DoD91, EDD, DoD magi och konverteringar

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

DoD91, EDD, DoD magi och konverteringar

Inlägg av Krille »

Eftersom att det kan bli en hel del krångel om man vill försöka sammanjämka EDD och DoD 91 och modulerna/tilläggen till de båda utgåvorna med varandra så har jag utarbetat denna modell för att göra DoD 91 mer "erebaltorfierat".

Min regelmix:

Rollspersonen:

Grundegenskaper: Efter ras i EA Boxen/DOD4 och specialtilläg från annan lämplig bok. BP används.

Yrken: DoD 91: Primära, sekundärara och yrkesfärdigheter fast med ändring att man väljer 12 från början men alla listade räknas som yrkesfärdigheter. Dom färdigheter man får BC i i Expert läggs till de primära färdigheterna och en del regler som utelämnats i 91 överförs från Expert (typ Djurträning, Jaga osv....) .

Socialt stånd: Först slag på tabell efter EA box (1 BP justerar 3%(eller 5?) på slaget). Sedan jämförs resultatet med DoD4 grundbokens tabell för socialt stånd(det finns 10 nivåer vilka jämkas samman till fem, varav en högre och lägre nivå inom varje samhällskickt) för att få ut mer exakt om RPs bakgrund/sociala tillhörighet (slå gärna slag för särskillda förmågor innan)

Startkapitalet: Kan vara svårt när man blandar systemen såhär men jag har löst det såhär. Man slår den tärningskombination man har fått efter vilket av stånden man tillhör i EA Kampanjbok. Jag har själv ändrat om mitt penningsystem. Står det Silvermynt i prislistorna så är detta egentligen Kopparmynt. Detta förändrar till största del inte priserna i sig. Bara att silver och guld har ett högre värde och också är ovanligare. Altså svärdet för 1000 sm kostar numera 100sm(1000km), men alla skattar och belöningar och fördeföremål i spelet kommer och ha minskat sittvärde i sm till km och däremed så råder fortfarande balansen bara att en säck silver faktiskt ÄR en skatt och inte lite småpotatis man spenderar på värdshuset under en kväll. I alla fall: Om vi säger att en riddare/Adel(enligt EA Kampanjbok) har slagit fram 800 sm i startkapital så är det också 800 sm även i penningsystemets reviderade (dividerade) form. Alltså kommer riddaren nu ha 8000 kp (egentligen 8000sm) vilket mer än gott och väl kommer räcka till den startutrustning som är värdig en adlig riddare. Först kan man tycka att RP för väldigt mycket pengar så här men det ska också vara stenhårt: Inga extra prylar.

Magi:

Magilärandet har ändrats om efter tips på denna community: T.ex Om man har Elementarmagi FV 15 och kastar formeln Antimagi (skolvärde 9) så har man först 15-6=9. Till detta lägger man även BC i INT som vi kan säga är 3: 15-6+3= FV 12 på att kasta Antimagi vilket ökar när man höjer magiskolan. Besvärjelser läres helt enkelt så här: För att lära Antimagi som har skolvärde 6 måste man helt enkelt spendera/träna så man har 6 erfarenhetspoäng i besvärjelsen. Detta tar ungefär tre veckor för den flitige magikern att lära sig denna besvärjelse för att sedan få FV i den efter formeln ovan (förutsatt att denne klarar alla sina INT slag och tränar med en lärare).

Magiker väljer en magiskola som yrkesfärdighet (kostnad 3). Till detta införlivas reglerna om magins kraftkällor från DoD Magi. Exempel: En magiker som valt Elementarmagi som sin yrkesfärdighet får detta som sin huvudskola. Han kan även lära sig Harmonism och Röstmagi till samma kostnad (3) då dessa hör till Ordning. Om han däremot vill lära sig Animism eller Mentalism (Liv och Medvetande) så kostar dessa x2, alltså 6 när man köper dessa. Om magikern sedan lär sig Mentalism och stiger över FV:t i Elementarmagi (huvudskolan) kommer dessa båda att byta plats: Mentalism blir ny huvudskola och räknas som den yrkesfärdigheten medan elementarmagi kommer bli sekundär. Magikern kommer nu istället kunna höja Symbolism, Drakmagi och Illusionism till samma kostnad som huvudskolan Mentalism (då alla hör till Medvetande) vilket blir 3. Elemtarmagin, Röstmagin och Harmonismen kommer då istället kosta 6 (grundvärdet för huvudskolan som är 3 vilket ska dubblas, enligt DoD Magi om Magins Vägar, vilket blir 6).

Allt detta kan låta förvirrande om man inte är insatt i DoD Magi och DoD4:s system vilka skiljer sig från Expert (DoD Magi var gjort för Expert och DoD Grund vilket gör att det krånglar lite när man använder DoD 91:s system med tre färdighetsgrupper. Detta är min lösning på detta problem som dock är menat att kunna bibehålla det väsentliga i DoD Magi som i sin tur var skrivet för Ereb Altor och att det inte ska kollidera allt för mycket om man vill införa saker ur Magikerns Handbok som var skriven för DoD91.

Krigarens Handbok och SP

Om man spelar med Krigarens Handbok kan det bli jobbigt om man i stora striden måste använda skadesystemet som följer med. Om man dock vill använda de värden för vapen och rustningar(och även slippa hålla på att byta värden fram och tillbaka mellan grundregler och tilläggstabellerna i Krigaren... ) som finns med och ändock i stora stirder snabba på processen gör så här:
Använd det systmet för Totala KP(grund) och Totala SP(Krigaren....)

Ränka samman all absorbering i KP som rustningsdelarna gör tillsammans. Typ två benskenor och två armskydd metall, en öppen metallhjälm och ett ringbrynjeharnesk: 8,8,8,8,5,5,6=48 dividera på 7 (för varje kroppsdel) = ca 6,8 vilket avrundas till en total absorbering på 7.
På detta sätt kan man räkna in blandad rustning i det totala KP-systemet i strid. Vill man använda Smärtpoäng görs helt enkelt samma sak med de SP rustningen absorberar. Man avrundar till närmaste heltal (skulle det typ bli 0,4 så är ABS 0 men 0,5 blir ABS 1 helt enkelt).
Senast redigerad av Krille den 2008-08-13 22:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har bestämt mig för att köra med olika kostnader för färdigheterna (från Expert). Det borde t ex vara lättare att lära sig att köra vagn än att lära sig alkemi.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

vi kör med BP från -91, man köper ras, grundegenskaper och förmågor (om man vill) och sen Yrkesförmågorna. Färdigheter har vi helt från Expert och man får välja dom man vill utan att behöva följa yrkesfärdigheterna som finns till -91, anledningen är att vi tycker inte man ska va så begränsad. Vissa är ju fasta, vilken som helst kan inte lära sig Vapentekniker tex men detta gäller enbart för en vanlig 125BP karaktär, får man börja med fler kan det va att man lärt sig senare men med vissa restriktioner och man bör ha en bra bakgrund till det.
Utrustning, socialt stånd, svärdshand, specialförmågor för raser, pengar etc är också Expert. Magi kör vi som vanligt men vi tycker att det är dåliga regler, filar lite på alternativ som vi får se om börjar använda eller ej.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Alendor skrev:vi kör med BP från -91, man köper ras, grundegenskaper och förmågor (om man vill) och sen Yrkesförmågorna. Färdigheter har vi helt från Expert och man får välja dom man vill utan att behöva följa yrkesfärdigheterna som finns till -91, anledningen är att vi tycker inte man ska va så begränsad. Vissa är ju fasta, vilken som helst kan inte lära sig Vapentekniker tex men detta gäller enbart för en vanlig 125BP karaktär, får man börja med fler kan det va att man lärt sig senare men med vissa restriktioner och man bör ha en bra bakgrund till det.
Utrustning, socialt stånd, svärdshand, specialförmågor för raser, pengar etc är också Expert. Magi kör vi som vanligt men vi tycker att det är dåliga regler, filar lite på alternativ som vi får se om börjar använda eller ej.
Gällande magi kan jag rekomendera det jag nämnt ovan. Speciellt till Expert tycker jag det funkar jättebra (Utan DoD Magi begrändningar i val av skolor blir det ännu simplare) och man får en mycket stor frihet men en vissa begränsning. När man nått runt FV 20 i magiskolan så kommer det bli riktigt svårt att finna lärare och då börjar jakten på magiska kodexar istället för att förbättra S i sina besvärjelser. Flera formler från början med hyfsat i S/FV. Nackdelen (för spelaren) är att det är svårt att "powergame:a" genom att skaffa typ 3 formler såsom explosion, antimagi och skydd (från början) och höja dom till högst möjliga och sedan förvandla sin magiker till en stridsmaskin som slår ut 10 orcher på en SR. Visst det kan SL förhindra men då får man kontrolera spelarna noggannare och man brukar faktiskt få ganska tråkiga magiker som inte kan så mycket.

Tipps: Ta FV Magiskola-skolvärde för besvärjelsen+ INT Grupp= S per Besvärjelse. Istället för att stegvis öka besvärjelserna separat så ökas alla samtidigt. Antingen kan man en besvärjelse eller så kan man den inte. Man kan köpa besvärjelser för lika många EP som besvärjelsen i fråga har skolvärde. Minimagier kan köpas för 1ep styck (3-10 tycker jag är rimligt). Hittils har det funkat bra och jag har tyckt det har varit roligare att både spela och spelleda magiker genom denna metod. SLPs kan låtas vara som dom är beskriva i äventryren om man gör gamla äventyr.
(tack till Spelknepe)

När det kommer till färdigheter så håller jag delvis med dig. EDD har fördelen med friheten. Tycker dock det är lite knasigt. Många saker blir väldigt dyra: Språk, kunskapsfärdigheter, akbrobatik hantverk mm blir väldigt dyrt och jag vet inte riktigt hur man ska styra upp det. Sedan är jag väl inbiten 91:spelare, det ska vara på ett visst sätt. Hela tanken med 91:s regelsystem var just att knyta karaktären vid sitt yrke och vidareutveckla den. Vi spelar DoD Thrudvang också där man har frihet att utveckla karaktären precis som man vill efter att den är skapad, så då känns det inte så farligt att man har vissa gränser när man kör annat. När man kör som jag tänkt så har man tillgång till alla yrkesfärdigheter som är obegränsade och kostar 3 (sekundärar kostar 5 och kan inte gå över grund). Faktiskt funderar jag på om inte det är alldeles för fritt sett till grundkonceptet men jag kan själv intyga att det är bättre om man har lite större valfrihet inom visa ramar.

Jag har det lilla problemet att jag vill logiskt kunna införliva ALLT från de gamla böckerna (vilket inte är helt möjligt). Har försökt anpassa raser och förmågor så det stämmer överens med Ereb Altor.

En liten mixa jag gjort gällande alver exempelvis:
Monsterbokens alver gäller exempelvis över ALVER:boken: Inga högalver(eller jo kanske om man hittar lämplig miljö), injir och mörkeralver kan inte hittas i Ereb (dom kan däremot finnas på Akrogal enligt mitt tycke). Grottalver, Gråalver och Skogsalver (förmågor, historia och egenskaper) är huvudsakligen hämtade från Ereb Altor Kampanjboken och Monsterbok 1&2 så även Isalver, Blodsalver(Monsterboxen) och Silveralver finns med. Däremot så tycker jag det finns flera bra saker med ALVER. Till inspiration för alviska vapen, rollspelande, seder, vissa (men inte alla) yrken, kultur, boningar finns det mycket att hämta.

Som sagt så gäller det ju att man har de flesta böckerna om man kör på min metod. Vill någon köra Kattman/Karkion/Vargman så finns ju saker i EDD som är värda att ta en titt på så jag är rätt flexibel.

Jag har funderat på att lägga till 3-4 uppväxtfärdigheter man kan på bonusar på beroende på vilken kultur/land en mänsklig rollperson är uppväxt i för. Felicier, Hynsolger, Ereboser, Barbier, Jordukaerlar,Dalker osv. Men har inte rikigt bestämt mig. Känns som att det blir för mycket tillägg.

Vilka böcker kör ni med utom DoD 91 och Expert? Kör ni i Ereb?
Senast redigerad av Krille den 2008-09-07 18:53, redigerad totalt 3 gång.
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Grisodlar'n skrev:Jag har bestämt mig för att köra med olika kostnader för färdigheterna (från Expert). Det borde t ex vara lättare att lära sig att köra vagn än att lära sig alkemi.
Sådana saker har jag löst genom att placera ut flera primära färdigheter till DoD91 från EDD. Till exempel fiske, undvika(ny), köra vagn, skidåkning, änterhake osv kan alla köpa till kostnad av två (man behöver nödvändigtvis inte skriva ut ALLA utan man tar det när användningen av en sådan färdighet komnmer till kritan). En lärdman eller magiker har sådana saker som yrkesfärdigheter och kan därför köpa dessa till kostnad 3. För andra kostar det 5.

Anledningen till att jag inte kör på EDDs system fullt ut (vilket jag har försökt) var att det kändes som att man lätt struntar i sådant som anses för dyrt. Exempelvis skiter spelare i sådana fall att köpa Läsa/Skriva då bara människospråken kostar 8, kunskapsfärdigheter, akrobatik, hantverk och andra med hög kostnad. Då känns det rimligare att en krigare har enklare att lära sig svinga svärd än att studera alkemi. Som sagt tidigare: EDD ger en hel del frihet vilket jag tycker är bra. Men det beror lite på vad man är ute efter. Karaktärer inriktade på något specifikt eller fritt utvecklande. Jag försöker själv balansera mellan dessa då jag tycker DoD91 grundregler (och Chronopia) är väldigt strikta och att spelaren måste bestämma vilka färdigheter denne ska kunna kunna höja över Grundegenskap redan från början. Kanske tog man en vapenfärdighet man inte egentligen ville ha eller en ondödig? En kunskapsfärdighet som man ville helst hade bytt till något annat om man kunde spelet bättre? Då blir det bättre om en Lärd Man har möjlighet att studera de flesta kunskapsfärdigheter till hyfsad kostnad och krigare kan lära sig 12(enligt mig) vapenfärdigheter till rimlig kostnad.

I grund och botten är smaken som baken och alla får köra som de finenr bäst. Vill bara dela med mig av ett par synpuknter och tipps :wink:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jo, du har skrivit ned många bra förslag. Det där med socialt stånd från EA Kampanj plus BP lät rätt bra, då varje land får lite mer särprägel.
Det där med att färdigheter som t ex L/S blir så dyra så att spelarna helt enkelt skiter i att köpa dem, var något jag faktiskt inte tänkte så mycket på. I och för sig skapar det ju RP som inte kan läsa, vilket jag var ute efter, men känner jag mina spelare rätt så kommer de alltid att strunta i att lägga EP på språk. :roll:
Det har ju redan uppstått att de struntar i att lägga poäng på KAR eller liknande oavsett rollspel, vilket jag funderar på att fixa på något sätt. Tydligen har jag inte gjort KAR speciellt gångbart under spel, vilket gör att de kan ha vedervärdiga RP med KAR 3-4. :shock:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vi har kört med att man slår de tärningsslag som gäller för vald ras, men sedan får resutlatsvärdena placeras ut som spelaren vill inom ramen för vad som är möjligt för rasen. Detta har ofta lett till väldigt fula RP, tills jag såg till att det straffade sig att vara fulare än troll i en bebodd värld! 8)
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Just variationen på kostnaderna i EDDs färdigheter tycker jag var en av regelsystemets stora styrkor. Det representerar svåra och ovanliga kunskaper i en annan värld, främst lärdomar och språkfärdigheter, som har alltid varit en stark prägel på rollspel i fantasymiljöer. Läs- och skrivkunnigheten har jag alltid velat ha begränsade till vissa yrken. Dock kan jag hålla med om en viss variation baserad på talang och yrke inte vore önskvärd men 91s indelning av primära, yrkes- och sekundära färdigheter är för långt. Största svagheten är dock magi och strid i båda systemen vilket jag har expimenterat med flera gånger. Slutligen så har jag alltid tyckt att EDD var det bättre systemet men som sagt det finns gott om bra material i 91.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

är ju lite upp till spelledaren hur lågt KAR ska bemötas men har man 3-4 så är man ju riktigt ful och det lär ju skapa problem, få kanske vill prata med en eller litar på en, bråk kan säkert lätt uppsåt, man blir lätt igenkänd, drar till sig uppmärksamhet... listan kan bli lång för nakdelarna med låg KAR.

Enligt -91 så frå man ju Läsa/skriva sitt modersmål från början, vad man får beror ju lite på Socialt Stånd och INT.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:är ju lite upp till spelledaren hur lågt KAR ska bemötas men har man 3-4 så är man ju riktigt ful och det lär ju skapa problem, få kanske vill prata med en eller litar på en, bråk kan säkert lätt uppsåt, man blir lätt igenkänd, drar till sig uppmärksamhet... listan kan bli lång för nakdelarna med låg KAR.

Enligt -91 så frå man ju Läsa/skriva sitt modersmål från början, vad man får beror ju lite på Socialt Stånd och INT.
Ja, jag ska försöka omarbeta tabellen lite, så att de lägre klasserna inte kan läsa överhuvudtaget.
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Karisma har aldrig varit ett problem med de spelare jag haft. Även om de funnits de som kanske inte maximerat karisma direkt så har ingen någonsin valt ett bottenvärde. Kan inte påminna mig att någon haft under 8 och då var det för att det passade karaktären och var en del av den. Inte för att spara poäng. Detta med min gamla ordinarie grupp som det nu var länge sedan jag spelade med.

På senare år har jag träffat lite olika spelare där jag nu bor som valt att maximera. Men dessa spelare maximerar allt och utgår ifrån nyttan i allt snarare än vad som är bra rollspel. Men sådana orkar jag inte spela med så det blir inte några långvariga spelare. Helt enkelt inte min stil att spela rollspel.

Min erfarenhet är att man i egenskap som spelledare måste skapa rätt sorts spelmiljö där alla egenskaper kommer till nytta och där ROLLspelsdelen belönas och prioriteras. Men alla har ju inte samma smak och det kanske är lika bra det. :D

Magnus
Skriv svar