Vampyrer

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En viktig fråga är väl vad som gör en odöd just vampyr. Vad är minsta gemensamma nämnare? Vad har de gemensamt? Om de alla har olika ursprung - hur kommer det sig att de är så lika varandra?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:En viktig fråga är väl vad som gör en odöd just vampyr. Vad är minsta gemensamma nämnare? Vad har de gemensamt? Om de alla har olika ursprung - hur kommer det sig att de är så lika varandra?
Avsaknad av själ och behovet att dricka blod känns som minsta gemensamma nämnare. Eller skulle andra odöda börja fall in under vampyr då också? Ha! Vissa djur skulle ingå antar jag...om man nu inte anser djur ha en själ?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Öhh... vill inte vara tråkig men finns det inte en viss risk att det urartar i Vampire goes DoD, med en massa olika vampyr "klaner"? Skriver jag utan att ha läst igenom allt som skrivits... :oops:
Tanken slog mig också.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Bergdahl skrev:Öhh... vill inte vara tråkig men finns det inte en viss risk att det urartar i Vampire goes DoD, med en massa olika vampyr "klaner"? Skriver jag utan att ha läst igenom allt som skrivits... :oops:
NEJ. Om man ser det rent krasst så bygger vi upp olika kulturer i ereb med föregångare från Tellus kulturer. Om vi bara håller oss till kriterierna att de skall ha en plats och anledning så blir det inte något "Vampire" av det hela. De vampyrer som beskrivs i monsterboken är till stor del byggda på 1800-talets romantiska vampyr och den mordernare blodtörstiga vampyre. Denne gentleman och monster kanske inte direkt passar i Solunas djungler eller Akrogals stäpper.
Mikael skrev:
anders skrev:En viktig fråga är väl vad som gör en odöd just vampyr. Vad är minsta gemensamma nämnare? Vad har de gemensamt? Om de alla har olika ursprung - hur kommer det sig att de är så lika varandra?
Avsaknad av själ och behovet att dricka blod känns som minsta gemensamma nämnare. Eller skulle andra odöda börja fall in under vampyr då också? Ha! Vissa djur skulle ingå antar jag...om man nu inte anser djur ha en själ?
Exakt. Vad säger då att de skall kallas för Vampyrer. Kanske vampyren skall vara vampyren, Erebs värste odöde, och andra blodsugare har andra namn och jagar i andra delar av Altor.
Senast redigerad av Snibben den 2009-06-26 00:14, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Den Sofiska Sångens Svarta Söner
Jag inser att det kan vara tråkigt att läsa mina kritiska kommentarer hela tiden, men det beror ju på att du är så produktiv Söderman vilket jag är glad för. :D

Jo Magilres första kung Capaz I eller hans efterträdare lär ha varit de som införde LV i Magilre. Kungamakten eller LV använde sig av spioner som i sin tur informerade om hur man skulle utdela två kraftig slag mot kabrinzi som blev dess fall (stölderna av artefakterna och mordet på kabrinzis ledning).

Kabrinzis heliga skrift heter de Eviga Sångernas Bok men tycks snarast ha innehållit sånger, poem och prosa som beskrev läran...inte magiska eller "övernaturliga" sånger i sig.

Essensang är det magilliska för "matsång"? :wink:

Soldöttrarna dyker alltså upp redan under andra århundradet eO eller?
de få som fanns kvar blev allt mer ansatta även av Imarioitiska och Marjuriska vampyrer.
Kan man säga "andra typer av vampyrer" fyllde nischen istället? Hur många är det frågan om, känns som vampyrer gärna får förbli ovanliga.
Så oroväckande är utvecklingen att till och med andra odöda ifrån andra länder känner en växande fruktan i sina kalla hjärtan och vänder blickarna mot det vanligtvis så fredliga Magilre med frågande håliga ögon.
Poetiskt. Är han så fruktansvärd? Lite som übervampyren i Buffy eller? Räckte det då med några riarkers etinvälsignade förbannelse för att försvaga honom, eller var det en speciellt idag legendarisk riark eller solvandrare som gjorde det? Det sker inte så hemskt långt efter Odos död när man tänker på det, men innan schismen, vad det nu kan betyda?
Till slut glömdes mörkrets röst nästan helt bort.
Hur fasen kan man glömma en så mäktig odöd på bara några århundraden när den heroiska segraren skriver historien och idag är starkare än någonsin?

Får jag föreslå att allt om kabrinzi tas bort, liksom det om LV. Historien förflyttas till säg 500 fO. Vampyrfurstens motståndare är några andra och hjälten som förbannar honom från solens ljus är ytterligare någon annan.

(Inte för att det behöver ha någon betydelse, men för att det är lätt att glömma, så var jorduashur dominanta i området ca 400-0 och hade stora kolonier i Magilre)

Kabrinzi och orden i sig får diskuteras i en egen tråd som jag nu startar.
Senast redigerad av Mikael den 2009-06-26 00:37, redigerad totalt 4 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Älskar dina Kamsunska vampyrer Snibben. :D
De är nästan ännu läskigare då de är från bortom Ereb. Tror jag skall slänga in en snart. Tänk att möta en belevad vacker skrämmande varelse som RP inte heller kan förstå då han pratar akrogaliska språk. :twisted:

Förresten hur fan citerar ni? Det får bara inte börja krylla av olika lokala vampyrstammar även om det är kul med några olika. 8)
Senast redigerad av Mikael den 2009-06-26 00:38, redigerad totalt 1 gånger.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:
Förresten hur fan citerar ni?
Ibland blir det fel när man har
Ett
Två
Och tre
Och därefter klipper man i det hela och det blir fel. :oops:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag tänkte mig att detta skulle vara antingen Capaz I eller kanske till och med hans företrädare. Alkeric var enligt vad jag tänkt mig en av det styrande rådets lärjungar och även en magiker av viss rang. Hans kunskaper var inte på något sätt att anse som normen för dyrkare av Kabrinzis lära. Jag tänkte att han existerade och verkade under tiden för Kabrinzis fall strax innan Magilres grundande men alltså efter att rådet blivit dödat och artefakterna stulna.

Angående boken så är det inte den källan till Alkerics kraft utan han fann den kraften inom sitt eget magiska kunnande och eventuellt en religiös övertygelse eller insikt. Eventuellt till och med genom demonisk påverkan eftersom resultatet blev allt annat än godsint.

Essensang är kvasijori för Essens och Blod. Det är den spirituella substans som saknas för att vampyren skall kunna fortsätta att existera som gör att den ibland suger blod av sina offer.

Soldöttrarna tror jag enligt stridsbergs idé härstammade ifrån Imperium Jorpagnum.

Jag känner att Moril Dilaz är ett tillhåll för vampyrer i större usträckning än snittet. Min text var inte direkt menad att vara den slutgiltiga texten utan mest ett utkast på någonting som kan ta mer form senare. I detta utkast använde jag Marjuriska vampyrer härstammandes ifrån Rirbas syster och Imarioitiska vampyrer skapade av någon helig kalk eftersom dessa var de som nämnts tidigare.

Känner nog att vampyrerna har bättre koll på sina gamla "greatest hits" än vad mänskligheten har eftersom de ju är odödliga och allt sådant. Jag antar att Alkeric här är på ungefär samma ushijanemejskala som Karaleia eller vad hon nu heter vampyrprästinnan på Monturerna.

Jo jag gissar på att det var några hyggligt mäktiga typer som förbannade honom eller snarare. De hade i alla fall tumme med någon form av solväsen som var på en väldigt hög maktskala. Etin eller någon av hans ärkeserafer eller vad de nu heter kanske. Dessa kan nog klämma iväg en förbannelse som hämmar en stackars wannabe vampyrkonung en aning i alla fall. Antar att detta sker innan schismen ja så eventuellt kan det ju ha varit med en Caddisk riark med god insikt i hur Etins själ finns i allting och kanske lite mer mystiska kunskaper än snittriarken. (Inte magi dock då jag antar att Dalkerna ogillade magi redan på denna tid)

Eh hur många svenskar av idag även med vårt skolväsende har stenkoll på Johan och Sigismund trotts att dessa var kungar. Hur många har ens koll på vem Nils Dacke var? Det känns inte alls otroligt med att Alkeric skulle vara i princip bortglömd som någonting annat än en historisk fotnot särskilt i ett samhälle där inte alla kan läsa och studera historia. Dessutom har han ju genom sina sånger påverkat folk under hela denna tid till att förtränga honom. Jag menade dessutom inte att han är helt bortglömd utan att han är mer av en historisk fotnot än "den stora faran" av idag.

Det är lugnt vad gäller kritiken. Hellre det än att ingen skriver något och jag får för mig att ingen läser vad jag skrivit. :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Det är kul med olika sorters vampyrer, så att alla inte är bleka och vackra gentlemän med små huggtänder och imponerande grundegenskaper. Låt några vara av den skabbigare sorten, som livnär sig på blodet från råttor och andra skabbdjur, sjuka och utstötta eller som dricker sig mätta på slagfältens lik. Låt andra vara mer fladdermusliknande, djuriska och anstötliga varelser, likt en av Draculas skepnader från Coppolas film.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Eh hur många svenskar av idag även med vårt skolväsende har stenkoll på Johan och Sigismund trotts att dessa var kungar. Hur många har ens koll på vem Nils Dacke var? Det känns inte alls otroligt med att Alkeric skulle vara i princip bortglömd som någonting annat än en historisk fotnot särskilt i ett samhälle där inte alla kan läsa och studera historia.
Inte för att föringa de gode (onda!) Sigge eller Dacke så har de aldrig kastat en svensk här i havet med endast sin röst, eller behärskat trupper av övermänskligt starka blodsugare. Om man besegrar en sådan person, glömmer man det aldrig. Det blir något evigt mytiskt man för vidare från generation til generation, man skrämmer barn med, har ordstäv om och segraren Lysande Vägen skulle aldrig aldrig sluta att påtala det.

Nä flytta det backåt i historien eller låt det stanna i äventyret.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Instämmer med mäster Mikael.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kan fortfarande vara mer en legend än något som folk faktiskt talar om och tänker på. Särskilt med tanke på att det finns en hel del andra fantastiska händelser i Erebs historia.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Kan fortfarande vara mer en legend än något som folk faktiskt talar om och tänker på. Särskilt med tanke på att det finns en hel del andra fantastiska händelser i Erebs historia.
Absolut! varför om man lägger det tidigare i historien så att det packar på kanske 800 år totalt så lever namnet kvar, det finns ordstäv, men ingen minns varför eller vad som hände med blodsfursten, och eftersom det inte var LV utan en sol-/ljusreligion av äldre årgång så påminner inte LV folket om segern. LV, med sin solgud och solriddare osv, måste ju ändå utgöra ett modernt hot för de som vill befria mästaren.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag vet inte. Jag är väldigt förtjust i idén att det är just LVs inte helt schyssta erövring av landet som har kommit tillbaka för att bita dem i ändan.

Om problemet är att han är helt bortglömd så kan han för allt i världen få ha varit väl ihågkommen genom en staty som stor i S:t Knothielkatedralen tills för bara några år sedan som avbildar kungen som räddar en vän mö ifrån den onde vampyren (se S:t göran och draken) men att mön ansågs vara aldeles för lättklädd för att statyn skulle få stå kvar nu under den nya moraliska tiden. Kyrkan brukade tala om saken förut men nu sköts utbildningen av Mandelorden som inte är lika intresserade av att tala om saken. Således kommer folk som är 50 och över ihåg sagorna men för de flesta under denna ålder så är det mest en historia man skrämmer barnen med.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Får suga på den. Frågan är ändå varför inte LV minns och håller reda på en så farlig om än inspärrad fiende?
inte helt schyssta erövring av landet som har kommit tillbaka för att bita dem i ändan.
:lol: tycker jag var en rolig formulering för hur en kung och hans "tro" besegrar en demonisk boldsugande monsterfurste. på flera plan.
Skriv svar