Niferland

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Niferland

Inlägg av Mikael »

Karta över Niferland (/spelknepe)

Bild


Azhulan någonstans sydväst om Niferland på Samkarnas östkust om man tänker på sjösträckan.

Sedan har jag tänkt mig en handelsplats längre söderut, Lobito, vid en flodmynning. Antingen nedanför den stora glaciären eller ännu längre söderut. Den sista utposten i Samkarna. färre än 1.000 inv. Här lever de hårda av de hårda reptiljägarna från träsken, folk på flykt, ett klondyke utan guldrusch.

(eller läs min äldre version på Scenariobanken (Sverok) http://bank.sverok.se/?sid=669&content=scen.)
Senast redigerad av Mikael den 2009-04-29 09:47, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag satt och funderade för en stund sen och kom på att Niferland hade varit rätt coolt om det var lite söderhavsinspirerat, modellerat lite efter Tu'i Tonga imperiet kanske... När spelade ni söderhavsfantasy senast?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:Jag satt och funderade för en stund sen och kom på att Niferland hade varit rätt coolt om det var lite söderhavsinspirerat, modellerat lite efter Tu'i Tonga imperiet kanske... När spelade ni söderhavsfantasy senast?
Jo, men kanske inte skall vara riktigt så söderhavet. Miljön, men kanske inte materiellt, med tanke på Krilloan, Ereb och Solunska grannae?

PS. om du tittar på min gamla karta över öarna så kanske du noterade att Fiji inspirerat till öarnas namn? Vilket sammanträffande annars. 8)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:
Adragoor skrev:Jag satt och funderade för en stund sen och kom på att Niferland hade varit rätt coolt om det var lite söderhavsinspirerat, modellerat lite efter Tu'i Tonga imperiet kanske... När spelade ni söderhavsfantasy senast?
Jo, men kanske inte skall vara riktigt så söderhavet. Miljön, men kanske inte materiellt, med tanke på Krilloan, Ereb och Solunska grannae?

PS. om du tittar på min gamla karta över öarna så kanske du noterade att Fiji inspirerat till öarnas namn? Vilket sammanträffande annars. 8)
Tänk dig ett söderhavssamhälle som har utvecklats till en mer medeltida nivå rent teknologiskt... Sen får man ju naturligtvis blanda med något annat för att det inte ska bli för uppenbart. Typ sno icke-klichéer från söderhavet och blanda med t.ex. patagonska trosföreställningar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Jag satt och funderade för en stund sen och kom på att Niferland hade varit rätt coolt om det var lite söderhavsinspirerat, modellerat lite efter Tu'i Tonga imperiet kanske... När spelade ni söderhavsfantasy senast?
Maori-kulturen på Nya Zeeland skulle även kunna användas som inspiration för Niferland.

http://en.wikipedia.org/wiki/M%C4%81ori
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

I ren egoism (mina spelar gick just i land i Indahr, på Nivralernas nordkust) tänkte jag att vi kunde söka styra upp det vi vet om denna nation här på forumet. :D

Niferland

Statsskick: Kungadöme.

Religion:
Den största religionen är Angusiakulten, man dyrkar dock inte prabagerna ( som i hynsolge) utan bara Angusia-Portarnas väktarinna. Från Krilloans kampanjbok sida 15. Frågan är kanske hur nitiska man är i sin dyrkan. Holländsk 1600-tals puritanism eller mera mannon- (pengarna före andligheten) dyrkan?

Militärmakt:
Ereb altor kampanjbok säger; Stark galärflotta med vilken man behärskar norra Ormsjön samt därmed handeln med kopparhavet.


Utbredning:
I Krilloans kampanjbok sida 88 står det att man kontrolerar dels öarna nivralerna samt stora delar av samkarnas östkust nedom Drakryggen.

Relationer till andra stater

Enligt Krilloans kampanjbok sida 88 är man i ständig konflikt med sin granne Thelgul. Man lever dock i någon form av ansträngd symbios då man bara har präststaten som leverantör av varor från Solunas inre. Troligt är att mycket av de varor som går från Thelgul fraktas på just Niferländska skepp.
Tjänar grova pengar på sin handel kring södra Ormsjön och med Krilloan, vilka man troligtvis har goda kontakter med. Niferländsk valuta accepteras tex i Krilloan.
De kontakter man har med kopparhavsstaterna hämmas kraftigt av Vägen bort problematiken.
De stammar som lever på ostkusten av samkarna har enligt eA kampanjbok (sida 11) inget behov av utbyte med andra...vad är Niferlands inställning till det? Söder om finns även serpenter och blandningar av människor och serpenter, Nagas? I EA kampanjbok (sid 11) stå det även att söder om nivralerna härskar söderns pirater...

Folket-Niferlänningarna:
saxat ur Krilloans Kampanjbok:
"Niferlänningarna är liksom krystillerna ett sjöfarande folk, vana vid väder och vind och härdade att motstå en mängd olika prövningar som många andra upplever som extremt påfrestande. De är något kortvuxna och har ofta vackra anletsdrag. De har ofta ljust hår, från vitt till mellanblont, grå eller gröna ögon och klär sig i Krilloan i åtsmitande dräkter av siden eller silke och vidbrättade hattar. Favouritvapnet är spjut, även om de i Krilloan mest har fredliga sysslor som fiskare, lotsar, båtbyggare och pråmskeppare"

De klär sig alltså i (helkropps-)dräkter av det dyra materialen silke och siden och är blonda. Det står inget om hudton, frisyr eller ansiktsbehåring. Hattarna är vidbrättade men av vilket snitt får vi själva hitta på. Hollänska 1600 tals hattar, slokhattar eller kanske japanska jingasa hattar?

Magi:
På forumet har det tagits upp att vissa vill se Nivralerna som häxkonstens födelseort, hur utvecklar vi detta? Är det klassiska trollpackor av pepparkakesnitt eller mera pompiga företrädare? Typ hovmagiker (tänk Sulieman i "Myazakis "det levande slottet")?

Vilka kulturer är förebilder:
Söder havet med Maorier och Tu'i Tonga har nämnts. Flamländerna, nederländerna-sjöbunden ganska liten och extremt handelsberoende stat som ändock lyckas dominera sitt närområde? Utseendemässigt dyker guanscerna från kanarieöarna upp hos mig. Påstådda blondiner liggandes geografiskt emellan två sydligt liggande kontinenter?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ser bra ut som avstamp. (Jag antar att du även läst igenom denna tråden.)
Men är det inte lika bra att skapa tråden Niferland för fortsatta diskussioner och skapande!? :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

kan kanske vara klokt. Frågan är kanske om någon orkar ta ansvaret för landet? Det står väldigt lite om det i källorna så man får nästan göra allt från scratch
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett par detaljer kan hittas i beskrivningen av den feliciska kolonin Porto Horyni:
Stadens Historia
Denna feliciska koloni ligger på Solunas sydvästra udde 74 dagars seglats från Krilloan och bevakar den enda säkra led ut ur södra Ormsjön. Den feliciska handelsflotta som 204 e.O. fångades när Vägen Bort uppstod skickade iväg några galärer söderut for att om möjligt hitta en annan färdväg hem. Efter lång tids sökande i ett vindfattigt hav började de dras av starka strömmar mot det mäktiga stryk där Soluna och Samkarna nästan möts i Hyrons Gap. Endast tur hindrade galärerna från att sköljas nerför forsarna ut i det vindstilla och varma hav som låg nedanför. På en klippa inklämd bakom en långsmal ö räddade de sig i land och träffade här poktiska sjöfarare som regelbundet visade det sig, använde den skyddade viken som mellanstopp på sina resor ut i havet de kallade Maar Lacra - Tårarnas ocean. Inte riktig säkra på vad de skulle använda sin upptäckt till befäste felicierna viken med artilleri från en krossad galär, och medans de väntade på vidare order från huvudflottan passade de på att ta upp ”tull” av poktierna som passerade gapet. Niferländska valfångare som sedan eftervart började dyka upp för att till den säsongsbundna jakten bemanna sina enorma kokflottor ute i Maar Lackra blev dock en mycket mer inkomstbringande källa än poktiernas småvaror då tull kunde tas på den exklusiva oljan de förde med sig hem. Platsen fick sina koloniala rättigheter samtidig som Krilloan och även om den inte kunde tävla med denna stad så blev Porto Horyni – Hyronska porten, en värdefull utpost i det första feliciska imperiet.

Staden hamnade som enda feliciska koloni alldrig under Dermanien på 300-talet e.O. eftersom den låg för långt bort och ansågs som obetydlig. Det var inte mycket de fåtaliga kolonisterna kunde gora mot inkräktarna i sitt hemland, men det var ändå här som motståndet som senare förde till friheten skulle få sitt ursprung. Några Paridonpräster fick visioner om en stridsguddom vid namn Galmon, som samlar döda krigare hos sig i Ärans Salar bortom havet for att gå i krig när det verligen behövs. En Orden grundades och skickade ut sina riddare till det ockuperade hemlandet for att där tala till folket om att resa sig mot dermanerna. Eftervart gjorde felicierna uppror och ledda av Galmons riddare blev landet åter fritt. Tron på Galmon spred sig senare under de berendiska krigen till stora delar av den feliciska militären och Porto Horyni fick en särskild plats i deras stolta hjärtan. Ärans Salar sägs ligga ute i det stilla havet söder om Hyrons Gap och till de många stridsskolorna i kolonin reser många soldater for att visa upp sig innfor Galmon.

Staden i dag
Poktiska handelshus har etablerat sig i staden och då poktierna är de enda sjöfararna som i sina muletor vågar sig ut i Maar Lacra är de mycket rika trots den feliciska tullen.

Niferlänningar jagar inte bara val söder om Hyrons Gap utan har också fiskarskepp i södra Ormsjon, och både fångare och fiskare sätter sin prägel (och lukt) på Porto Horyni.

Många vallfärdande soldater besöker de för Porto Horyni så ökända glädjehusen och faller där offer for Hasitaal – den köttsliga hängivelsens furstinna.

Zinn-kultister finns i mängder men felicernas häxjagare har hittills lyckats hålla både ormar och sand stången.

På senare tid har några högresta krigare klädda i fjäderprydade rustningar synts till i staden och de har satts i samband med poktiska långfarare återvändande från länder bortom Tårarnas ocean.

En portal i mörkt odôkoträ från Efaro sägs finnas i staden och leda till Mastika Agga i norra Ereb. Den skall ha skapats av en efarisk portalmagiker som ville anknyta de två platser som hon ansåg vara civilisationens yttersta utposter mot söder och norr. Huruvida detta stämmer och om portalen faktisk finns är ovisst, men i den mycket omtalade händelsen for några år sedan, kallad ”Kalabaliken i Madam Memiras Hus”, sägs en Orghinsk mammut ha varit inblandat och detta har setts som ett bevis på en anknytning till Ereb. Andra tror att dyrkare av söderns salamandrar har försökt leda sin kamp mot isherrarna genom portalen.

De många stridsskolorna i staden drivs både av privata företagare och av Galmons Orden. For att nå de högsta graderna inom den feliciska marinen är det i praktiken ett måste att någongång ha tränat inför Galmon i Porto Horyni.

Tårarna Ocean är ett på många sätt vilseledande namn då havet är fullt av liv. Stora algområden ligger ute i det värma havet och ger mat åt myriader av fisk och fåglar. Enorma vitvalar besöker havet under säsongsvisa betesperioder och följs av jagande sjöormar. Dessa ormar tar sig ibland upp Hyrons Gap for att vista Ormsjön och är ett mäktigt syn där de simmar mot de kraftiga strömmarna i gapet.

Porto Horyni styrs i dag av guvernör Ilkos DiMethil men då han totalt är i sin efariska älskarinnas händer är det i praktiken hon som råder.

Möjligtvis flera som skrivit något om Niferland? :?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Valfångare låter helt rätt, kanske även hetsporrar som då nöden kräver det också ger sig hän i uppsökandet och nerjagandet av sjöormar. Ormsjön, som någon tidigare har nämnt må ju fått sitt namn från något likande ( Det kan ju visserligen ha att göra med serpenterna på samkarnas östkust men jag tycker sjöormar låter mer spännande)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Som ni vet så älskar jag kartor. När man går in på något nytt är det alltid enkelt att börja arbeta med dem. Här är ett förslag på Niferlands gränser. Och några extra namn slank visst med också.

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Söder om finns även serpenter och blandningar av människor och serpenter, Nagas?
Nagas är det officiellt? Blandning ellan människor och serpenter, blir väl reptilmän det eller? :wink:
Magi:
På forumet har det tagits upp att vissa vill se Nivralerna som häxkonstens födelseort, hur utvecklar vi detta? Är det klassiska trollpackor av pepparkakesnitt eller mera pompiga företrädare? Typ hovmagiker (tänk Sulieman i "Myazakis "det levande slottet")?
Både och skule jag önska. Inåt landet trollpackor a la Pratchett, men även att alla viktiga positioner som kan innehas av magiker innehas av typ Myazakis eller åtminstone kvinnliga häxor. Roligt att drabba RP med både udda hovhäxor som inte har den minsta vårtan eller paddan att visa upp, samt inåt land drabba dem med trollpackor som inte alls följer regelsystemet och som kan besgra den stöddigaste krigaren.
Vilka kulturer är förebilder:
Söder havet med Maorier och Tu'i Tonga har nämnts. Flamländerna, nederländerna-sjöbunden ganska liten och extremt handelsberoende stat som ändock lyckas dominera sitt närområde? Utseendemässigt dyker guanscerna från kanarieöarna upp hos mig. Påstådda blondiner liggandes geografiskt emellan två sydligt liggande kontinenter?
Inte söderhavet för min del, men ditt förslag på flamländare kombinerat med kanariefolk låter strålande intressant. Jag ser just bredhattade holländare med svarta oljerockar och stora hattar över grannt färgade kläder.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hittade även detta:
...att färd uppfor de strida forsarna/stryken i Hyrons Gap är omöjlig (fast nerfor går det, med livet som insats, något niferlänningarna som flottar timmer till kokflottorna vet allt om).

Porto Hyroni har två hamnar; en uppe i den skyddade viken i södra Ormsjön, och en nere i Maar Lacra. De nifariska valfångarna har sina flottor liggande permanent ute i det vindlosa havet och färdas dit ut med stora roddbåtar. Poktiernas handelshus har sina muletor liggande i den övre hamnen och sina roddgalärer for långfärd i den nedre hamnen.
...i Krilloan finna följande på sidan 25-26.

I Niferland:
Ildar, 15 dagars seglats
Nifaria, 18 dagars seglats
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Mikael skrev:
gtjorgo skrev:Söder om finns även serpenter och blandningar av människor och serpenter, Nagas?
Nagas är det officiellt? Blandning ellan människor och serpenter, blir väl reptilmän det eller? :wink:

Reptilmän är väl mera ödlor än ormar som jag ser det? Nagas är inte det blandningen mellan orm och människa? Från Eas Kampanjbok sida 11. Nagas är inte officiellt utan min tolkning.
Magi:
På forumet har det tagits upp att vissa vill se Nivralerna som häxkonstens födelseort, hur utvecklar vi detta? Är det klassiska trollpackor av pepparkakesnitt eller mera pompiga företrädare? Typ hovmagiker (tänk Sulieman i "Myazakis "det levande slottet")?
Både och skule jag önska. Inåt landet trollpackor a la Pratchett, men även att alla viktiga positioner som kan innehas av magiker innehas av typ Myazakis eller åtminstone kvinnliga häxor. Roligt att drabba RP med både udda hovhäxor som inte har den minsta vårtan eller paddan att visa upp, samt inåt land drabba dem med trollpackor som inte alls följer regelsystemet och som kan besgra den stöddigaste krigaren.

Låter som en sund inställning!
Vilka kulturer är förebilder:
Söder havet med Maorier och Tu'i Tonga har nämnts. Flamländerna, nederländerna-sjöbunden ganska liten och extremt handelsberoende stat som ändock lyckas dominera sitt närområde? Utseendemässigt dyker guanscerna från kanarieöarna upp hos mig. Påstådda blondiner liggandes geografiskt emellan två sydligt liggande kontinenter?
Inte söderhavet för min del, men ditt förslag på flamländare kombinerat med kanariefolk låter strålande intressant. Jag ser just bredhattade holländare med svarta oljerockar och stora hattar över grannt färgade kläder.

Apropå kläder. Det påstås i Krilloans kampanjbok att Niferlänningarna är klädda i siden och silke. Är man självproducerande på detta eller handlar man till sig dylikt från stammar i solunas inre? (får bilder av gigantiska fjärilar i det mörkaste av det mörka som inte frivilligt låter lumpna ormsjöingar sno deras larver.


ursäkta färgerna men kan inte med tekniken riktigt...grönt har jag skrivit :)
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Sådana sidenproducenter ser jag som något mycket intressant, tänk att utforska djunglerna, på jakt efter deras boplatser, i konkurrens med andra sidenjägare, och på konstant vakt mot allsköns monstrum som lurar i den fuktiga heta djungeln!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar