

Svart Duell: (Syrtanbukten?) Edited: utanför kusten strax norr om Berendien(enl första Erebkartan i Sink 14) utnför kusten strax norr om Hynsolge (enligt mig att föredra), alternativt utanför Goiana eller Ljusnas kust...om där finns ett alvrike?.

Tvillingbergen: ?

Dimön och Skelettbyns hemlighet: Inmark i Kardien

Rösten från Forntiden: Faltrax enligt äventyret.

Jeraz : Krun enligt förslag på forumet

Novastenen : I vildmarken mellan Jorpagna och Zorakin, norra delarna.

Djupets Fasor och Den stulna elefanten: väster om Mastika Agga

Krugal Svylses: Inmark

Edelfara: Zorakin

Gripeborgs hemlighet: Aidne?

Dåligt Vatten: Aidne? Caddo? Jorpagna?

Den Eingreenska borgen: Zorakin? Magilre?

Det Höga Tornet: Kardbergen mellan Alerien och Palinor.

Auktionen: Kaphalt i Ransard

Harpyornas Näste: Västra Kopparhavet

+ ett antal andra som av källorna tydligt placerats i Ereb eller Jih-pun.

nått sånt har det blivit genom åren... :?
Senast redigerad av Mikael den 2008-03-25 10:50, redigerad totalt 2 gång.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Krugal Svylses: Inmark

Gripeborg: Aidne?

Dåligt Vatten: Aidne? Caddo? Jorpagna?

Den Eingreenska borgen: Zorakin? Magilre?

Det Höga Tornet: Kardbergen mellan Alerien och Palinor.

Auktionen: Kaphalt i Ransard

Harpyornas Näste: Västra Kopparhavet

Dessa äventyr känner jag inte till. Är dessa publicerade i Sinkadus?

"Ärans Väg: Döda Skogen, Maktens Portar och Mörkrets Hjärta. Akrogal (tror nästan vi enats om det på forumet?). "
Akrogal? Hmm det har jag inte tänkt på. Stämmer kanske inte riktigt med miin syn på Akrogal (mer Conan Barbaren och Gengis Khan stuk) men det löser en hel del problematik att placera äventyret där!

"Sakath Hans Gravvalv : Erbulasbergen" . Var ligger dessa?
Senast redigerad av Krille den 2008-08-13 19:43, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, de finns i diverse nummer av Sinkadus. Erbulasbergen är bergskedjan som utgör gränsen mellan Berendien och Felicien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dodens vag: Jorpagna

Novastenen: Jorpagna

Djupets Fasor och Den stulna elefanten: Nostratiet ("Ishavet" kan vara Mefamirs sjo och urgrottorna ligga under Morkerbergen)

:?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

birkebeineren skrev:Dodens vag: Jorpagna

Novastenen: Jorpagna

Djupets Fasor och Den stulna elefanten: Nostratiet ("Ishavet" kan vara Mefamirs sjo och urgrottorna ligga under Morkerbergen)

:?
Lamanien (Dödens Väg) Blir på Jorpagnas västkust då antar jag? Jag har funderat på västra Kopparhavet, Samkarna= Norr om Melukha.

Känner inte till Nostratiet. Ligger alltså mellan Mörkrets Berg och Mefamirs Insjö? Hade tänkt att Lamanien skulle ligga på östra sidan av Mefamir enligt tipps ovan.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael skrev:Mina personliga varianter och källor:



Havets Vargar: Från Halle till västra Morëlvidyn, (Nedbrunna Fatburen: också Jorduashur, på Svalörana eller söder om Halle i byn Ydala .
Själv har jag tänkt att Magilre kanske borde fungera istället för Morelvidyn. Eftersom jag tänkt utveckla Halle lite åt ett anant håll än hur Kaupang ser ut så tror jag jag flyttar Kaupang(nman kan bytas ut då det inte har klingar så väl) till antingen Sigsdal eller västra Nordahl. Landet är ganska feodal-europeiskt, nordmännen har tidigare plundrat där, namnen är ganska medelhavsinspirerde med en spansk-italiensk klang och ansvtåndet är inte allt för långt. (Plus massa nordmän i stird med magillerska riddare på framsidan av Magilre modulen :P )
Henke
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-08-18 17:59

Novastenen

Inlägg av Henke »

Jag lät Novastenen utspela sig i Trakorien på ön Palamux (självklart med en del justeringar). Draken höll till i bergen kring norra Nastrol, gravkammaren låg utanför Fontra Cilor och själva Fontra Cilor var platsen där borgen låg.

Sedan lät jag äventyrarna ta sig genom Gremskporten in i Kargom eftersom det var där "Dingheimul" hade sitt gömställe.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vi spelade för några helger sedan Mäster Anders äventyr Galtevår, då placerat i södra vid bergen i södra Orghin. Det var kul, speciellt högtidsdagarna i Haven uppskattades av spelarna! Naturligtvis fick det "tweekas" och med skohorn passas in i Ereb, men det fungerade. En speciell händelse var när jag lät Istrollen vara så blödiga som troll kan vara i trudvang. Hjältarnas hjärtan grät när de såg hur ynkligt ledsen och rädd istrollet blev efter sin brors hastiga bortgång och var nära att besluta sig för att befria sin fånge innan han offrades av byprästen, men de lät knogarna vitna kring yxskaften och grät inombords istället. Så lyckat, tack anders!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Haha! Kul att du gillade det! Och jag förstår att det var lite jobb att få in äventyret i Ereb-miljö... Jorduashur skulle annars kanske också funka.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag har inte mina gamla Sinkadus längre, men jag kommer ihåg att jag modifierade ett Jack Uppskäraren äventyr, skrivet för Shock, förstås. Jag lät spelarna uppleva och lösa mysteriet i Kandra. Londons East End blev Kandras fattigkvarter och den Indien-inspirerade pensionerade kolonial-översten blev till en f.d. äventyrare med erfarenheter från Jih-Pun.

Det blev väldigt lyckat, faktiskt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Albrekt skrev:Jag har inte mina gamla Sinkadus längre, men jag kommer ihåg att jag modifierade ett Jack Uppskäraren äventyr, skrivet för Shock, förstås. Jag lät spelarna uppleva och lösa mysteriet i Kandra. Londons East End blev Kandras fattigkvarter och den Indien-inspirerade pensionerade kolonial-översten blev till en f.d. äventyrare med erfarenheter från Jih-Pun.

Det blev väldigt lyckat, faktiskt.
det där kan ju bli intressant.. Chock är väl mycket likt DoD-reglerna vill ja minnas?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Ja, när de kom ut på 80-talet, var D&D, Shock och Mutant mer eller mindre identiska, vill jag minnas.

Modifikationen var definitivt inte speciellt arbetskrävande. Det handlade mest om att placera saker och ting på Kandra kartan, och att sedan byta ut Indiska vakter, vapen och monster (en demon) mot liknande från Jih-Pun.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Koolt. Jag skulle nog hellre använda mig av Morëlvidyn eller Efaro, än av Jih-Pun... Men det är jag.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

På den tiden det begav sig hade varken Morëlvidyn eller Efaro uppfunnits än… Möjligtvis var de namn på en karta, men jag tror inte ens det. Så gammal är jag.
Skriv svar