Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tack för det Evil Peter :D
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Hej!
Jag har nyligen registrerat mig efter att ha "lurkat" ett tag. Anledningen att jag nu registrerat mig är att detta projekt har inspirerat mig till att samla ihop det material jag haft om Felicien. Detta har också lett till att jag för mitt eget nöjes skull (tycker om world building) har skrivit lite nytt Felicienmaterial. Materialet täcker in områden som kimzonsk mytologi och religion, Feliciens administration och juridiska relationer mellan kimzoner och tolaner, marinkår och flotta, geografi, flora, fauna, den kimzonska polyandrin, detaljer från Kalameikiden etc.

Finns det intresse att jag postar det här? Jag ska direkt säga att jag inte har sett Ereb Altor-boxen som lika kanonisk som jag tror att era riktlinjer önskar. Dvs. jag har alltså skrivit texter som motsäger Ereb Altor-boxens kapitel om Felicien samt Kopparhavets pirater (som jag som marinarkeolog tycker är en horribel produkt vad gäller skeppstyperna). Textern kan också gå på tvärs mot en del som redan är skrivet i denna tråd (i min text är t.ex. Caraidon och Bylos inte sena kolonier utan grundade redan vid kimzonernas landnam). Syftet har varit att enhetliggöra och reparera en del av Erebs lapptäckskaraktär. Jag är förstås villig att kompromissa - annars hade jag inte registrerat mig.

/David
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Välkommen DrHus!

Vi ser alla fram emot vad du har för idéer om felicien så ös på lägg ut lägg ut. Vi kan hjälpa dig med att anpassa det till källor osv. Sedan är vi ju också intresserade av mer skeppsinfo från en expert som dig. :D
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Tack för välkomnandet!

Skeppen i sig var det inget fel på men de led av samma lapptäckesfenomen som övriga Ereb - en blandning av skeppstyper från historiska epoker som sträcker sig från 400fKr till 1600-talet.

Börjar posta lite texter på direkten!
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

En första text från de fjärran Mörkertiden då kimzonerna försvagade av sitt inbördeskrig med farkhonerna förgäves kämpade mot post-yndariska nekromantikerfurstar.

Om Kalameikiden
När hoppet var ute och Garumos fall var nära medkallade Kung Kiolomon en förbannelse på Valadun och föresatte sig att slåss till sista skepp och man. Tre dagar innan de kimzonska spejarna beräknade Valaduns invasionsflotta av spökskepp, gastar, zombiekrigare och flygande demoner att anlände kom Paridon till Kalameikos i en dröm. I drömmen
lovade Paridon att leda en spillra av en spillra av det kimzonska folket till en lysande blå vik och ett land av grönska. Kiolomon själv kunde dock inte följa med flyktingarna utan skulle enligt Paridon överlämna flottan till sin son Kalameikos.

Kalameikos flotta organiserades hastigt och folket drog lott om vilka som skulle få följa med flottan till det nya landet. Den flyende flottan undkom med en hårsmån Valaduns invasionsflotta som efter hårda strider besegrade kimzonerna, dödade Kiolomon i strid och intog Garumos kungasäte. På avstånd kunde Kalameikos och de flyende kimzonerna från sina skepp se mörka moln samlas över Garumos berg och klädd i åskmoln nedsteg Paridon i sin vrede och förintade Valadun och hans armé. Än i denna dag ska Garumos endast vara en öde och steril ö som skepp undviker i fruktan för Paridons vrede och Kiolomons förbannelse.

Enligt eposet Kalameikiden tog resan till Grönskans Land, Tiron Cruvi, och Den Lysande Blå viken, Koalintos, tre år och flottan omfattade vid ankomsten till Koalint nio stammars flaggskepp med ytterligare stridsfartyg tillhörande De Stora Husen. Sammanlagt ska flottan ha omfattat 27 stora galärer (med en total besättning på ca 12 000 kimzoner) och flera under seglatsen erövrade skepp och slavar. Samma epos berättar att tre stammar ska helt ha gått förlorade under seglatsen.

Resan runt Soluna omfattade flera stopp längs vägen där kimzonerna sådde, skördade och kämpade mot Solunska barbarer. Ett av resans mest dramatiska inslag, och föremål för flera egna hjältedikter,var Kalameikos möte och kamp med en Salamander. Enligt dikten skall Kalameikos och kämpat mot Salamandern under tre dagar och tre nätter och till slut ska striden ha slutat oavgjord. Den Stora Salamandern var dock så imponerad av Kalameikos att den erbjöd Kalameikos folk fri lejd genom Det Kokande Havet. Under Salamanderns beskydd kunde kimzonerna segla genom ett hav som inget skepp tidigare hade vågat närma sig.

Vid ankomsten till Kopparhavet hamnade flottan i en tjock dimma och stiltje rådde. Roddarna var utmattade efter att ha rott mot vinden genom vattnet mellan Ormsjön och Kopparhavet. Kimzonerna var vilse och demoraliserade. Kalameikos skickade då först ut en duva i hopp om att finna det gröna landet, men duvan återvände inte. Kalameikos skickade därefter ut en korp och efter tre dagar återvände korpen med blodig näbb och en pil genom vänstra vingen. Kimzonerna förstod detta tecken som att blod och strid var det pris de var tvungna att betala för det land Paridon hade visat dem vägen till. Kalameikos beordrade flottan i den riktning som korpen återvänt från och anlände till Koalintos. Det gröna landet, Tiron Cruvi, föll för kimzonerna genom spjut och åra. Sedan denna dag pryds den kimzonska kungakronan av blodstänkta korpfjädrar.


Kommentar: Jag har i denna texten försökt hålla ett mytiskt anslag och dragit inspiration från Odyseen, Farao Nechos expedition runt Afrika och Israeliternas uttåg ur Egypten och intåg till Kanaans land. Att EB-boxen säger att kimzonerna seglade genom Golwyndahavet har jag ändrat då jag finner det geografiskt svårsmält.

Som motpol till det episka kan jag meddela att på kimzon betyder Garumos ungefär "Ön rik på fisksås" något som en del av feliciernas joriska belackare finner komiskt.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Ytterligare en text.

Om erövringen av Tiron Cruvi:
I Kalameikos dröm lovades han av Paridon att han på slutet av sin seglats skulle finna "en lysande blå vik och ett grönt land". När Kalameikos och den kimzonska flottan anlände till södra Tolan och norra Efaro fick de dock kämpa mot barbarerna i tre gånger tre gånger tre år för att besätta sitt av Paridon givna land. Dessa länder var i mörkertid vid kimzonernas ankomst och de många och splittrade hövdingadömena i Tolan och Efaro kunde inte stå emot de desperata, fanatiska och härdade kimzonerna.

Under erövringen grundades de nio kimzonska stammarnas huvudstäder: Sidon, Elikon, Perdanos, Caraidon, Bylos, Ehram, Ingor, Assabanik, och Mafor. Tyros är konungastaden som tillhör alla kimzoner och ingen. Kimzonernas välde sträckte sig dock inte långt in i landet ännu. Inlanden tog generationer för de fåtaliga kimzonerna att erövra och många tolanska och efariska hövdingar underkastade sig frivilligt det kimzonska oket. Än idag är den kimzonska befolkningen koncentrerad kring de ursprungliga stamsätena.

De hövdingar som underkastade sig blev direkt bundna till den kimzonska kungamakten i ett närmast feodalt fördrag där de blev tributskyldiga och skyldiga att ställa upp stridande förband för den kimzonske kungens räkning. De mäktigaste tolanerhövdingarnas titel kom att bli Furste och de är inom sina furstendömen självstyrande och har egna tolanerhövdingar som vasaller.

Vissa av dessa tolanska hövdingar är maktfaktorer lika starka i Felicien som de kimzonska stamfurstarna. De mäktigaste tolanerfurstarna är Furstarna av Idram och Amara. Den sistnämnde fursten kom inte under stabil kimzonsk hegemoni förrän under det Felicisk-Berendiska kriget. Tolanerfurstarna är feliciens enda inhemska källa till tungt kavalleri av post-jorisk snitt. Fursten av Amara, som kontrollerar det enda säkra passet över Erbulasbergen, har också ställt ett kompani mycket skickliga långbågsskyttar till konungens förfogande.

Hövingadömen som erövrades "med spjut och åra" förlorade all självständighet och deras land och folk delades ut till de kimzonska stammarna och husens stridsmän för deras försörjning. Dessa småtolaner och småefarer som de kallas är inte slavar och har ett grundläggande lagskydd, men är bundna till jorden och möjliggör den kimzonska medel- och överklassens fokus på krig, handel och administration.

Under krigen med Dermanien slaktades alla efarer som var vasaller till den feliciske kungen och få efarerhövdingar svär idag trohet till kimzonerkungen. Det är dock inte alls ovanligt att de tidvis tvingas till tribut i gods, guld och slavar.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Utan att ha jämfört matrialet med officiellt EA så är jag imponerad. Mycket, mycket trevliga texter. När det kommer till flora kan jag möjligen också vara behjälplig då skogsvetenskap, ekologi, floristik och geovetenskap är min profession.

Välkommen!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Toppen DrHus! :D

Jag vet bara inte hur vi skall göra med seglatsen som skall ha innehållit strandhugg i Krun innan de ankom till östra kopparhavet och följde kusten till Felicien...låt oss fundera. Seglats runt Soluna med din fantastiska förklaring är mer "logisk". Jag läser om EAs formulering och ser om den inte kan vridas på. :)

Kolonierna i Efaro kom ca 200 eO och det ser jag ingen anledning att ändra på.

Sedan är det det här med 3 skepp som på 3 år nådde Felicien. Jag tycker 3 skepp kan ha varit de skepp som undkom, men under resan växer till med fler skepp, slavar, tidigare flyktingar...till de 27(?) som kommer fram. Kan man göra så? Antalet personer kan minskas utan att erövringen omöjliggörs...tänk på Cortez. :wink: Då emotsägs inte källorna så mycket.

Så Kul! Ge oss Mer! :D
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Jag skriver om så att de Efariska kolonierna skapas på 200-talet. Det kan lätt anpassas till en passus jag hade tänkt skriva om att felicierna ofta använder sina "förlorade stammar" som förevändning för diverese territoriella anspråk. T.ex. hävdade Felicierna att Lindaros i Berendien grundades av en av kimzonerna försvunna stammar vilket var ett av (svep)skälen till det Felicisk-Berendeiska krigen. Felicierna kanske hävdade samma anspråk på delar av Efaros kust och öar?

När det gäller siffran 3 och multiplar av 3, framförallt 9, är de heliga tal och har en tendens att dyka upp överallt i feliciernas myter och historia - tre skepp, nio stammar, tolv fördömda män, de 81 jungfrurna, etc. Sådana siffror från felicier ska tas med en nyp salt, de är oftast efterhandskonstruktioner.

Däremot tror jag att kimzonerna måste ha varit ganska många, flera än vad som får plats på 3 eller 9 skepp, redan vid ankomsten till Ereb eftersom det bara gått ca 20 generationer sedan dess och kimzonerna är trots allt ganska många även om de faktiskt är i minoritet i sitt eget land (mer om demografi senare).

När det gäller flora och fauna har jag en del förberett och tar gärna hjälp med. En fråga ska vi "erebisera" namn på djur och växter? T.ex. att vi kallar Kermesek för Kritosek och Grekisk landsköldpadda för Pelonosisk sköldpadda? Eller att vi som jag sett i denna tråden exotiserar lite genom att göra den kimzonska oliven röd i färgen?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det är inga problem att exotisera oliver etc. Det gör jag hela tiden när jag beskriver träd (och buskar) här på forumet. Jag brukar utgå från befintliga träd, buskar, blommor och deras habitat och krav på klimat etc sedan vränger jag till det. Se exempel i fliken "Erebs träd och buskar" under huvudfliken "Övrigt". Tyvärr måste jag säga att den tråden varit stendöd under lång tid. Men jag håller på att arbeta med nya texter. Vissa arter som är tilräckligt exotiska har jag låtit behålla sina namn. Exempelvis Karakalen.

Andra är (delvis) helt nya, exempelvis dvärgarnas favorithusdjur Samlamalmern. Pampiska hare (även kallad pampisk långöra) och aidnisk svartsvansad hare.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Ny text för erövringen av Tiron Cruvi/Felicien utan efariska referenser kommer här:

I Kalameikos dröm lovades han av Paridon att han på slutet av sin seglats skulle finna "en lysande blå vik och ett grönt land". När Kalameikos och den kimzonska flottan anlände till södra Tolan fick de dock kämpa mot barbarerna i tre gånger tre gånger tre år för att besätta sitt av Paridon givna land. Dessa länder var i mörkertid vid kimzonernas ankomst och de många och splittrade hövdingadömena i Tolan kunde inte stå emot de desperata, fanatiska och härdade kimzonerna.

Under erövringen grundades de nio kimzonska stammarnas huvudstäder: Sidon, Elikon, Perdanos, Darition, Arados, Ehram, Ingor, Assabanik, och Mafor. Tyros är konungastaden som tillhör alla kimzoner och ingen. Kimzonernas välde sträckte sig dock inte långt in i landet ännu. Inlanden tog generationer för de fåtaliga kimzonerna att erövra och många tolanska och efariska hövdingar underkastade sig frivilligt det kimzonska oket. Än idag är den kimzonska befolkningen koncentrerad kring de ursprungliga stamsätena.

De hövdingar som underkastade sig blev direkt bundna till den kimzonska kungamakten i ett närmast feodalt fördrag där de blev tributskyldiga och skyldiga att ställa upp stridande förband för den kimzonske kungens räkning. De mäktigaste tolanerhövdingarnas titel kom att bli Furste och de är inom sina furstendömen självstyrande och har egna tolanerhövdingar som vasaller.

Vissa av dessa tolanska hövdingar är maktfaktorer lika starka i Felicien som de kimzonska stamfurstarna. De mäktigaste tolanerfurstarna är Furstarna av Idram och Amara. Den sistnämnde fursten kom inte under stabil kimzonsk hegemoni förrän under det Felicisk-Berendiska kriget. Tolanerfurstarna är feliciens enda inhemska källa till tungt kavalleri av post-jorisk snitt. Fursten av Amara, som kontrollerar det enda säkra passet över Erbulasbergen, har också ställt ett kompani mycket skickliga långbågsskyttar till konungens förfogande.

Hövdingadömen som erövrades "med spjut och åra" förlorade all självständighet och deras land och folk delades ut till de kimzonska stammarna och husens stridsmän för deras försörjning. Dessa småtolaner som de kallas är inte slavar och har ett grundläggande lagskydd, men är bundna till jorden och möjliggör den kimzonska medel- och överklassens fokus på krig, handel och administration.

Kommentar:
Darition jämnades senare med marken av dermanerna, men återuppbyggdes som stamsäte och flottbas med starkt stöd av kungen.

Arados är ett förslag till tillägg till den officiella kartan. Mitt förslag är att detta stamsäte ligger på en ö på Pelenos sydkust i den bukt som i vilken två floder mynnar (precis under P:et i Pelenos i den digitala Erebkartan, ett mycket strategiskt läge rent naturgeografiskt).
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Ny text om släkteräkning och juridisk status i Felicien

Om kimzonsk och felicisk släkteräkning
Kimzonerna är unika i Kopparhavsområdet i att de räknar släktskap längs mödernet och praktiserar polyandri, matrilinearitet och matrilokalitet. Enligt Mandelordens lärde skall denna tradition ha sitt ursprung i den skeva könsfördelning som existerade under seglatsen mot Koalint och Tiron Cruvi (1 av 3 i besättningen var kvinnor).

Polyandrin är begränsad till att en kvinna kan gifta sig med flera bröder (naturliga eller i mycket ovanliga fall blodsbröder). Juridisk status som kimzon kan enbart "man av kimzonsk kvinna född" uppnå i det feliciska samhället. I mycket ovanliga fall kan icke-kimzoner adopteras av kimzonska kvinnor och därmed uppnå status som kimzon. Adoptionsceremonin omfattar rituellt blodsbyte.

Avkomma från kimzonsk man och icke-kimzonsk kvinna (läs: slavinna eller tolanan) är vanlig medans det omvända är starkt tabu och straffas med döden för moder och barn. Kimzonernas matrilinearitet till trots är det kimzonska samhället mansdominerat (t.ex. har enbart kimzonska män, med vissa undantag, rösträtt i stammarnas och husens härförsamlingar). Barn av kimzonsk man och icke-kimzonsk kvinna ärver moderns sociala status (slav, geron eller tolan), och kan enbart nå status som kimzon genom adoption av kimzonsk kvinna (vilket händer men är ovanligt). Av detta skäl är dynastiska bröllop mellan kimzoner och utländska adelsmän ovanliga, men några undantag finns t.ex. dynastiska band mellan Felicien och Hynsolge. Dessa band, en faster till Hynsolges kung var gift med den nuvarande feliciske kungens morbror, är en av anledningarna till de goda relationerna mellan Hynsolge och Felicien.

Tolanerna följer joriska patrilinjära, patrilokala, monogama traditioner rörande giftermål och arv. Slavar räknas inte som juridiska subjekt i Felicien och kan inte ingå äktenskap (även om många slavpar förstås i praktiken samlever). Frigivna slavar har en speciell juridisk status kallad geron/geran som i hierarkin ligger mellan tolan och tolanin (småtolan).

Juridisk status i Felicien, från högst till lägst:
Kimzon/Kimzan: fri man/fri kvinna.
Tolon/Tolan: fri tolansk man resp. kvinna.
Geron/Geran: Frigivna slavar, man resp. kvinna. Den exakta innebörden på kimzon är "gäst".
Tolanin: också kallade småtolaner. Livegna. Suffixet -in är en diminutivform.
Slavar: Dessa har inga rättigheter alls.

I felicisk stamlagstiftning och kunglig lagstiftning har individer olika rättigheter och skyldigheter baserade på denna status.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Jag vet bara inte hur vi skall göra med seglatsen som skall ha innehållit strandhugg i Krun innan de ankom till östra kopparhavet och följde kusten till Felicien...låt oss fundera. Seglats runt Soluna med din fantastiska förklaring är mer "logisk". Jag läser om EAs formulering och ser om den inte kan vridas på.
För min del är det inget problem med att stryka den kimzonska närvaron i det gröna landet (Krun). Jag har för mig jag skrivit lite utkast till någon historisk text om det, men det är inget som är av vikt för dagens Krun.

Sen så undrar jag iofs varför du DrHus, finner det mer geografiskt svårsmält att de seglade genom Golwynda än att de seglade söder om Soluna?
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Såväl Golwyndavägen som Solunaomseglingen kräver magi alternativt gudomligt beskydd. I det första fallet levitation av en hel flotta uppför Grelgefallen, i det andra fallet skydd mot värme. Om jag inte missminner mig finns det besvärjelser som skyddar mot just hetta som är "billigare" än besvärjelser som lyfter en hel flotta. Golwyndavägen kräver dessutom att de kejserliga slussarna mellan Golwynda och Kopparhavet överlevde 600 år av mörkertid.

Det är väl de objektiva anledningarna. Men ärligt talat föredrar jag rent subjektivt Solunaseglatsen framför Golwyndaseglatsen - mera av den Odysseenkänsla jag fick när jag först läste om kimzonernas flykt och seglats till Ereb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

erövringen av Tiron Cruvi/Felicien

om man får tro texten i EASL så är det Krun som kallas T.C. men jag gillar din tolkning bättre.
"en lysande blå vik ...
Koalint, också namnet på Garumos huvudstad, kan vi få med den infon?
Under erövringen grundades de nio kimzonska stammarnas huvudstäder: Sidon, Elikon, Perdanos, Darition, Arados, Ehram, Ingor, Assabanik, och Mafor. Tyros är konungastaden som tillhör alla kimzoner och ingen. Kimzonernas välde sträckte sig dock inte långt in i landet ännu. Inlanden tog generationer för de fåtaliga kimzonerna att erövra och många tolanska och efariska hövdingar underkastade sig frivilligt det kimzonska oket.
Skulle vilja få med budskapet från EA att Tyros "den Gyllene", Sidon "den drömmande" och Elikon "den Pärlskimrande" var först, men att de andra byggdes under den fortsatta erövringen. Gärna också något om den vita kalkstenen som också funnits på Garumo. Men det kanske kommer senare. Tyros grundades av Kalameikos närmaste och blev en naturlig huvudstad.
Under Salamanderns beskydd kunde kimzonerna segla genom ett hav som inget skepp tidigare hade vågat närma sig.

Vid ankomsten till Kopparhavet hamnade flottan i en tjock dimma och stiltje rådde.
Här skulle jag kunna vilja ha in en fantastisk underjordisk resa (kanske ner genom en malström) som spottade ut dem någon tid senare i antingen Golwynda eller i östra Kopparhavet, i bägge fallen blev Kruns kust första landstigningen. På det sättet unviker vi ett vattenfall till, nämligen det vid Horyns Gap. Vi kan få in användning av slussarna i Krun. Och vill vi skippa slussarna kan det vara Kruns västkust som man träffar först. Jag vill nämligen inte bara undvika Horyns Gap utan också Ormsjön osv. ser hellre att dessa utforskas senare av felicierna och så grundas Birkes krigarstad i söder och Krilloan. Vad tror ni om det?
Skriv svar