Hynsolge

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

DrHus skrev:
birkebeineren skrev: För att få en samstämmighet i projektet EA är det bra om vi får till en logisk teknologinivå som passar med hela Altor. Därför kanske bättre att nedgradera utrustningen här och sen ev uppgradera den i sin egen kampanj? Nu verkar ju du och Fraxinus mycket kunnigt ordna detta så jag behöver inte oroa mig ser det ut som. :)

Morgonstjärnor till Fingalkultens tempelriddare låter mycket stiligt. Fingals Orden som (något tråkigt?) officiellt namn på riddarna men i dagligt tal benämt Fingalbröder?
Jag instämmer - i din egen kampanj ska du givetvis använda den vision du har, medan vi här på forumet försker reparera lapptäcks-Ereb och få lite mera enhetlighet.

Angående Fingalsorden kanske den kan döpas till "Den Sjuuddade Stjärnans Orden" och dess riddare i talspråk "Stjärnbröder" eller "Stjärnriddare"? Inte att förväxlas med Stjärnlärans kultister förstås!
Hade det inte varit för den nedrans stjärnläran hade det varit ett givet namn... Nu känns det som att man vill ha ett snyggt namn som inte leder till förväxlingar. Har inget som känns rätt än. Fast om folk inte har problem med förväxlingsproblematiken så röstar jag hittills för ditt förslag.
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag tycker det ger en intressant konflikt i det hela. Jag misstänker att vare sig stjärnkultister eller Stjärnordenriddare är särskilt nöjda med konkurrensen om namnet. Detta har kanske lett till en bitter (och våldsam) fejd mellan de båda parterna? Jag antar att Stjärnkultisterna har en fem-uddig stjärna som vapen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det står i EA-boxen att Stjärnläran är ett hemligt sällskap och att ingen förutom medlemmarna känner till något annat om kulten än just namnet. Kulten i sig är också hemmelighetsfull och endast de indre cirklarna vet att man tjänar demonfursten Onaabys, övriga dyrkar "universum och himlakropparna" samt ägnar sig åt ockulta vetenskaper och magi. Stjärnläran verkar mer eller mindre vara två kulter i en. Deras mål? Makt och själar åt själaätaren!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett försök till att rita ut Hynsolges län (bovarier), ett kompromiss från EA-boxen och Nidland-modulen. I nordväst är gränsen något förskjuten och vad som tänkt vara berg är lagt till i norra Kunhaga, annars inga ändringar på Spelknepes orginal.

http://img224.imageshack.us/img224/2012/hynsolge.jpg
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

birkebeineren skrev:Ett försök till att rita ut Hynsolges län (bovarier), ett kompromiss från EA-boxen och Nidland-modulen. I nordväst är gränsen något förskjuten och vad som tänkt vara berg är lagt till i norra Kunhaga, annars inga ändringar på Spelknepes orginal.

http://img224.imageshack.us/img224/2012/hynsolge.jpg
Strålande! Mitt kampanjmaterial växer stadigt tack vare era insatser. Man känner sig nästan lite slö.
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

Ja, Stjärnläran är förstås en hemlig kult. Det är inte som om att gemene man skulle börja fundera om riddaren har ser framför sig representerar de där som matar en demon med folks själar eller om det är de som dyrkar den forne hjältekungen Fingal. :)

Den sjuuddade stjärnans orden ftw alltså!
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

Vad gäller titulaturen inom Den sjuuddade stjärnans orden... De munkartade lärde männen torde kanske kallas stjärnbröder, medan krigargrenen helt enkelt kallas stjärnriddare. Nu menar jag förstås vad de kallas i folkmun. Stjärnriddaren dubbas säkert till "riddare av den sjuuddade stjärnans orden" rent formellt.

Vad mer... Praktiserar de celibat? Tillåts både män och kvinnor? "Exakt" hur ser deras teologi ut egentligen?
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag tycker annars att Fingalbröder låter trevligt. Då kanske tanken är att alla medlemmar är stridsbröder med varandra och hjälten Fingal.

Vad den kallas-vilken organisation har den?
Användarens profilbild
KnightVision
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2009-05-05 18:37
Ort: Uppsala

Inlägg av KnightVision »

Snibben skrev:Jag tycker annars att Fingalbröder låter trevligt. Då kanske tanken är att alla medlemmar är stridsbröder med varandra och hjälten Fingal.

Vad den kallas-vilken organisation har den?
Fast skulle de kalla sig bröder till sin gudom? Fingalsvurna däremot. Men vad är det de svär att göra egentligen? Funderar på vad de kan ha för trossatser. Antifeodala enligt EA, men vad mer? Vad har de för vision och mål?
The only thing necessary for Evil to prevail is for Good men to do Nothing.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snygg karta men spelis har fal. kusten tillhör inte Baldur/hynsolge utan är vildmark.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

KnightVision skrev:
Snibben skrev:Jag tycker annars att Fingalbröder låter trevligt. Då kanske tanken är att alla medlemmar är stridsbröder med varandra och hjälten Fingal.

Vad den kallas-vilken organisation har den?
Fast skulle de kalla sig bröder till sin gudom? Fingalsvurna däremot. Men vad är det de svär att göra egentligen? Funderar på vad de kan ha för trossatser. Antifeodala enligt EA, men vad mer? Vad har de för vision och mål?
Röstar för Den sjuuddade stjärnans Orden som officiellt namn och Fingalbröder i dagligt tal (kan ju vara bra om vi SLs inte blandar demondyrkare och kungakrigare).

Att de fingaltrogna krigarna kallas "bröder" tycker jag passar utmärkt med vad som står i EA om att kulten representerar millitär styrka och landets enande. Ordensriddarna är vapenbröder och de första kämparna som bildade orden kanske engång själva hade stått sida vid sida med Fingal själv.

Det står även att ordensriddarna svär att alltid lyda order från överordnade, motverka splittring innom riket och att alldrig fly från strid mot svartfolk. Angående beväpning så kämpade Fingal själv med ett slagsvärd men jag tycker absolut att ordensriddarna skal utrustas med morgonstjärnor.

Skapat en tråd under Religion för Fingalkulten
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Snygg karta men spelis har fal. kusten tillhör inte Baldur/hynsolge utan är vildmark.
Menar du att landområdet mellan kusten i nordväst och östra landoriskogen skal vara vildmark? Det får gärna det för min del men på färgkartan i Nidland-boxen och på kartan i EA-Spelledarboken verkar området tillhöra länet Baldor...

Kanske någon kunglig/bovarsk kartograf som tolkat verkligheten utifrån egna önsken och inte faktiska förhållanden?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev:
Mikael skrev:Snygg karta men spelis har fal. kusten tillhör inte Baldur/hynsolge utan är vildmark.
Menar du att landområdet mellan kusten i nordväst och östra landoriskogen skal vara vildmark? Det får gärna det för min del men på färgkartan i Nidland-boxen och på kartan i EA-Spelledarboken verkar området tillhöra länet Baldor...

Kanske någon kunglig/bovarsk kartograf som tolkat verkligheten utifrån egna önsken och inte faktiska förhållanden?
Kartorna är givetvis från olika årtal och förhållanden har ändrats;)
Men faktiskt... jag har ibland irriterat mig på olikheter mellan olika kartversioner, utan att registrera att erebs kartor är ovanligt exakta i jämförelse med tellus representanter från liknande teknologinivå. (ja, ja. Jag vet att tellus hade ont om magiker och bevingade riddjur när det begav sig, men i alla fall...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Snygg karta men spelis har fal. kusten tillhör inte Baldur/hynsolge utan är vildmark.
Ser man efter noga ser man att alla kartorna är olika på detaljnivå. På den stora Erebfärgkartan går gränsen som på spelis karta... Alla kartor vi gör blir av naturen kompromisser känns det som...
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Kan man inte tänka sig att det är vildmark och Baldur hävdar området som sitt även om länsherrens inflytande/kontroll är teoretiskt. Så brukar jag anse många feodala län som har vildmarksområden inom sitt föräning för att ge plats åt allehanda varelser och platser som inte har en plats i "civiliserade" områden. Personligen anser jag nästan alla feodala län har den typen av områden om det inte klart ligger i område som består av bördigt jordbruksmark och har en stor befolkning.
Skriv svar