färdigheten 'Två Vapen'

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

färdigheten 'Två Vapen'

Inlägg av Alendor »

Vi har i min grupp diskuterat diverse regler den senaste tiden, framförallt Strid och Färdigheter.
Nu har jag fastnat lite för färdigheten Två Vapen, mest för att ja tycker det är lite tufft och passar karaktären.
Problemet är ju att den beskrivs otroligt dåligt i alla regelböcker.

Det är en färdighet för varje kombination man har men hur funkar den?
Slår man enbart den när man använder färdigheterna?
Slår man svärdshanden med den vanliga vapnets FV och Två Vapen med sköldhanden?
Senast fundera vi på om man använda dom FV man har i vapenfärdigheten för att träffa men för att överhuvudtaget kunna anfalla med sköldhanden måsta men lyckas med ett slag med Två vapen för att vissa att man kommer i rätt position, rätt balans eller va det nu kan va.

Alla dessa regler gör den ju klart sämre då du måste först skaffa FV i vapenfärdigheterna tillen kostnad på 2 och sen Två vapen för en kostnad på 4. Ska du sen träna den mellan äventyr så är det ju 3 färdigheter som måste tränas vilket tar 3ggr så lång tid och kostar 3ggr så mycke, iofs tycker jag att man tränar alla sammtidigt även om man ska slå för erf separat och enbart får Gerf för en men så tycke rinte alla i gruppen.

Visst är den bra men allt detta för att få en extra handlig som du kan anfalla med känns lite önödigt då Sköld (som du iofs enbart kan parera med men iaf) och kör man med handlingar så är det ju än sämre.

Vil gärna ha lite förslag på hur den kan fungera på ett bra sätt =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Kan tyvärr inte hjälpa till så mycket eftersom jag inte kör med gamla DoD-systemet, men jag minns att jag även kollade på det här problemet på den tiden.

En hyffsat jobbig del av det hela är att det även ska balanseras så att det inte spelar någon "större" roll vilket det andra vapnet är. Anta att man har ett svärd i vapenhanden och någon Två vapen-färdighet, givetvis ska det inte bli billigare att ha säg, ett kortsvärd i sköldhanden än en dolk (eftersom det då ger alldeles för stor fördel). Alltså, samma färdighet ska inte kunna användas till både vänster och höger hand.

För detta problem kom jag bara på tre liknande lösningar:

1. Man köper färdighet enligt vapenhand, exempelvis Svärd Höger (kort Svärd (H)) och Sköld Vänster. På något sätt anger man vilken hand man tränat vapnet/tillhygget i. Tror det funkar bäst på väldigt detaljerade vapenfärdigheter, exempelvis när man har Kortsvärd som färdighet snarare än Svärd (eftersom man då vätnas ha många färdigheter, då detta sätt gör att de blir dubbelt så många). På detta sätt kan man kombinera hur man vill så länge rätt färdighet är i "rätt" hand.

2. Man köper vapenfärdigheter enligt en "stridsuppsättning", dvs man köper färdigheten "Svärd & Sköld" som en färdighet, men får då avdrag om man exempelvis bara slåss med Svärd eller Sköld. Färdigheten "Svärd & Dolk" blir då en helt annan färdighet (eventuellt kan man ge en liten grund-FV-bonus om man har en annan färdighet med samma huvudvapen eller sekundärvapen). Givetvis kan man fortfarande köpa bara "Svärd" som då täcker alla typer av svärd men utan övriga tillhyggen (mer detaljerat gör man olika färdigheter för 1H och 2H).

3. Alla har Två Vapen gratis (i tanken), eftersom den som inte har en sköld i vänsterhanden alltid kan använda sin näve. Alltså, den som bara håller ett svärd använder sig egentligen av Två Vapen, men hans andra vapen är "Slagsmål". Det skulle fortfarande kunna finnas en färdighet Två Vapen som man köper om man vill ha samma vapen i båda händerna (undantaget "Slagsmål" då Två Nävar ingår där), detta för att undvika att en Svärdsfärdighet gör att man kan använda två svärd utan hinder.

Eller så kanske man kan blanda lite av ovanstående...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vi gör så att man först slår för tekniken Två Vapen, lyckas man har man full CL för bägge vapnen, misslyckas man har man sänkt CL för sköldhandens vapen. Två Vapen måste slås för i början av varje SR.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vi kör med att man inte kan få högre FV i sköldarmens vapen än man har i två vapen. Dock behöver man hos oss aldrig slå för att lyckas.
Har jag FV 13 i Dolk (vilken jag har i sköldhanden) men bara FV 6 i två vapen får jag även FV 6 då jag anfaller med dolken. Hadde jag däremot FV 3 i dolk men FV 6 i två vapen hadde jag bara FV 3 då jag nu använder min dolk.

Vi har även FV i två vapen för varje vapenkombination. ex två vapen sabel-dolk, tvåvapen två X handyxor, två vapen piska-parerdolk etc
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Två vapen är en käpphäst. Det är väldigt många olika regeltolkningar. Som jag tolkar ur texten är att Två vapen ersätter vapenfärdigheterna (precis som "Smyga osedd" och liknande) i den mån att man endast slår mot Två vapen. Erfarenheten blir dock miffad men vi körde med att både Två vapen och det aktuella vapnet fick erf (ett mellan varje sömnperiod).

Här är några andra trådar (på Rollspel.nu) om Två vapen:
http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads ... 902/1.html
http://www.rollspel.nu/forum/ubbthreads ... ber/47177/
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vapen som används med svärdshanden: Kostar som en vanlig vapenfärdighet (2) Rollformulär: Kortsvärd FV xx
Vapen som används med sköldhanden: Kostar lite mera än en vanlig vapenfärdighet (3 ev 4) Rollformulär: Två vapen: Dolk FV xx

Det hela handteras alltså som vilka färdigheter som helst.

Eller blir det för enkelt? :?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

birkebeineren skrev:Vapen som används med svärdshanden: Kostar som en vanlig vapenfärdighet (2) Rollformulär: Kortsvärd FV xx
Vapen som används med sköldhanden: Kostar lite mera än en vanlig vapenfärdighet (3 ev 4) Rollformulär: Två vapen: Dolk FV xx

Det hela handteras alltså som vilka färdigheter som helst.

Eller blir det för enkelt? :?
Betyder detta att man inte kan använda Dolken med svärdshanden?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Alendor skrev:Betyder detta att man inte kan använda Dolken med svärdshanden?
Tänkt så, det blir en ny färdiget.

MEN, till detta hör regler som bottnar i att bonus ges i en färdighet om man har FV i besläktade färdigheter. Färdigheten Dolk(svärdshanden) och Färdigheten Två vapen: Dolk(sköldhanden) borde rimligtvis vara nära besläktade.
Boshik3n
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-27 19:26
Ort: Sundsvall

Inlägg av Boshik3n »

Två vapen handlar om att utnyttja kombinationer av rörelser.
Kunskap om att kunna hugga, sticka och parera med ett vapen är en förutsättning för att kunna få lära sig två vapen.
Jag har INGEN koll, erfarenhet, kunskap om era erfarenheter eller träning - så följande är absolut inget "mästrande", utan bara en liten beskrivning på mina upplevelser

..jag har (in RL), använt&instruerat bland annat svärdstekniker för både ett och två svärd, dels träredskap men även metallsvärd. Grundmässigt utför man rörelserna med ett redskap för att bli van att använda vapnets längd, sidor, uppföljningar och så vidare. För att öka svårighetsgraden i träningen stoppar man in ytterligare ett vapen och >PANG< vad man blev ställd!

Först går man på med det ena och glömmer bort det i 'fel hand'. (('WTF jag har ju den här åxxå!')) Därefter börjar omskolningen, nya kombos för att låsa den andres attack och kontra, attackera så motståndaren parerar ena attacken för att lämna en blotta som jag kan utnyttja! osv osv
Poängen med två vapen ÄR att man ska få mer möjligheter till C/A, counterattacks. Man ska kunna utföra mer saker om man lär sig utnyttja kombinationerna.

men...
När du väl lärt dig 'två-vapen'kombinationerna bra och börjar med att bara använda ETT vapen igen, så upptäcker du att:
(('W T F - ja justja jag ar ju bara ett vapen')) vissa rörelser förutsätter att du har två vapen och därför kan det gå riktigt åt helvete om du glömmer bort att "kolla" vad du har i händerna.


SPELTEKNISKT (mina husregler):
*Du ska ha FV i de vapen som du ska använda.
*När du bestämmer dig för att skaffa "två vapen" som färdighet får du Grundchans som vanligt <typ smidighet 17, grupp 4 = GC 4>
*Sedan annonserar du om du ska använda 'två-vapen' ELLER 'ett vapen' och får utföra handlingar därefter.
*Erfarenhetspoäng erhålls som vanligt.
*Du kan få högre FV i två-vapen än i singel varianten NoProb
*Tappar, lägger undan, kastar eller blir avväpnad - så du bara står där med ett vapen ---> TaDaa gå över till att använda ditt FV för ett vapen.

Hugo har dolk FV 9 och sabel FV 12, MEN 'två-vapen' Sabel+Dolk FV 10. Hugo hamnar i strid.
Han väljer att attackera med sabeln för att locka fram en parad så att dolk-attacken ska gå in.
AJDÅ, Lyckad attack (två-vapen FV10) men motståndaren blockerade med att avväpna Hugo.
Nu står Hugo endast med en dolk i 'fel-handen';
A) han byter snabbt hand och faller tillbaka på sina erfarenheter på knivslagsmål... med FV 9.
B) Hugo tar chansen och stöter till FV 9 - avdrag för felhand!
C) Hugo kastar dolken i ansiktet på motståndaren (BC =smigrupp - avdrag för felhand) och väljer att lägga benen på ryggen...


Handlingar;
har du 3 handlingar så får du upp till 3 dubbelhandlingar.
Det vill säga. Du kan annonsera att:
1) ok, jag blockar med ena svärdet och attackerar med det andra
2) jag utför en dubbel blockering
3) jag attackerar högt med ena och sveper efter med det andra över motståndarens arm när han blockerat mitt första slag

> "MEN det blir ju hur många handlingar som helst?!?!"
Ja Och Nej
I själva verket blir det vanliga antalet handlingar, men 'två-vapen' handlingarna är sammankedjade. Missar jag min blockering får jag ju 'ont' och efterföljande attack kanske inte riktigt går in...
Och 'två-vapen' handlingarna gäller ju bara strid...
Att tala innan man har tänkt,
är som att torka sig i röven innan man skitit...
A.Anka (vivör och suput)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Boshik3n skrev:...
SPELTEKNISKT (mina husregler):
1)
Så att använda vapnen i med två händer är en helt ny färdighet.
Köper jag Sabel+Kortsvärd så är det den ja använder så länge ja slåss med dom 2 vapnen. Och ja får erf till den när ja använder den men inte nå för dom vapnerna med enhand?
Bör inte grundchans iaf ha något att göra med omm an har någon eller båda av dom vapnen som En Hands färdighet, kanske FV+FV /5 (minst SMI) eller nå i BC, har man bara en så får man SMI-grupp eller nå.

FV 20 i Sabel och FV 15 i Dolk ger FV 7 i Sabel+Dolk

2) Handlingar va lite luddigt.
Får man 2 handlingar per "vanlig" handling men man måste säga innan vad man gör med båda?
men hur blir det om man har hög smidighet (+1), Lätt rustning (+1) och man har 10 mer i STY än vapnets styrkekrav?
Blir ju en hel del handlingar då.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Boshik3n
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-27 19:26
Ort: Sundsvall

Inlägg av Boshik3n »

många handlingar blir det.. !
jajamen - helt rätt,
två vapen dominerar!

sköld o yxa t.ex
någon börjar banka på dig, du skyddar med sköld å bankar tillbaka med yxan.
hur solklart som helst att en medelmåttig soldat med sköld+enhandsvapen är effektivare än en kämpe med tvåhandsvapen...
men får kämpen med tvåhandsvapnet in en riktig träff.. aj!

jag knackade lite fel på alternativ 2
givetvis är det Fv10, två vapen som gäller... inget annat
eftersom attacken bygger på en tvåvapen kombination..
Att tala innan man har tänkt,
är som att torka sig i röven innan man skitit...
A.Anka (vivör och suput)
Skriv svar