Krig i Ereb Altor

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Krig i Ereb Altor

Inlägg av Albrekt »

Jag läste härförleden att år 2006 pågick det 134 väpnade konflikter i vår värld. Detta var konflikter som, för att räknas:
· var länder eller åtminstone provinser emellan,
· hade deklarerats formellt av åtminstone en av parterna, och
· hade pågått i minst 6 månader.

I rollspel utgör krig möjligheter för fara, äventyr, spioneri, etc. Jag skulle vara väldigt intresserad av att se hur många och vilka sådana konflikter som pågår i Ereb Altor år 610 e.O.

Kan vi anta utmaningen att skriva en lista?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Re: Krig i Ereb Altor

Inlägg av Krille »

Albrekt skrev:Jag läste härförleden att år 2006 pågick det 134 väpnade konflikter i vår värld. Detta var konflikter som, för att räknas:
· var länder eller åtminstone provinser emellan,
· hade deklarerats formellt av åtminstone en av parterna, och
· hade pågått i minst 6 månader.

I rollspel utgör krig möjligheter för fara, äventyr, spioneri, etc. Jag skulle vara väldigt intresserad av att se hur många och vilka sådana konflikter som pågår i Ereb Altor år 610 e.O.

Kan vi anta utmaningen att skriva en lista?
Dom stora som nämnts i ÄS material med utgångspunkt eller upptakt är:

Ransarderröjet

Feliciska Piratkriget
Involverar mer elelr mindre alla sjömakter, riken och piratriken runt Kopparhavet

Nidländska Reningen

Inbördeskriget i Barbia mellan kejsar Yddris och klanerna som följer klan Tridor (Siratsias Vita Formersamling)

Hynsolgiska Inbördekriget

Palinors Korståg mot Ransard (dock nämnt som osannolikt att det kommer inträffa har jag för mig)

Konfluxsviten involverar stora väpnade konflikter har jag förstått som rör Trakorien och Marjura

Häxmästaren i Svarta Tornet VS Kardien&Zorakin

Störst blir Reningen och Piratkriget i det officiella materialet
det jag kommer på just nu....
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Inbördeskrig i Jorpagna
Pågår ständigt ett flertal

Krig mellan stadsstaterna Addiaska och Mercana i Klomellien
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Kan man räkna de ständiga, lågnivåkrigen mellan människor och svartfolk så kan du nog ta snart sagt varje land och sätta ett vs svartfolk. Tex Lasemos vs Svartfolken i norr, Svartfolken i Erdech vs Barbias klaner osv.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

För att inte tala om olika adelskonflikter i Zorakien och Kardien. Eller diverse småkonflikter mellan lokala potentater i Magilre och grannområden i Klomellien. Samt strider mellan olika stadsstater i Klomellien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dvargakrig?

Jag funderar på att låta dvargarna under Nidabergens vastra utlopare vara i storkrig med svartfolk. Detta beror dock inte "Ovanjorden" i någon direkt grad då det utspelar sig djupt under marken men forklarar delvis varfor de maktiga nidadvargarna inte syns mera till i Trasimo och ner i Berendien och Jorpagna.

Vad tros om detta, krigforing i underjord - och det går sakert att anlitas som glad aventyrare och legosoldat på någondera sida?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Farligt nära konflikt mellan Zorakin och Caddo, som diskuterats på forumet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Klart att strider inte bara utkämpas på landytan. We will fight them on the oceans osv...

Detta med strider i underjorden, uppe bland molnen och under vattnet är ju ypperligt. Detta skulle verkligen ge en skön fantasykänsla, utan att för den skull kännas som någon annan värld än Ereb. Bra skit helt enkelt.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Magillre hävdar väl fortfarande rättighet till ön Bzegusta vilken ägs av Trakoriska riket. Samma situation kan spåras till trakoriernas innehavande/ockuperande av staden Torilla, vilken är omringad av Kardiska områden.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Det var både besynnerligt och oväntat att identifierade erebosiska beväpnade lönnmördare nyss blev gripna i Hynsolge innersta kärna och att man i samband med gripandet fann högst oroväckande dokument! Vad som var orsaken till den lömska attacken och intrånget är ännu ej känt för allmänheten men information är på villovägar om att de förfärande texterna faktiskt satte den Hynsholgska Konungen i purt raseri! Nu kan vi bara vänta och se hur det utvecklar sig men jag finner det nya tonläget rikena emellan högst bekymrande!

Ja, jag är lika förvånad som ni är, det är ju knappast något som stämmer här!

edit. Man kan nästan tro att jag mest var sugen på att skriva ett inlägg =)
Skriv svar