Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Targos och Askeri: 2 Töemånad - 16 Fateska

Dansnatten: 9 Mognemånad - 26 Byrdo ( 13 Kalltemånad - 29 Gyrsag)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter rätt Birke.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Här kommer en första bit om Klomelliens geografi: bergen.
  • Geografi
    Bergen
    Klomellien är ett land som ofta glömts då Erebs kungar och generaler diskuterat världspolitik. Detta beror säkerligen på landets isolerade läge bakom de osedvanligt branta och otillgängliga Melashebergen i öster och Klomellerbergen i norr. Klomelliens södra gräns utgörs också av en utlöpare från södra Melashebergen som sträcker sig ända ut till kusten, där staden Nya Arno ligger. Ett litet dvärgrike kallat Mirin Kôhn ska också ligga i södra Melashebergen någonstans, men exakt var är, trots handel genom Hamur, för klomellerna okänt. Klomellien är sålunda helt omringat av berg och alla dessa ses som väldigt farliga då de befolkas av barbarer, svartfolk och annat hemskt. Landsresor både till och från Klomellien är därför minst sagt ovanliga.
Senast redigerad av Albrekt den 2009-02-22 15:19, redigerad totalt 2 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Melashebergen är enligt EA inte speciellt "väldiga", tvärtom inte alls så höga som Aidnebergen, Mörkretsberg eller Kardbergen. Föreslår istället att de är "osedvanligt branta och otillgängliga".
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev:Targos och Askeri: 2 Töemånad - 16 Fateska

Dansnatten: 9 Mognemånad - 26 Byrdo ( 13 Kalltemånad - 29 Gyrsag)
Jag håller helt med dig, Birke. Och jag ser att ändringen gjorts i wikin – tack för det.

Jag ser Addiaska lite som en utböling som bufflat till sig en plats vid bordet men kulturellt inte direkt hör hemma i Klomellien. Addiaskas echtiska ädlingar ser ned på det typiskt klomelliska och tycker att de för med sig en mer civiliserad kultur. Samtidigt måste ju de flesta av det vanliga folket och många legosoldater vara klomeller och tycka mer om det lokala.

Den ursprunglige grundaren av Addiaska, Targos, är en intressant figur. Han tyckte säkert (lite etnocentriskt) att Klomellien var ett "bakom" ställe där han kunde visa hur ett riktigt land skulle styras. Samtidigt hade han lite komplex, eftersom han själv inte kom från kunglig eller ens adlig familj, så att godtas vid unionsbordet var en stor grej för honom, personligen.

Jag tänkte att vi kanske skulle kunna använda Delanoirs bild från bildbanken för legosoldaten Targos Friman när han just anlänt till Klomellien med drömmar om att skapa sitt eget rike:
viewtopic.php?p=19186#19186
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev:Melashebergen är enligt EA inte speciellt "väldiga", tvärtom inte alls så höga som Aidnebergen, Mörkretsberg eller Kardbergen. Föreslår istället att de är "osedvanligt branta och otillgängliga".
Låter bra! Tack Mikael. Isoleringen kommer sig väl mer av att Klomellien är omringat av svartfolksberg än av att de är så värst höga.

Ändring gjord!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Här kommer den andra biten om Klomelliens geografi: kusten.

  • Kusten
    Nej, vill man till Klomellien gör man säkrast i att närma sig från havet. Landet ligger längst in i Gryppas Vik och sjöväga besökare måste imponeras av landets långa, släta sandstränder, gnistrande vita i solljuset. Även sjöfarare måste dock vara på sin vakt. Mercanas rika handelskepp har gjort viken populär bland allsköns pirater, såsom magiller, ransarder och farsegels morëlvidyner.

    Klomelliens kust är långgrund med förrädiska sandbankar som flyttar på sig. Det är lätt att gå på grund. Tidvattnet är starkt och kommer fort in, vilket mången stackars vandrande musselletare fått erfara. Skyndar man sig, kan man vid ebb gå ända ut till klippöarna söder om Melorgh. På en del av dessa byggdes en gång borgar av nu bortglömda krigsherrar. Borgarna bebos idag antagligen av pirater eller andra rövare. Söderut avtar de breda stränderna och övergår istället i väldiga vassvidder. Innanför dessa ligger södra Klomelliens våtmarker och Baxardeltat. Det är här den urgamla kuststaden Yolev ligger. Längre söderut blir det klippigt och i kullarna vid Melashebergens fot ligger Nya Arno, en vacker liten hamnstad, långt ifrån resten av världen.
Senast redigerad av Albrekt den 2009-02-22 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

...allsköns pirater: magiller, ransarder och svarta ankor.
Kan man istället tänka sig

"...allsköns pirater, så som magiller, ransarder och farsegels morëlvidyner."

bara för att undvika klichén med just svarta ankor? Lämnar utrymme för ankorna, jordukaerlar, nordmarkare och trakorier också.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev:"...allsköns pirater, så som magiller, ransarder och farsegels morëlvidyner."
Den tar vi (sa polisen)!! :D

Ändring gjord!
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev:Annat roligt ar att kladda på Spelknepes kartor. Har har ni stadsstaterna i Klomelliska Unionen:

Bild

Ser det ratt ut?
Jag har tittat lite på kladdkartan över stadsstatsgränserna efter att du länkade till den från wikin, Birke. Detta är mina tankar (just nu – de kan förstås ändras eftersom Klomellien är långt från färdigt ännu :) ):

Mitt intryck nu är att gränserna är för exakta. Jag tänker mig Klomellien mer ociviliserat där varje stadsstat bara har ordentlig kontroll över det som ligger innanför den egna ringmuren samt den bebyggelse som ligger precis utanför denna. Man erbjuder också beskydd till byar och gårder runt omkring, men ju längre den stackars bonden är belägen från en stad, desto mindre chanser har han att få hjälp när barbar- svartfolks- vargmannaräden inträffar. Jag skulle alltså dra de reella gränserna mycket närmare städerna själva. Det bör finnas rejält med omtvistat ingenmansland mellan stadsstaterna. Frånvaron av ordentliga försvarbara gränser är en av anledningarna till att de olika städerna bråkar med varandra så ofta. Det gör också att mindre folkslag och rövarband kan frodas utom räckhåll för lagens inte-så-långa arm.

När det gäller Mercanas militära makt så sträcker sig denna söderut längs hela Maure, eftersom Mercana har kontroll över klomulltransporterna och det är genom dessa man transporterar soldater upp och ner genom landet och binder alla stadsstater till sig. Det är kontrollen över Maure som gör Mercana till kung och man bevakar denna kontroll ganska svartsjukt :evil: . (Det skulle kunna vara om detta konflikten med Sanzas handlade.)

Vad tror du/ni? Är jag ute och studsar?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Jag tycker inte att du studsar, tvärtom.
Men om stadsstaterna inte har full kontroll över landsbygden betyder det ju att det lämnas svängrum för andra emellan dem. Lokala krigsherrar/adelsmän som lagt under sig en landsända och tar upp skatt därifrån måste ju kunna tänkas fylla tomrummet.

Sen kan det väl kanske variera hur mycket mark en stadsstat lägger under sig. Addiaska, med ett kardisk feodalt tänkande i bakhuvudet, kanske har sett till att kontrollera stora landarealer med grevar och baroner. Mercana kanske snarare sluter avtal med lokala herrar så att någon form av vassallförhållande uppstår där Mercana garanteras spannmål och levererar beskydd i utbyte. Åter andra stadsstater är just inte mer än en stad. punkt slut.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kan man tänka sig en karta med linjer i en färg som visar anspråk för stadsstaterna (tänk Birkes) och en med streckade som visar faktisk kontroll? Eller kan man göra linjerna i olika färg beroende på stat och låta de överlappa varandra för att i texten klargöra att kontrollen av gränstrakterna varierar från stat till stat och kränks ofta eller hur det nu blir? Spånar bara...

Tycker nämligen som SL att det är viktigt att veta på ett ungefär var staterna tänker sig sina gränser gå/har kontroll.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Tycker nämligen som SL att det är viktigt att veta på ett ungefär var staterna tänker sig sina gränser gå/har kontroll.
Så jag tänkt också. Kladdkartan gjorde jag för att överföra gränserna från EA-boxen till Spelknepes karta.

Är med på alla tre ovanstående tankar.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev:Kladdkartan gjorde jag för att överföra gränserna från EA-boxen till Spelknepes karta.
Oj! Är de gränserna officiella från EA-boxen? I så fall måste vi kanske få dem att stämma på något sätt. Men jag tror att med vad som skrivits hittills, det kan bli lite svårt. Är det t.ex. inte lite konstigt att Addiaska har så mycket land om stadstaten officiellt upptogs i Klomellien för bara 97 år sedan? Desutom har Addiaska under dessa 97 år aldrig haft ett gott förhållande till Mercana som är mäktigast.
Regil skrev:Men om stadsstaterna inte har full kontroll över landsbygden betyder det ju att det lämnas svängrum för andra emellan dem. Lokala krigsherrar/adelsmän som lagt under sig en landsända och tar upp skatt därifrån måste ju kunna tänkas fylla tomrummet.
Jag håller med, men man måste också tänka på att om lokala krigsherrar blir jobbiga kan Unionsrådet skicka legotrupper och soldater under klomelliskt flagg för att utrota dem :x . Jag skulle gissa att det är just detta som är idén med att ha en union över huvud taget – att försvara landet mot uppstickare och se till att klomelliska borgare fredligt kan handla med varandra utan problem.
Regil skrev:Sen kan det väl kanske variera hur mycket mark en stadsstat lägger under sig. Addiaska, med ett kardisk feodalt tänkande i bakhuvudet, kanske har sett till att kontrollera stora landarealer med grevar och baroner.
Vi måste igen tänka på att Addiaska är väldigt ungt, men jag håller med om att just detta är Addiaskas planer. Man har haft tid och pengar att bygga stenmurar och försvarsanordningar i själva Addiaska, men har de nya grevarna och baronerna haft resurser och tid att etablera sig?
Regil skrev:Mercana kanske snarare sluter avtal med lokala herrar så att någon form av vassallförhållande uppstår där Mercana garanteras spannmål och levererar beskydd i utbyte. Åter andra stadsstater är just inte mer än en stad. punkt slut.
Jag håller med helt och fullt. :)
Mikael skrev:Kan man tänka sig en karta med linjer i en färg som visar anspråk för stadsstaterna (tänk Birkes) och en med streckade som visar faktisk kontroll? Eller kan man göra linjerna i olika färg beroende på stat och låta de överlappa varandra för att i texten klargöra att kontrollen av gränstrakterna varierar från stat till stat och kränks ofta eller hur det nu blir? Spånar bara...
Här måste vi komma ihåg att olika stadsstater kan ha olika syn på var gränserna går, speciellt under pågående krig mellan Mercana och Addiaska. Birkho är också väldigt ungt och har antagligen problem att diskutera sådana saker med någon utom Mercana. Man skulle kunna tänka sig att Unionsrådet lägger ned en hel del tid på att diskutera gränser och rättigheter till fiske, saltbrytning, timmer, beskattning, etc. Frågan är hur långt man kommit i dessa diskussioner och hur lätt enskilda stadsstater tycker sig kunna riva upp tidigare beslut.

Kul diskussion detta! :D
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mer geografi för wikin:
  • Floden Maure
    Floden Maure är Klomelliens livsåder och huvudstaden Mercana klyvs av den. Floden är en handelsled genom hela landet, från norr till söder, men går inte att segla. Forsar, grund och översvämmade våtmarker gör att floden endast kan navigeras med hjälp av klomuller, Klomelliens enorma sköldpaddor. Burna av dessa klomuller tar sig Klomelliens varor och soldater ganska lätt till Sanzas, sedan ner till Jaggaracksjön, på vars östra kant Hisskov ligger, och sedan över Baxarslätten (eller Baxardeltat som det också kallas) till Triska och Bosza.

    Maure är mer än en transportled. Floden bär med sig slam och lera från söder till norr och varje gång den svämmar över, vilket den gör ganska ofta, befruktar detta gödningsmaterial Klomelliens marker. Bönder längs Maure gräver enkla kanaler och dammar för att göra det mesta av detta naturliga gödningssystem och på detta sätt försäkrar de sig om goda skördar varje år.
Skriv svar