Magi och des kostnad

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Maximala effektgrad är FV/5 Kanske skulle jag egentligen vilja styra det på INT då det är en egenskap som nu annars får något mindre betydelse i vårt system. Men bra ändå! Enkelt och bra tillägg.

Angående pil och drake så är det just det, att ha PSY nog. Vi har inte samma regler när det gäller att höja grundegenskaper, det är dyrt att höja högt, dyrt som kvicksilver.

Kostnaden för en besvärjelse gillade jag inte (erf) ser det som ett krångel bara. Jag styr det lite som du sen var inne på, det är dyrt (pengar) att lära sig eller det kan t.om vara ett äventyrsuppslag att få tag i en viss formel (behöver inte vara kraftfull egentligen bara det att de är otillgängliga).

Att kunna memorera ett sånt fåtal besvärjelser som jag skrev är även det en bra begränsare tycker jag.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hur lär man sig besärjelser med dit system då?
Går man upp ett steg i skolan så kan man den bara eller?
Måste man studera besärjelser på skola för att kunna dom efter man har nått FV?
Hur länge måste man studera isf?

Kan inte förstå vad som är krångel med att det skulle kosta erf att lära sig en besvärjelse, tycker tvärt om att det är logiskt. Är ju enbart en engångskostnad för att lära sig hur magin funkar.
Kan ju va så att det kostar eft att lära sig själv men silver att lära sig på akademi.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Besvärelser lär man sig antingen genom att studera dem (trial and error) eller från lärare. När du skriver erf så har jag förvisso ett liknande grej som vi kör med för vissa magier (Serf=speciella erfarenhetspoäng) vilka läggs vid egenstudier, så likt är det ju. =)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

gjorde en liten Update på reglerna. Gjorde ett altenativ för att lära sig nytt inte kostar erf.
Anledningen är att man måste ju va på en akademi för att lära sig eller träna så reglerna blir lite som för träning för andra färdigheter.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar