Trocuspa och Banzikan

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

leinder skrev: (Citerar trån Trakorienboken)
Som främling bör man vakta sin tunga i staden (S´rid be Ghile), ty mången svärdhand drömmer på Bhannavil om att få göra "det gyllende snittet"

Verkar ändå som att de kan vara lättstötta, om inte för hederns skull, utan för att få tillfälle att förfina sin stridskonst. Om nu man slår upp en skola över gatan som det står Banzikan på dörren lär man flera än en se detta som ett ypperligt tillfälle att "träna" hehehe
Helt riktigt. En Banzikamästare skulle säkert kunna tänka sig att på egen hand utplåna en falsk skola bara för att han ser den som en personlig förolämpning eller en smutsfläck i skapelsen. Jfr återigen samurajer. Däremot finns det knappast någon organisation som på principiella grunder synar plagiatörer.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Brior skrev:
leinder skrev: (Citerar trån Trakorienboken)
Som främling bör man vakta sin tunga i staden (S´rid be Ghile), ty mången svärdhand drömmer på Bhannavil om att få göra "det gyllende snittet"

Verkar ändå som att de kan vara lättstötta, om inte för hederns skull, utan för att få tillfälle att förfina sin stridskonst. Om nu man slår upp en skola över gatan som det står Banzikan på dörren lär man flera än en se detta som ett ypperligt tillfälle att "träna" hehehe
Helt riktigt. En Banzikamästare skulle säkert kunna tänka sig att på egen hand utplåna en falsk skola bara för att han ser den som en personlig förolämpning eller en smutsfläck i skapelsen. Jfr återigen samurajer. Däremot finns det knappast någon organisation som på principiella grunder synar plagiatörer.
nej precis :) De är ju efter allt trokorier :p
Moral är ett svagt begrepp :twisted:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Inebär det här att jag kan ställa upp en mindre skola grundad av en riktig lärling från bhanavil som hävdar sig vara en banzikanriddare och som lär ut dess tekniker i en till namnet onämnd stad i närheten av Trakorien? :)

Jag trodde för övrigt att Banzikantraditionen på något sätt var länkad till Melukhakulturen.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Inebär det här att jag kan ställa upp en mindre skola grundad av en riktig lärling från bhanavil som hävdar sig vara en banzikanriddare och som lär ut dess tekniker i en till namnet onämnd stad i närheten av Trakorien? :)

Jag trodde för övrigt att Banzikantraditionen på något sätt var länkad till Melukhakulturen.
Varför inte :)
Kan vara ett frö till framtida rollspelsintriger :twisted:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nehe? Det hade jag inte tänkt på ;)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jan Erik Söderman skrev:Inebär det här att jag kan ställa upp en mindre skola grundad av en riktig lärling från bhanavil som hävdar sig vara en banzikanriddare och som lär ut dess tekniker i en till namnet onämnd stad i närheten av Trakorien? :)
Självklart. Huruvida projektet blir framgångsrikt eller om du trampar någon på tårna är en annan sak.
Jan Erik Söderman skrev: Jag trodde för övrigt att Banzikantraditionen på något sätt var länkad till Melukhakulturen.
Inte vad jag minns. Någon referens? Grejen är att Bhannavil är en av de tidigast koloniserade delarna av Trakorien efter tredje konfluxen och att kolonisatörerna kom från Jorpagna.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ok det låter jättecoolt och jag är helt för. Jag har ingen referens på mitt påstående mer än någon vag minnesbild som mycket väl kan vara fel. Jorpagner som banzikans ursprung låter jättebra. Kan inte ursprunget i så fall komma ifrån Drylo och vara kopplat till samma tro på de fyra elementen som Korsfigurerna i Alerien hade. Någon slags gammal koppling mellan kulturer som är varken Nargurer eller Jorer.

Alltså. I korthet

1. Gammal tro på fyra elementen blir till stridskonst och filosofi någonstans i vit fläck Drylo.
2. Jorpagner erövrar området. Dessa "förädlar" tron och kopplar samman den med en lokal krigsgud. Glömmer bort ett av elementen och denna "nya" tro börjar sprida sig
3. Det finns än idag ett legendariskt gömt tempel till Banzikan någonstans i vit fläck drylo i vilket eventuellt vissa dedikerade få kan studera. Detta talas om som ursprunget och det största men det är egentligen ganska litet eftersom både clusta noba och Bhannavil anlades när orden hade mycket mer resurser.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Ok det låter jättecoolt och jag är helt för. Jag har ingen referens på mitt påstående mer än någon vag minnesbild som mycket väl kan vara fel. Jorpagner som banzikans ursprung låter jättebra. Kan inte ursprunget i så fall komma ifrån Drylo och vara kopplat till samma tro på de fyra elementen som Korsfigurerna i Alerien hade. Någon slags gammal koppling mellan kulturer som är varken Nargurer eller Jorer.

Alltså. I korthet

1. Gammal tro på fyra elementen blir till stridskonst och filosofi någonstans i vit fläck Drylo.
2. Jorpagner erövrar området. Dessa "förädlar" tron och kopplar samman den med en lokal krigsgud. Glömmer bort ett av elementen och denna "nya" tro börjar sprida sig
3. Det finns än idag ett legendariskt gömt tempel till Banzikan någonstans i vit fläck drylo i vilket eventuellt vissa dedikerade få kan studera. Detta talas om som ursprunget och det största men det är egentligen ganska litet eftersom både clusta noba och Bhannavil anlades när orden hade mycket mer resurser.
Tänka på detta :) Suger fortfarande på ursprunget..
Kluven. men tycker det skulle vara charmigt om det skulle vara en mer "lokal" krigsgud och inte som så mycket annat -från Jorpagna.

Men ditt förslag där Jan Erik äger ändå viss charm.. hehe
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Man kan ha kakan och äta den. Till att börja med är ursprunget alltså någon slags urkultur och inte jorpagna. Delvis kan mycket väl guden vara lokal ifrån trakorien även om den mer har blandats ihop med allt efteråt.

Kanske snarare så här då.

1. Drylist elementarkult existerar på drylo innan Jorpagna
2. Jorpagniska svärdsmän blandar elementarkultens ideer om ordning med sina egna svärdstekniker och filosofi. Dessa blir protobanzikan.
3. Jorpagniska protobanzikaner åker till Bhanavil. Träffar någon slags tidigt folkslag som dyrkar en "cool" krigsgud. De lägger till honom till sin tro. Le Voilla. Modern Banzikan.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Alltså tre förslag uppe om jag förstått det hela?!
1. Banzikan kommer över från fastlandet med Joriska legionärer
2. Banzikan uppkommer lokalt under mörkertiden genom ett förbund mellan Trocuspa och svärdsmän från Bhannavil
3. J.E s drylska historia
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

1 och 3 var samma. Drylo var en del av Jorpagna på den tiden.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:1 och 3 var samma. Drylo var en del av Jorpagna på den tiden.
Det är jag med på.
Men skillnaden skulle då vara 1. Som är mer rent soldatvariant medan 3. är mer mystik om jag förstod dig rätt? Med elementarvarianten
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Nja alltså även soldaterna måste väl ha varit mystiker. Dom tog ju med sig en filosofi och religion.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Nja alltså även soldaterna måste väl ha varit mystiker. Dom tog ju med sig en filosofi och religion.
Det är ju mera en stridskonst med ett förfinat sätt än en religon med altare och mystik.
Perfektion på slagfältet är ju deras mål.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Efter ett stort slag över kontrollen av Bhannavil runt 470 f.O stod endast tre överlevande från kolonisatörernas styrka.
Slaget hade väckt intresset från en krigsgud , nämligen vär nära och käre Trocuspa. Han hade uppskattat modet hos de underlägsna kolonisatörerna och deras beslutsamhet att kämpa och dö.

Efter slaget närmar Trocuspa sig de tre och erbjuder dem äran att kämpa i hans namn. Och att de ska lära vidare sina kunskaper till de som söker sig till dem.
Vipps har Banzikans första tre mästare fått bevittna den storslagne gudens uppförande av Banzikans första tempel!

Något sådant på fri hand.
Skriv svar