Nargur

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

En befogad fråga är dock, hur har birkebeineren tänkt kring detta?
Doh! nu föll jag dit själv! :shock:
Självklart ska vi låta Birka sprida sina tankar först! ;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:
En befogad fråga är dock, hur har birkebeineren tänkt kring detta?
Doh! nu föll jag dit själv! :shock:
Självklart ska vi låta Birka sprida sina tankar först! ;)
:)

Har kändt mig lite stressad med att få ut några av mina alster under de senaste dagarna. Mycket skola och hinner inte skriva så mycket och heller inte följa det ni andra lägger ut här. :(

Här kommer dock ett utkast till en sammanställning av nargurernas äldre historia. Bara det grövsta är med och även det kommer att utfyllas och redigeras. Det mesta rör de stora vandringarna och vissa nyckelpunkter som är viktiga för folkens historia.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Nargurernas äldre historia

Inlägg av birkebeineren »

Nargurernas äldre historia

4000 fO

Två folk vandrar upp på det barbiska höglandet från skogarna i söder, det ena bosätter sig i nordväst, det andra i sydost. Båda har en likartad kultur med dyrkan av naturandar och sina förfäder. Alverna i Månskensskogen och runt på höglandet blir deras läromästare. Människorna lär sig mycket om naturen och utvecklar en djup respekt för Moder Jord och hennes varelser. Sinsemellan kämpar de två människofolken dock en ständig kamp om knappa resurser.

3800 fO

Svartfolken följer i människornas spår och sprider sig snabbt utöver höglandet. Både alver och människor får utstå svåra härjningar.

3500 fO

Bland människorna får volverna (shamanerna) kontakt med en mäktig ande som förespråkar samhörighet och fred mellan de två folken. Trevande pakter sluts där klanerna samlar sig i mer permanenta lägerbyar. Svartfolkens totala dominans kan stoppas och anden ses snart som en gudinna, A Nhari guhr.

2404 fO

Slutligen sluter de två folken en permanent fred, på Babors klippa svär 327 stamhövdingar en ed som skal komma att hålla i årtusenden. Två folk blir ett; Nargurer. Dock fortsätter folken att leva i särskilda stammar och i huvudsak bebo sina delar av landet, nordnargurer i nordväst och östnargurer i sydost.

1837 fO

Några stammar utvandrar mot Orghin och blir senare kända som tjuger, isbarbarer. De hävdar att gudinnan har lämnat dem men skal återfinnas i norr.

1568 fO

Nargurerna lider ett förödande nederlag mot svartfolken och många stammar utvandrar mot söder. Huvuddelen av stammarna följer den baborska klippan ner i skogarna som nu får navnet Nargur efter folket. En mindre del av stammarna, bla hynerna och cererna går ner genom passen i norra Cer-bergen och ut till Maseva-buktens stränder. Stammarna som blir kvar på höglandet får namnet barbier.

1547 fO

En av stammarna som utvandrat till Nargur fortsätter genom Nida-passet i söder och får av alverna tillstånd till att bosätta sig i området nu känd som Torshem.

1534 fO

En av stammarna vid som slagit läger vid Maseva-bukten sluter en pakt med det Krunska riket och kämpar på deras sida mot dvärgarna i det såkallade Järnkriget. De får som belöning ett landområde i västra Krun att slå sig ner i, Hunsolge, hynernas jord.

1080 fO

Krig utbryter mellan hynerna och Krun. Hynerna får hjälp av sina narguriska fränder i norr, både från själva Nargur och från Barbia.

1065 fO

Hynerna vinner en stor seger över Krun vid Grivela och under några heta sommarveckor bildar en grupp hynska krigsledare tillsammans med den krunska kolonibefolkningen jorer ett nytt rike. Keisardömmet Jorpagna har bildats.

1050 fO

En grupp stammar lämnar Nargur och utvandrar mot sydväst. De har under kriget mot krunierna, som de deltagit i på sina fränder hynernas sida, hört rykten om obebodda skogar vid havet i väst. De når efter en lång vandring Kasenus skogar.

900 fO

En stor grupp stammar utvandrar från det centrala Nargur och går mot väster över slätterna. Ett nytt sätt att se på andarna har utvecklas, orsakat till stor del av Keisardömmet Jorpagnas expantion. Grunden till Aesirkulten uppstår och förfäderna trängs något tillbaka till fördel för vissa upphöjda andar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra HISTORIA. Om ingen misstycker så lägger jag in detta i kronologin!?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tack så mycket. :)

Känner mig inte riktigt klar med den och det kommer mera, men det är kanske inga problem att lägga inn ändringar och tillägg senare?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Tack så mycket. :)

Känner mig inte riktigt klar med den och det kommer mera, men det är kanske inga problem att lägga inn ändringar och tillägg senare?
Absolut inte. Vill du lägga till eller ta bort så gör jag det kontinuerligt så länge du inte får mothugg från andra. Det blir lättare att kontinuerligt hålla den uppdaterad än att endast göra bamsiga förändringar vid udda tillfällen.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

De här årtaln var vad som fattades för att jag skulle begripa Ereb. Nargur är en oerhört viktig region och nog den som influerat kontinenten mest? Bra iaf. Jag hade ingen aning om att det var så här det låg till.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

att utvandra

Inlägg av Mikael »

Lite kritik bland alla kramar:
kanske är utvandringsårtalen väl precisa. Kanske utvandrade först någr en bit, fler anslöt senare och så skedde en folkvandring över kanske 50-100 år.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: att utvandra

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Lite kritik bland alla kramar:
kanske är utvandringsårtalen väl precisa. Kanske utvandrade först någr en bit, fler anslöt senare och så skedde en folkvandring över kanske 50-100 år.
Jag uppfattar det att de årtal som är jämna hundra/femtiotal är ung. årtal. Eller?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: att utvandra

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Mikael skrev:Lite kritik bland alla kramar:
kanske är utvandringsårtalen väl precisa. Kanske utvandrade först någr en bit, fler anslöt senare och så skedde en folkvandring över kanske 50-100 år.
Jag uppfattar det att de årtal som är jämna hundra/femtiotal är ung. årtal. Eller?
tänkte mest på 1837 kanske.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det är klurigt det där. Går ju inte direkt att skriva "ca" överallt. Men kör man på grova avrundningar så märks det ju.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren: Ett par tankar...

Var har nargurerna fått sitt skriftsystem ifrån? Det sägs att detta skriftsystem härstammar från Akrogal och att det är besläktat med det feliciska alfabetet. Det sägs vidare att det narguriska alfabetet första gången används i skrifter från 300 f.O. Glöm inte detta i den lite modernare historien. Nargurerna borde ha blivit influerade från det Akrogaliska hållet någon gång vid denna tid...

Om hynerna är nargurer, som det otvetydigt verkar som när man läser historien, hur kan det då komma sig att jori blev språket i det Jorpagniska imperiet? Övergav hynerna sitt eget språk till förmån för ett slags ur-jori när de flyttade till Hynsolge eller gjorde de det efter att imperiet hade grundats? Är ur-jori i själva verket en dialekt av ett av de gamla språk som talades i golwyndaområdet under bronsåldern? Isf. finns det ju en möjlighet att furgiska och sombatzinska språk är avlägsna släktingar till jori...

Annars ser detta utmärkt ut. Jag ser fram emot att läsa fortsättningen. Jag kommer att ha en hel del hjälp av historien när jag utvecklar språken...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Liten inflikning här angående det narguriska skriftsystemet. Om det kommer från Akrogal och började användas av Nargurerna runt 300 f.O. kanske det var de nomader som vandrade in i östra ereb efter att det jorpagniska riket föll som långsamt spred skriftsystemet till nargurerna. I min provisoriska krunska historia har jag skrivit att mellan 500 och 400 f.O så vandrade många nomadstammar in och bosatte sig i de östra områdena (Nidland och Krun). Därav pratar man akrogaliska språk i dessa områden som tidigare hörde till Jorpagna och det joriska språkområdet. Tänker mig att språken här är en blandning av akrogaliska och joriska språk, där den akrogaliska delen är dominant. I kampanjbokens språkområden räknas de ju som akrogaliska språk iaf.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev: Om hynerna är nargurer, som det otvetydigt verkar som när man läser historien, hur kan det då komma sig att jori blev språket i det Jorpagniska imperiet? Övergav hynerna sitt eget språk till förmån för ett slags ur-jori när de flyttade till Hynsolge eller gjorde de det efter att imperiet hade grundats? Är ur-jori i själva verket en dialekt av ett av de gamla språk som talades i golwyndaområdet under bronsåldern? Isf. finns det ju en möjlighet att furgiska och sombatzinska språk är avlägsna släktingar till jori...
Ja jävlar: det där hade jag inte alls tänkt på. Hmm...

Vore det inte logiskt om Jorpagnum tog upp Krunska som allmänt språk? Att joriskan är en tidig avart av krunska?

Annars vore det logiskt om joriskan är ett ättelägg till Erdir, och kanske härstammar från dess nuvarande kärnområden i väster...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

ore det inte logiskt om Jorpagnum tog upp Krunska som allmänt språk? Att joriskan är en tidig avart av krunska?
Den tolkningen har jag gjort tidigare iaf. De folkslag som inte var av krunsk börd i området som var den krunska kolonin jorpagna var ju helt krunifierade och det är väl inte helt otroligt att även hynerna tagit efter krunierna, och att iaf det krunska språket var utbrett hos dem och att det därför var lättare att behålla krunskan/joriskan som statsspråk i det Jorpagniska riket än att tvinga alla börja prata hyniskan.
Skriv svar