Furgia

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Bergdahl skrev: Sen när det gäller titlar på kungar och ädlingar så vet jag att adragoor funderat kring språket i Furgia, som har samma rötter som joriskan om jag inte missminner mig, så du kanske skall avvakta lite och se så att det passar med det furgiska språk han tänkt sig...
Trodde att Furgiska, liksom kruniskan tillhörde akrogaliska dialekter. Har för mig att språkkartan visar det, men jag kan ha fel.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Som sagt jag är också osäker på hur det låg till, men i sådana fall skulle jag tro att det är en förändring som skett senare precis som med Krun.

Uppdatering: I västra Furgia talar man enligt adragoors språkfamiljskarta ett golwyndiskt språk, vilket skulle innebära att man talar språk som borde vara nära besläktat med ett av de språk som den kejserliga jorin senare utvecklades ur, den antika krunskan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Zeno hade jag för mig var någorlunda samtida med Aurelion och Imperiets guldålder, men det kanske inte stämmer utan Zeno är äldre och viktig i Golwyndakulturen. Vad står det om honom i Blixts artikel utöver vad jag skrivit in i Historien, något alls? Om inget tycker jag det vore spännande med en golwyndafilosof som påverkade både Krun, Furgia och Sombatze. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Zeno hade jag för mig var någorlunda samtida med Aurelion och Imperiets guldålder, men det kanske inte stämmer utan Zeno är äldre och viktig i Golwyndakulturen. Vad står det om honom i Blixts artikel utöver vad jag skrivit in i Historien, något alls? Om inget tycker jag det vore spännande med en golwyndafilosof som påverkade både Krun, Furgia och Sombatze. :)
Kanske lite som den kinesiska ämbetsmannaadeln med en massa prov för att gå till de högsta ämbetena ungerfär som konfucianismen.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev:
Bergdahl skrev: Sen när det gäller titlar på kungar och ädlingar så vet jag att adragoor funderat kring språket i Furgia, som har samma rötter som joriskan om jag inte missminner mig, så du kanske skall avvakta lite och se så att det passar med det furgiska språk han tänkt sig...
Trodde att Furgiska, liksom kruniskan tillhörde akrogaliska dialekter. Har för mig att språkkartan visar det, men jag kan ha fel.
Furgia ligger utanför språkkartan i EA-kampanj... Det som låg närmast tillhands var att låta språket vara en ättling till det golwyndiska språket liksom jori. Furgiska lär dock ha vissa influenser från yndariskan eftersom Yndar ju härskade över området under en period fram till den tredje konfluxen. Rätt troligt är att en del ord för härskare, kung etc. kommer från yndariskan. Furgiska annars kommer att bli ngn sorts fantasyfierad blandning av fornpersiska och hettitiska.

Rena furgiska (persisk/hettitiska) ord för härskare skulle kunna vara khshatra, shatram, shâta, shassu el. dyl. Jag föreslår dock att även yndariska ord används, kanske om onda härskare eller ngt.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

OK. Jag har inte tillgåmg till mina böcker för tillfället. Om golwyndiska språk har samma övergripning som indoeuropeiska skulle Kardiska och Furgiska vara lika nära släckt som Svenska och Punjabi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... k_trad.jpg
Adragoor skrev: Rena furgiska (persisk/hettitiska) ord för härskare skulle kunna vara khshatra, shatram, shâta, shassu el. dyl. Jag föreslår dock att även yndariska ord används, kanske om onda härskare eller ngt.
Jag är ingen språkexpert men
Khshatra = Provins/län
Kshathrapavan = direkt översättning: väktare över provinsen. grek. Satrap

Shah är det persiska ordet för kung och har använts som titel åtminstone före den Akemenidiska dynastin (550 - 330 F.Kr.)
Sāhān šāh på medelpersiska (ca 200 - 700 e.Kr) blir Shāhanshāh på modern persiska som alltså talats sedan 700-talet.
Shāhanshāh översätts till grekiska som Basileios och kan översättas som kungars kung eller kejsare.

Det här är tittlarna som används under Alexanders tid

Hettitiska är ett anatolisk språk, mer besläktat med grekiskan och persiska är ett indoiranskt språk, förvisso släkt men mycket stora skilnader, borde vara ungefär som svenska och spanska.

Jag är dock ingen språkexpert.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev:OK. Jag har inte tillgåmg till mina böcker för tillfället. Om golwyndiska språk har samma övergripning som indoeuropeiska skulle Kardiska och Furgiska vara lika nära släckt som Svenska och Punjabi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... k_trad.jpg
Adragoor skrev: Rena furgiska (persisk/hettitiska) ord för härskare skulle kunna vara khshatra, shatram, shâta, shassu el. dyl. Jag föreslår dock att även yndariska ord används, kanske om onda härskare eller ngt.
Jag är ingen språkexpert men
Khshatra = Provins/län
Kshathrapavan = direkt översättning: väktare över provinsen. grek. Satrap

Shah är det persiska ordet för kung och har använts som titel åtminstone före den Akemenidiska dynastin (550 - 330 F.Kr.)
Sāhān šāh på medelpersiska (ca 200 - 700 e.Kr) blir Shāhanshāh på modern persiska som alltså talats sedan 700-talet.
Shāhanshāh översätts till grekiska som Basileios och kan översättas som kungars kung eller kejsare.

Det här är tittlarna som används under Alexanders tid

Hettitiska är ett anatolisk språk, mer besläktat med grekiskan och persiska är ett indoiranskt språk, förvisso släkt men mycket stora skilnader, borde vara ungefär som svenska och spanska.

Jag är dock ingen språkexpert.
Kardiska och furgiska är naturligtvis inte särskilt nära släkt. Deras gemensamma urspråk splittrades upp i separata språk för flera tusen år sedan ju...

Meningen med att använda både fornpersiska och hettitiska som bas för ett furgiskt språk är inte att använda dessa språk rakt av. Jag gillar personligen inte rena ripoffs, utan snarare att inspireras av dessa språks ordformer för att få till ett fantasyspråk som verkar vagt besläktat med jori. Finns det intresse går det givetvis att skapa en ordlista och en kortare grammatik över furgiska så småningom, men det är väl inte någon hög prioritet förrän det finns mer skrivet om landet...

khshathra går f.ö. tillbaka till ett avestiskt ord som betyder både domän/kungarike och i överförd betydelse härskare.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Strunt samma vad de kalls än så länge då och låt oss använad oss av europeiska tittlar tills dess vi kan komma på namn för dem?

Först och främst Furgia är stort, jätte stort. I en jämförelse är det lika stort ytmässigt som Krun, Hynsolge och Nidland tillsammans. OK?
En så stor yta kräver en stor organisation.

Jag vill därför komma med förslaget om att det finns en överkung (vad
denne kallas kommer vi fram till senare)
Under honom finns kungar med olika vassaler. Mycket större fördelning av tittlar än Kardien och Zorakin.
Olika prinsar, både söner till överkungen och underkungar men även prinsfurtsar.
Adeln är indelad i krigisk adel och ämbetsadel.

---------------------Kungliga familjen-------------------------
------------------------Överkungen------------------------------
----------------------Prinsar av blodet--------------------------

--------------------- Provinsguvernörer-----------------------
-------------------------Underkungar----------------------------
-------------------------Fursteprinsar---------------------------
---------------------------Prinsar---------------------------------

-------------------Familjeöverhuvuden-----------------------

Krigaradel ------------------------------------- Ämbetsadel
Hertig -------------------------------------------- Hertig
Markgreve --------------------------------------- Markgreve
Greve -------------------------------------------- Greve
Vicomte ------------------------------------------ Vicomte
Baron --------------------------------------------- Baron
Baronette ---------------------------------------- Baronette
Riddare ------------------------------------------- Ämbetsman
Väpnare ------------------------------------------ Tjänsteman

OBS! OBS!
Dessa namn är de europeiska och är bara arbetsnamn, vad de skall heta är ett senare problem. Vad Jag vill göra överskådligt är hur stor adelnkan vara och hur många grader det kan finnas i den.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Om inte det mesta av Furgia är vildmark och tomma slätter som Ryssland förståssoch befolkningen är förhålandevis liten.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Om inte det mesta av Furgia är vildmark och tomma slätter som Ryssland förståssoch befolkningen är förhålandevis liten.
Det förståss. Men med tanke på att huvudstaden bara fallit två gånger under tusen år och att man ger sig ut på korståg mot kalmurri, så kanske man har ett antal soldatreserver. Furgia ligger också i samma zon som kopparhavet plus att det soluppvärmda sötvattenhavet borde dra in en massa regn som stoppas av bergskedjorna i norra furgia (och därmed inte når kalmurri), dett torde göra att man borde kunna få fölera skördar per år. Å andra sidan kanske vindarna bara drar söderut och västerut över Sombatze och Krun. Jag håller dock på linjen ett bördigt land runt golwyndas sötvattenhav med stora skördar varje år. Stora skördar ger stor befolkning.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Detta ser ut till att kunna bli något Snibben! :)

Furgia kan tankas bestå av mycket vildmark och tom oppen slatt men detta kan aven hittas bortom landet i Akrogals indre. Denna forna del av en hogkultur kan också tankas vara både maktig och betydelsesfull i dagens Altor men inte så interesserad av Ereb (vilket forklarar Furgias undanskymdhet sett med erebiska ogon).
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

En idé som jag hade för flera år sedan när jag spelledde kampanjer i Akrogal var att det egentliga gamla Furgia i huvudsak bestod av Golwyndakusten samt det som idag är södra Kalmurri. Den östra delen av den furgiska halvön har alltid varit mer barbarisk och varit bebodd av diverse nomadfolk som den furgiske storkonungen/kejsaren först på senare tid lyckats underkuva. Ännu längre österut, på andra sidan Furgia ligger ett område av småkungadömen som präglas av ständigt pågående krig och piratverksamhet. Detta område sträcker sig 100 mil österut ända till det egentliga Kamsun och är en av anledningarna till svårigheterna med papir och kryddhandeln.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag hadde en idé om att detta skulle vara ett stort rike med en civilistion som kommit så pass långt att den stagnerat. Utanför finns inget intressant, för hadde det funnits det så hadde deras kungar kommit krypande inför furgias överhuvud och bett om att bli en del av deras kungadömme.
Detta betyder inte att export inte förekommer, trots allt det finns ju saker som länder utanför behöver.
Många stammar kan finnas men alla kämpar för att bli en typisk furgier.

Riket är ju tusen år och kan mycket väl ha den där japan mentaliteten (vår kultur är över tusen år (fast deb igentligen har ändrats lika mycket som alla andra kulturer)) och därför ha stark misstro mot alla.
Starka ämbetsmänn kan också öka stagnationen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Gillar dina idéer kring indelningen av adeln i Furgia snibben.

Men vet inte om jag är lite förtjust i det stagnerade riket. Föredrar nog snarare adragoors idéer om det mer mångreligösa och filosofiska riket. Handelskaranvanerna är viktiga för ekonomin, men har också lett till att man samlat på sig kunskaper både från öst och väst.

Har tänkt mig att förhållandet mellan Krun och Furgia ska vara vänskapligt, bl.a. för att båda rikena tjänar på en väl fungerande handel.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Bergdahl skrev:Gillar dina idéer kring indelningen av adeln i Furgia snibben.

Men vet inte om jag är lite förtjust i det stagnerade riket. Föredrar nog snarare adragoors idéer om det mer mångreligösa och filosofiska riket. Handelskaranvanerna är viktiga för ekonomin, men har också lett till att man samlat på sig kunskaper både från öst och väst.

Har tänkt mig att förhållandet mellan Krun och Furgia ska vara vänskapligt, bl.a. för att båda rikena tjänar på en väl fungerande handel.
Inte stagnerat så att det inte händer saker utan mer som de Kinesiska stagnationerna. Utvecklingen går frammåt och man vill utvecklas. Med stagnation tänkte jag mer politiskt. Ämbetsmännen blir lätt korumperade och vill man behöver tillstånd för att resa i landet och för att bryra nya fält och lite annat. Ämbetsmännen mutas med gåvor och pengar för att det skall hända någåt.
Världen utanför betraktas med skepsis och många tror att länderna utanför Furgia är en myt (ungefär som att den kardiska bonden tror att Furgia är en myt).
Ämbetsklassen och stritsklassen är mer intresserad av expansion men till folket sprids det ut att landet är överlägset och att alla vill bli en del av det.
Utvecklingen sker, men kansek inte inom jordbruk och gruvindustrin. Däremot talas gärna filosofi (kanske ett måste för all adel) och alla religioner tillåts.
Skriv svar