Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Brior skrev: Tja, fast det blir bara "HOH" om man skriver namnet i divinimutiv, varvid även den kondenserade formen H2O kan vara tillåten. Den korrekta notationen skriven i lokomotiv blir förstås "HOOOH".
Ruggigt instabil förening den där HOOOH, superväteperoxid eller något sådant kan vi väl kalla den. Förmodlingen detonerar den spontant bara man andas på den. Visste inte att namnet HOXOH hade den kopplingen. Annars så brukar X beteckna valfri halogen, dvs Br, Cl, I eller F. Kanske heter HOXOH egentligen HOFOH? (Ytterligare en förening som bryter alla tänkbara bindningsregler)...

Om ni tycker det jag skriver är obegripligt svammel, tänk då hur en stackars naturvetare kliar sig i huvudet när någon nämner ordet diminutiv... :D
eller var det divinimutiv? :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Rabdo Rhana

Inlägg av Mikael »

Hur är det med RR:s ranger?

Ledaren : "Den högsta viskarrösten"
Rang 5: "Viskare"
Rang 4:
Rang 3:
Rang 2:
Rang 1:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Rabdo Rhana

Inlägg av birkebeineren »

Rang 1: "Groda" ?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rabdo Rhana

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:Rang 1: "Groda" ?
Med grodyngel som lärlingar då?

Skämt åsido så tänker jag mig RhabdoRana som en platt organisation med själva triaderna dirigerade av viskare/viskarröster som inspireras direkt av Ghumgakk (kanske via utommänskliga underhuggare). "Den högste viskarrösten" är Shaguls påfund för att ta kontrollen men rangen kan naturligtvis ha någon motsvarighet. Det tycker jag att varje SL kan bestämma liksom om man vill ha rang mellan medlemmarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Rabdo Rhana

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:Med grodyngel som lärlingar då?
För er svenskar i så fall, på min norske skulle det bli "rompetroll" :D
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Rabdo Rhana

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev: För er svenskar i så fall, på min norske skulle det bli "rompetroll" :D
Ha, haaa, underbart! Nästa fråga blir var vi ska placera in rumpetrollen i Trakorien! Alldeles för rara ärtor för att gömma undan i en hemlig organisation. Kanske en moderiktning som kan konkurrera med Tricilves unga mandriller?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Triaderna?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Rumpetroll kände jag till. Underbart namn! I bildarkivet finns i slutet av sidan 10 en bild av en arketypisk rumptroll a la tecknar-anders :D

viewtopic.php?t=329&postdays=0&postorder=asc&start=135

Och heter inte fisken Marulk "Breiflabb" på norska förresten. Fast namnet Marulk är ju inte så dumt det heller när allt kommer omkring.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Mikael skrev:Triaderna?
Ah, jag avsåg RhabdoRanas fristående celler men ser att de i spelet består av 4+1T4 medlemmar. I romanen beskrivs de däremot som triader, dvs grupper om tre. Den triad som Shagul ursprungligen infiltrerar består av Alma, Nidingen och Trubaduren.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Vad är det för vapensköld som finns i nedre högra hörnet av Marjura-kartan?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Gunther skrev:Vad är det för vapensköld som finns i nedre högra hörnet av Marjura-kartan?
Ja du, uppenbarligen avbildar skölden kvicksilver och svavel, men den gjordes innan Trakorien eller Ereb var påtänkt. Jag har svårt att tänka mig att Crurerna skulle ha sådana motiv. Min gissning är att detta är den något kitschiga sköld som Guzier av Ollach har låtit rita för de Marjuriska rebellernas räkning. Ett av smuggelsvärden är ju också inritat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Pratar ni nu om kartan från Svavelvinter-boxen? Den har jag alldrig sett så om jag ber snallt får jag det då? :D ...eller blir det massa upphovsrattsstrul då? :(

På vagnar av Norge så overlåter jag forovrigt "rompetrollene" att anvanda for vilka som helst trakoriska foreteelser!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I foljande lank kan ni mycket mojligt hitta saker ni inte visste om Trakorien:

http://forum.jarnringen.se/viewtopic.php?t=19096
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Någon som känner för att agera skapargud och konstruera de runor som avslöjar namnen på de riken/välden vi på dvärgaspråk kan definera Kopparbergsdvärgarna på Palamux och de som bor nere under Rung på Trinsmyra med?

Koppardvärgarna härstammar från Drylo, möjligtvis från det fallna Mirinohn och i såfall av grynnerdvärgs blod, de rungliskiska utvandrade engång från Kardbergen och är sannolikt av nordadvärgisk kategorisering.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Undrar vart tolgulderfolket ursprungligen kommer ifrån? Är de infödda på Palamux eller Kkan de kommit från annan stans?

Funderar på att tona ner lite av Nidlands hokuspokus och ev byta ut Vicotnics skumma apor mot tolgulder.
Skriv svar