Aesir

Information om religionerna och dess utbredning
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Mikael skrev:Nifelheim funkar för mig. Att låta det utgöras av Infernos 2a krets låter också OK. Vad sägs om att dimbanksområdet som diskuteras i jorduashurtråden innehåller en portal till Nifelheim?
Var inne på just den tanken :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Krille skrev:
Mikael skrev:Nifelheim funkar för mig. Att låta det utgöras av Infernos 2a krets låter också OK. Vad sägs om att dimbanksområdet som diskuteras i jorduashurtråden innehåller en portal till Nifelheim?
Var inne på just den tanken :)
Vad sägs om att korta ner helveternas namn till Nifel (is o kyla) och Muspel (eld och hetta)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Vad sägs om att korta ner helveternas namn till Nifel (is o kyla) och Muspel (eld och hetta)?
Låter bra.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Testar ett förslag på Aesirtrons skapelsemyt. Postar det även i Ransardtråden...


I begynnelsen fanns urkällan omgiven av kaos, mörker, kyla och eld i ständig strid och förändring. Ur källan steg ordning, ljus och visdom. Den tog formen av en kvinna och kallades Nærikyrha.
Runt henne skapades världen. Bergskedjor reste sig, skogarna bredde ut sig och slätterna täcktes av gräs. Ur urkällan steg floder, hav och sjöar. Nærikyrha gladdes. Hon dansade i skogarna, lekte i bergen och viskade med vindarna. Så födde hon en son. Hon lät honom ta del av urkällans visdom och gav honom namnet Wòdur. Hon var nu Wòdurs moder. Hon tog sig sedan skepnaden av Inaishra och låg hos honom. Hon var nu hans älskarinna. Hon lät sig sedan födas som Narja. Hon var nu hans syster, hans dotter och hans maka. Hon är begynnelsen, nuet och morgondagen. Hon är modern, älskarinnan och systern. Hon är alltings ursprung.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker jag låter mycket bra. :D
Passar det med källorna och vad som hittills diktats?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

källorna är sparsamma, men om du läser om nargurernas religon kommer du hitta likheter... Tanken är en direkt koppling till Birkes nargurers urtro som så sakteliga utkristalliserats till Aesrirtron.

Denna del kan funka för samtliga aesirtroende, medans Worthig och gripar nog mer är lokalt präglat i ransard.

Vad tror Birke?

Vad tror ni andra?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kopplingar mellan de olika narguriska folkens tro är givetvis lysande...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut Fafnir, alltid kul att se sitt eget material användas och utvecklas! :)

Vad de västnarguriska folken har plockat med sig från sitt ur-narguriska ursprung står ganska fritt att utforma eftersom det finns ett tydligt skilje i historien på 900-talet fO att använda som skäl till olikheterna i gudadyrkandet.

En detalj det kan vara värdt att fundera ikring är det som står om dvärgen Guazzo Arathaso i Krilloan-modulen och hans förhållande till Aesirguden Wòdur...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Nu har jag läst den passagen ånyo. Spoiler för krilloanfolk?




Det intressantaste i det är väl det faktum att en dvärg svurit sig till Aesir... Men det är ju inte helt otroligt. Att han sen är en gunstling till den samme är ju också onekligen intressant. Det känns inte som det påverkar den riktning aesir tagit hitills iaf :)
, alltid kul att se sitt eget material användas och utvecklas
Det är klart! Det är ju så bra material :D
Och det är alltid trevligt att kunna knyta ihop historiska trådar för att få en bra trovärdighet:)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan Aesirkulten ha anammat delar av dvärgarnas trosföreställningar möjligtvis, och kopplingen mellan Arathaso och Wòdur förklaras på det viset? :?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Goddagens!

Gällande runorna i aesirtron:

Jag har för mig att jag skrev någonstans i Jorduashur-tråden någonting om att runorna skänktes till människorna genom ett avtal mellan draken Galdhögg och Wodúr där draken accepterade att lära norborna utnyttja drakspråkets inneboende magi kanaliserad genom arkana runor (och således i princip samma sak som symbolismen men kommer från en annan urkälla).

Galdhögg = Ald-Arach ? Mäktig stor drake i närheten av nordborna och kan ju vara kul att väva in honom i aesirtrons mytologi.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ok. För att resten av min tråd inte skall uppfattas som negativt gnäll så vill jag bara börja med att säga. Fafnir. Jag tycker större delen av din skapelsemyt. Nu till tankar om det som skrivits under den senaste tiden.

Nifel och Muspel
Varför måste allting passas in i inferno? Jag känner att det kan få finnas massa olika demoniska dimensioner. Uppenbarligen finns det redan Raukhras demonplan, Inferno och en massa andra demoniska plan. Niflhem omnämns dessutom i Kaos väktare som isdemonernas hemvist. Det finns dessutom ett eldplan som heter Gehenna. Jag vänder mig dessutom mot att använda ännu mer fornnordiska namn till aesirtron. Jag känner att den är ungefär lika inspirerad som Nidland i sitt hanterande av mellanöstern i sin extremt snodda mytologi. Jag inser att detta endast är i deras mytologi men jag skulle helst föredra om inte niflhem och muspelhem officiellt "definierades" som olika kretsar i inferno. Delvis har redan Kaos värdar nämnts i samma texter som beskrev inferno som något annat och Niflhem ingår redan i dessa. Sedan kan man iofs fråga sig om det verkligen behövs yflasefug, gehenna och (vilken del av inferno det nu är som brinner) men just att det finns flera olika kan leda till intressanta rivaliteter mellan demonfurstar av olika slag.

Det är min åsikt i allmänhet att man ska försöka undvika likriktning och istället jobba för att länka samman saker och ting. DVS allting bör interagera med allting annat men det ska inte vara samma sak.

GAPET
I min egen kampanj lät jag gapet vara en oändlig krig mellan värme och köld i vilken alla dimensioner som förkroppsligar dessa attribut möts i ett oändligt gap. Somliga säger att världar föds ur resterna av det som störtar ut i multiversum ifrån denna plats. Hur som helst möts även krigsherrar ifrån alla dessa olika dimensioner i gapets många olika fästen där de krigar, konspirerar, spionerar på, dyrkar och äter varandra i ett evigt kaotiskt kretslopp som aldrig tar slut innan multiversums ände. Krigherrarna byts ut allteftersom de faller eller tappar intresset men konflikten består. I just min kampanj handlade det om den Ransardiska urdemonen Morkrimner ifrån Niflhem som kämpade mellan den Jorpagniska demonherren Sybaricus Macru (som kom med ranerna när dessa invandrade ifrån Jorpagna) om makten över Ransard.

TEORIN om SFÄRERNA
I skapelsens kant ligger Nifl och Sotard. Dessa riken förkroppsligar kaos två extremaste poler och där de möts uppstår rent sönderfall och ren skapelse. I skapelsen har med tiden bildats mången ordningsam struktur. Ofta antar dessa formen av ett klot eller en sfär eftersom detta verkar vara en form som ordningen naturligt gillar att anta. Till denna plats kommer ofta runornas mästare, skapelsens gudar för att ge form åt nya ting eftersom alla multiversums byggstenar finns att tillgå på samma plats. På så sätt kom Naerkyrha att med runors makt ge sig själv form för att sedan kunna forma alla de mindre sakerna som finns på Altor. Hon började dock ifrån norr och allt eftersom hon kom längre söderut fick hon mindre och mindre att jobba med. Det är därför Jorduashur och Ransards folk är större än de sydligare folken men mindre än isjättarna. Hon lämnade sedan sin son att vaka över sina skapelser efter att ha givit även honom runornas kraft men i nedärvd mindre mäktig form.

RUNOR, SYMBOLISM och DRAKMAGI
Gudarna byggde hela skapelsen med hjälp av skapelsens ord och skrift. Drakarna överlevde första konfluxen och minns således det höga spräket dvs den kraft med vilken gudarna skapade världen. Symbolism bygger på drakmagi, dvs är förmågan att pränta ner drakarnas språk på pappret. Drakarnas språk är baserat på höga språket som gudarna talade och får sin makt därifrån. Att en gud som kunde höga språket skulle kunna skapa runorna som fungerar ungefär som symbolism förefaller således troligt då denna kan antas vara mäktigare än i alla fall vanliga dussindrakar.

Jaha det där var lite kort några tankar. Jaq inser att min egen idé om gapet även den använder sig av nordisk mytologi som inspirationskälla precis som jag sade att det var negativt att göra. Jag är således en första klassens hycklare. Fast nu var det snarare det eviga kriget som var intressant som skådeplats för en del äventyr för mig och inte iden med ginnungagap. Gapet bara tillkom som en bieffekt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Krille skrev:Jag har för mig att jag skrev någonstans i Jorduashur-tråden någonting om att runorna skänktes till människorna genom ett avtal mellan draken Galdhögg och Wodúr där draken accepterade att lära norborna utnyttja drakspråkets inneboende magi kanaliserad genom arkana runor (och således i princip samma sak som symbolismen men kommer från en annan urkälla).

Galdhögg = Ald-Arach ? Mäktig stor drake i närheten av nordborna och kan ju vara kul att väva in honom i aesirtrons mytologi.
Tycker jag låter mycket interessant, fortsätt den tanken! :)

Alad-Arch absolut en möjlighet, annars vore det kul med några få andra riktigt gamla drakar på Altor beskrivna (en annan finns kort omtalad i nordvästra Nargur, Mene-Dizh, men denna drakhona gillar inte att röra sig särskilt långt från sitt näste även om inget är omöjligt...).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låt det vara en helt egen drake, det behövs lite fler namngivna kändisdrakar i ereb.

Jag har ingen speciell uppfattning avs vilka helveten man kallar vad. Södermans förslag funkar också.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Har en idé om en sorts ondsinta väsen med sitt ursprung i runor och aesirtron. Den är inte på något sätt färdig och jag hoppas att den kan passa in med det andra som skrivits.
Rundur
Dessa dvärgar lyckades med list stjäla runornas kunskap ifrån gudarna genom att spionera på dessa ifrån under jord. Den mäktigaste av alla dvärgar var Galder. Han lärde sig att skriva om sin egen kraft så pass mycket att han med hjälp av en runa kunde byta ut sitt eget essens. Han var inte längre Galder utan istället lindormen Galdhögg. Genom pakter med detta otäcka väsen lyckades västnargurerna sedan köpa kunskapen och bemästra runorna. Somliga dvärgar besitter också kunskap om symbolernas magi. Många av dessa är normala dvärgar, men några få varje generation beslutar sig för att medelst mörkaste skapelsekraft skriva om sitt eget essens genom att tatuera sig med runskrift ifrån top till tå och således ge upp sin plats som bergets folk för att istället bli demoniska dvärgar som genom sina blasfemiska handlingar antagit andra former. Dessa dvärgar anses som de ondaste av kättare av andra dvärgar då de övergivit sin ras och tro för att vinna makt och ära åt sig själva. Eftersom företeelsen startade i Norr så är det vanligare att Rundur förekommer bland Norddvärgarna än bland Grynnerdvärgarna.
Skriv svar