Jag körde en kort kampanj i palinor för inte så länge sedan. Dock är mina anteckningar som vanligt i en oordning och jag orkar inte leta upp dom. Men det finns ju vissa antaganden man kan göra med den information som är presenterad här, det står faktist förvånasvärt mycket om palinor om man väl läser igenom alla böcker och alla länder.
Vissa kan ju hävda att palinor styrs och grundades av den onda ghaeril-sekten och då är ett ihopkok av människor från hela ereb, fast utåt så dyrkar dom nån god gud som heter nå i stil med Hjallbrand. Sen hela historien med timolerien kommer inte riktigt ihåg hur det låg till men det står ju i böckerna. Bara läsa allt, problemet är ju att det är så utspritt i böckerna =)
Palinor är så vitt jag vet enligt den litteratur som finns en teokrati som är styrd av den hemlighetsfulla kulten, inte helt olikt stjärnläran i hynsolge kanske? Det näms ju att palinor har likasinnade i hela ereb.
Det går vidare att anta att palinor antingen är ett obördigt landskap med få innevånare mycket stäpp och liknande, vilket är ganska konstigt med tanke på de bredgrader som de befinner sig.
I regel när man pratar om historisk terräng är den antingen obördig eller uppodlar om den är platt och saknar skog. Så palinorerna är antingen ett hårtfört nomadfolk liknande hunner eller mer civiliserade och kanske spillror från det jorpagniska riket, som samlat sig ihop i ett samhälle under en till synes stark och god ledare.
Hur som helst lär det finnas hemliga nekromantikerakademier och liknande belägna i landet. Och eftersom det är "smarta" nekromantiker och liknande som styr landet lär det vara styrelseskicket motsvara detta, kanske en del spioner i landet. Misstänksamhet mot främlingar, "regerinen" lär väl ha skrämt upp folket mot oliktänkare så dom inte ska få för sig något dumt eller ta till sig andra religioner och ideer.
Det kan ju också vara någon fantasyanledning till att det inte finns några skogar i palinor (magi, gudar som bråkat, jättar som pissat osv), men det enklaste kanske är att gå emot det som finns skrivit och säga att det finns skogar i palinor eftersom det är vettigt att det finns skogar på de flesta ställerna.
Personligen körde jag på en slags blandning av hunner och spillror från jorpagna, några större städer, men mestadels utspridd befolkning som hade hästen som käraste ägodel. Landet var lite fattigt, med tanke på att det är mitt i ereb och saknar i stort sett förbindelse med havet vilket lär försvåra handel och liknande. Att dom och dvärgarna slagits mot ransarderna tillsammans tydde på att dom dock hade goda kontakter med dem, byta kött och pälsar och sånt. Mycket av den manliga befolkningen lär ha gått åt i de otaliga korstågen och befolkningen lär ha känningar efter detta, och kanske inte haft så stor tillväxt det i åtanke att landet är ganska nytt gör att det är liten befolkning.
Oj nu blev det mycket svammel och lite verkstad, men det är det som jag kommer ihåg i skallen av palinor, det går ju att få ihop en ganska bra historia pga, att landet är så ungt som det är ca 400 år har jag för mig.