Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Personligen har jag inget emot att Tyrs grav lligger i Kwoske.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev:Mycket trevliga texter Birke! Jag har inget att erinra!


Regil! Vad gäller Echtiska Vägen......hrm......Aidniska Lysande Vägen så undrar jag om inte den stora tonvikten på Echterna och Kardien ligger A.LV lite i fatet när det gäller politiskt inflytande över Zorakien. Samtidigt undrar jag om inte den Zorakiske kungen är ganska nöjd över att slippa ha Exarken hängande över axeln.

Det blir lite som i Europa där Påven satt i Italien och gormade, utlyste buller och krav på en det ena än det andra (och rent av hävdade stå över över furstar, kungar och kejsare) och där Kungen i Frankrike (Zorakien) i bästa fall lyssnade förstrött...och i sämst fall helt sonika tog sin krigsmakt och satte påven i en gyllene bur (något som förövrigt även normanderna gjorde i Italien).

För Exarken måste det här vara ett dilemma. Å ena sidan trivs han säkert med sin allomfattande uppskattning från Kardiens "utvalda" folk. Å andra sidan ser han säkert med oro på att Zorakiens ökande grad av världslighet.

Vad ska man göra åt saken. Ska man skicka Yvain av Kerex och hans "missionärer" till Zorakien för att räta upp leden. Dock verkar inte den Zorakiske kungen uppskatta Yvein av Kerex fullt lika mycket (något av en underdrift....kung Vidar avskyr Yvein sedan mycket lång tid tillbaka).
Kanske är kerisgassen av Zorakin mer inflytelserik än Exarken? (Men, vem utnämner kerisgasser...).

Däremot så är den "gyllene buren" inte aktuell så länge echterna står ivägen. Möjligen för Yvein då... men det vågar kungen inte.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Tycker om dina texter birke... en liten fundering bara som egentligen inte gäller dina texter men är relevant för dem. Varför var Kwoske en nyckelpunkt? Kan det ha varit så att det var här Tyrs grav fanns och när man kontrollerade denna ansåg man sig ha uppnått sina huvudmål. Eller finns det någon annan anledning till att Kwoske var nyckelpunkten som man stannade vid? En annan anlednig kan kanske vara att man då nått de etintrogna efarierna, men ja föredrar nog Tyrs grav av de två alternativen.
Kahr Vosekhe var redan innan det Forsta Soltåget en mycket viktig handelsknytpunkt i norra Soluna. När så solfararna intog staden bröts viktiga efariska förnödenhetslinjer samman och kontroll over landet blev möjligt. Tyrs grav var endast en bonus, om än en mycket viktig och eftertraktad sådan.
Kommer snart med med en lite mer detaljerad beskrivning av Kwoske.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok, låter bra birke. Frågan är då varför man inte fortsatte med sina erövringar längre österut, men känner jag dig rätt har du säkert något bra svar till det. :wink:
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Var länge sedan jag spenderade tid att läsa trådarna här på forumet men jag är verkligen imponerad av vad ni har lyckats komma fram till. Mycket imponerad och inspirerad! Angående diskussionen om benämningen på Efaros innevånare så är jag benägen att använde det mer etablerade "efarier" för innevånarna som sådana men "efariter" tycker jag är en utmärkt beteckning på efarier som tagit emot Etins välsignelse, både "in game" men också som en bekväm term att använda för oss (er) världsmakare. Jag ser fram emot en diskussion rörande efariterna och deras trossystem. Skiljer de sig ifrån sina dalkiska eller aidniska trosfränder? De soldyrkande efarierna/efariterna som fanns på plats innan soltågen existerar de fortfarande eller har de integrerats i importerade religiösa kommuniteter? Är efariterna år 610 en livskraftig grupp som står på egna fötter (egen teologi, prästerskap etc. ) eller helt eller delvis beroende utav sina bröder i väst oavsett om dessa är dalker eller fastlandstroende?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Efarier, efarit..? :roll:

Var kommer Efriten basenanji in i det hela? :?

Gillar dina funderingar/frågor kring efariternas tro rust, men överlåter åt andra att svara... :roll:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Ok, låter bra birke. Frågan är då varför man inte fortsatte med sina erövringar längre österut, men känner jag dig rätt har du säkert något bra svar till det. :wink:
Något skal jag försöka få till. :) Tänker mig både träskmarker ut mot Golwyndahavet, populationen brunankor vi förlagt till området och en rädsla bland de tidliga solfararna att sträcka ut förnödenhetslinjerna för långt (innan en form for konsolidering av de efariska besittningarna uppnåddes var avståndet till Kopparhavet centralt), men framfor allt Kwoskes beliggenhet på en slags naturlig geografisk/politisk gräns mellan östra och västra Efaro.
rust skrev: Angående diskussionen om benämningen på Efaros innevånare så är jag benägen att använde det mer etablerade "efarier" för innevånarna som sådana men "efariter" tycker jag är en utmärkt beteckning på efarier som tagit emot Etins välsignelse, både "in game" men också som en bekväm term att använda för oss (er) världsmakare. Jag ser fram emot en diskussion rörande efariterna och deras trossystem. Skiljer de sig ifrån sina dalkiska eller aidniska trosfränder? De soldyrkande efarierna/efariterna som fanns på plats innan soltågen existerar de fortfarande eller har de integrerats i importerade religiösa kommuniteter? Är efariterna år 610 en livskraftig grupp som står på egna fötter (egen teologi, prästerskap etc. ) eller helt eller delvis beroende utav sina bröder i väst oavsett om dessa är dalker eller fastlandstroende?
Mycket interessant fundering! De efariska Etinsdyrkarna har en lång historia som går tillbaka till en tidig uppenbarelse av en solgud hos Sonekestammen och jag tror att de trots påverkan av LVs tolkningar har bevarat flera säregenheter. En möjlighet till användandet av beteckningen "efarit" skulle kunna vara som namn på den minoritet Etinstrogna som finns i Efaro i dag, både solfararnas efterkommara och infödta efarier. Efaro är fortfarande ett kerisât innom Lysande Vägen och har en kerisgass med säte i Kwoske (mer om detta kommer).
Regil skrev:Var kommer Efriten basenanji in i det hela?
Efriten Basenanji solsemestrar förmödligen i Efaro... :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har du några tankar kring följande aidniska exarker anders?
336-351 eO - S:t Gerigel I (den store)
352-353 eO - Veremar I (martyren)
354-371 eO - Lukar I
underar annars på att involvera någon av herrarna i det Fjärde soltåget (vart det nu kommer att gå...).
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Har du några tankar kring följande aidniska exarker anders?
336-351 eO - S:t Gerigel I (den store)
352-353 eO - Veremar I (martyren)
354-371 eO - Lukar I
underar annars på att involvera någon av herrarna i det Fjärde soltåget (vart det nu kommer att gå...).
Inga tankar... Utveckla dem hur du vill - du har fria händer! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

"Efariter" som namn på de som följer Etin i Efaro funkar bra. Bir som en lite inofficiell "tredje gren" av den Lysande Vägen - med inspiration från koptiksa kyrkan, stamreligioner och zoroastrism. De har ingen egen exark och svär varken total trohet till Ekeborg eller Arno, utan ser båda som trosfränder. Styr sin egen kyrka genom ett råd av äldste (mekoher), vilket är en högt ansedd grupp av efariska bontisâler.

Ska bli kul att beskriva som en liten avart av den Lysande Vägen, men ändå inte ansedda som kättare av varken Aidne eller Caddo.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Vad sägs om detta?

Den Lysande Vägen i Efaro
När den Lysande Vägens sändebud först nådde Efaro, redan under det första och andra århundradet efter Odo, träffade de på en tro i Sonnekestammen som var förbluffande lik Odos egen lära (se ovan). Snabbt slöt man sig till att Mekehs uppenbarelse från Efthek sannolikt rörde sig om en uppenbarelse från Etin. Även de Efthektroende efarierna såg likheterna, och beslöt sig för att denne Odo (eller Wohdo, som efarierna kallar honom) predikade sanningen och fullheten om deras egen Efthek.

Odos egen följeslagare och sändebud Tyr den ljushjärtade (dalkiska Teiro, efariska Therr) var den första att sätta fot i Efaro för att sprida Odos lära och Etins ljus. Han ses därför, vid sidan av Mekeh, som det stösta av helgonen. På efariska kallas Tyr för khes-Therr (titeln khes kommer av dalksikans káso – ”gudomlig”). När Tyr avled och begravdes utanför det som idag kallas Kwoske hade en liten men växande skara troende etablerats, även utanför Sonnekestammen, och redan under slutet av 100-talet fanns det efariska bontisâler och riarker som arbetade tillsammans med erebiska solmunkar. Snart började dock de nyupplysta efarierna att lida förföljelse från stamamr som fortfarande följde de gamla gudarna. Dessa andra stammar såg ”Efthekföljarnas” allians med nordmännen som ett hot, och började plundra, bränna och förgöra de byar och samhällen som välkomnade munkar och riarker från Ereb. När det första soltåget begynte år 196 e.O. välkomnade de upplysta efarierna solfararna med öppna armar som ett svar på deras böner.

Ända fram till den Stora Schismen år 278 e.O. hade de troende i Efaro bett och arbetat sida vid sida med både dalksiska och aidniska solmunkar. När Schismen väl kom ställde sig efarierna utanför hela konflikten, och vägrade välja sida. De efariska bontisâlerna såg sig som oberoende både Arno och Ekeborg, och efter gammalt efariskt manér samlade de visaste av dessa i ett eget råd som kom att vägleda den efariska kyrkan. Ännu idag står Efaro utanför både det aidniska och dalkiska exarkuret, och man välkomnar missionärer och pilgrimer både från Caddo och från det erebiska fastlandet. Många försök har gjorts för att få de upplysta efarierna att ansluta sig till antingen Arno eller Ekeborg, men än så länge utan någon framgång.

Ibland talar man om kyrkan i Efaro som ”den Lysande Vägens tredje gren”, och man kallar ofta de troende i Efaro för efariter. Den Lysande Vägen i Efaro har många särdrag som gör den annorlunda än både den dalksika och aidniska grenen. Först och främst har man som tidigare nämnts ingen exark, utan kyrkan leds av ett råd av äldste (mekoher), vilka alla är särskilt ansedda efariska bontisâler. Man lägger stor vikt på solandar och ljusandar, och det är inte ovanligt att se statyer av någon av de tio solseraferna. Dessa andeväsen vördas högt, och man offrar ofta både mat- och dryckoffer till dessa. Eld anses heligt bland efariterna (en kvarleva från den ursprungliga Efthek-tron), och är ett ständigt inslag i efariternas ritualer och ceremonier. Efter Odo är det S:t Tyr (khes-Therr) och Mekeh (khes-Mekeh) som är de främst vördade bland människor. Även S:t Minatius (khes-Memmets), en av de tidiga missionärsmunkarna till Efaro, är högt älskad.


Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Whodo + bild = :lol:

Gillar. Det känns som att ni har ordnat en bra ursäkt för kyrkan mfl. att plundra och erövra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lysande mäster anders! :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

OK... Wikifierat! :mrgreen:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan inte annat än att hålla med, lysande anders.
Skriv svar