Wiki - Senaste nytt

www.erebaltor.se/wiki
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Jag har lagt till solsymbolerna med förklaringar under Lysande Vägen. Kolla gärna. :)
Ser bra ut, gillar de korta förklaringarna som ger upphov till tolkningar och vaga anknytningar.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Birke: Jag såg att du lagt upp första och andra soltåget - samt länkat till detaljerade redogörelser. Strålande!! Du för tyngd och liv till den Lysande Vägens historia! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Uppdaterat Kardien i wikin. Har lagt till echter och faltrakier samt "lagt beslag på" ett gäng bilder. Protestera högljutt om ni hade en annan plan för någon av bilderna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har börjat föra in information om Mastika Agga i wikin under en egen artikkel länkat från Nargur.

http://www.erebaltor.se/wiki/Mastika_Agga
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Coolt! Jag gillar Mastika Agga.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker wiki Religion blivit för stor. De större religionerna kan ha deirektlink, övriga tycker jag skall hamanr under Gudar.Varför hamnar vissa enskilda gudar i egen tråd och andra under Gudar?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag tycker wiki Religion blivit för stor. De större religionerna kan ha deirektlink, övriga tycker jag skall hamanr under Gudar.Varför hamnar vissa enskilda gudar i egen tråd och andra under Gudar?
Jag lade nyligen till några då jag tyckte det såg lite ödsligt ut... :)

Vilka tycker du skal ligga där?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tror att den kan växa och bli för stor om inte endast de "vanligaste" religionerna ligger på första sidan, så LV, UG, Aesir. Övriga religioner får ligga på sid 2. På sid 1 finns också länk till Gudar vilket är en sida med länkar till enskilda gudar alfabetiskt efter deras namn. Paridion hamnar till exempel som namn under Gudar men feliciernas hela gudafamilj/religion finns på annan sida.

Vad tros om det? gick det att förstå? jag tror det blir överskådligast så.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag tror att den kan växa och bli för stor om inte endast de "vanligaste" religionerna ligger på första sidan, så LV, UG, Aesir. Övriga religioner får ligga på sid 2. På sid 1 finns också länk till Gudar vilket är en sida med länkar till enskilda gudar alfabetiskt efter deras namn. Paridion hamnar till exempel som namn under Gudar men feliciernas hela gudafamilj/religion finns på annan sida.

Vad tros om det? gick det att förstå? jag tror det blir överskådligast så.
Du har kanske rätt, LV, UG och Aesir är de största och kan ligga på framsidan, möjligtvis sällskapad av Moder Jord/Tevatenu?

De andra länkarna och beskrivningarna kan ligga under (Övriga) Gudar och i respektive lands artikkel. Angusiakulten är förövrigt också en kult från Ormsjön även om den säkert har erebiska tillhängare i Krilloan och möjligtvis i Efaro. GG kan länkas under Imperium Iorpagnum och Golwyndakulturen.

Edit: Har ändrat tillbaka ...och försokt snygga till lite! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nu har jag också petat lite i religionerna, men det blir inte så som jag vill för jag kan inte eller har inte tid at lära mig just nu.

Vad jag vill är alltså att det på första sidan finns länkarna * Gudar och *Religioner. Dessa leder i sin tur till var sin Kategori (dvs Kategori:Gudar och Kategori:Religioner). Båda kategorierna finns redan, men ser lite annorlunda ut än jag tänker mig. (Titta tex på Kategori:Lysande Vägen, så vill jag att det skall se ut!)

Under Religioner finns ett antal av religionerna listade, inte varje enskild gud, utan endast om de ingår i familj, har stor utbredning eller dyrkas i ett centralt Erebiskt rike. Religionerna är listade i bokstavsordning och tex Fraschikel kan finnas här det är Erebos dominerande religion.

Under Gudar ser det ut på samma sätt, men här är de enskilda gudarna listade i bokstavsordning och här finns inga länkar till religioner i övrigt. Denna kategori finns redan och behöver bara fyllas på.

Fylla på tror jag mig kunna göra, men länkandet till kategorier, underkategorier och sedan artiklarna finner jag svårt att våga mig på.

Hur låter mina idéer? Kan någon försöka sig på att ordna rätt länkar? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Nu har jag också petat lite i religionerna, men det blir inte så som jag vill för jag kan inte eller har inte tid at lära mig just nu.

Vad jag vill är alltså att det på första sidan finns länkarna * Gudar och *Religioner. Dessa leder i sin tur till var sin Kategori (dvs Kategori:Gudar och Kategori:Religioner). Båda kategorierna finns redan, men ser lite annorlunda ut än jag tänker mig. (Titta tex på Kategori:Lysande Vägen, så vill jag att det skall se ut!)

Under Religioner finns ett antal av religionerna listade, inte varje enskild gud, utan endast om de ingår i familj, har stor utbredning eller dyrkas i ett centralt Erebiskt rike. Religionerna är listade i bokstavsordning och tex Fraschikel kan finnas här det är Erebos dominerande religion.

Under Gudar ser det ut på samma sätt, men här är de enskilda gudarna listade i bokstavsordning och här finns inga länkar till religioner i övrigt. Denna kategori finns redan och behöver bara fyllas på.

Fylla på tror jag mig kunna göra, men länkandet till kategorier, underkategorier och sedan artiklarna finner jag svårt att våga mig på.

Hur låter mina idéer? Kan någon försöka sig på att ordna rätt länkar? :?
En fråga är om man från länkarna Gudar och Religioner på framsidan vill hamna i en kategoriöversikt eller till artiklar som sedan leder vidare?

Tycker en kategori kanske blir lite tråkig även om den innehåller alla relevanta artiklar, men om länken går till en slags översiktsartikkel är då frågan om någon information skal finnas här eller om det endast skal vara en länk till de olika huvudartiklarna, kanske med en mycket kortfattat ordlyd om vad/vem det rör sig om?

Mycket möjligt att det finns ett "rätt" sätt att gjöra i en wiki men jag är rätt grön när det gäller detta och provar mig endast fram. Upplys mig gärna! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker det skall vara lätt att hitta och därför förordar jag de alfabetiska listorna under kategorier.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Instämmer med Mikael med en halv reservation, Fraschikel är ..är inte..njae alltså haha är det en gudinna och är det en religion egentligen?? Det är mer en förvrängd fd. religion vilka handelshusen manipulerat om och pumpar in pengar i för att dels tjäna sina syften och dels hålla lysande vägen borta. Väldigt få anhängare som är "på riktigt" =) Yeah yeah, detta blev långt!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Även om den är förvrängd så är det väl en religion så länge som folk tror på det. Vi säger ju inget om det är en falsk eller "riktig/sann" religion. I Nidland finns ju t.ex. någon av Vicotnik påhittad religion.

Angående gudar och demoner så skall inte rubriken på demonerna vara just demoner och inte demongudar? Jag ser gudar och demoner som skilda entiteter. Gudar kan vara både goda och onda, vilket även demoner skulle kunna vara även om de ter sig mer kaotiska mm.

Ändrade demongudar till demonfurstar... en skillnad mellan gudar och demonfurstar är ju att de sistnämnda kan materialisera sig på Altor. Angående Hemaquiel skulle ja dock helst se honom som kategoriserad som gudom och inte demon, även om LV ser honom som det.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det pågår en hel del wikifiering den senaste tiden noterar jag.
STORA uppskattande (och i viss mån avundsjuka) LOVORD till Er alla! 8)
Skriv svar