Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
charlielarsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-02-11 14:26
Ort: spanien, manilva

Inlägg av charlielarsson »

oohhh... allt sant anvandarvanligt tjafs verkar forsvinna nar man copypastar saker fran word hit till forumet...
I Spanien finns inga a, a eller o...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, tyvärr omvandlas det inte till taggar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Lysande Vägens rötter:

Vilken är den religionshistoriska bakgrunden till den Lysande Vägen? Under Jorpagnums sista tid fanns det en "Solkejsare" utropad till halvguddom. Finns det en uråldrig solkult i Ereb som lever vidare i Lysande Vägen? Och hur ställer sig då de rätttrogna till dessa tidigare religioner?

Eller finns det kanske andra monoteistiska religioner vars arv är tydligt i Lysande Vägen?

Vad gjorde guden Etin innan han blev Herre och ensam Gud i Lysande Vägen? Jag misstänker att den ursprungliga tanken skulle vara att han är solskivan (Etin - Aten :) ) Vilket jag tycker har en MYCKET stor potential.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Lysande Vägens rötter:

Vilken är den religionshistoriska bakgrunden till den Lysande Vägen? Under Jorpagnums sista tid fanns det en "Solkejsare" utropad till halvguddom. Finns det en uråldrig solkult i Ereb som lever vidare i Lysande Vägen? Och hur ställer sig då de rätttrogna till dessa tidigare religioner?

Eller finns det kanske andra monoteistiska religioner vars arv är tydligt i Lysande Vägen?

Vad gjorde guden Etin innan han blev Herre och ensam Gud i Lysande Vägen? Jag misstänker att den ursprungliga tanken skulle vara att han är solskivan (Etin - Aten :) ) Vilket jag tycker har en MYCKET stor potential.
Viktiga frågor och bra idéer. Sol som gud måste vara oändligt uråldrigt. I vår värld så brukar solgudar flankeras av en mångud. Finns det kanske något mytiskt samband mellan Luvena (eller nån) och Etin?

Iaf, en religionshistoria är minst lika intressant som religionen i sig.

Ps. Aton tänker du på va, Peter?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:
Ps. Aton tänker du på va, Peter?
högst densamme (Antingen finns båda stavningarna, eller också är Aten engelska)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Språknörden råder bot på egyptisk språkförvirring... (OT)

Inlägg av Adragoor »

Ps. Aton tänker du på va, Peter?
Båda stavningarna är lika inkorrekta. Egyptiska skriver inte ut vokaler och Aten/Aton stavas på egyptiska (med min transkription) 'tn (där jag använder ' för ett glottalt stoppljud som ofta transkriberas med a)
Precis som i fallet JHVH (Jahveh/Jehovah) på hebreiska får man alltså stoppa in vokaler själv i orden på egyptiska. Numera brukar man av konvention stoppa in det neutrala "e" mellan de egyptiska konsonanterna för att kunna uttala orden då vi inte känner till vilka vokaler det skall vara. Vissa konsonanter "konverterar" man, också för uttalslättnad, till vokaler. De två glottala stoppljuden blir a, och w blir u... I de fall vi faktiskt känner till det verkliga uttalet brukar detta skilja sig en hel del från vad folk i allmänhet tror.
Ex: "Farao" uttalades troligen ungefär Per'a'u (betyder eg. "stort hus")
"Maat" (rättvisans gudinna) uttalades med största sannolikhet M'u'aa. (den feminina t-ändelsen är stum...)
"Ankh" uttalades sannolikt 'ankh (kh i det här fallet ung. som tyskt ach-ljud)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor: Så om jag läser dig rätt kan 'tn (Aton) nästan lika gärna uttalas Etin :D

Någon som är en hejare på Egyptisk religion, och har koll på vad man kan tillföra från denna fascinerande första monoteism. Fast av 'tn-ismen finns väl ingenting bevarat iofs...
Lukas Sjöström
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-01-27 00:09
Ort: Lund

Inlägg av Lukas Sjöström »

Jag kan mycket väl tänka mig en jorisk koppling i Etin som solgud. Som jag skrivit är det framför allt den kontinentala grenen som gör den konkreta solkopplingen, så jag kan tänka mig att det är gamla influenser från Jorpagna som fortfarande dröjer kvar. Inte undra på att dalkerna ser Aidnes folk som föga mer än hedningar och barbarer...
/Lukas Sjöström
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Någon som är en hejare på Egyptisk religion, och har koll på vad man kan tillföra från denna fascinerande första monoteism. Fast av 'tn-ismen finns väl ingenting bevarat iofs...
Hmmm... Att tillföra ngt från Akhenatens religion är rätt svårt tror jag. Som du säger finns inte mycket kvar av denna religion. En del av hymnerna till Aten verkar i modifierad version ha kommit med i gamla testamentet, så man skulle nästan kunna se det som att delar av "atenismen" inspirerat judendomen som sedan inspirerat kristendomen. Att inspireras av det vi vet om atenismen skulle nog mest bli: "Härskare förkastar religionen i ett område och inför egen moniteism, prästerskapet till de gamla gudarna blir förbaskade." Det känns inte helt som lysande vägen.
Däremot skulle man kunna ta en del idéer från egyptisk antropologi (ka-själ, ba-själ, akh och sånt) och låta sådana tankar vara gamla filosofiska idéer från golwyndakulturen som senare kommit att inspirera den lysande vägen ungefär på samma sätt som nyplatonismen tog upp vissa egyptiska idéer, blandade dem med grekisk filosofi och sedan inspirerade kristen mystik med dem...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Hur blev Lysande vägen Lysande vägen? hade vi först en samling gudomar i Golwyndaområdet (Solguden E´tn, en mångudinna och några andra arketypiska gudar) som sedan infölivades i den joriska panteon. Sedan utkristalliserade Etin sig som Den enda gunden och tillbads inom Jorpagna under rikets sista dagar. Religionen överlevde 3:e Konfluxen och utvandrade till Caddo där den bladades med den tidiga Erdirkulturen och idéströmningar från Melukha.

Eller? Gick det till på något helt annat sätt?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hmmm... Jag har snarare uppfattat det som om Etin är en av de ursprungliga gudarna i dalkernas panteon, tillsammans med t.ex. Eá, Madrak och Minra... Vad Odo gjorde var kanske att upphöja Etin till den ende guden. (Man behöver ju inte krångla till det hela mer än nödvändigt.) Om man sedan identifierat de dalkiska gudarna med de egna i imperiet är ju en annan femma, och det hade ju varit lite coolt med en kejsare som velat införa soldyrkan i Jorpagna...
Varför skulle en Etin-kult ha utvandrat till Caddo, en ö som aldrig varit en del av imperiet och där man dessutom talade ett helt främmande språk?
Iofs skulle din teori kunna framföras av lärda män som inte tillhör lysande vägen för att förklara likheter mellan Etin och någon gammal golwyndisk gud. (Om man lägger till den där kejsaren med sol-fetisch...)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor: Solkejsaren nämns i Sinkadus #28 s.10.

Jag skulle hellre se att Etin tidigare var en allmän, och obetydlig personifikation av solskivan som blev framstående först genom revolutionären Odo...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Adragoor: Solkejsaren nämns i Sinkadus #28 s.10.

Jag skulle hellre se att Etin tidigare var en allmän, och obetydlig personifikation av solskivan som blev framstående först genom revolutionären Odo...
Där ser man... det var ett tag sen jag läste den artikeln... Men det passar ju bra isf. :)

Personifikation av solskivan? Finns det isf en annan allmänt spridd personifikation av solen... Annars räcker det väl med att säga att Etin ses av folk i Ereb som en personifikation av solen. På Caddo var det där tydligen inte lika uttalat enligt vad som sagts tidigare i tråden.

Att folk i Ereb genast har identifierat den nya guden med den gamla joriska solguden kan ju ha möjliggjort lysande vägens spridning.

Sen vem Etin egentligen är kan man ju också fundera lite över.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:
Sen vem Etin egentligen är kan man ju också fundera lite över.
Kanske den där solkejsaren: tusen år senare :P
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kanske den där solkejsaren: tusen år senare
Det låter rätt coolt... :)
Skriv svar