Kentaurer

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Kom de "efariska kentaurerna" med soltåget eller levde de redan i efaro. Och finns dekvar där?
De kentaurer jag tankte skriva om (fast jag kan låta bli om någon hemskt garna tycker så) ar endast ett kompani legosoldater från Ereb som kampade på solfararnas sida under det Fjarde Soltåget, och med "skriva om" menar jag namna i en mening eller två, inget annat.

Huruvida det finns solunska (efariska) kentaurer overlåter jag åt er att avgora. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Kenaturernas Historia
Enligt kentaurernas skapelsemyt framsprang deras urfader, Kentauros, när vinden smekte gräset på den först stäppen. Vinden födde också andra barn, de snabba hästarna. Kenaturos var ensam och tröstade sig med att springa med märrarna. Med dessa märrar föddes kentaurerna av både han och honkön. Kentauros levde länge med sina barn och lärde dem kunskaperna om marken, vinden och stjärnorna. När Kentauros började känna hur döden var allt närmare talade han med sin fader vinden och sin moder slätten och dessa upplät en ny plats till Kentauros, där han skulle bli odödlig. När han sista gången samlade sina barn lovade han dem att han skulle bereda en plats för varje kentaur som dog och en dag skulle alla kentaurer samlas på de himmelska ängderna.

Stenarnas ålder
9000-talet fO: Kentaurerna lever på den första stäppen tillsammans med sin urfader Kenaturos Kentaurernas födelseplats är okänd men man antar att den låg i centrala Erebs slättland. Redan tidigt utvandrade de till andra platser i Ereb och slog sig ned på flera slätter och i skogar. Den största kolonin var Priglasili. Kenatuerna slog sig också ned på andra platser och finns talrika i blandannat Ljusna.
8000-talet fO: Kentauros lämmnar kentaurerna och de utvandrar till olika nya platser i Ereb. Kentaurerna förlorar sitt språk och använder sig av ett teckenspråk. Den första kolonin sätts upp men eftersom kentaurerna inte har något talspråk får den inte heller något namn.
6000-talet fO: Tack vare att de saknar ett talspråk ses inte kentauren som en intelligent varelse och jagas ofta av människor för det mycket starka lim man kan koka på deras hovar vilket används för att tillverka sammansatta bågar.
Bronsets ålder
3000 fO: Kentaurerna har spridit sig och får kontakt med alver. Alverna lär dem tala sitt språk Satenu vilket sprids snabbt bland hjordarna. Snart har alla kentaurer lärt sig tala detta språk och den tystnad man bryter skingrar också den skygghet som man tidigare haft mot varelser utanför. Snart har man kontakter med flera olika folkslag och man hjälper ofta att medla mellan alver och människor i konflikter.
2800 fO: Priglasili sätts upp tack vare kentaurernas nya förmåga att kommunicera med språk.
2400 fO: Kentaurerna vandrar ner och sprider sig till de södra delarna av Ereb.
2000 fO: Kentaurer utvandrar över demontungan till Akrogal.
Kolonisationstiden
1500 fO – 1100 fO: Kentaurer i Mirel.
1000 fO: Kentaurer från Mirel sätter upp en ny koloni på ormvidderna.
Kejsartiden
943 fO: En Auxilia med kentaurer sätts upp i Jorpagna lett av kentauren Vindbane. Kentaurerna är ute efter hämnd på Mirelerna och sätts in speciellt vid sådana slagfällt där dessa slåss.
722 fO: Kentaurernas Auxilia upplöses.
Mörkertiden

Efter Odo

148 eO: Kentaurer flyttar till Ljusna.
323 eO: Herrikolla Glurrestip, den kände kentauriska upptäckaren och kartografen, företar en expedition in i Nargurs skogar där bl.a. en av få säkra observationer av såkallade blodsalver görs.
353 eO: Kentaurer deltar som legoknektar i Efaro under det fjärde soltåget.


Någom som har något att tillföra eller protester mot denna historia?
Senast redigerad av Snibben den 2008-08-25 20:44, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker historien ser bra ut. Den något korta samlingen av årstal kan kanske forklaras med att historien ar forfattad av en mandelmunk studerande bestiologi inriktad mot just kentaurer, och inte av kentaurer sjalva?

Ett onskemål:

323 eO: Herrikolla Glurrestip, den kände kentauriska upptäckaren och kartografen, företar en expedition in i Nargurs skogar där bl.a. en av få säkra observationer av såkallade blodsalver görs.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Tycker historien ser bra ut. Den något korta samlingen av årstal kan kanske forklaras med att historien ar forfattad av en mandelmunk studerande bestiologi inriktad mot just kentaurer, och inte av kentaurer sjalva?
Eller min dåliga satenu :D

Historien är nog dåligt ifylld för att jag inte kommit på några mer årtal. Alla ideer är välkommna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Eller min dåliga satenu :D

Historien är nog dåligt ifylld för att jag inte kommit på några mer årtal. Alla ideer är välkommna.
Var inte så menad. :) Tankte att en samlad historia for ett helt folkslag antingen skulle bli mycket omfattande, och varken något vi vill se eller kan få till på ett bra satt, eller se ut som ett ihopplock av vad en utomstående (las: en mandelmunk?) kan ha listat ut genom forskning och studier - ungefar som den ser ut nu. Vi kan fylla i eftervart och efter behov.

Upptackaren ar den kentaur som omtalas på sidan 58-59 i EA-Spelarboken. Jag har daterat honnom for att passa in referenser jag gjort i Nargur.

Kentaurerna vid Mefamir norra strander kan kanske betyda i Sar-Saru, ett område utsatt på vijes Mirelkladdkarta? Tankt ligga på båda sidor av Mefamirs nordostra del och aven vara bebodd av såkallade strovnargurer.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:
Snibben skrev:Eller min dåliga satenu :D

Historien är nog dåligt ifylld för att jag inte kommit på några mer årtal. Alla ideer är välkommna.
Var inte så menad. :) Tankte att en samlad historia for ett helt folkslag antingen skulle bli mycket omfattande, och varken något vi vill se eller kan få till på ett bra satt, eller se ut som ett ihopplock av vad en utomstående (las: en mandelmunk?) kan ha listat ut genom forskning och studier - ungefar som den ser ut nu. Vi kan fylla i eftervart och efter behov.

Upptackaren ar den kentaur som omtalas på sidan 58-59 i EA-Spelarboken. Jag har daterat honnom for att passa in referenser jag gjort i Nargur.

Kentaurerna vid Mefamir norra strander kan kanske betyda i Sar-Saru, ett område utsatt på vijes Mirelkladdkarta? Tankt ligga på båda sidor av Mefamirs nordostra del och aven vara bebodd av såkallade strovnargurer.
Jag förstod vad du menade. Jag försöker först sätta upp en tidslinje och sedan skriva om den så att det låter bättre, då kan det mycket väl vara en mandelmunk.

Jag tror jag ändrar det till att de sätter upp en koloni på ormviden. Sar Saru verkar inte vara en plats man vill leva på och om de bor öster om Mefamir hamnar de i Priglasili.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Kenaturernas Historia
Enligt kentaurernas skapelsemyt framsprang deras urfader, Kentauros, när vinden smekte gräset på den först stäppen. Vinden födde också andra barn, de snabba hästarna. Kenaturos var ensam och tröstade sig med att springa med märrarna. Med dessa märrar föddes kentaurerna av både han och honkön. Kentauros levde länge med sina barn och lärde dem kunskaperna om marken, vinden och stjärnorna. När Kentauros började känna hur döden var allt närmare talade han med sin fader vinden och sin moder slätten och dessa upplät en ny plats till Kentauros, där han skulle bli odödlig. När han sista gången samlade sina barn lovade han dem att han skulle bereda en plats för varje kentaur som dog och en dag skulle alla kentaurer samlas på de himmelska ängderna.

Stenarnas ålder
9000-talet fO: Kentaurerna lever på den första stäppen tillsammans med sin urfader Kenaturos Kentaurernas födelseplats är okänd men man antar att den låg i centrala Erebs slättland. Redan tidigt utvandrade de till andra platser i Ereb och slog sig ned på flera slätter och i skogar. Den största kolonin var Priglasili. Kenatuerna slog sig också ned på andra platser och finns talrika i blandannat Ljusna.
8000-talet fO: Kentauros lämmnar kentaurerna och de utvandrar till olika nya platser i Ereb. Kentaurerna förlorar sitt språk och använder sig av ett teckenspråk. Den första kolonin sätts upp men eftersom kentaurerna inte har något talspråk får den inte heller något namn.
6000-talet fO: Tack vare att de saknar ett talspråk ses inte kentauren som en intelligent varelse och jagas ofta av människor för det mycket starka lim man kan koka på deras hovar vilket används för att tillverka sammansatta bågar.
Bronsets ålder
3000 fO: Kentaurerna har spridit sig och får kontakt med alver. Alverna lär dem tala sitt språk Satenu vilket sprids snabbt bland hjordarna. Snart har alla kentaurer lärt sig tala detta språk och den tystnad man bryter skingrar också den skygghet som man tidigare haft mot varelser utanför. Snart har man kontakter med flera olika folkslag och man hjälper ofta att medla mellan alver och människor i konflikter.
2800 fO: Priglasili sätts upp tack vare kentaurernas nya förmåga att kommunicera med språk.
2400 fO: Kentaurerna vandrar ner och sprider sig till de södra delarna av Ereb.
2000 fO: Kentaurer utvandrar över demontungan till Akrogal.
Kolonisationstiden
1500 fO – 1100 fO: Kentaurer i Mirel.
1000 fO: Kentaurer från Mirel sätter upp en ny koloni på ormvidderna.
Kejsartiden
943 fO: En Auxilia med kentaurer sätts upp i Jorpagna lett av kentauren Vindbane. Kentaurerna är ute efter hämnd på Mirelerna och sätts in speciellt vid sådana slagfällt där dessa slåss.
722 fO: Kentaurernas Auxilia upplöses.
Mörkertiden

Efter Odo

148 eO: Kentaurer flyttar till Ljusna.
323 eO: Herrikolla Glurrestip, den kände kentauriska upptäckaren och kartografen, företar en expedition in i Nargurs skogar där bl.a. en av få säkra observationer av såkallade blodsalver görs.
353 eO: Kentaurer deltar som legoknektar i Efaro under det fjärde soltåget.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Kentaurer

Kentauren har en människas torso och en hästs bakkropp. Torson övergår strax under naveln till hästens och markeras ofta av en aningen mer lockigt hår som går upp mot naveln i en så kallad raggarsträng. Kvinnliga kentaurer har ett par bröst vilka oftast är något mer plattare än hos en människa med vilka man diar barnen. På huvudet växer ett självlockigt hår som fortsätter ner i nacken och längs med ryggen likt en hästman fast lika mjuk som människohår. Överkroppen har en olivfärgad hy men dess hästkropp kan vara i alla färger även om brunt är vanligast. Håret följer oftast i samma färg som hästkroppen men undantag finns. Under hästdelen sitter också könsorganen men man saknar bröstvårtor. Hästkroppen avslutas med en svans som likt håret är mjukare än tagel men något mer styvare än människohår.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra Snibben! Skruva lite på raggarsträng...raggirsträng, raggrsträng... :? ?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Navelragg! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Behövs det? Beskrivnigen är väl främst till föt SL och spelare snarae än RP. Är det därför inte viktigast att de förstår (även om jag känner att texten behöver bearbetas för att nå en bättre svenska)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Snibben skrev:Behövs det? Beskrivnigen är väl främst till föt SL och spelare snarae än RP. Är det därför inte viktigast att de förstår (även om jag känner att texten behöver bearbetas för att nå en bättre svenska)
Mnjo... Men du skrev "en så kallad raggarsträng", vilket får det att låta som ett in-game namn.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

anders skrev:
Snibben skrev:Behövs det? Beskrivnigen är väl främst till föt SL och spelare snarae än RP. Är det därför inte viktigast att de förstår (även om jag känner att texten behöver bearbetas för att nå en bättre svenska)
Mnjo... Men du skrev "en så kallad raggarsträng", vilket får det att låta som ett in-game namn.
Jaså, jag har alltid sett "frasen så kallad" för att använda ett namn då det riktiga är relativt okänt (vad det nu må vara).
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Kalla mig gammalmodig, men jag tycker att ett modernt ord som ”raggarsträng” inte platsar i pdf filerna. Det fanns inga ”raggare” före femtitalet. Precis som en författare inte använder moderna ord i fantasy- eller historiska romaner. Ingen bra sword & sorcery roman har beskrivningar som ”diamanten hade ett inre sken som en lysdiod.” Sådant kastar läsaren ur fantasyvärlden, in i vår egen värld. Inget kul! :(
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Albrekt skrev:Kalla mig gammalmodig, men jag tycker att ett modernt ord som ”raggarsträng” inte platsar i pdf filerna. Det fanns inga ”raggare” före femtitalet. Precis som en författare inte använder moderna ord i fantasy- eller historiska romaner. Ingen bra sword & sorcery roman har beskrivningar som ”diamanten hade ett inre sken som en lysdiod.” Sådant kastar läsaren ur fantasyvärlden, in i vår egen värld. Inget kul! :(
Så vad föreslår du istället?
Skriv svar