Äventyr i Ereb

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Med risk för att låta enkelspårig så är jag övertygad om att båda egenskaperna står att finna i ngn av nargurs svampar annars :lol:

Med det våre onekligen trevligt att förankra senos cypressen hårdare i ereb :D

Jag älskar återknytningar/återanvändande av fakta, personer, ting och källor. Det gör världen trovärdigare...
Ja, det tycker jag också! Nargurregionen har ju utvecklats av birkebeineren och andra på forumet till att bli mer än "en stor skog med barbarer", så det är väldigt tacksamt att använda sig av materialet. Sedan är Fraxinus cypresser riktigt bra! :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Grisodlar'n skrev:Ibn Wahshiyyah skrev en bok om gifter på 900-talet, där han tog upp några giftblandningar som definitivt kunde klassas som "overkill":

http://www.florilegium.org/?http%3A//ww ... s-art.html

Enligt en källa jag hittade om cicutoxin (det giftiga ämnet i sprängört) så är en dödlig dos för människor ca 2,8 mg/kilo (kroppsvikt):

http://www.usask.ca/agriculture/plantsc ... icuta.html

Men du har rätt, spikklubban skulle inte kunna ha hallucinogenisk effekt om köpmannen utsatts för en dödlig dos sprängört. Jag vill egentligen hitta information om ett gift som är dödligt likt sprängört, men som också har hallucinogena effekter. Kanske Fraxinus Senos-cypress kan ha de egenskaperna? :D
Varför inte köra en härlig kombination av sprängört, alruna och mjöldryga? När det gäller mjöldryga räcker nog 10-15g för att det ska vara dödligt i sig, och lysergsyra har ju en tendens att vara hyfsat hallucinogen...

Vill man verkligen ha en hallucinogen men dödlig effekt föreslår jag att man ersätter champinjonerna i soppan med toppslätskivlingar, palsternackan mot sprängörts och vildpersiljerot (det behövs nog en av varje ung.) samt använder det lite drygare mjölet när man bakar. Eventuellt kan man ersätta sprängörtsroten med stormhattsrot, vilket ger en mer förlamande effekt.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Adragoor skrev:
Grisodlar'n skrev:Ibn Wahshiyyah skrev en bok om gifter på 900-talet, där han tog upp några giftblandningar som definitivt kunde klassas som "overkill":

http://www.florilegium.org/?http%3A//ww ... s-art.html

Enligt en källa jag hittade om cicutoxin (det giftiga ämnet i sprängört) så är en dödlig dos för människor ca 2,8 mg/kilo (kroppsvikt):

http://www.usask.ca/agriculture/plantsc ... icuta.html

Men du har rätt, spikklubban skulle inte kunna ha hallucinogenisk effekt om köpmannen utsatts för en dödlig dos sprängört. Jag vill egentligen hitta information om ett gift som är dödligt likt sprängört, men som också har hallucinogena effekter. Kanske Fraxinus Senos-cypress kan ha de egenskaperna? :D
Varför inte köra en härlig kombination av sprängört, alruna och mjöldryga? När det gäller mjöldryga räcker nog 10-15g för att det ska vara dödligt i sig, och lysergsyra har ju en tendens att vara hyfsat hallucinogen...

Vill man verkligen ha en hallucinogen men dödlig effekt föreslår jag att man ersätter champinjonerna i soppan med toppslätskivlingar, palsternackan mot sprängörts och vildpersiljerot (det behövs nog en av varje ung.) samt använder det lite drygare mjölet när man bakar. Eventuellt kan man ersätta sprängörtsroten med stormhattsrot, vilket ger en mer förlamande effekt.
Ingredienser som gör en maträtt man omöjligen kan få mersmak av!:lol:
De hallucinationer man ska få av spikklubba ska tydligen vara extremt verkliga för den drabbade, och har gett upphov till bisarra självskador. Hur är toppslätskivlingen i jämförelse? Skälet till att jag vill att köpmannen ska drabbas av våldsamma hallucinationer är p g a att man tydligt ska höra hur han verkar kämpa mot någon inne på sitt låsta rum, kanske t o m att han åsamkar sig själv någon slags skada? Sprängörten ger i och för sig upphov till våldsamma konvulsioner.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag prövade spikklubbe te i min ungdom, omedveten om effekter eller risker. Det var sannolikt en svag dos, om det ens var riktig spikklubba, det var inte direkt Jerome som plockade och tillredde dekokten.
Jag upplevde ett ganska svagt rus, snarlikt ett av alkohol.

När jag sedan i efterhand läste om växten, stod att finna att det historiskt hade varit populärt bland lönnmördare. Sökte lite efter liknande referenser nu, men fann inga. Men en hög dos spikklubba kan i sig självt vara dödligt, så kanske är spikklubban fult tillräclig?

Klistrar in en passage om just giftbiten...
Jimsonweed alkaloids are related to those found in magic mushrooms. Unlike magic mushrooms which will not cause death, even if very large quantities are consumed (a person will vomit if they take too many magic mushrooms for their body to handle), ingestion of jimsonweed can lead to seizures, coma, and death.

NOTE: Since 1965 there has been only one report in the medical literature of a death associated with use of magic mushrooms. An 18 year old used magic mushrooms which caused an erratic heart rhythm and led to the patients death. The death was due to a pre-existing condition that was triggered by magic mushroom consumption, rather than due to an overdose.

Symptoms of jimsonweed consumption can include intense thirst, headaches, nausea, fever, high blood pressure, dry mucous membranes, difficulty swallowing and speaking, blurred vision, sensitivity to light, hyperthermia (heatstroke), confusion, agitation, combative behavior, and hallucinations.

These effects can occur within 30 to 60 minutes after ingestion. Symptoms can continue for 24 to 48 hours because the alkaloids present in jimsonweed slow the digestive process.

Even prolonged breathing of the fragrance from jimsonweed flowers can produce mild symptoms, and less than 5 grams of leaves or seeds eaten by a child will usually be fatal.

There is no antidote for jimsonweed poisoning. Treatment normally includes pumping the patient's stomach and administering activated charcoal to absorb the contaminants. The drug physostigmine, a mild nerve agent, is used in severe cases.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Grisodlar'n skrev:
Adragoor skrev:
Grisodlar'n skrev:Ibn Wahshiyyah skrev en bok om gifter på 900-talet, där han tog upp några giftblandningar som definitivt kunde klassas som "overkill":

http://www.florilegium.org/?http%3A//ww ... s-art.html

Enligt en källa jag hittade om cicutoxin (det giftiga ämnet i sprängört) så är en dödlig dos för människor ca 2,8 mg/kilo (kroppsvikt):

http://www.usask.ca/agriculture/plantsc ... icuta.html

Men du har rätt, spikklubban skulle inte kunna ha hallucinogenisk effekt om köpmannen utsatts för en dödlig dos sprängört. Jag vill egentligen hitta information om ett gift som är dödligt likt sprängört, men som också har hallucinogena effekter. Kanske Fraxinus Senos-cypress kan ha de egenskaperna? :D
Varför inte köra en härlig kombination av sprängört, alruna och mjöldryga? När det gäller mjöldryga räcker nog 10-15g för att det ska vara dödligt i sig, och lysergsyra har ju en tendens att vara hyfsat hallucinogen...

Vill man verkligen ha en hallucinogen men dödlig effekt föreslår jag att man ersätter champinjonerna i soppan med toppslätskivlingar, palsternackan mot sprängörts och vildpersiljerot (det behövs nog en av varje ung.) samt använder det lite drygare mjölet när man bakar. Eventuellt kan man ersätta sprängörtsroten med stormhattsrot, vilket ger en mer förlamande effekt.
Ingredienser som gör en maträtt man omöjligen kan få mersmak av!:lol:
De hallucinationer man ska få av spikklubba ska tydligen vara extremt verkliga för den drabbade, och har gett upphov till bisarra självskador. Hur är toppslätskivlingen i jämförelse? Skälet till att jag vill att köpmannen ska drabbas av våldsamma hallucinationer är p g a att man tydligt ska höra hur han verkar kämpa mot någon inne på sitt låsta rum, kanske t o m att han åsamkar sig själv någon slags skada? Sprängörten ger i och för sig upphov till våldsamma konvulsioner.
Det som framför allt händer när man har intagit atropin (i t.ex. spikklubba, belladonna, alruna och bolmört) är att små märkligheter börjar uppträda i verkligheten (inga större våldsanma saker, utan mer mindre underliga anomalier, det står märkliga saker i tidningen o.dyl.), samt att tiden börjar s.a.s. gå helt ur led. Dessa effekter uppträder först ca 10 timmar efter att man har intagit drogen, i början ser man bara suddigt och förlorar förmågan att avsöndra vätska...

Om man däremot kombinerar psilocybin (i toppslätskivlingar eller andra magic mushrooms, effekten är mycket lik LSD) med en mycket obehaglig upplevelse som sprängörtsförgiftning, är det troligt att man kan få någon att bli totaltokig...

Man bör komma ihåg att det inte finns någon poäng med att blanda psilocybin eller LSA (från mjöldryga) med atropin, då effekterna från dessa ämnen tar ut varandra...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tack för all info! Hittade mer info om spikklubba (datura stramonium). Det kanske räcker med en överdos av den (fröna verkar vara giftigast), precis som Fafnir nämnde:

http://www.erowid.org/plants/datura/datura_basics.shtml

http://en.wikipedia.org/wiki/Datura_stramonium

http://waynesword.palomar.edu/ww0703.htm#Datura

http://www.botanical.com/botanical/mgmh/t/thorna12.html
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vissa frågor har dykt upp i mitt huvud:
* Vid klassiska giftmord på värdshus brukar mördaren smula ner något pulver i offrets förtäring när det är på väg till bordet. Man undviker därmed att alla som äter tex soppan trillar av pinn samtidigt, vilket skulle väcka stadsvaktens intresse (kanske? jag menar matförgiftning av vanligt slag händer ju). Men ute i vildmarken på Lyktgubben, varför tar inte mördaren och ger sig på hela soppan så att det inte är uppenbart vem det avsiktliga offret är, och så att matförgiftning framstår som trolig anledning. Nu antar jag för äventyrets skull att vi endast skall ha ett offer, men ni förstår kanske mina tankar?

*Varför skall rp intressera sig för ett mystiskt mord i vildmarken? (avs de spelare som inte genast hoppar på tåget av nyfikenhet)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Vissa frågor har dykt upp i mitt huvud:
* Vid klassiska giftmord på värdshus brukar mördaren smula ner något pulver i offrets förtäring när det är på väg till bordet. Man undviker därmed att alla som äter tex soppan trillar av pinn samtidigt, vilket skulle väcka stadsvaktens intresse (kanske? jag menar matförgiftning av vanligt slag händer ju). Men ute i vildmarken på Lyktgubben, varför tar inte mördaren och ger sig på hela soppan så att det inte är uppenbart vem det avsiktliga offret är, och så att matförgiftning framstår som trolig anledning. Nu antar jag för äventyrets skull att vi endast skall ha ett offer, men ni förstår kanske mina tankar?
Mördaren är kanske inte en fullblodspsykopat. Han tvekar då inför att avrätta 25 oskyldiga människor? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Regil skrev:
Mikael skrev:Vissa frågor har dykt upp i mitt huvud:
* Vid klassiska giftmord på värdshus brukar mördaren smula ner något pulver i offrets förtäring när det är på väg till bordet. Man undviker därmed att alla som äter tex soppan trillar av pinn samtidigt, vilket skulle väcka stadsvaktens intresse (kanske? jag menar matförgiftning av vanligt slag händer ju). Men ute i vildmarken på Lyktgubben, varför tar inte mördaren och ger sig på hela soppan så att det inte är uppenbart vem det avsiktliga offret är, och så att matförgiftning framstår som trolig anledning. Nu antar jag för äventyrets skull att vi endast skall ha ett offer, men ni förstår kanske mina tankar?
Mördaren är kanske inte en fullblodspsykopat. Han tvekar då inför att avrätta 25 oskyldiga människor? :?
Riktigt. Det är naturligtvis en vanlig anledning till selektiva mord. De är lättare att motivera för mördaren själv än massakrar.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev:Vissa frågor har dykt upp i mitt huvud:
* Vid klassiska giftmord på värdshus brukar mördaren smula ner något pulver i offrets förtäring när det är på väg till bordet. Man undviker därmed att alla som äter tex soppan trillar av pinn samtidigt, vilket skulle väcka stadsvaktens intresse (kanske? jag menar matförgiftning av vanligt slag händer ju). Men ute i vildmarken på Lyktgubben, varför tar inte mördaren och ger sig på hela soppan så att det inte är uppenbart vem det avsiktliga offret är, och så att matförgiftning framstår som trolig anledning. Nu antar jag för äventyrets skull att vi endast skall ha ett offer, men ni förstår kanske mina tankar?

*Varför skall rp intressera sig för ett mystiskt mord i vildmarken? (avs de spelare som inte genast hoppar på tåget av nyfikenhet)
Jo, det kan ju frågas varför mördaren inte försöker förgifta alla på värdshuset. Men det trots allt ett större karavansällskap och det skulle gå åt mer gift än den slemme mördaren har tillgång till. Dessutom, om representanten för Norderebiska kompaniet också skulle bli förgiftad, så skulle giftmördaren (kodnamn Herr Abigor) och de intressenter han representerar riskera att skaffa sig onödigt mäktiga fiender om allt uppdagas. Han är trots allt proffs.

Det främsta skälet till att RPna ska intressera sig för mordet, är att de tog jobbet som karavanvakter och ansvarade för säkerheten. En hederssak helt enkelt. Förhoppningsvis känner de också att de är de enda på värdshuset som verkar ha rent mjöl i påsen. Sedan blir de också ombedda att lösa mordet (troligtvis värden som ber dem, eller kanske köpmannens son).
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Åtar de sig inte att lösa mordet så blir det ju inget äventyr. och då blir spelmötet lite platt. vilket spelarna nog inte har som mål. så med spellogik så kommer de att åta sig att lösa mordet. :)

varför rp gör det är ju en annan fråga... :roll:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jaha! Det är väl dags att Jerome Monardes gör ett uttalande.

Så som det är beskrivet i fliken Erebs träd och skogar:
Ingen vågar dock använda Senoscypressen till något annat än dödligt värv. Rykten säger dock vissa Narguriska stammar nyttjar den i magiska värv och för att nå trans. Hur detta görs är dock för författaren höjt i dunkel.

Man tror sig veta att vissa Narguriska stammar inte bara använder Tsugar fatilis som en källa att snabbt göra sig av med en meningsmotståndare utan även att vissa schamaner (spiritisterna) vet att nyttjar den i magiska värv för att nå trans samt...något kryptiskt... "fånga själar".

Sannolikt innebär det att en Schaman (med spritistiska kunskaper) som tagit livet av en person medels Senos-cypress (Senos-socker) skulle kunna knyta den avlidnes själ till sig som gast eller liknande för att använda gasten/spöket i något dunkelt syfte.

Dessutom är Senos-cypressens gift hallucinogent.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fraxinus skrev:Jaha! Det är väl dags att Jerome Monardes gör ett uttalande.

Så som det är beskrivet i fliken Erebs träd och skogar:
Ingen vågar dock använda Senoscypressen till något annat än dödligt värv. Rykten säger dock vissa Narguriska stammar nyttjar den i magiska värv och för att nå trans. Hur detta görs är dock för författaren höjt i dunkel.

Man tror sig veta att vissa Narguriska stammar inte bara använder Tsugar fatilis som en källa att snabbt göra sig av med en meningsmotståndare utan även att vissa schamaner (spiritisterna) vet att nyttjar den i magiska värv för att nå trans samt...något kryptiskt... "fånga själar".

Sannolikt innebär det att en Schaman (med spritistiska kunskaper) som tagit livet av en person medels Senos-cypress (Senos-socker) skulle kunna knyta den avlidnes själ till sig som gast eller liknande för att använda gasten/spöket i något dunkelt syfte.

Dessutom är Senos-cypressens gift hallucinogent.
Perfekt! :D Det blir Senos-cypressen som gift.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Regil skrev:Åtar de sig inte att lösa mordet så blir det ju inget äventyr. och då blir spelmötet lite platt. vilket spelarna nog inte har som mål. så med spellogik så kommer de att åta sig att lösa mordet. :)

varför rp gör det är ju en annan fråga... :roll:
Det kan ju vara lite knivigt att beskriva RPnas incitament, eftersom de kan ha vitt skilda anledningar att intressera sig för mordet. En RP kanske lockas av att knäcka mordgåtan med det låsta rummet av rent intellektuella skäl à la en Hercule Poirot, Miss Marple eller vad man nu ska nämna för snokande fiktiv karaktär? En annan RP kanske har en mer krass syn och gör det helt enkelt för att köpmannasonen vägrar betala ut deras lön annars? Densamme kanske rentutav skulle anklaga RPna för mordet, om de tänker lämna honom i sticket?

Man kan ju ifrågasätta alla incitament i alla äventyr om man vill hårdra saker. Varför skulle ömfotade RP ränna omkring i Döda Skogen? Varför skulle någon RP bry sig om vad shaguliterna hade för sig på Marjura? Motiven håller bara så länge man inte vrider och vänder på dem för länge. Vad har vi själva i det riktiga livet för motivering att t ex gå till jobbet varje dag, vad har en yrkesman för motivering att åstadkomma ett bra hantverk? Pengar verkar ju vara de flestas motivering. Vissa gör t o m allt för pengar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Din lösning med köpmannasonen är en bra lösning om spelarna skulle ha svårt att finna annat motiv för sin RP.
Skriv svar