Teknologi på Altor

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Teknologi på Altor

Inlägg av Alendor »

Satt igår o kolla på Vetenskap om robotar, 2 delar.
Där fanns det ju en hel del mekaniska konstruktioner som byggdes redan av gammla grekerna. Vattenklockor allt va det va.

Hur pass avancerad är teknologin i Ereb, finns det vattenklockor och hur avancerade är dom?
Den som fanns i dokumentären var ju riktigt simpel och visa istort enbart ett varv på en klocka då det va en stigande arm som snurra klockan. Men det bör ju kunna gå att göra en riktig klocka som vissar alla timmar, minuter och sekunder på dygnet. Den skulle antadligen bli riktigt stor om den skule byggas men det skulle ju va intressant om någon storstad hade någon.

så, vad är den teknologiska nivån i Ereb, finmekaniken, vad byggs och vilka bygger?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Faktum är att t.ex. grekerna under hellenistisk tid och araberna under tidig medeltid var rätt avancerade teknologiskt. Ett berömt exempel är antikytheramekanismen. Annars uppfanns saker som automatiska dörrar, ångmaskiner (som man av någon underlig anledning inte kom på att använda till något vettigt), lufttryckskanoner och diverse mekaniska automater. Egyptiernas kunnighet i kemi (framställning av färgämnen, destillationsapparater, förgyllning) ska heller inte förringas, liksom det s.k. bagdadbatteriet som visar att man möjligen hade kunskaper om elektricitet redan under forntiden.
Under medeltiden glömdes givetvis många av dessa framsteg bort...

Mitt förslag är att Ereb ligger på en nivå som motsvarar europeiskt 1100-1300-tal. (Att det är skillnader mellan olika delar av kontinenten är ju eg. inte så konstigt om kommunikationerna är dåliga.) Mekaniska manicker och fantastiska uppfinningar skulle ju kunna komma från t.ex. Imperium Jorpagnum eller det gamla Krun. Detta möjliggör ju spännande gamla artefakter från forntida riken som man kan hitta...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag och några kompisar har börja spela Baldur's Gate 2 nu och där ser man ju en massa mekaniska maskiner, både små och stora.
Jag skulle mycke väl kunna tänka mig att det byggs div maskiner för att tex öppna porta med hjälp av vatten. I många äventyr så märker man ju att stora dörra ska kunna rubbas, det knackar o skramlar i väggarna. Vatten åker ut någonstans eller fylls igen. Detta bör ju tyda på att ganska mycke kunskaper om mekanik finns och även annvänds men man ser den aldrig. Ja kan lätt se en massa mekaniska maskiner, kanske planeternas bana i ett stor planetarium. Dvärgar lär ju kunna ha en massa "maskiner" o hissannordingar för att transportera saker upp o ner i gruvor.
Ankor tycker ja skulle kunna va bra på den lite mer finmekaniska delen, dom kanske gör en massa små mekaniska leksaker o glober.

Mycke kanske inte är så annvänbart utan enbart byggs för att Ingengören ville ha nå som torkar hans tvätt snabbare.
Det kanska finns en stor klocka i något torn, slott eller en akademi någonstans som har en massa gubbar som åkeromkring. Golv som snurar för att fytta om folkmassan i någon stor "lektionssal".
En stor dam som driver en massa "industrier" i någon bergsstad.

...
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hur är det med tryckarkonsten.
Läser ju en hel del Pratchett o där har ju dvärgarna konstruerat en tryckmaskin, skulle det va möjligt i Ereb?
Skulle själv kunna tänka mig att dvärgar och ankor skulle kunna pyssla med detta, speciellt i dom riktigt stora städerna runt Kopparhavet.
Kanske det finns någon form av tidning i någon stad?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag ska vara lite tråkig, men du verkar helt glömma att det finns magi, som säkerligen hämmar den teknologiska utvecklingen. Vem vill skapa ett avancerat, självrengörande kloaksystem när magikerna lika gärna kan spola ut det hela på ett nafs? De kan göra kompasser som alltid pekar mot en stad eller mot ett väderstreck. De kan duplicera böcker utan nämnvärd tid med mera.

Möjligt att Caddo och andra länder har en utvecklad teknologi. Det hela beror också på vilken nivå man sätter det hela. Om magi är såpass ovanligt att man i princip aldrig stöter på en magiker under en livstid så bör man nog inte ta magin i åtanke.

Det finns rollspel där magi och teknologi finns tillsammans. I Arcanum (finns som CRPG också) så finns både och i en utvecklad form, typ nekromanter och illusionister sida vid sida om robotar och högteknologiska rustningar. I Deadlands så är de traditionella magikerna ovanliga och teknologerna kan göra all sorts ting... med magi. Detta vet de dock inte om själva.

Vid närmare eftertanke, det här inlägget känns som om det mer kompletterar din fråga i trådstarten: "vad är den teknologiska nivån i Ereb"
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jo visst skulle magi kunna sköta det hela men då, som du säger, måste man ju ta up hur vanligt magi är.

Men när det gäller att bygga saker bör ju magi kunna annvändas, iaf byggnader. Att göra dom små kokstäverna för ett tryckeri bör ju va någon finsmed som graverar o skär till.

Man kan ju också fråga sig, Varför använda magi när en maskin kan göra det lika bra? Magi tar ju trots alt kraft från magikern (psyke)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Inte alltid, vilket tar oss in på boktryckarkonsten. Minimagin "Skriva" gör boktryckarkonsten "onödig" om man har magiker som ett naturligt inslag i världen (vilket vi har). För mig är det knappast otroligt om den minimagin utvecklades så att flera pennor skrev samtidigt eller med Permanens och nexus kunde säljas till bokbolag
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Alendor skrev:Hur är det med tryckarkonsten.
Läser ju en hel del Pratchett o där har ju dvärgarna konstruerat en tryckmaskin, skulle det va möjligt i Ereb?
Skulle själv kunna tänka mig att dvärgar och ankor skulle kunna pyssla med detta, speciellt i dom riktigt stora städerna runt Kopparhavet.
Kanske det finns någon form av tidning i någon stad?
En tidigare idé som jag hade är att man i Ereb är på nivån att man ibland trycker böcker med blocktrycksteknik. Dvs. varje sida är ett träsnitt som innehåller både text och/eller bilder. Anledningen till att man använder en sådan teknik är att man vill undvika skrivarfel. I vissa kloster eller akademier finns validerade block för tryckande av viktiga verk. Dessa block är givetvis mycket dyrbara och vaktas noga. Behövs ett nytt exemplar av boken tar man helt enkelt fram de ibland flera hundra år gamla blocken och trycker en.
Att trycka med träblock är dock en förhållandevis ovanlig teknik. Endast i de fall en mycket stor upplaga ska tillverkas finns det en poäng eftersom det tar lång tid och är kostsamt att skära ut de hundratals eller tusentals block som krävs för en hel bok. Jag kan tänka mig att exempelvis den Gyllene Boken finns i blocktryck för att lättare kunna spridas, medan Arheniemus den Grönspräckliges bok Elementarnoders teknomagiska betydelse i bergstrakter endast finns i två handskrivna exemplar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter som en mycket bra lösning Adragoor!

Det är alltså blocktryck som den allsidige dvärgen Guazzo Arathazo bedriver i Krilloan.
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Arise long since dead and do my bidding!

Inlägg av Oden »

Hade lite mer funderingar kring byggnadskonst och hur folk i ereb bygger sina kojor/hus/borgar/palats. Jag fann en liten notis i Krigarens handbok angående befästa borgar men inte mycket mer.

#1 Till vilken grad blandar man in magi i det hela? Det finns en hel del magiker, men inte överallt och jag tvivlar på att de gör det gratis. Är magin ett exklusivt sätt att uppföra byggnader med som gör det snabbare/bättre men till löjligt höga priser?

#2 Om man vill bygga något men inte har tillgång till magi. Kan man uppföra samma byggnad fast långsamare, eller finns det en gräns där man helt enkelt måste börja använda magi? Var är gränsen?

Hur stor del av husen i en by är byggda med hjälp av magi?
Hur stor del av husen i en köping är byggda med hjälp av magi?
Hur stor del av husen i en stad är byggda med hjälp av magi?
Hur stor del av husen i en huvudstad är byggda med hjälp av magi?

#3 Vilken nivå ligger kunskapen på? Fanns en notis i Krigarens handbok att byggmästare kunde hållfasthet. Är det riktiga kunskaper eller enbart saker exempelvis som; "Det här funkade förra gången vi provade" och "Det här rasade när vi byggde det", Trial and error? Är det säkrast att hyra in en lärd man för att gå igenom ritningarna innan man bygger? Använder man ens ritningar och kan alla läsa den eller är det bara något för byggmästarna?

#4 Landsskiftningar. Kanske något för varje landstråd. Hur skiljer sig byggnaders funktioner, utseenden och byggtekniker ut mellan länderna? Vilka ses som de bästa och sämsta på att bygga? Är det värt priset att anlita en byggmäster från land X om man vill bygga i land Y?

#5 Vägar, broar, tunnlar. Vill man frakta något är urskogen inte bästa stället. Hur ser landsvägarna ut? Endast trampad jord eller finns stenlagda vägar, eller är det endast i stadskärnorna man bryr sig om sånt? Hur långa/stora kan broarna bli? Är tunnlar genom oländig terräng endast för dvärgarna? Vem sponsrar/underhåller vägarna? Kungen? Handelsgillena?


Själv ser jag det som att magiska konstruktioner hör till ovanligheterna. Till och med magiker själva hyr in någon för att göra grovjobbet så att de är fria att lägga till de magiska aspekterna och funktionerna själva. Vid palats/borgar och andra större skrytbyggen tror jag snarare att magikerns jobb blir att förstärka väggar eller lägga skyddsbesvärjelser snarare än att mura/skapa väggarna från grunden. Möjligtvis leda om vattenflöden för användning eller avlopp eller kanske en magisk brunn som aldrig sinar.

Mindre byar fixar det mesta själva med hjälp av att samla byn och hjälpas åt. Då kan man bygga det mesta från bostadshus till mindre trä/stenbroar och kanske en rejäl kyrka. Inne i städerna kan en magiker leva ett liv i lyx genom att hyra ut sina tjänster såsom att eldsäkra ett snickeri, ljuddämpa en kyrka eller bara ett läsrum hos någon gillesmästare. Jag tvivlar på att det är vanligt med en magiker som snor runt bland grovjobbarna på ett bygge och försöker lägga besvärjelser samtidigt som han försöker att hålla sin dyra skrud fri från lera.


Funderingar, svar och frågor välkomna. :D
Skriv svar