Erebos

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Titta även på de här funderingarna.
viewtopic.php?p=15027&highlight=#15027
Jag tolkade också rötäggens affärer som utanför Huset Hinkares officiella politik.

Festglades exentrisiteter måste bara med, även kusinen som beskrivs i Kopparhavets Kapare-modulen. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Handlaren Erbolsus här i EAÄ ett par slavar och en fråga är då om Erebos är en slavnation eller om de två efariterna tillhör undantagen?
Mikael skrev:Tycker slaveri skall vara tillåtet, men inte lika vanligt som i tex Felicien.
birkebeineren skrev:Har tyvär inte mina Sinkadusar tillgängliga men Ordo Nova tror jag är en organisation som de flesta högt uppsatta i Erebos handlelshus känner till och använder. Genom denna sköts handel som staten Erebos officiellt inte bedriver men som de vill tjäna pengar på och således sköter i det dolda. En så känslig vara som slavar borde därför vara mycket praktisk att sköta genom Kasyr som inte tillhör riket men som ligger på mycket praktisk avstånd utanför kusten.
Mikael skrev:Hur känsligt är slavhandel för Erebos? Bäst att fråga i Erebos...
Mäster Lindén, vi behöver höra dina tankar här!?
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Slavhandel är i Erebos tillåtet enligt mig, saken är att i princip all handel är tillåten såvida Handelshusen direkt eller indirekt kontrollerar den. I de första raderna om Erebos står det de facto om landet där allt kan köpas så länge man har pengar (för trött för at leta upp den egentliga texten nu). Naturligtvis tycker är det inte lika vanligt som Felicien men att slavar förekommer och handlas med ser jag som en självklarhet. Kan inte inte minnas någon text som talar emot det (tvärtom massor som talar för.. minns vagt att slavhandel t.om nämns i något sinkadusäventyr).

Ordo Nova kan jag inte direkt minnas nu, mängder av ordnar, sällskap och akademier nämns i böcker, sinkaduser och äventyr så det kanske är förlåtligt =)

Kanske tänker du på Ockulta Negro (heter det inte riktigt men nära på om jag inte minns fel utan att öppna min Erebosfil). Jag ska skumma allt jag har efter Ordo Nova för någonstans ringer det en klocka om "Genom denna sköts handel som staten Erebos officiellt inte bedriver men som de vill tjäna pengar på och således sköter i det dolda.". Återkommer i frågan.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Hur stor tycker ni att stormännens makt bör vara, hur hög är kampviljan och hur utbredd ska missnöjet vara. Anser personligen att detta bör vara ganska begränsade grupper egentligen dels pga. att det blir sådan enorm skillnad mellan öarna trots att handel ej främst sker genom den handelshuskontrollerade huvudstan utan i Gringul (där stormännen ska vara som starkast..) enligt litteraturen. Det tycker jag klingar ganska illla iom att handelshusen har så stort inflytande över handeln.

Har vissa svårigheter att urskilja vilka handelshus som är starkast av de 5 och framförallt hur detta ter sig politiskt. (de har enligt böckerna samma "veto"-rätt.

Mixade etniciteter i massor i denna lysande handelsstat- Finns rasism i Ereb Altor och isåfall hur ter sig denna i Erebos? (Och hur funkar isåfall slavhandeln?)

8-faldiga vägarnas hus är en underbar och viktig sammanslutning - vilket inflytande och vlken funktion har de för staten och övriga länder?

Är det vettigt att något av handelshusen verkligen har viss vampyrisk härkomst/samröre. Det känns skönt men samtidigt är det inte riktigt D&D kanske =) [känns detta sista stycke jobbigt så blunda bara, inte ett ord skrivet om det men jag gillade känslan hehe)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Lindén skrev:Hur stor tycker ni att stormännens makt bör vara, hur hög är kampviljan och hur utbredd ska missnöjet vara. Anser personligen att detta bör vara ganska begränsade grupper egentligen dels pga. att det blir sådan enorm skillnad mellan öarna trots att handel ej främst sker genom den handelshuskontrollerade huvudstan utan i Gringul (där stormännen ska vara som starkast..) enligt litteraturen. Det tycker jag klingar ganska illla iom att handelshusen har så stort inflytande över handeln.

Har vissa svårigheter att urskilja vilka handelshus som är starkast av de 5 och framförallt hur detta ter sig politiskt. (de har enligt böckerna samma "veto"-rätt.

Mixade etniciteter i massor i denna lysande handelsstat- Finns rasism i Ereb Altor och isåfall hur ter sig denna i Erebos? (Och hur funkar isåfall slavhandeln?)

8-faldiga vägarnas hus är en underbar och viktig sammanslutning - vilket inflytande och vlken funktion har de för staten och övriga länder?

Är det vettigt att något av handelshusen verkligen har viss vampyrisk härkomst/samröre. Det känns skönt men samtidigt är det inte riktigt D&D kanske =) [känns detta sista stycke jobbigt så blunda bara, inte ett ord skrivet om det men jag gillade känslan hehe)
* Tycker att stormännen skall vara muttrande stofiler som kanske drömmer om gamla tider, men inte har så mycket att komma med längre. Handelshusen dominerar givetvis även i Gringul.

* Rasism... det måste ju finnas. Den kanske däremot är starkast gentemot svartfolk och liknande, det skulle vara kul om man inte gjorde så stor skillnad beroende på hudfärg. Hemma i Kardien har vi gott om en etniskt baserad "rasism". Jag tycker gott att Erebos kan vara som Trakorien - lite av en multikulturell smältdegel. Money talks.

* Jag blundar för det sista stycket. Det räcker med demonologi i källaren tycker jag. 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lindén skrev:Hur stor tycker ni att stormännens makt bör vara, hur hög är kampviljan och hur utbredd ska missnöjet vara. Anser personligen att detta bör vara ganska begränsade grupper egentligen dels pga. att det blir sådan enorm skillnad mellan öarna trots att handel ej främst sker genom den handelshuskontrollerade huvudstan utan i Gringul (där stormännen ska vara som starkast..) enligt litteraturen. Det tycker jag klingar ganska illla iom att handelshusen har så stort inflytande över handeln.
Många av stormännen kanske är nöjda med sin lott utanför handelsstäderna, där har de kontroll över stora fiskarflottor vars skörd de sedan mot god betalning säljer till de olika handelshusen, och de lever också ett relativt tryggt liv i skuggan av den stärka erebosiska flottan som skyddar örikets hemfarvatten mot pirater och plundrare (som sällan är ute efter slemmig fisk). Dessa något hembekväma fiskarbaroner behöver dock inte vara de enda, utan vissa mäktiga stormännahus, som Tjurhornarna, är ute efter att återta sin förlorade makt från Femhusrådet och intrigerar friskt men kanske inte med så stor framgång?
Lindén skrev:Har vissa svårigheter att urskilja vilka handelshus som är starkast av de 5 och framförallt hur detta ter sig politiskt. (de har enligt böckerna samma "veto"-rätt.

Huset Festglade har jag tolkat som är det främsta bland lika, och att de alla fem åtminstonde i teorin har lika stor makt. Detta varierar förmodligen med hur respektives handel artar sig men enligt lag är de jämnlika. Sen så har jag för mig att detta beskrivs i Sinkadusartikkeln där Erebos styresätt beskrivs?
Lindén skrev:Mixade etniciteter i massor i denna lysande handelsstat- Finns rasism i Ereb Altor och isåfall hur ter sig denna i Erebos? (Och hur funkar isåfall slavhandeln?)
Ser inte erebosierna rätt praktisk på frågan, de handlar med allt och alla så länge de tjänar på det? Med följden att de anser den viktigare som själv har skapat sin framgång framför både den som har ärvt rikdom och sådana som inte lyckats lika bra som de själva? En slav är någon som sålts och kjöps som slav och har inget med etnicitet eller ras att göra. Svarta ankor kanske inte gillas pga av sin förkärlek till pirateri men detta bedriver också felicier m.fl. och rasen (ett begrepp som i EA med faktiska raser har en mer relevant betydelse) har inget med rasism att göra. Enligt tankarna kring stadsstaten Kasyr så sköter erebosierna all(?) slavhandel här och detta indikerar kanske att Femhusrådets officiella politik är att inte bedriva sådan handel? Lysande Vägen som finns närvarande i Erebos (om än med liten makt?) lär verka mot slavhandel och en anledning, möjligtvis långsökt sådan, till att verka för kan vara att förhindra att religionen sprider sig på öarna? :?
Lindén skrev:8-faldiga vägarnas hus är en underbar och viktig sammanslutning - vilket inflytande och vlken funktion har de för staten och övriga länder?
Magikerna försöker kanske hålla sig utanför politiken även om de kanske assisterar Femhusrådet som enhet (alltså inte av de enskilda husen) vid tillfällen. Handlarna kanske också vill "klara sig själv" och helst undviker magisk hjälp? Ev. är detta något som gudinnan Frashikel förespråkar?
Detta kan dock vara en situation som håller på att ändras då hotet från felicierna har blivit större och dessa friskt använder sig av havsmagiker som endast kan motstås med erebosisk motmagi?

En annan tanke angående Åttfäldiga vägens Hus är någon koppling till det som sägs angående Kejsardömet Jorpagna; att de erebosiska öarna var ett center för magiker under imperiets dagar, kanske akademiet faktisk har uråldriga anor? Det kan också eventuellt vara ett nutida center för elementärmagi enligt den joriska traditionen och Erebs främsta innom denna rikting (se inlägg i Magi-tråden viewtopic.php?t=80&postdays=0&postorder=asc&start=105).
Lindén skrev:Är det vettigt att något av handelshusen verkligen har viss vampyrisk härkomst/samröre. Det känns skönt men samtidigt är det inte riktigt D&D kanske =) [känns detta sista stycke jobbigt så blunda bara, inte ett ord skrivet om det men jag gillade känslan hehe)
Huset Festglade fuskar lite innom demonologin redan, men kom med lite vampyriska tankar så får vi se hur du tänker! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Lindén skrev:Är det vettigt att något av handelshusen verkligen har viss vampyrisk härkomst/samröre. Det känns skönt men samtidigt är det inte riktigt D&D kanske =) [känns detta sista stycke jobbigt så blunda bara, inte ett ord skrivet om det men jag gillade känslan hehe)
Mellan vampyrer och demoner råder nog ibland en viss ömsesidig respekt. I ett äventyr jag skrev för ett par år sedan var en alkemistvampyr en av de höga hönsen i en demonisk svarta-månen-kult...
Så, varför inte? Enstaka vampyrer kan nog få plats i Erebos också...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Lindén skrev:Slavhandel är i Erebos tillåtet enligt mig, saken är att i princip all handel är tillåten såvida Handelshusen direkt eller indirekt kontrollerar den. I de första raderna om Erebos står det de facto om landet där allt kan köpas så länge man har pengar (för trött för at leta upp den egentliga texten nu). Naturligtvis tycker är det inte lika vanligt som Felicien men att slavar förekommer och handlas med ser jag som en självklarhet. Kan inte inte minnas någon text som talar emot det (tvärtom massor som talar för.. minns vagt att slavhandel t.om nämns i något sinkadusäventyr).
Förslag:
Slavar i Erebos finns främst inom hushållen som husslavar.
Det finns gott om landlösa daglönare som hyrs in till godsens jordbruk, så här finns inget behov av slavar. I övrigt kanske de kan behövas till att utföra de farligaste och minst åtråvärda samhällsysslorna. Galärslavar?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Är det vettigt att något av handelshusen verkligen har viss vampyrisk härkomst/samröre. Det känns skönt men samtidigt är det inte riktigt D&D kanske =) [känns detta sista stycke jobbigt så blunda bara, inte ett ord skrivet om det men jag gillade känslan hehe)
Min första reaktion var "å nej, inte vampire här också", men efter att den första chocken lagt sig så ärväl jag inte riktigt lika negativ. Men det måste ju göras på ett "Erebaltorvis" då och inte som ett sätt att få in Vampire-vampyrer i Erebaltor. Då tycker jag det känns bäst med samröre och inte någon vampyrhärkomst. Sen så kanske det blir lite för mycket med vampyrinslag hos ett av de fem handelshusen, om redan ett av dem trixar med demoner, men det är väl en smaksak. En ide som just slog mig är att kanske istället låta Tjurhornarna intrigera med någon vampyr för att återta deras förlorade makt. För ärligt talat finns det gott om demonsekter och nekromantiker runt om i Ereb, men vampyrerna är väl inte lika vanliga och detta skulle ju vara ett sätt att ge även dem en plats i texterna om Ereb altor.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Regil skrev:
Lindén skrev:Slavhandel är i Erebos tillåtet enligt mig, saken är att i princip all handel är tillåten såvida Handelshusen direkt eller indirekt kontrollerar den. I de första raderna om Erebos står det de facto om landet där allt kan köpas så länge man har pengar (för trött för at leta upp den egentliga texten nu). Naturligtvis tycker är det inte lika vanligt som Felicien men att slavar förekommer och handlas med ser jag som en självklarhet. Kan inte inte minnas någon text som talar emot det (tvärtom massor som talar för.. minns vagt att slavhandel t.om nämns i något sinkadusäventyr).
Förslag:
Slavar i Erebos finns främst inom hushållen som husslavar.
Det finns gott om landlösa daglönare som hyrs in till godsens jordbruk, så här finns inget behov av slavar. I övrigt kanske de kan behövas till att utföra de farligaste och minst åtråvärda samhällsysslorna. Galärslavar?
Förbud mot att sälja slavar är en sak men att ha behov av att ha slavar är en annan. Den smarte Erebosiska köpmanen anställer naturligtvis daglönare med låg lön, vid dagens slut köper dessa daglönare mat av köpmannen som inte bara fick ett arbete utfört utan också kunde räkna med en liten vinst. Daglönelaget, som inte är några enkla bönder utan stolta fria Erebosier, arbetar naturligtvis på akord så ju snabbare arbetet blir slutfört dessto större vinst för arbetarna. Har man istället slavar så måste man föda dem, anställa någon eller några som övervakar dem och vid dagens slut har man ingen vinst.
Slaveriet kan vara straff för brottslingar eller krigsfångar.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Lindén:
Slavhandel är i Erebos tillåtet enligt mig, saken är att i princip all handel är tillåten såvida Handelshusen direkt eller indirekt kontrollerar den. I de första raderna om Erebos står det de facto om landet där allt kan köpas så länge man har pengar (för trött för at leta upp den egentliga texten nu). Naturligtvis tycker är det inte lika vanligt som Felicien men att slavar förekommer och handlas med ser jag som en självklarhet. Kan inte inte minnas någon text som talar emot det (tvärtom massor som talar för.. minns vagt att slavhandel t.om nämns i något sinkadusäventyr).
I M&M står det ungefär så här angående Kasyrs slavhandel, som ju ger vissa referenser till Erebos också.
På Caddo existerar inget slaveri och caddiska köpmän är officiellt förbjudna att ägna sig åt slavhandel (må vara att många ändå har det som bisyssla). På Erebos är slaveri sällsynt och dess köpmän har mer inkomstbringande saker att ägna sig åt. Sålunda kunde den kända slavmarknaden växa fram.
Regils förslag angående husslavar är väl inte så tokigt, med en stor arbetsstyrka fria män att tillgå för det mesta arbetet. Husslavarna kanske heller inte ska vara så vanliga, utan mer en statussymbol, för att passa med det officiella materialet?

Att Erebos slavhandel sköts diskret via Kasyr passar också bra med tankarna i Kasyr-tråden och som ger Kasyr en plats i tillvaron. Men detta är ju inte hugget i sten. :)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Alla: Wow vilket gensvar! skitskoj och många riktigt bra kommentarer, jag ska botanisera kring dessa friskt för mycket var skitbra och går perfekt in i det Erebos jag tänker!

Angående vampyrkopplingen hos ett av handelshusen verkar det fått ett varmare mottagande än vad jag först trodde - skoj! Som Bergdahl skriver är det nog dags att vi ger dem en plats i Ereb, är något trött faktiskt på alla dessa intelligenta raser/monster osv. som egentligen aldrig får göra något av sin förmåga och utnyttja sitt intellekt. Då det redan finns samröre med demoner/demonologi hos ett (svagare) hus kan det vara intressant att se hur ett "samarbete" skulle se ut mellan dessa två hus mot det starkare festglade eller Hinkarna!

MEN, då ni är flera som stödjer tanken och har goda idéer så vill jag inte ensamt hålla i taktpinnen gällande detta hus - Låt oss tillsammans utveckla detta hus för det vore skitskoj som inslag och kanske lämnar 10000 äventyrsuppslag i synnerhet då vampyrklanernas utbredning är så begränsad. Så hjälp mig med denna boll!

Låt oss starta! =)
1: Vilket hus?
2: Hur ser kopplingen ut?
3: Hur ter sig detta?
4: Vilken typ av vampyrer är det? (gillar om de smälter in)
5: Flumma fritt!!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hurom detta nu blir så vill jag bara påminna att det är Femhusrådets mäktigaste handelshus Festglade som har ett överhuvud (Efraim?) vars fuskande i demonologi gör Nohstrils gator otrygga.

Någon som minns namnen på de fem husen?

1-Festglade
2-Hinkare
3-
4-
5-

Och en fundering; är eventuellt ett av husen rent ankiskt? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Som Bergdahl skriver är det nog dags att vi ger dem en plats i Ereb
Jo, men med en viktig reservation från min sida:

* Vill inte ha dem som vampyrerna i Vampire. Alltså inga vampyrklaner osv. Jag skulle nog hellre se vampyrer som mäktiga odöda individer. Så jag ser helst en mäktig vampyr, eller möjligtvis en liten skara... bara ingen klan!

Sen så ser jag inget fel i att arbeta in vampyrer i Ereb och ge dem lite tid i rampljuset så att säga, och visst kan Erebos vara en möjlig scen för detta. Men med tanke på att Festglade redan pysslar med demonologi tycker jag det kan bli lite för mycket om ett av de fyra andra handelshusen i femhusrådet har samröre med en vampyr/vampyrer. Nää, då tycker jag det är bättre som jag skrev innan att låta Stormannahuset Tjurhornarna ha samröre med vampyren/vampyrerna för att återta sin förlorade makt. Vad vampyren får ut av avtalet är ju en annan sak. Men detta kanske är lämpligare som någon form av kampanjförslag?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev: Någon som minns namnen på de fem husen?

1-Festglade
2-Hinkare
Och en fundering; är eventuellt ett av husen rent ankiskt? :?
*Ermini
*Gararin
*Hypon
(Sink 25)
Inga ankor tycker jag.
Dock finns det stora ankiska huset Dluring i Nohstril... tror jag.

Vampyr bland 5husen? Nej, blir trångt med demonologen och förädarna. Hellre isf Bergdahls idé, eller ett mindre handelshus underställt ett av de fem? Fast jag skulle nog hellre se en vampyrjurist som högste rådgivare till ett av husen. Enstaka individer inte klaner.

Vampyrer har dessutom en plats i Ereb: Monturerna "kryllar" av dem. Dessutom har de behov av handelshus som kan finansiera äventyrare och dödsriddare att söka artefakter som kan befria Imaria...så kanske ett handelshus i alla fall?
Skriv svar