Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Jag föreslår då någon av öarna längst in i "Atremaviken" på den Jorpagniska sidan. Caddo skyddar trosfränder som hotades av kustlänens aidniskt troende furstar (Turkiet måste ockupera Cypern för att skydda turkar mot elaka greker...ungefär :? .). Caddo grep in och fick därmed också ny hamn nära handeln med Nargur där deras handelshus annars inte deltar...eller
ja, det skulle funka. Ett annat alternativ, eller ytterligare dalkiskt motiv, skulle kunna vara att ön är rik på en för dalkerna eftersträvansvärd resurs. En idé skulle då kunna vara ett ön är rik på järnmalm och vissa kristaller som lämpar sig som ädelstenar. Som Tellus lilla ö Elba som var en stor källa till järn genom historien. Caddo själv saknar ju, precis som konkurrenterna Erebos och Felicien, nästan helt egna malmresurser.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

DrHus skrev:
Mikael skrev: Vad sägs om att Remos är namnet på vår omlastningshamn?
Gillar idén precis som birkebeinern - det knyter ihop en tråd och ger en snygg koppling till Kandra.

Remos torde väl vara en fri stad liksom Kandra och inte vara knuten till ett specifikt hertigdöme?
Ja, inte tillhötig någon hertig...men kanske en mer spänannde kombination av köpmanna och kungliga intressen? Lindaros styrande måste vara intresserade av att den inte hotar deras roll.hmmmm
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Hej drenge,
Skønt at se så megen pludselig aktivitet i Berendien :) Jeg blev vældig begejstret da jeg i går fik en mail om emner jag bevåkar :D Jeg har ikke haft tid til at kikke på det endnu, men får det i aften, og glæder mig som et lille barn til at se det nye kort. Har en del kommentarer, og har da også fået skrevet lidt over de sidste par måneder. Så det er bare lige for at sige at jeg er superspændt, og I hører fra mig formentlig allerede i aften :)

Cheers så længe!
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Undskyld jeg først skriver nu, har sgu først set alt det her i går.

Det er jo superfedt at se aktivitetsudbruddet; har glædet mig meget til kortet kom :)
Jeg har som sagt skrevet lidt mere siden sidst, men har måtte tage udgangspunkt i det daværende kort, da det altså er i forbindelse med et eventyr at jeg har udviklet det. Jeg vil lige se at få det tilpasset det nye og gjort det færdigt, og så skulle jeg gerne kunne lægge en smule ud inden for længe.

Inden da vil jeg dog selvfølgelig lige kommentere kortet :)
I det store hele synes jeg det ser glimrende ud! Det lader til, at der er meget få kort eller oplysninger i det hele taget om Berendien i al materialet, og det virker som om Enhörningshornet er det mest detaljerede. Og det stemmer jo helt klart meget bedre overens med infoen deri nu – fedt :)

Uden at vide om der er noget jeg har overset i materialet (hvilket snildt ku tænkes ;) ), synes jeg dog også at det fremgår af de få kort der er, at Kandra ligger en smule længere syd en Entika, som selv ligger en anelse syd for Lindaros. Derfor synes jeg – og jeg mener det samtidigt ville øge spændingen og fornøjelsen ved kortet – det kunne være fint at rykke hele den firkant man kan tegne rundt om Felanskogen-Spindelskogen (Felans nord- øst- og sydgrænser, Spindels -vest) stik syd således at Isrulfloden løber parallelt med toppen af bogstaverne i ”BERENDIEN”. (Lidt snørklet forklaret, jeg håber I forstår). Felanskogen ville så på, synes jeg, passende vis flyde sammen de plamager af skov der ligger ved de to søer og de to plamager der lige nu ligger umiddelbart vest for Felan. Isrul kunne jo løbe igennem de to søer og flyde ud i flod der i forvejen løber nord-syd dér.
Det ville desuden rykke det hele tættere på Karan-nur-Alemin, hvilket også ville passe bedre med afstanden i eventyret.
Og så ville jeg, nu vi var igang, driste mig til at rykke Hebanon en bittesmule nærmere Kandra (og således øge afstanden til Keram-El-Krom). Og så synes jeg måske også man kunne markere Kromborgen og Edgir, og måske endda Sekim, med gule prikker. (Respektivt samme placeringer som på det gamle kort, naturligvis bare tilpasset det nye kort - og ja, det blir måske lige lovligt tight ;) ).

Ellers synes jeg som sagt det ser neat ud – nice work :) Og jeg er helt sikkert med på ideen med at markere handelsstationen ved Leiptner og kalde den som foreslået. Bør det dog ikke være en gul prik?

Jeg vender som sagt tilbage med noget mere nyskrevet materiale, men der er nu en ting jeg har funderet mere over siden sidst, og som jeg bare ville elske at lukke en gang for alle (dream on :D ): befolkning!
Som jeg har givet udtryk for tidligere, slutter jeg mig uden tøven til den lejr der går ind for at øge befolkningen i Berendien (EA generelt!) markant. Nu har jeg sat mig lidt og tænkt over det, og jeg vil gerne most humbly foreslå følgende tal:


Berendiens samlede befolkning
Nuværende: 200.000
Forslag: x20! = 4.000.000 – selv 2 mill.er som sagt for lidt til et land af den størrelse!

Byerne [staderna]!
Jeg har set nogen af jer kender den, og jeg kan forestille mig at flere endnu gør det, men jeg synes sådan en her http://www.io.com/~sjohn/demog.htm demographics calculator er supergod (og holdbar). Hvis vi tager udgangspunkt i det der fremgår fra alle (dem jeg har set) kortene, er det Entika-Lindaros-Kandra der er de største byer, og herefter Ventimiglia og Atrema. Hvis vi så regner lidt på det med ovenstående gadget og under forudstæning at Berendiens samlede pop er 4m, viser det sig at der bør være to storbyer i Berendien. Entika og Kandra er selvskrevne som disse.
Således kunne vi få at
Entika er markant størst med 34,000 indbyggere
Kandra eneste anden storby med 18,000 indbyggere
Der kunne så være seks mindre byer med en befolkning mellem 1k og 8k; det kunne passende se sådan her ud:
Lindaros 8,000
Atrema 7,500
Ventimiglia 5,000
Hébanon 3,500
Karan-nur-Alemin 2,000
Keram 1,000

På denne måde er Kandra nøjagtig 10x (som foreskrevet) større end beskrevet i modulet og får en realistisk størrelse i forhold til beskrivelsen, Lindaros og Atrema vedbliver som de klart største af de mindre byer, Ventimiglia får en størrelse passende til sin betydningsfulde position, Hébanon er nøjagtig 10x (som foreskrevet) større end beskrevet i modulet og får en realistisk størrelse i forhold til beskrivelsen, Karan-nur-Alemin og Keram er stadig byer af en vis størrelse, og Kerams indbyggertal svarer til dens to i Enhörningen beskrevne kroer. Sékim og Edgir er for små til at være egentlige byer (som Mikael siger), og Krom er en lille spøgelsesby.
Bid mærke i at alt det her kræver at Berendiens samlede pop ganges med 20, ikke 10!

Nå, det tror jeg var alt for lige nu. Jeg glæder mig meget til at høre hvad I synes om mine forslag.
Og Mikael, jeg vil for øvrigt se meget frem til at beskrive både doggarne og nomaderne :D

Afslutningsvist vil jeg høre jer, om der er nogen der ligger inde med s. 61 af Enhörningshornet i virtuel form - og i øvrigt stadig efterlyse s. 19-30 af Sort Duel & Skønheden og Udyret.

Cheers!
Senast redigerad av Dude den 2009-05-28 11:00, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jahapp! SÅ var det till slut dags att (återigen) justera Pendons (Koppahavets fjärde största stad!! enligt officiella källor) befolkning uppåt igen! från 25000 till 40000+! Kom gärna med förslag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dude skrev:Uden at vide om der er noget jeg har overset i materialet (hvilket snildt ku tænkes ;) ), synes jeg dog også at det fremgår af de få kort der er, at Kandra ligger en smule længere syd en Entika, som selv ligger en anelse syd for Lindaros. Derfor synes jeg – og jeg mener det samtidigt ville øge spændingen og fornøjelsen ved kortet – det kunne være fint at rykke hele den firkant man kan tegne rundt om Felanskogen-Spindelskogen (Felans nord- øst- og sydgrænser, Spindels -vest) stik syd således at Isrulfloden løber parallelt med toppen af bogstaverne i ”BERENDIEN”. (Lidt snørnklet forklaret, jeg håber I forstår). Felanskogen ville så på, synes jeg, passende vis flyde sammen de plamager af skov der ligger ved de to søer og de to plamager der lige nu ligger umiddelbart vest for Felan. Isrul kunne jo løbe igennem de to søer og flyde ud i flod der i forvejen løber nord-syd dér.
Det ville desuden rykke det hele tættere på Karan-nur-Alemin, hvilket også ville passe bedre med afstanden i eventyret.
Og så ville jeg, nu vi var igang, driste mig til at rykke Hebanon en bittesmule nærmere Kandra (og således øge afstanden til Keram-El-Krom). Og så synes jeg måske også man kunne markere Kromborgen og Edgir, og måske endda Sekim, med gule prikker. (Respektivt samme placeringer som på det gamle kort, naturligvis bare tilpasset det nye kort - og ja, det blir måske lige lovligt tight ;) ).

Ellers synes jeg som sagt det ser neat ud – nice work :) Og jeg er helt sikkert med på ideen med at markere handelsstationen ved Leiptner og kalde den som foreslået. Bør det dog ikke være en gul prik?
Egentligen ganska överens med dina förslag till kartändringar men frågan är om Spelknepe vill ändra ännu en gång? Innan jag lägger min röst i frågan avvaktar jag och ser vad andra tycker (har egentligen ingen aning om hur svårt det är att ändra de stora kartorna men mistänker att det är lite krångligt). Annars har vi funderat kring en karta med ett utnitt i större skala över området vi känner från Kandra-modulen och "Enhörningshornet", där skulle de mindre byarna synas. Heller ingenting i vägen för att göra en egen kladdkarta du klippt ut från den stora och posta den på forumet! :)
Dude skrev:Jeg vender som sagt tilbage med noget mere nyskrevet materiale, ...
Ser fram emot det. Tror Berendien kommer att bli resultatet av mångas skriverier och önskemål.
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Generellt tycker jag att en multiplikation av x3 på EA-boxens invånartal för städer fungerar. x10 för Kandra tycker jag är starkt överdrivet. Speciellt för en inlandsstad utan nära anknytning till havet. Bättre att låta Atrema och speciellt Lindaros vara större än Kandra.

Entikas storlek tror jag beskrivs i ett av Nidlandäventyren (Melindor nånting...) - är det den siffran du använder, Dude?

Om jag annars försöker komma ihåg EA-boxens siffror för huvudstäder i Koparhavet får jag:
1. Tyros ca 14000 (x3=42 000)
2. Entika 34 000?
3. Pendon, Arno, Nohstril ca 9000 (x3=27 000)

Lite förvånande stort Entika tycker jag med tanke på att Erebos och Caddo är långt större handelsnationer och Zorakin är den mest folkrika nationen (Krun undantaget) i Kopparhavet. Kanske att Zorakin, Erebos och Caddo har flera städer som nästan är lika stora som sin huvudstad (vi vet att det gäller för Gringul) medans Entika är en "solitär" gigant i Berendien.

Gringul sägs vara lika stor som Nohstril. Hynsolge förefaller vara svagt urbaniserat, Kardiens huvudstad var väl 7000 (x3=21000). Stabul tycker jag borde kunna vara en kandidat på en stad kring 30-40 000 invånare och andra kandidater på relativt stora städer (20 000+) skulle kunna vara Argald, Jorgund, Montagor, Kasyr och några städer i Morelvidyn (Ankorath, Dunderin, Karakhun (?)) och Efaro (Abn Haza?).

Jmf. med högmedeltida städer i Medelhavsområdet så är Kopparhavets största städer små jämfört med bjässar som Konstantinopel, Cairo, Venedig, Florens, Milano och Genua men å andra sidan har ju Ereb lägre befolkningstäthet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kartan är visserligen väldigt grov men jag tycker den nu stämmer i tillräckligt hög grad med källorna. Jag tycker att vi skall göra en mindre karta med mer exakta detaljer och alla byar osv utmärkta enligt Enhörningshornet och Kandra. Borde vara roligt att bygga ut detta centrala område som väl lämpar sig för Äventyr i sitt begränsade område. Jag tycker alltså inte att det behövs några förändringar, och skall ärligt talat säga att jag inte riktigt förstod varför :oops: . Källkartorna vi har på hela Berendien är EA färgkartan och kartan i Melindors återkomst om jag minns rätt. Jag skall ta och titta på dem, men tycker som sagt kartan vi nu har är en bra kompromiss mellan de olika källorna. Är det Lindaros som ligger fel? Att märka ut alla små byar, borgar och berg tycker jag är onödigt då det blir väldigt plåttrigt. Vi har en riktig hejare på handritade spelarkartor som kanske kan göra en för framtiden? Ta en titt på Kardiens kartor Dude.

Vad gäller städerna ser jag ingen anledning att öka dem allihop. Vi har en siffra för Kandra, Entika mfl. Anpassa dessa efter vad som gjorts i Aidne, annars blir det inflation där alla anpassar fram och tillbaks tills städerna tar enorma proportioner. Småstäder som Hebanon och Keram ser jag ingen anledning att ändra. Varför kan inte Berendien vara landet med ett fåtal stora städer och flera med endast 1000 inv?
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Håller med om Atrema och Lindaros bör vara betydligt större städer än Kandra och det borde finnas endast ett fåtal stora städer i varje rike och då med en bra förklaring till detta. De flesta städer i Ereb bör ligga någonstans 1000-2500 invånare och tycker man kan vara försiktig med att enkelt använda en fast faktor att öka storleken på städer. De största städerna i Ereb bör enligt min mening ligga på 25 000 till 50 000, i Magilre anges Moril Dilaz med 48 000 invånare som en Erebs största städer, och kanske någon enstaka jättestad (har för mig det var någon i Krun hade en enorm storlekt) som har markant större.

Egentligen är jag lite emot att sätta fasta siffror på städerna utan vill hellre man beskriver det i texten då det bör vara tämligen svårt att se om Nohstril är större än Arno eller Tyros för den vanliga äventyraren. Dock inser jag att detta kanske är lite svårt att genomföra.
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Taking if from the top....
Jeg er sådan set nede med, at både Lindaros og Atrema burde være større end Kandra; det var udelukkende for at kunne få Kandra op på x10 ift. Enhörningshornet. Men i så fald ville Kandra komme ned på, say, 5-8000, hvilket jeg måske synes er i underkanten, når man tager i betragtning hvor "advanceret" byen er / hvor mange faciliteter den har.

Entikas tal har jeg ikke noget officielt sted fra, det er udelukkende den der calculator plus min egen vurdering. Men for at de andre byer kan have en rimelig størrelse, er den største (Entika) bare nødt til at være så stor. Og alt dette er som sagt desuden med udgangspunkt i et Berendien med 20x højere befolkning end de i kilderne oplyste. Men så vidt jeg kan gennemskue - som jeg også har skrevet før - er Berendiens areal større end selv nutidens Frankrigs, og på det tilsvarende tidspunkt i samfundets og teknologiens udvikling, havde Frankring en befolkning på over 15 millioner. Og som sagt, selvom Berendien er meget mere backwater, finder jeg stadig at 4 millioner er absolut minimum. Så for mig at se ligger problemet ikke i, at dele vokser ud af proportioner, men snarere at helheden Erebs befolkning skal opjusteres drastisk.
Så jeg synes nok at du anskuer det back-to-front, DrHus. Du siger at grunden til at byerne er så små, er fordi den samlede befolkning er så lille. Jeg siger at den samlede befolkning skal øges, så byerne kan blive større. I sidste indstans synes jeg blot det handler om, at hvis man vil have, at der skal eksistere kæmpemæssige metropoler, kulturelle flagskib, teknologiske højborge, skal de have en realistsik befolkning, altså en der svarer til Europas tilsvarende byer - som du netop nævner. Det virker tåbeligt at sidde og beskrive en by, der minder om Genova, og så fortælle at der bor 25.000 mennesker der. Selv London var større end dét!

Hvorom alting er, hvis Berendiens samlede befolkning reduceres til 2m, er Entika pludselig nede på 15-20k, og så vil den næststørste by, Lindaros say, komme ned på under 10.000, og så begynder vi at snakke om, at flere af de "kendte" byer, som har været markeret på kortet, pludselig begynder knapt at være berettiget på kortet. Imo bør det kun være byer på mindst 1000 indbyggere, der kan ses på kortene. Her er vi ude i at Entika er eneste storby, og fx Atrema, Lindaros og Kandra alle er småbyer med 1-10000 indbyggere, og de eneste der er store nok til at komme på kortet. Resten er blot landsbyer og bygder. Og Hébanon, fx, er jo i Enhörningen beskrevet som trods alt en del mere end et hul i jorden.
I min mening er det, det altså handler om, at A) der grundlæggende bør være nogenlunde realistiske samlede befolkningstal i landene, og B) at hvis man vil have at der skal være X antal "byer" (med over 1000-10000 indbyggere, ish), er den største nødt til at være tilsvarende stor. Jeg finder det urealistisk at der er fx 5 byer som alle har ~15.000 indbyggere i et land. Nr 2 er betydeligt mindre end nr 1, og nr 5 er MEGET mindre end nr 2! Så i Berendiens tilfælde: hvis man ønsker at Atrema, Entika, Kandra, Lindaros, Hebanon, Keram-el-Krom, Karan-nur-Alemin og Ventimiglia skal være "byer", store nok to make the map, så SKAL Entika bare have mindst 30k indbyggere!

Jeg er ked af at sige det, boys, men så vidt jeg kan se er det eneste brugbare argument for at det ikke bør være sådan, at "EA er en fantasiverden med helt andre naturlige og menneskelige tendenser og normer end Jorden". Det ER så også et yderst slående argument ;)

Og lige for at følge op på "Erebs største" - er det så ikke Arkhaz, og er den ikke vedtaget til at have 200k (hvilket jeg synes er glimrende)? I så fald kan nr 4 (som Pendon angiveligt er) jo SAGTENS have 40k!
Mikael, jeg synes også sagtens at Berendien kan være "landet med ett fåtal stora städer...", klart - jeg synes ligesom det er en given at Berendien er sådan fjern afkrog af kontinentet, som mestendels stadig er vildt og uspoleret - men så vil jeg altså bare også mene at vi er nødt til at skrotte nogle af de andre "byer". Hvis Entika kun lige akkurat kvalificerer som storby (10k+), er det urealistisk at samtlige de resterende 7 har over 1k.
Men jeg har så nok bare en anden opfattelse af hvad "storby" er. Jeg mener ikke mine foreslag i ovenstående post er voldsomme overhoved. Et land af den størrelse med en befolkning som den jeg foreslår ER backwater, afsidiges, tilbagestående. Jeg synes slet og ret ikke det kan gøres mindre.
Jeg er også klart enig med, at det ikke skal være den samme fremskrivnignsfaktor der anvendes til hvert land. Jeg mener bare, at det jeg har sat Berendien til, er absolut minimum - andre lande skal fremskrives med endnu mere!
Og det var altså netop med udgangspunkt i, at vi havde et ciffer for Kandra, at jeg udregnede resten (efter at have ganget med 10, altså!). Min helt grundlæggende pointe er, at det hele er indbyrdes afhængigt. Hvis Kandra skal være mindre, skal alt andet være tilsvarende mindre, og nogle af de mindste forsvinder helt som reelle byer.


Kortet. Jeg synes som sagt også det ser fint ud - og jeg er SUPERklar på at få "indzoomede" kort som der er tale om :) (vil lige tage og kikke ordentligt på Kardiens kort; er det inde på Kardientråden jeg kan finde dem? Og hvad er en "hejare"?). Det er ikke Lindaros der er forkert, synes jeg, men Kandras placering i forhold til. På "alle" kortene (kender ikke det her "Melindor"-historie I taler om, vil finde mit Nidlandeventyr frem når jeg kommer hjem. Til gengæld findes der også et "kort over Syd-østereb", som jeg ikke ved hvor kommer fra, i sort og hvid, som viser noget meget similiar til farvekortet. Skal nok lige tjekke kilde når jeg kommer hjem) ligger som sagt Entika lidt syd for Lindaros, og Kandra lidt syd for Entika. På det nuværende kort ligger Kandra NORD for begge. Det vil jeg mene er en fejl. Og desuden synes jeg som sagt (ved ikke om det var dén begrundelse du ikke forstod, ved også at den var lidt vag ;) ) at det ville give et "bedre kort" hvis det kom lidt syd på. Lige nu er al civilisation jumbled up på nøjagtig samme breddegrad (som så ganske vist er realistisk nok, det ser bare "sammenklemt ud", plus at det rent spilmæssigt er federe med lidt mere spredning - synes jeg.)

Jeg vil ikke komme og splitte det hele ad, og jeg forstår at det logistisk kan være irriterende at skulle ændre på alt, men jeg synes bare det er "nødvendigt". Jeg tænker desuden, at hvis vi én gang for alle fik vedtaget en "målestok", som alting kunne holdes op imod, ville det gøre det fremtidige arbejde meget lettere. Vi behøves blot etablere Erebs samlede befolkning, dernæst de individuelle landes samlede befolkning, og så kan vi bare arbejde os nedefter med byerne. Der kommer ved uanset hvad MAKS. til at være 10-15 byer store nok til at komme på kortet pr land. Jeg mener bare, jeg tror at tiden brugt på at gøre dét en gang for alle er mindre end den tid vi kollektivt invisterer i at diskutere det igen og igen.
...Og så er jeg for øvrigt helt enig i, at vi skal forsøge at begrænse hvad der overhoved SKAL markeres på kortet (som sagt synes jeg et godt udgangspunkt hvad angår byer, ville være alt over 1000 indbyggere).

Hit me! :)
Senast redigerad av Dude den 2009-05-28 22:27, redigerad totalt 1 gånger.
pegasus
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 201
Blev medlem: 2008-08-03 16:02
Ort: Stockholm

Inlägg av pegasus »

Jag ville bara kort kommentera att enligt min åsikt så skall Berendien ha en befolkning på ungefär sex miljoner invånare för att något sånär stämma dess storlek, huvudsakliga näring, klimat och jämföresle med Caddo, Kardien och Zorakins utveckling i det "nya" Ereb.
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Hørt (omend jeg også synes de andre skal opjusteres).
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

pegasus skrev:Jag ville bara kort kommentera att enligt min åsikt så skall Berendien ha en befolkning på ungefär sex miljoner invånare för att något sånär stämma dess storlek, huvudsakliga näring, klimat och jämföresle med Caddo, Kardien och Zorakins utveckling i det "nya" Ereb.
Tycker jag också verkar rimligt. Berendien är stort.

Min tanke (som baseras på det Ghazam har skrivit) är att Berendien är lite efter i vissa avssenden och kanske är mindre urbant och har större andel vildmark än vad tex Zorakin har. Vilket funkar utmärkt med en befolkning på 6 miljoner. Det finns gott om markför herdar att driva sina hjordar på och det är ont om småbönder av det enkla faktum att det är gott om jorbruksmark. Berendien är lite mer idylliskt än många andra länder. Klimatet är angenämt, skördarna stora och vinet är gott... :wink:

För min del får man gärna hålla igen lite på städernas storlek i Berendien, men någon minder metropol kan de kanske ha...

Och äntligen så närmar Pendon sig 50k invånare... :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

-"Host"! :oops:
Själv använde jag räknefaktor x25 på befolkningen i Zorakin efter ett visst palaver, diskuterande och räknande mellan mig, Adragoor och Regil. Vilket gav ca 7000 000 Zorakier.

Jag lyckades också räkna ut att, baserat på andelen tomter som visas i Pendonkartan som kan tänkas innehålla bostadshus, så kunde man sannolikt utan större problem trycka in ca 20000-25000 invånare, kanske upp emot 30 000, under förutsättning att husen i Pendon har mer än en våningar (vilket jag förutsätter att Kopparhavets fjärde eller femte största stad har).
Dude
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-02-15 22:22
Ort: København

Inlägg av Dude »

Kortet må vise for få tomter, då ;)

Nu har jeg lige kikket på Melindors Återkomst (for første gang i mit liv!), og kan se, at "Syd-østereb"-kortet jeg talte om før, er derfra.
Og så fandt jeg stykket om Entika: "Innanför stadens murar bor drygt 20.000 personer. Utanför stadens murar, i den oerhört bördiga Opadalen, bor ytterligare 5.000 personer." Ser ud til at mine 38.000 var for lavt sat, selv hvis vi kun ganger med 3 (og jeg vil dog sige stop til et Entika med 200-250.000 mennesker ;) )! :D
Skriv svar