Soltåg

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har redigerat lite i gamla texter och försökt få fram en ordlyd som passar i LV-wikin om det Andra soltåget.

Historisk bakgrund till det Andra Soltåget ur Lysande Vägens perspektiv
Sedan det Första Soltåget 196-199 eO och striderna fram till Solstatens upprättande 212 eO hade mycket hänt i Efaro och inom den Lysande Vägen. Det hade redan den gången varit starka världsliga intressen som drev fram företaget och även om flera heliga platser hade erövrats var det den världsliga Solfararorden som kom att kontrollerade landet. Pilgrimer och troende fick riktig nog beskydd mot hedniska efariter men missionen hade kommit i skymundan och gjorde inga större framgångar. Sedan den andliga Solorden under S:t Justin hade bildats 233-251 eO fanns ett mäktigt redskap att åtgärda dessa förhållanden och många verkade för att skicka ut orden i strid för Etin. När vädjanden om hjälp från Efaro och Solfararorden kom under 270-talet eO slöt de aidniska kungarna upp och pådrivna av den mäktige bontisâl Pergon av Ekeborg ville de ha exarkens välsignelse till ett nytt soltåg. Benardo II var mycket tveksam och hävdade att den Lysande Vägen inte skal bedriva mission genom soltåg men samtidigt har det på senare tid uppstått starka spänningar mellan dalkerna och kyrkan i Aidne och han ser faran för en ytterligare splittring. När den zorakiska bontisâl Kerkel av Framhundra kommer till Arno för att förhandla kan dock en kompromiss uppnås. Ett officiellt godkännande från exarken blir ett sätt att försöka jämna ut motsättningarna inom den Lysande Vägen och något motvilligt tillåter Bernardo II Solorden att delta i soltåget. Med denna indirekta välsignelse från exarken avseglar 275 eO det Andra soltåget officiellt från Ekeborg och Pendon för att anslutas av Solordens skepp utanför Arno.

För en detaljerad redogörelse se:
Andra soltåget


Vad tros? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

BRA Mäster Birke! När Caddo pdf kommer ligger ju snart LV pdf i pipen! :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Superbt birke! En fråga bara - ska LV-artikeln på wikin reflektera vad som slutligen ska med i PDF:en? I så fall ska vi inte ha en "readers digest"-version av historian i LV-artikeln, utan hela alltet som du skrev under "Andra soltåget". Vad anser ni? :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Superbt birke! En fråga bara - ska LV-artikeln på wikin reflektera vad som slutligen ska med i PDF:en? I så fall ska vi inte ha en "readers digest"-version av historian i LV-artikeln, utan hela alltet som du skrev under "Andra soltåget". Vad anser ni? :?
Jag vet inte vad som är bäst, men den långa artikeln berör viktiga detaljer som bör inkluderas i Kardien, Zorakin och Efaro och för att få en sammanhangen både om detta soltåg och de andra måste nästan hela historien samlas... i LV PDF:en?

Jag bör alltså redigera hela den långa artikkeln och skriva den ur ett religiöst perspektiv i stället för ett övergripande historiskt.

Eller har ni några andra bra lösningar?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Nej, jag håller med. Jag kan inte tänka mig en bättre plats för den samlade historien om soltågen än under den Lysande Vägen.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då gör jag väl det.

Kan förresten någon berätta om det står något om soltågen, eller om "solriddare" i Sinkadusartikkeln om Caddo? :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Då gör jag väl det.

Kan förresten någon berätta om det står något om soltågen, eller om "solriddare" i Sinkadusartikkeln om Caddo? :?
Ingenting. Soltågen kom in i bilden i och med Ivanhoeboxen. Det står lite om solriddare (inte solfarare), men jag har redan infogat allt det i Caddo-artikeln. Inget att begrunda vad gäller soltågen alltså. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Inspirerad av frågor i Efaro-tråden letade jag upp skriverier om det första soltåget och försökte färdigställa dessa. Sen insåg jag att jag lovat att skriva ur LV-perspektiv och inte ett rent historisk men ni får hålla till godo så länge. Åsikter mottas med tack! :)

Jag har användt mig av följande personer, både officiella och påhittade:

Zorakins kungar
153-183-199 eO Valien III (Karolu XIIs äldste son)
179-199-227 eO Arviden III (Valien IIIs äldste son)
Kardiens kungar
140-162-199 eO Ovar II Enarme (Kleodriks äldste son)
162-199-222 eO Kleodrik II (Ovar IIs äldste son)
Echternas jarl
165-186-228 eO Aldar Ståndaktig
Exark
195-199 eO Zegedorn I den villrådige
200-218 eO Arcival I den lärde
Solfararordens stormästare
180-212-232 eO Hertogd Ekir av Nordmark


Det Första Soltåget

Upptakten
Mot slutet av 100-talet eO härskade det frid i Aidne och på Caddo. Den kardiska och zorakiska riddarklassen var undersysselsatt, Caddo var enat och den Lysande Vägen stod på höjden av sin makt. Möjligheten till territoriell expansion såg sig given och efter att Zorakin har grundat sin första koloni 174 eO på ögruppen Hakkai faller ögonen snart på Kejsardömet Jorpagnas forna provinser i Efaro. Kardiernas självkänsla har nyligen fått sig en liten brist efter att de inte förmått kasta ut trakorierna ur deras erövring Torilia, och ledda av echtiska stormän stödjer de villigt upp om zorakiernas planer för att visa vad de egentligen går for.Den åldrande Ovar II Enarme i Kardien vill också gå ut i ett riktigt krig en sista gång innan han går till sina fäder. I Zorakin träder 183 eO kung Valien II upp på tronen och han bär inte bara den store riksbyggarens namn utan också den envetenhet som hans kraftfulla farfar Karolu XI ägde. Exark Zegedorn I i Arno som egentligen inte vill annat än gott låter sig rivas med i den krigerska planen och ger sin välsignelse; ett nytt rike under Etins värma ljus i Efaro är målet. Caddos riksråd stödjer också företaget tillsammans med handelshusen.

Soltåget
Exarken har på Etinsdagen 196 eO gjort en uttalelse där alla som vill ansluta sig till ett ”Soltåg” skal samla sig i den zorakiska koloni Hakkai dit han själv skal komma och välsigna ”solfarare” inför resan mot Efaro. Hösten samma år avseglar Zegedorn I från Skapen i Kardien tillsammans med den echtiske jarlen Aldar Ståndaktig och hans trupper från echterriket på Divra. Kung Ovar II seglar samtidigt ut från Faltrax med de kungliga riddarna. På Hakkai väntar Zorakins kung Valien III med sina styrkor och Caddos utsända soldater. Kontingenter från flera länder dit Lysande Vägen spridit sig ansluter också här, speciellt från Jorpagna kommer många riddare. En stor ceremoni hålls av exarken som i egenskap Lysande Vägens ledare ger sin välsignelse till solfararna. Det sägs att Zegedorn II redan dagen efter ångrade sitt beslut men då hade den enorma flottan seglat iväg och han var tvungen att hålla god min för att inte förstöra sitt och kyrkans anseende. Det första målet för soltåget blir den efariska staden Abn Haza dit solfararna anländer precis samtidigt som ett av de otaliga rådslagen Efaros åtta stammar är ökända för skal hållas (huruvida detta var en tillfällighet eller inte har ej sedan kunnat klargöras). Fullständigt kaos utbryter bland de samlade efariterna och när solfararna får syn på de fredsgåvor som traditionellt medbringas vid dessa rådsamlingar är tankarna på fast men fredlig mission borta och det blir ett blodbad. Heliga gudapräster och krigerska pirathövdingar huggs ner sida vid sida om den civila stadsbefolkningen, ingen nåd ges och snart står staden i lågor. Krigsbytet blir enormt. Dessa skeenden kommer att prägla hela det fortsatta soltåget och Efaro kommer att erövras med Etins ljus speglad i blod. Från Abn Haza fortsätter soltåget längs kusten österut, piratborg efter piratborg erövras, stad efter stad faller och det är inte före det stora handelscentrumet Kahr Vosekhe (Kwoske) nås som efariterna lyckas hejda solfararna. En långvarig belägring ingås men slutligen erövras även denna nyckelpunkt och solfararna har nu kontroll över hela norra Efaro. De aidniska kungarna återvänder nu till hemlanden (båda dör senare på året i likhet med exarken, och det har sedan spekulerats på om det rört sig om någon efarisk förbannelse) och lämnar den kardiske hertogd Ekir av Nordmark att fortsätta kamperna. Den echtiske jarlen stannar också, nitisk i sin iver efter att omvända hedningar till Etins ljus. 204 eO har efariterna lyckats samla en flotta av stålklädda kanoter och hotar att skära av solfararnas förrådslinjer men fastnar i den malström som helt plötsligt uppstår mellan Soluna och Samkarna. Händelsen ses som Etins vilja av solfararna och Efaros sjömakt är nu bruten. 210 eO brinner Bylos, en stad som alla efariterna oavsett stamtillhörighet anser som sin kulturs heligaste. Det sista slaget står vid staden Hittin Soldagen 212 eO där en stor men villrådig efarisk arme förgörs av solfararna. Efaro har fallt.

Efterspelet

Efter Slaget vid Hittin utropas Solfararorden som en värdslig riddarorden och hertogd Nordmark blir dens Stormästare. Alla krigare som kämpat i Efaro erbjuds att gå in i orden och många av de som nu som länge stridit under Ekir Nordmarks banèr gör detta. Orden godkänns av utsända från den Lysande Vägens exark Arcival, den echtiske jarlen på vägnar av Kardiens kung Kleodrik II och av den zorakiske kung Arviden III som för tillfället deltar i soltåget.

En nyutnämnt kres-bontisâl för Efaro med säte i Kwoske (som nu Kahr Vosekhe kommer att kallas) avslutar officiellt soltåget och förklarar att en ”Solstat” är etablerad och att den skal administreras av den nyupprättade Solfararorden.

Solkloster etableras Efaro och hela handelssamhällen växer så småningom upp kring dessa. Av efariterna kallas de apidaler efter en förvrängning av det dalkiska ordet för "apidiol" (kloster) och här kommer en blandkultur att utvecklas som Solfararorden och dalkiska handlare under hela Solstatens existens kommer att samarbeta väl om att säkra.

Många erebiska lärde utbyter tankar med de religiösa/filosofiska bergsrikerna i Efaros inland, även magiker hittar ny kunskap hos denna urgamla kultur som här har överlevt.

Jorpagniska solfarare försöker på 220-talet eO bilda en andlig riddarorden men exarken vill inte erkänna den då han redan har egna planer (Solorden). Först på 263 eO tas ”Den Helige Odos Orden” som riddarna kallar sig upp som officiell andlig riddarorden tillhörande Lysande Vägen. Högmästare blir Calmuz Ecato Lugulband som var först över muren vid Kwoskes fall 64 år tidigare.

Feliciska legosoldater utskickade av sin kung Cleriomon II till hjälp för solfararna etablerar en koloni kring staden Bylos. Denne behåller sin självständighet gentemot den upprättade Solstaten och börjar trots protester från Lysande Vägen handla med slavar från östra Efaro.

Caddo börjar handla med norra Soluna, främst med fredliga efariter kring klostren men även kontakter med Sombatse och Thelgul etableras.

”Furgiska Soltåget”
text kommer
Senast redigerad av birkebeineren den 2008-03-27 09:54, redigerad totalt 1 gånger.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Strålande Mäster Birke! :D

Ur kardisk synvinkel allt OK.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Mycket bra! Det vore intressant med mer information om de kulturella och ekonomiska följder som soltågen fick. Jag kan tillägga att den berendiska medverkan var liten, men naggande god (särskilt i de senare soltågen).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bugar för Mäster Birke!
Tackar för att min ”Den Helige Odos Orden” från ordrar kom med! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kul att ni gillar! :D

Väntar också på några ord från LV-ansvarige och Zorakin-ansvarige.
Det vore intressant med mer information om de kulturella och ekonomiska följder som soltågen fick. Jag kan tillägga att den berendiska medverkan var liten, men naggande god (särskilt i de senare soltågen).

Sådana följder kan läggas till eftervart, jag har antydat några men vill börja försiktigt med mest sådant som vi redan vet. Solfarande berendier kan likt jorpagniska ha anslutit sig på Hakkai men jag har avvaktat med att skriva något tills vi vet mera om LVs roll i Berendien.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

birkebeineren skrev: Solfarande berendier kan likt jorpagniska ha anslutit sig på Hakkai men jag har avvaktat med att skriva något tills vi vet mera om LVs roll i Berendien.
I alla fall lär de inte ha haft någon avgörande inverkan på händelseförloppet. Jag kan tänka mig att enstaka ädlingar, som söker äventyr, rikedomar eller återupprättad heder valt att "ta solen" (eller vad säger man?), men att dessa var relativt få till antalet. Under kriget mot Felicien åkte väldigt få berendier eller inga alls på soltåg.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag har en ny kommentar:

1) Vad med de religiösa motiven till soltåget? Även om de inte är viktigast så måste de finnas där.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ursäkta att jag inte kommenterat tidigare..... :oops:

Jag tycker att det ser lysande ut på det hela taget. Men jag saknar, precis som Regil, de andliga motiven till soltåget. Tror att det skulla vara mycket svårt att få med sig större delen av kyrkans bontisâler med enkom världsliga argument.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar