Natt utan skymning

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster Vije!!!
Det är så härligt att läsa dina alster att jag skrattar rätt ut av lycka. Stilen påminner mig om Tjuvstaden, med massor av nya spännande begrepp, titlar, yrken och namn som låter så självklara men ändå är så fyllda av mystik. Skulle inte du kunna skriva en Ereb-roman/novell medan vi väntar på Briors uppföljare!? :D

Ang. äventyret så låter det lite konstigt att en djupdjupdvärg smörjer sitt skägg med apelsinolja då apelsinen kommer från ytan och ibland beskrivs som solfrukt :P . Finns säkert något man kan krama olja ur i underjorden som faller honom på läppen...skägget.
Sedan tycker jag vissa saker i äventyr 1 passar bra på Morëlvidyn och Samkarna. Kanske får man stjäla lite utan att binda upp äventyret? :)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Tack alla för härlig feedback!
Grisodlar'n skrev:Kom att tänka på nån saga jag såg på TV som liten, när jag såg att hennes två huvuden heter Tand och Tanke. Liten är fin heter den politiska barnboken iallafall :lol:
Jap, texten vimlar av lärda referenser till högkulturella storverk :wink:


Adragoor: :D Tack för begrepputredningen. Jag tror det får bli livsruna. Den Gamles livsruna har alltså i Altor tagit formen av en kanariefågel.
Det som jag kallat för demonens aspekter, tex pärlan och utrytarkungen, kunde kanske då heta emanationer.

Mikael: Mannen med apelsin i skägget är en mänska. Alla präster från Urmörkrets Svurna är mänskor som sökt sig ner till mörkervecket i berget. Jag inser att mycket av texten är synnerligen svårt att tyda, det skulle behövas en hel del skrivande till...
Och man får naturligtvis låna friskt! Det är bara roligt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan inte annat än att hylla med ett synnerligen roligt och fantasifullt kampanjupplägg/förslag. Älskar att du skruvar till den tidvis lite för jordnära erebiska fantasyn och ska jag vara ärlig är det något som vi verkligen borde försöka arbeta in i våra texter. Annars är det ju lika bra att använda sig av jorden som den såg ut på medeltiden med lite magikryddning... men det är ju ett litet sidospår här.

Iaf, du har ju vävt in lite krunska inslag och vilket kickstartat min lilla grå massa för hur jag skall väva in det med mina tidigare ideer och jag tror faktiskt inte det skall vara något problem. Fast du gör ashinas läror lite äldre än jag tänkt mig, men samtidigt behöver inte det vara något problem för jag har tänkt mig att ashinas lärar skall vara en slags vidareutveckling av Eledains brödraskap som verkade i västra akrogal. Självklart ser ju de mulekhtrogna även Eledains brödraskap som dyrkare av Mulekh och ashinas lärar kan således vara så gammal som du skriver i din text. Det finns någon stans på forumet lite med funderingar till kopplingen Eladain och Mulekh.
Jag har planer på att kejsarätten skall vara ättlingar till någon form av "förlorad son" hos Eledains brödraskap som hamnade i Krun/Jorpagna och gav upphov till den krunska kejserliga ätten. Denna förlorade gren finner akrogaliern "profeten?" Ashina under mörkertiden i Krun och resten är historia... skulle man kunna tänka sig att det denna "förlorade son" kan vara Akhamar och att det har hans avkomma som get upphov till den kejserliga ätten då han för 1000 år sedan störtade ner till Ereb och Krun?

När det gäller adelskvinnan, gamkrigaren och tempelmodern "Lejoninnan" så passar det bra med gamkrigare. Jag har tänkt mig att kruniernas begravningsritualer involverar rovfåglar, där den viktigaste är en typ av helig gamfågel. Krunierna tar sina döda till höga torn, tystnadens torn, där de förhoppningsvis äts av gamarna, vilket innebär att Mulekh tar emot den döde i väntan på den slutliga striden. Den dödes skelett tas sedan till den "långa vilans salar" katakomber där skeletten bevaras för att vid den slutliga striden åter tas i bruk av den dödes eterkraft. De döda kroppar som inte äts av gamarna anses ha begått så allvarliga synder att de inte tas emot av Mulekh och för dem återstår endast mörkret Sakhmog (kommer inte ihåg den korrekta stavningen) och dessa kroppar kremeras av krunierna för att minska Sakhmogs styrka/skaror vid slutstriden. Belv lite långt utlägg här, men iaf det jag ville komma fram till är gamens viktiga betydelse, vilket kan innebära att gamkrigare är någon form av helig krigare i Krun.

Men återigen mycket trevlig läsning vije!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Trevligt att mina tankar verkar passa in!

Att det var 1000 år sedan Akhamar föll slängde jag bara fram som en lämpligt lång tid sedan det senast föll en stjärna ända ner på Altors yta (jag tänker mig att knappast varje stjärnfall slutar på detta sätt). Så det kan man alltså ändra fritt.
Fast det verkar ju funka så här också. Då skulle alltså den Gamle (Akhamar) vara Eledains son och tillika svärdbärare och väktare av himlafästet (en av tre söner?). Sedermera fallen och fader till den krunske kejsarens anfäder. Låter ju rent utmärkt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Han behöver ju inte verkligen vara Mulekhs/Eladains son. Jag tänker mig att krunierna använder begreppet med en bredare definition. Man den Gamle (Akhamar) var iaf mycket nära knuten till Mulekh som såg honom som sin son.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Uppdatering: Har fyllt i lite kosmologi och bakgrund
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det där var intressant läsning vije.
En fråga är bara hur det är med stjärnor som rör sig... Vandringsstjärnor gör det uppenbarligen. Är Hespera en vandringsstjärna, om hon är aftonstjärnan borde hon vara det? För fixstjärnorna flyttar väl inte på sig? Och om de gör det måste det ske väldigt långsamt.

Den enda från officiella källor kända vandringsstjärnan är f.ö. Durval, som rör sig i en femårig pentagramliknande cykel på himlavalvet...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Tänkte mig att alla stjärnor rider på sk Stykna-baggar som alltså är nåtslags skalbaggsliknande (eller så avbildas de iaf oftast på Altor?) himlakolosser av förtätat mörker typ. Dessa baggar kravlar över himlafästet (=Urmörkrets insida) enligt de mönster som gudarna ritat upp / programmerat, och stjärnorna bara sitter på deras ryggar och skiner.

Vissa baggar kanske är förstelnade av ålder och har upphört att röra sig (= fixstjärnor) osv. Eller kanske bara vandringsstjärnorna har baggar och resten sitter fast i Urmörkrets fasta grepp?

Sen vet jag inte om stjärnhimlens förflyttning över natthimlen (den naturliga alltså) beror på att Stykna-baggarna rör sig eller om Altor roterar eller om himlafästet roterar eller hur det nu ligger till, det finns säkert officiellt material om det.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

En fråga för forumets lärde: Snurrar Altor? Hur rör den sig i förhållande till sol, måne och stjärnhimmel?

(Har lagt till lite i äventyrstexten; Deläventyr 3; Viktiga personer; Nargurerstammen Skarrabs horder)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mäster vije, din kampanj och dina äventyr ser hur bra ut som helst, jag är stum av beundran! :D :D :D

Nargurianan ser också mycket trevlig ut, någon detalj jag i all ödmjukhet skulle vilja att du putsar på men det kan vi ta sen.
vije skrev:En fråga för forumets lärde: Snurrar Altor? Hur rör den sig i förhållande till sol, måne och stjärnhimmel?
De golwyndiska astronologerna vars texter jag forskat i hävdar att Altor är ett orörligt klot med månar och sol kretsande kring sig i fasta banor (förutom månsystern Raukhra vill säga men hon har ingen riktigt koll på). Står att läsa om under Altorisk Tideräkning här: viewtopic.php?t=231&start=0
Tidsförskjutningarna under sol och månförmörkelser var något de observerade men alldrig kunde förklara men jag föreslår att du försöker fråga alven Melealina som jag tolkat det som var född under en sådan. Sjärnorna rör sig också ute i fixsfären men deras bevekelsesgrunder är mycket olika, golwyndiernas viktigaste var Palofar som engång sades vara en gudabelönad människa.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Är det kanske så att hela urmörkret roterar kring Altor och att fixstjärnorna är fästade vid det. Vandringsstjärnorna däremot, sisådär 10-12 st rider på Stykna-baggar och kan därmed förändra sitt relativa läge i förhållande till fixstjärnor, solen och månarna. Solen och månarna rör sig naturligtvis på helt andra sätt och har mer karaktären av självständiga entiteter.

Sen hade det ju varit coolt att på något sätt koppla samman alltihop... Kanske sattes vandringsstjärnorna i rörelse under den andra skapelsen som ett slags gudarnas garanti för att kontrollera flödet av händelser på Altor i en jämnare ström och undvika en tredje skapelse. Det skulle kunna vara en förklaring till astrologin på Altor, och också varför det har så stora konsekvenser när aftonstjärnan plötsligt inte gör sitt jobb.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Adragoor skrev:Är det kanske så att hela urmörkret roterar kring Altor och att fixstjärnorna är fästade vid det. Vandringsstjärnorna däremot, sisådär 10-12 st rider på Stykna-baggar och kan därmed förändra sitt relativa läge i förhållande till fixstjärnor, solen och månarna. Solen och månarna rör sig naturligtvis på helt andra sätt och har mer karaktären av självständiga entiteter.
Låter perfekt, hade själv också funderat lite i dessa banor. Äventyrets kosmologi kommer att utgå från detta.
Adragoor skrev:Sen hade det ju varit coolt att på något sätt koppla samman alltihop... Kanske sattes vandringsstjärnorna i rörelse under den andra skapelsen som ett slags gudarnas garanti för att kontrollera flödet av händelser på Altor i en jämnare ström och undvika en tredje skapelse. Det skulle kunna vara en förklaring till astrologin på Altor, och också varför det har så stora konsekvenser när aftonstjärnan plötsligt inte gör sitt jobb.
Coolt indeed! Tål att fundera över. Iaf tänker jag mig att vandringsstjärnorna är av stor betydelse för hela skapelsens sammanhållning. Kanske just iom att de är mobila tillåter det gudarna att korrigera felaktigheter och faror som uppstår på vägen.

Funderade också lite på följande:
Utöver de vanliga stjärnbilderna finns det på Altors natthimmel även sk svarta molnkonstellationer (=dunkla horoskopbilder av förtätat mörker bakom stjärnorna (finns även i vår värld, bl.a. aztecerna (tror jag) såg dessa mörka himlabilder som mycket viktiga)).
De sk svarta molnen är 12 st, bl.a. den tvehövdade draken, den svarta hästen, snigeln och nattens guldapa. Aftonstjärnans zenit låg precis mitt i den tvehövdade drakens konstellation och dess bana korsade drakens halsar i de flesta faser. Därigenom var dubbeldrakens mörkerbild ständigt försvagad av Aftonstjärnans ljuskraft.

Birke: Trevligt att du ser över min narguriana :D Släng fram dina synpunkter, jag ser fram emot att uppdatera och ser mycket gärna att mitt svammel överensstämmer med dina visioner.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Utöver de vanliga stjärnbilderna finns det på Altors natthimmel även sk svarta molnkonstellationer (=dunkla horoskopbilder av förtätat mörker bakom stjärnorna (finns även i vår värld, bl.a. aztecerna (tror jag) såg dessa mörka himlabilder som mycket viktiga)).
De sk svarta molnen är 12 st, bl.a. den tvehövdade draken, den svarta hästen, snigeln och nattens guldapa. Aftonstjärnans zenit låg precis mitt i den tvehövdade drakens konstellation och dess bana korsade drakens halsar i de flesta faser. Därigenom var dubbeldrakens mörkerbild ständigt försvagad av Aftonstjärnans ljuskraft.
Skulle detta gå att kopplas till de Tolv Tidsgudomarna som omtalat under Golwyndisk tideräkning?

http://www.erebaltor.se/wiki/Golwyndisk ... C3%A4kning
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
vije skrev:Utöver de vanliga stjärnbilderna finns det på Altors natthimmel även sk svarta molnkonstellationer (=dunkla horoskopbilder av förtätat mörker bakom stjärnorna (finns även i vår värld, bl.a. aztecerna (tror jag) såg dessa mörka himlabilder som mycket viktiga)).
De sk svarta molnen är 12 st, bl.a. den tvehövdade draken, den svarta hästen, snigeln och nattens guldapa. Aftonstjärnans zenit låg precis mitt i den tvehövdade drakens konstellation och dess bana korsade drakens halsar i de flesta faser. Därigenom var dubbeldrakens mörkerbild ständigt försvagad av Aftonstjärnans ljuskraft.
Skulle detta gå att kopplas till de Tolv Tidsgudomarna som omtalat under Golwyndisk tideräkning?

http://www.erebaltor.se/wiki/Golwyndisk ... C3%A4kning
Jag skulle snarare tro att de tolv tidsgudomarna är vandringsstjärnorna och beroende på i vilken stjärnbild eller svart moln dessa visar sig kommer positiva eller negativa händelser att äga rum. Givetvis är det ofta svårt att avgöra för vem händelsen kommer att vara positiv och för vem den kommer att vara negativ, precis som i det gamla klassiska orakelsvaret "ett stort rike kommer att gå under"...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

vije skrev:Birke: Trevligt att du ser över min narguriana :D Släng fram dina synpunkter, jag ser fram emot att uppdatera och ser mycket gärna att mitt svammel överensstämmer med dina visioner.
Angående den andra narguriska grupperingen du nämner så skulle Skarrabs skockar passa bättre med hur jag tänkt det narguriska samhället (upptäckte precis att jag inte postat denna information.. :oops: ).

Olika skockar (små grupperingar, oftast krigarföljen som lämnat sin klan av olika anledningar) samlar sig ibland under en ledare eller ett mål och detta utgör så en hord (som sen kanske kan bilda en klan, eller flera klaner som utgör en stam). Förslagsvis så är ”Skarrab” ett nargurisk ord för en stykna-bagge (välkända varelser förekommande i historier kring thiwrens vintereld, om än i något förvanskad utgåva) och horden har tagit sitt namn efter denna. Kalvskinnssulorna kan möjligtvis vara namnet på den flock som Bandar, hordens ledare (beoid ardu-ghur/ardhu-beoid?..funderar på att låna detta som benämning?) tidigare tillhörde och numera vara anammats av hans livvakt/hird?

En annan fundering; kanske horden har åtminstonde delvis strövnargurisk härkomst eftersom denna "kultur" i motsättning till skogsnargurerna håller sig med boskapshjorder?

Vad tros?
Skriv svar