Spelstämning

Övriga diskussioner som rör regler
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Spelstämning

Inlägg av Peter Stridsberg »

Jag är bl.a. kursledare i improvisationsteater och har lånat några metoder därifrån för att använda i rollspel för att få mer liv i spelarnas fantasi och få dem att vara mer närvarande i spelet. Metoderna nedan har gett vårt spelande mycket, men de bör användas med sparsamhet, kanske en eller två per session, så att inte energin och magin försvinner.

Uppvärmning
Innan sessionen börjar kör vi ofta en uppvärmning. Vi sluter ögonen, och tar oss till någon plats i Altor, jag kanske säger: "Arnos torg". Spelarna och jag gör sedan en och en korta associationer till det. Typexempel: "En lång Solriddare i plåtrustning", "Tjock dam som säljer äppelmust", "Hängning", "Strålande sol", "Några utmärglade svin och en fet bonde", "En präst med skägg och mustach", "Vagnsklapper mot Kullerstenar"...

Att tänka på: Försök inte göra rätt enligt hur Arnos torg bör se ut, bara låt fantasin bygga upp miljön. Slut ögonen och se, hör, lukta det verkligen framför dig. Om det här är för svårt för spelarna, börja med ett ord i taget som passar in i en fantasymiljö, gör det sedan successivt mer specifikt.

Monolog
När något allvarligt eller lustigt eller på annat sätt utmärkande hänt någon av spelarna: Låt honom eller henne göra en monolog om sitt inre liv. T.ex. krigaren vars bror just dött: "Earung. Det är inte sant, det kan inte vara sant. En bild fladdrar förbi i huvudet när vi fiskade i floden tillsammans hemma hos vår ättefader. Halsen spänner sig på mig. Knytnävarna knyts. Överkäken börjar värka, så hårt sammanbiten är min käke. De som har gjort det här kommer ångra att de någonsin blivit födda! Deras blod skall flyta. Begravning. Här kan han ju inte ligga... "

Att tänka på: Uppmuntra spelaren att ta precis det som kommer. Det skall vara mer en beskrivning av vad som händer i karaktären en någon shakespeare-monolog förstås.

Stanna upp i striden
Stanna helt plötsligt upp i striden. Berätta vad som rör sig i huvudet på en döende fiende, eller en som är skiträdd - eller vem som helst. Gör typ uppvärmningsövningen, fast nu som en ettordsdikt, alltså alla ger bara ett enda ord, max två t.ex. "Lukten", "Blodet", "Avbrutna svärdet", "Hjärtslagen", "Blytung arm"...

Gemensam miljöbeskrivning
Som uppvärmningsövningen, kom ihåg att sluta ögonen, men nu beskriver ni en riktig miljö. Det här passar bra t.ex. när SL improviserar en miljö och bara vet en eller ett par viktiga saker. Eftersom SL är med lägger han in dem i beskrivningen. T.ex. SL: "Ni har kommit fram till en istäckt sjö. På andra sidan av den kan ni skymta en liten koja."; RP: "Halvmånen gnistrar i vattnet och ger en silverkant på molnen upp i skyn", RP2: "Våra andedräkter är som rökmoln. Kylan biter genom våra tunga kläder och min näsa och kinder är alldeles stela", RP3: "Vargar, eller kanske ulvar, hörs yla. Den erfarne jägaren kan höra att de är bortom de vitgnistrande kullarna till vänster om oss", Andra RP: "Tyst, ge honom inga dumma idéer nu!"; SL: "Vi hörde alla vargarna".... Det viktiga SL ville ha fram i det här fallet var just bara kojan, där de kan ta skydd för natten och kanske hitta något som är viktigt för äventyret... men kanske de nu får lova att försvara kojan mot utsvultna ulvar eller kanske kylan blir så bister att de får stanna kvar en extra dag? Gemensam fantasi leder ofta till oväntade saker...

Att tänka på: Försök motstå impulsen att redigera spelarna, det dödar fantasi så hårt!

Vad gör du för att få stämning kring spelbordet?
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag har nog inte kommit lika långt här. Det är mer på nivån belysning och musik. men det var inspirerande. med rätt spelgrupp är det grepp jag delvis skulle kunna tänka mig att pröva.

har dock använt mig av spelargrupen för att hjälpa till att utveckla spelvärlden och här accepterat det mesta av deras påhitt. lite på samma vis som forumet funkar när det funkar bra.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag har aldrig kört med den typen av övningar i Altor, men däremot ofta i mer friformsaktiga äventyr, samt en gång i CoC, vilket helt oväntat slutade med "böghög" (jag kan ha haft något att göra med det som SL med mina prefabricerade karaktärer varav en var yngling och en var en äldre halvsenil filosof och det hela utspelade sig i antikens Grekland, men vem vet...) Men idén att använda sig av dylika metoder i ett klassiskt fantasyspel är rätt lockande. Kanske nästa gång jag kommer igång och spelar rollspel (det blir tyvärr alltför sällan nuförtiden).
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Vi har ibland lite stämningsbelysning o ibland musik som passar ibland även nå lus om vi spelar fantasy.
Sen har vi vid spelandet av Aeon Trinity (sci-fy) nästan helt gått över till digitalt, böcker på datorn o snart även karaktärer, alla har laptops (utom en) så alla har tillgång till det man behöver, även en D10 i javascript (bra o ha då White-Wolf har många tärningar).

Musik kan va lite klurigt att hitta passande.. utom dom få gånger men spelar Stjärnornas Krig då, förslag är mycket välkommna.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dofter, någon som provat det?

RP hamnar i ett traskland, kanske Marsklandet eller några av våra skapelser har på forumet som Ljusnaområdet eller "Kallan" i Nargur, och SL tar locket av en hink fylld med myrmossa, svart vatten och formultade vaxtdelar.

RP kommer in i ett vardshus efter att ha fardats utan mat de senaste dagarna (låt det vara lange sen forra matpaus) - "Blå Draken" i Torshem, "Doda Tuppen" i Gråborg, "Katten & Gurkan" i Kandra, "Junker Hildur" i Arhem - och SL oppnar dorren till koket dar en panna stekt lok och en bit oxkott skickar ut ljuva dofter.

...eller något lite mera osmakligt...

RP tar sig ner i en gravkammare, kanske under ett overgivet ( :twisted: ) kasal ute i den palinorisk vildbygden eller ett dar en nekromantiker i Haxmastarens tjanst experimenterar med avrattade faltrakiska kroppar, och SL oppnar lådan dar han ett par dagar tidigare la ner huskattens sista fångade byte vilket nu har antagit en mycket saregen odor.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

Dofter, inte mer är rökelse i ett tempel en gång...

Musik brukar jag använda en lång playlist av soundtracks, uppdelade lite efter typ (typ "action", "spänning i grottan", "På en lugn viloplats"). Det är rätt skönt att inte ha text i musiken tycker jag, det tar fokus från spelet.

Jag har också ljudeffekter - det enda jag använder är regn och åska (vilket kan vara rätt effektfullt!). En grym ljudeffekt jag gjorde en gång var när spelarna blundade och jag skrällde runt med en glasflaska i en gryta, hårt som tusan. De vaknade till rejält (grottan höll på att rämna omkring dem).
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Har jäkligt svårt att få till stämning i Altor :( , antagligen just för att Altor är en väldigt generell fantasyvärld. Är liksom svårt att försöka fånga en "berendisk" fantasy-känsla i spelet eller dyl. Barbia, Cereval ,Trakorien, Jorduashur(efter egen utbrodering) och kanske Nidland(?) blir mer säreget då dessa länder är väldigt särskilda. Men det blir ingen direkt större skillnad på om man spelar i Berendien ,Zorakin, Kardien, Hynsolge, Jorpagna eller något annat liknande. Det hela får ofta en känsla av väldigt "allmänt" eller "generellt". Iof så finns ju detta forum till för att jobba ut och ge mer färg åt Ereb Altar. När jag spelar i Ereb blir det väldigt mer fokus på rollpersonerna själva och mycket regelknåp istället. Känslan slår aldrig riktigt in. Kanske just för att för mig så behövs en egen sättning eller en redan väldigt djup (har samma problem med Dungeons&Dragons där det blir tärningsrullandet och humoristiska upptåg som kommer i fokus). Saker och ting blir mer fokuserat på spelet i sig vilket delivs kan vara bra men också nackdel för själva upplevelsen.

Kör en del med bakgrundsmusik dock för att få in en hyfsad känsla. Fast jag är inte så kräsen utan kan köra allt mellan Black Sabbath, klassisk musik typ Wagner, neofolk, neoklassiskt typ HERR, filmusik såsom Breaveheart, eller LotR eller "fantasy-metal" alá Nightwish, Blind Guardian, Manowar osv.....

Spelar jag Trudvang så blir det Vintersorg, Månegarm, Otyg ,Fintroll, Korpiklaani, Sorkar&Strängar, Turisas m.m . Där är det definitivt lättare att få in känslan .
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Peter Stridsberg skrev:Det är rätt skönt att inte ha text i musiken tycker jag, det tar fokus från spelet.
Där är ja helt på din sida, det ska va instrumental musik (med få undantag, en mjuk röst i bakgrunden funkar i.e Enya, Loreena McKennitt)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

vi hade en grabb i vår spelgrupp som alltid satte på Dubliners när man var på tavernan, men det var ungefär så mycket vi använde oss av spelstämningshöjande material. ....Om man inte räknar med hon som spelade hårdkokt detektiv och därmed satt och tjuvrökte under fläkten då neotech var populärt... :?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

gtjorgo skrev:Om man inte räknar med hon som spelade hårdkokt detektiv och därmed satt och tjuvrökte under fläkten då neotech var populärt... :?
Gillar! :D
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Spelstämning

Inlägg av Rickard »

Peter Stridsberg skrev:Monolog
När något allvarligt eller lustigt eller på annat sätt utmärkande hänt någon av spelarna: Låt honom eller henne göra en monolog om sitt inre liv. T.ex. krigaren vars bror just dött: "Earung. Det är inte sant, det kan inte vara sant. En bild fladdrar förbi i huvudet när vi fiskade i floden tillsammans hemma hos vår ättefader. Halsen spänner sig på mig. Knytnävarna knyts. Överkäken börjar värka, så hårt sammanbiten är min käke. De som har gjort det här kommer ångra att de någonsin blivit födda! Deras blod skall flyta. Begravning. Här kan han ju inte ligga... "

Att tänka på: Uppmuntra spelaren att ta precis det som kommer. Det skall vara mer en beskrivning av vad som händer i karaktären en någon shakespeare-monolog förstås.

Stanna upp i striden
Stanna helt plötsligt upp i striden. Berätta vad som rör sig i huvudet på en döende fiende, eller en som är skiträdd - eller vem som helst. Gör typ uppvärmningsövningen, fast nu som en ettordsdikt, alltså alla ger bara ett enda ord, max två t.ex. "Lukten", "Blodet", "Avbrutna svärdet", "Hjärtslagen", "Blytung arm"...
Det här var häftigt. Det ska jag testa någon gång. Särskilt "Stanna upp i striden", som jag kan tänka mig ger en väldigt actionfylld stämning om alla spelare är med på det. För ju mindre ord man använder för att beskriva mycket, desto mer kaotiskt verkar allting (till skillnad från film, där ju mer visuell information man sprider, desto mer kaotiskt blir det hela). Monologer har jag själv funderat på men inte direkt sett hur jag kan få in det i spel.

Själv pysslar jag med med spelledartekniker. Dina verkar gå ut på att aktivera hela gruppen. Detta nedan är något jag gör under själva spelmötet.

Plantering och skördning
Detta är något jag använder mig av ofta. Sådant som dyker upp tidigt i äventyret kommer igen senare. Det kan vara varelser men också formuleringar. Jag planterar alltid någonting tidigt i ett scenario för att sedan skörda det när jag återanvänder det.

Exempel
Rollpersonerna började i slutscenen där de hade ätit middag med en godsherre och nu var i sällskapsrummet. Han stod vid ett stort diaramafönster och blickade ut över sina ägor. Historien gick ut på att rollpersonerna, via återblickar, skulle få reda på att mannen var en skurk som förrått ett helt kompani. Kompaniet var odöda som stormade fram i en dimma. Under en av tillbakablickarna fick spelarna reda på just detta. I slutscenen (samma scen som i början av speltillfället) bekände skurken sina misstag och spelarna såg genom de stora fönstren hur dimman svepte fram över ägorna. En plantering. En skörd.

Ett annat tillfälle så beskrev jag en kyrka som "det är tyst och dött" och vid ett senare tillfälle när en vandöd armé stod utanför kyrkan återanvände jag formuleringen "det är tyst och dött". I samma scenario såg rollpersonerna en kossa som gick ner sig och drunknade i början av senariot. Senare i scenariot återkom kossan i en vandöd form.

Ändra perspektiv
Spelledare beskriver ofta miljön objektivt i ett von-oben-perspektiv. Jag beskriver ibland miljön via en rollperson, en åskådare, en bonde, en adlig man, en insekt eller bara hur man hade uppfattat miljön om man var en golvbräda. En sak som jag använder ofta, och när rollpersonerna är åtskilda, är att ena gruppen kan utföra någonting som den andra gruppen sedan får se effekten av.

Exempel/
En rollperson ska hjälpa sina kamrater som är i en eldstrid. Han stannar en bil på gatan, rycker ut chauffören och sedan hoppar in i bilen och ska köra in genom fönstret. Fönstret är dock på andra våningen så spelaren hittar på att han hoppar via en sportbil. Köra-slaget misslyckas och jag klipper till de andra som strider. Jag kör striden några rundor och sedan kommer det en bil farandes genom fönstret.

Inte bara synintryck
Jag märkte det här jättetydligt när jag spelade en blind präst. Min spelledare gav endast synintryck. För att variera sig kan det vara skönt att ha en vargman eller liknande som rollperson. Beskriv utifrån rollpersonens perspektiv och förmedla hur allting luktar istället. Så fort rollpersonerna kommer till en plats förmedlar jag endast några ord som ska sätta stämning. Hur luktar något, hur är det upplyst, vilken känsla får de på platsen med mera?

Jag brukar ofta försöka ge en förbeskrivning av en plats innan de anländer dit. Brinner det innanför ett stängt rum kan de känna rökdoft och känna värme genom dörren. Om de kommer till ett varulager där det förekommer streetfights kan de höra vrål från publiken och se genom fönstrena hur någonting brinner därinne (från oljefat som lyser upp lokalen).

Miljöbollande
Jag beskriver aldrig en miljö fullt ut. Istället är det spelarna uppgift att hitta på detaljerna. De får dock inte hitta på fullt ut, utan jag kan alltid hitta på fler detaljer och sedan får de hitta på mer detaljer. Det är hela tiden ett bollande fram och tillbaka.

En spelare kommer ut på gatan. Han vill skynda sig och hjälpa sina kamrater som strider inomhus. Han frågar mig om det finns några bilar på gatan. Jag frågar om det finns några bilar på gatan och spelaren förstår vad jag är ute efter. Han beskriver att det kommer en bil på gatan. Han sliter ut chauffören som är en gammal dam. Hon ger dock inte upp utan kamp utan slår honom med sitt paraply medan han sätter sig i bilen och kör in i fönstret. Jag fyller i att fönstret är på andra våningen och spelaren hittar på att det finns en bil som han kan köra upp på för att hoppa in genom fönstret.

Stämningsord
En sak som jag experimenterar med är att skriva upp 5-6 ord som jag tycker andas stämning. När jag spelleder så försöker jag flika in orden så mycket som möjligt. Jag går i turordning och har en markör (ett gem) som jag flyttar till nästa ord efter att jag har använt ett ord.

---

Exemplen jag gav är från speltillfällen.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Boshik3n
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-27 19:26
Ort: Sundsvall

Inlägg av Boshik3n »

...ljudeffekter!

Bland det jobbigaste som finns är den pinsamma tystnaden!

Tystnad i sig kan vara bra och givande (skapa lite stress), men jag tror att med rätt val av musik kan man uppleva mer av ett spelmöte.
Och det är enkelt att skaffa men..
För att göra någonting udda och ge mer liv åt exempelvis ett värdshus besök, resa i regn, skogsvandring, "spelunking", etc...

...använd ljudeffekter!

svagt i bakgrunden så bygger man fram en go stämning med lite knarrande skeppsljud under en båtresa/äntrande av ett skepp som ligger för ankaret i en hamn...


(följande är ingen "ful-länk" eller någonting som jag tjänar $ på)
för en lång tid sedan tankade jag ljudeffekter på dc++, numera använder jag
http://www.freesound.org/

gratis att regga sig och sedan är det bara att botanisera.
t.ex. thunder, sword, nature, rain...

happy hunting
Skriv svar