Drivkrafter

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Drivkrafter

Inlägg av Rickard »

Jag hade tänkt att sno keys från The Shadow of Yesterday rakt av, men vill nu omforma det för att matcha Ereb Altor lite bättre. Vad är det man strävar efter i Ereb Altor?

Keys (drivkrafter) är svagheter, personlighetsdrag och drömmar som spelaren vill ska uppfyllas under spelmötet. När man uppfyller drivkraften så får man erfarenhetspoäng - ju mer man sätter sin rollperson i kris, desto mer erfarenhetspoäng får man. Det jag verkligen gillar med systemet är att man kan göra något som helt går emot drivkraften och sedan stryka drivkraften och ersätta den med en ny. Detta ger rejält med erfarenhet, men man kan å andra sidan aldrig ta den drivkraften längre.

Så, åter till frågan. Vad är det man strävar efter i Ereb Altor? Det jag kommer på är typ "Rikedom", "Berömmelse" och "Stridsära". Varje gång någon med Stridsära vinner en strid så får denna ett erfarenhetspoäng. Varje gång denna vinner mot en övermäktig fiende så får denna 3 erfarenhetspoäng och den gång den personen ger sig innan striden ens satt igång så får personen stryka drivkraften och får 10 erfarenhetspoäng.

Hmm, i och med denna tråd så kom jag på att jag ska kika lite på EDD:s livsmål.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Drivkrafter

Inlägg av Regil »

Rickard skrev: Hmm, i och med denna tråd så kom jag på att jag ska kika lite på EDD:s livsmål.
Där finns ju några. Saknar religiösa motiv här: "Rättroende". "Omvända hedningar".

"Hämnd" är ju ett livsmål som redan de gamla grekerna (jag menar, krunierna) kände till.

Mer specifika som:
"befria faltrakierna från det echtiska oket" är väl också tänkbart, fast formulerat i mer allmänna termer i regelhäftet.
"Tjäna sin herre" (lite väl underkuvat kanske...)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Har skrivit ihop 19 drivkrafter. Tanken är att för en erfarenhetspoäng så kan spelaren aktivera sin drivkraft. För tre erfarenhetspoäng så har i regel spelledaren något att säga till om, om denna vill driva enpoängaren vidare, genom att ge konsekvenser. Trepoängaren kan även användas för att dra in rollpersonen i handlingen. När man stryker drivkraften och inkasserar tio erfarenhetspoäng, så ska det vara vid ett väldigt avgörande läge - när det är som mest dramatiskt. Att bränna en slumpvist vald bok ger ingenting, men däremot att döda sin gamle läromästare som har svikit rollpersonen.

Jag vet inte huruvida bra det här kommer att fungera (det funkar ju i TSoY-grupper), men jag ska speltesta detta nästa gång jag spelleder. Jag har vävt in hämnd i Stolthet och har tagit med Tjäna sin herre under Beskyddare. Något jag funderar på är om jag ska ha något tak på hur många drivkrafter man får ta eller hur många erfarenhetspoäng man kan få från varje drivkraft. Ska man kunna aktivera enpoängaren många gånger och få bonus för det?

Det jag har i tanken är att man ska välja två drivkrafter som kan aktiveras när spelaren (eller spelledaren) vill aktivera den. Tre känns som för många, eftersom det då blir runt 9-15 drivkrafter som spelledaren "måste" ta hänsyn till. Endast en känns å sin sida för lite.

Tanken är väl att även äventyret i sig ska bli en gemensam drivkraft för rollpersonerna, men som man inte får några erfarenhetspoäng för om man stryker.

Bedragare
Vissa personer lever hela livet i en lögn. Få 1 Erfarenhet när du utger dig för att vara någon du inte är. Få 3 Erfarenhet när du granskas noggrant. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet när du ger dig tillkänna om vem du egentligen är.

Berömmelse
Det är endast de stora som folk kommer ihåg; resten glöms bort. Få 1 Erfarenhet när du skryter om dina dåd eller ser till att de blir omnämnda. Få 3 Erfarenhet när du försätter dig i fara genom ditt skrytande. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet om du frivilligt gör ett illdåd som med största säkerhet märker dig för alltid.

Beskyddare
Du har svurit lojalitet till en vän, skyddsling eller herre. Få 1 Erfarenhet när du tar ett beslut med personen i tankarna. Få 3 Erfarenhet när du försätter dig i fara för att skydda personen. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet när du sviker personen.

Dödslängtan
Vad spelar det för roll om man lever, om man ändå inte lever? Få 1 Erfarenhet när du ådrar dig Skada. Få 3 Erfarenhet då du blir utslagen. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet om du flyr från en källa som kan döda dig.

Ed
Du är edsvuren till något som påverkar ditt besluttagande. Få 1 Erfarenhet om du klarar dig genom ett spelmöte utan att bryta mot eden. Få 3 Erfarenhet om eden försätter dig i krångliga situationer. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet vid det tillfälle du skulle bryta mot eden.

Finess
Varför göra något lätt, när man kan göra det galant? Få 1 Erfarenhet varje gång du får ett lyckosamt resultat. Få 3 Erfarenhet om du även satsar i handlingen. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet om du frivilligt misslyckas med ett slag med resultatet att du fumlar till det i största möjliga grad.

Harmoni & Barmhärtighet
Vem kan neka de svaga och behövande hjälp? Få 1 Erfarenhet närhelst du hjälper någon som inte kan ta hand om sig själv. Få 3 Erfarenhet de gånger du försätter dig i fara för att hjälpa den andre. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet när du nekar en begäran efter hjälp.

Kärlek
Utan kärlek vore inte livet värt att leva. Få 1 Erfarenhet varje gång du får skapar en kärleksfylld (om än endast sexuell) kontakt med någon. Få 3 Erfarenhet du försätts in knipa tack vare din käresta. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet om du stadgar dig.

Kunskap
Kunskap är nyckeln till framgång. Få 1 Erfarenhet varje gång du löser en uppgift med en Lärdomsfärdighet. Få 3 Erfarenhet när du höjer Skarpsinne. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet genom att förstöra en kunskapskälla, vare sig det är en gammal läromästare, en bok eller förvränger sanningen i en berättelse.

Lustigkurre
Ta livet med ett skämt och skratta med det. Få 1 Erfarenhet när du utsätter någon för ett spratt. Få 3 Erfarenhet om sprattet får oanade konsekvenser. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet vid det tillfälle då du tar tag i saker för satt lösa en konflikt.

Makt
Allt i världen handlar om makt och att ha makten i handen. Få 1 Erfarenhet när du höjer dig en aning på samhällsnivån. Få 3 Erfarenhet när du eliminerar en motståndare på vägen uppför. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet om du helt överger din nuvarande maktposition.

Naturvän
Moder Jord får inte komma till harm. Få 1 Erfarenhet när du motsätter dig utnyttjandet av naturen. Få 3 Erfarenhet om det försätter dig i fara. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet när du själv skövlar något som Moder Jord har skapat.

Pacifist
Fred och ordning bör eftersträvas. Få 1 Erfarenhet när du undviker att delta i strid. Få 3 Erfarenhet när du förhindrar en strid. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet när du attackerar en försvarslös person.

Religion
Religionen är vägledningen i livet. Få 1 Erfarenhet när du måste försvara din tro. Få 3 Erfarenhet när du lyckas omvända någon eller råkar i stor fara på grund av din tro. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet när du vänder din gud ryggen och avsäger din tro.

Rikedom
Med pengar kan man ta sig fram i världen. Få 1 Erfarenhet när du höjer tillgångar ett steg. Få 3 Erfarenhet när du fått ihop ett guldmynt. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet när du ger bort allting på samma gång sänker dina Tillgångar till fyra.

Stolthet
Utan ära är man ingenting. Få 1 Erfarenhet när du görs en ogärning. Få 3 Erfarenhet när du får återupprättelse för den ogärningen. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet när du glömmer händelsen.

Stridsära
Den enda äran vinns på stridsfältet. Få 1 Erfarenhet när du vinner i strid. Få 3 Erfarenhet när du besegrar någon lika stark eller starkare än dig (samma värde eller högre). Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet om du ger dig innan striden satt igång.

Upptäckarlust
Vem vet vad som finns runt hörnet? Få 1 Erfarenhet när du tar dig an att få reda på vad som ligger bakom ett mysterium. Få 3 Erfarenhet om du får uppleva något nytt. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet den dag du skaffar dig ett hem.

Ärlighet
Ärlighet varar längst. Få 1 Erfarenhet när du ger ett löfte eller under hela spelmötet undviker att bryta mot lagen. Få 3 Erfarenhet när ett löfte försätter dig i fara. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet genom att svika en vän.
Senast redigerad av Rickard den 2008-06-24 18:06, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Kommentar om rikedom:

3 erf för ett guldmynt - väldigt specifikt. För en köpman med ett gott startkapital blir det väldigt lätt att uppfylla... eller har jag missat något?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Man har inget startkapital i mina regler och köper inte heller någon utrustning, utan istället slår man mot Tillgångar när man vill se om man har en pryl. Silvermynt är en poängsumma som kan temporärt höja Tillgångar i efterhand för att få tag på prylar. Varje silvermynt ger +1 på slaget (och guldmynt +10). Slår man 10 och har 8 i Tillgångar så kan man spendera två silvermynt för att ändå lyckas med slaget. Mynt är väldigt ovanligt förekommande i mitt system.

Jag har tagit och ändrat Rikedom till följande:

Rikedom
Med pengar kan man ta sig fram i världen. Få 1 Erfarenhet om du gjort en givande affär. Få 3 Erfarenhet när du höjer Tillgångar ett steg. Stryk din drivkraft och få 10 Erfarenhet när du ger bort allting på samma gång sänker dina Tillgångar till fyra.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Det här gillar jag =)
Lite som 'nature' och 'demeanor' i White-wolf... fast där är det då Willpower man får tillbaks.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Jag vet inte huruvida bra det här kommer att fungera (det funkar ju i TSoY-grupper), men jag ska speltesta detta nästa gång jag spelleder. Jag har vävt in hämnd i Stolthet och har tagit med Tjäna sin herre under Beskyddare. Något jag funderar på är om jag ska ha något tak på hur många drivkrafter man får ta eller hur många erfarenhetspoäng man kan få från varje drivkraft. Ska man kunna aktivera enpoängaren många gånger och få bonus för det?

Det jag har i tanken är att man ska välja två drivkrafter som kan aktiveras när spelaren (eller spelledaren) vill aktivera den. Tre känns som för många, eftersom det då blir runt 9-15 drivkrafter som spelledaren "måste" ta hänsyn till. Endast en känns å sin sida för lite.
Jag har spelat ganska mycket TSOY och älskar Keys. Men det finns en del finesser som är ganska viktiga. Först måst du ha möjlighet att använda erfarenhetspoängen omgående (inkassera 10 erf och biffa upp din svärskonst till 21) annars går man miste om de omdelbara scener som Keys ger upphov till. Sedan är du på helt rätt väg med två Keys. Det är optimalt. En väldigt intressant sak är att ha Keys som krockar med varandra, det är en win-win som leder till riktigt coolt spel.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Jag har spelat ganska mycket TSOY och älskar Keys. Men det finns en del finesser som är ganska viktiga. Först måst du ha möjlighet att använda erfarenhetspoängen omgående (inkassera 10 erf och biffa upp din svärskonst till 21) annars går man miste om de omdelbara scener som Keys ger upphov till. Sedan är du på helt rätt väg med två Keys. Det är optimalt. En väldigt intressant sak är att ha Keys som krockar med varandra, det är en win-win som leder till riktigt coolt spel.
Jag har en lösning där man kan stryka sin drivkraft för att få (typ) ett hjältepoäng som kan spenderas för att automatiskt lyckas med en handling.

Bra tanke det där med att ha krockande drivkrafter. Jag ska återkomma efter jag har speltestat detta. Jag ska även testa på att för första gången skriva äventyr helt baserade på dessa drivkrafter.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Drivkrafter

Inlägg av Rickard »

Rickard skrev:Jag hade tänkt att sno keys från The Shadow of Yesterday rakt av, men vill nu omforma det för att matcha Ereb Altor lite bättre. Vad är det man strävar efter i Ereb Altor?

Keys (drivkrafter) är svagheter, personlighetsdrag och drömmar som spelaren vill ska uppfyllas under spelmötet. När man uppfyller drivkraften så får man erfarenhetspoäng - ju mer man sätter sin rollperson i kris, desto mer erfarenhetspoäng får man.
Det här fungerade inte på ett tillfredsställande sätt. Egentligen beror det på att TSoY kräver ett rätt annorlunda spelsätt gentemot traditionellt spelande. Efter att ha snackat igenom med mina spelare om vad som fungerade bäst med drivkrafterna så kom vi fram till att vi mer ville ha personlighetsdrag som spelaren skulle sträva efter att följa. Det kan vara saker som:

Barmhärtig: Få en erfarenhet varje gång du hjälper någon i nöd.
Den starkes rätt: Få en erfarenhet varje gång du trycker ned någon, antingen fysiskt eller verbalt.
Förförisk: Få en erfarenhet varje gång du delar bädd med någon annan.

Fast det jag främst vill ha fram med personlighetsdragen är att spelaren kan byta ut dem. Ett litet gissel jag har med rollspel är att spelarna ofta tröttnar på sin rollperson och faller tillbaka till att slentrianspela sina rollpersoner. Detta vill jag undvika genom att få personlighetsdragen att explodera.

Genom att spendera två erfarenhet kan spelaren utföra en handling ungefär som om denna har spenderat ett hjältepoäng. Dock måste spelaren anknyta till en av rollpersonens två personlighetsdrag och flika in i beskrivningen hur personlighetsdraget offras till förmån för att klara av handlingen. Jag hade tänkt att det här mynnar ut i en liten paus där spelaren tar över berättarmakten och under kanske en minut (eller vad som krävs) berättar hur just rollpersonen gör en uppoffring.

Spelaren suddar sedan ut personlighetsdraget och efter spelmötet eller scenariot - jag har inte bestämt mig än - får denna välja ett nytt personlighetsdrag. Jag vill inte att spelaren ska få välja ett nytt personlighetsdrag direkt. Dels för att hindra att spelarna explodera sina personlighetsdrag hela tiden, dels för att ge spelaren en chans att fundera kring hur rollpersonen ska förändras.

Om jag tillåter att spelarna får välja nya personlighetsdrag efter varje spelmöte ger jag chansen att göra rollpersonerna mer ombytliga, även om det kanske ger nackdelen att vissa rollpersoner blir schitzofrena. Det hoppas jag dock undvika genom att låta spelarna få betala erfarenhet för att få använda exploderande personlighetsdrag. Det blir också en skön grej där spelarna, åtminstone i början, måste etablera sina personlighetsdrag innan de kan antända dem.

Om jag begränsar det hela till att de endast får ta nya personlighetsdrag efter varje scenario så är det bättre att spara på personlighetsdraget tills det är klimaxet (typ slutstriden), eftersom annars kommer inte rollpersonen att få någon större erfarenhet. Det är också då jag vill ha mest dramatik och vad är mer dramatiskt än att offra något av sin själv för att vinna (även om rent regelmässigt är det erfarenhet)? Nackdelen med detta är att rollpersonen inte kommer att bli lika ombytlig. Spelarna kommer antagligen inte att låta sina personlighetsdrag få explodera såpass ofta - det är ju ändå flera i gruppen och det räcker med att en offrar sig - och då känns hela regelgrejen dum.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Får säga att ja gillar det här (fortfarande :) ).
Det gör att spelare håller sig till karaktärer.
Jag har en förmåga att anpassa mig för mycke annars eller bli lite för girig =)
Jag välkomnar idén och ska försöka övertala gruppens SL att införs den =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Kul att höra. :) Jag har skrivit drygt 20 förslag på personlighetsdrag men det är mycket bättre om spelaren själv kommer på sin egen rollpersons.

Det man ska tänka på är att personlighetsdraget alltid ska få rollpersonen att agera. Oftast är det före, under eller efter en situation men det behöver det inte vara. Den starkes rätt (som i nuvarande läge kan vara obalanserad) säger att spelaren ska agera på ett visst sätt hela tiden.

Förut hade jag Stolthet där spelaren fick erfarenhet varje gång rollpersonen blev förolämpad. Dock får det inte spelaren att agera på ett visst sätt, så istället döpte jag om personlighetsdraget till Hämndlysten med kravet att spelare fick erfarenhet varje gång som rollpersonen fick upprättelse efter att denna gjorts orätt.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Perfektion, som ett drag? Strävan efter perfektion i vad färdighet den en månde kan defenitivt vara en drivkraft, och kan ställa till det om man så önskar...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar