Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl: Jodå, jag har funderat lite över bl.a. kalmurrernas språk som ju borde vara besläktat med krunska enligt vårt resonemang. Jag får nog ta och göra en sammanställning av mina tankar i Akrogaltråden snart...

Såhär kan man tänka sig utvecklingen av ur-jori:
1. De forntida krunerna talar dialekter av gammal-krunska, ett språk tillhörande den golwyndiska språkfamiljen tillsammans med t.ex. furgiska.
2. Hynerna flyttar till nuvarande Hynsolge och börjar snart tala en av de krunska dialekterna uppblandat med sitt eget språk. Detta språk skulle kunna kallas ur-jori.
3. När Jorpagnaimperiet grundas blandas hynernas språk med lokala språk men behåller huvudsakligen samma arvord. Det nya språk som blir resultatet kallas jori.

Själv skulle jag dock föredra att hynerna redan från början kom från ett folk som kallades jorer (kanske var de en av de ursprungliga joriska stammarna), och att deras språk redan sedan tidigare kallades jori. Denna jori blev sedan blandad med gammal-krunska och bildade så småningom den kejserliga jorin... Vad jag egentligen undrar är: Var kommer ordet "jorer" från? Är jorerna från början hyner som bildar ett imperium eller uppkallar hynerna verkligen sitt imperium efter ngn lokal stam i närheten av Grivela?

Att Hysix döps om till Arkhaz är ju rätt coolt... kör på det bara :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Var kommer ordet "jorer" från? Är jorerna från början hyner som bildar ett imperium eller uppkallar hynerna verkligen sitt imperium efter ngn lokal stam i närheten av Grivela?
Om krunierna redan innan kejsardömmet kallade området för Jorpur eller Jorpagna vilket jag tycker vara fallet, säger jag att jorer var invånarna i detta område. Krunier och assimilerade folkslag. Alternativt kallades inte dessa ännu för jorer utan betraktades bara som krunier då området räknades som en integrerad del av Krun. Om så är fallet anser jag det vara troligt att efter kriget mellan Krun och Hynsolge, där hynerna grundade sin nya huvudstad Grivela i området Jorpagna. Som en följd av huvudstadens lokalisering till detta område fick hela riket namnet Jorpagna. Jorer blir då, som jag skrev i ett tidigare inlägg, invånarna i riket. Kejsardömet omfattade vid denna tidpunkt Krun, Hynsolge, Jorpagna med öarna söder därom. Tolan var nominelt självständigt, men i praktiken ett lydrike (Imperivm Iorpagnvm, Anders Blixt, Sinkadus nr.28, sid.9) Enligt Anders Blixts artikel är det år 1065 fO, året då hynerna avgjorde kriget, som den joriska tideräkningen börjar, vilket man kan tolka som om det inte finns något joriskt innan. Nu ska jag inte fortsätta tjata om detta men jag är av den åsikten att det inte fanns ett folkslag som hetter jorer, utan jorer var invånarna i Kejsardömet Jorpagna. Det sagt så ta en till i artikeln jag hänvisade till innan finns en del intressant läsning där.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

*pling* - jag fick en idé...

"Jor" är det gamla krunska ordet för "barbar, ngn som inte kommer från den golwyndiska kulturkretsen". Krunerna kallade alltså hynerna för jorer, till en början lite föraktfullt, men ordet fick en mer positiv klang i samband med att Hynsolge skänktes till dem... T.o.m. till den grad att det helt bytte betydelse i hynernas dialekt av krunska... (En liknande utveckling skedde f.ö. av ordet barbar i senantikt latin. När barbarerna själva började kalla sig för barbarer gick ordet från att ha varit negativt laddat till att bli snarast positivt...)
Jorpur och Jorpagna skulle kunna vara gamla krunska ord som betyder "barbarernas land" eller liknande... Kanske ledde det hela till att krunerna under imperietiden såg sig som den joriska kulturens vagga, men att de inte visades tillbörlig respekt för detta...

Detta gör alltihop rätt logiskt...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Låter onekligen rätt fränt!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Adragoor: Jo, det låter ju onekligen som en möjlig lösning, men jag förstår bara inte varför krunierna skulle kalla ett område som de mer eller mindre betraktade som en del av Krun för "barbarernas land"? Det var ju i Jorpagna/Jorpur som krunierna plöjde ner merparten av sina koloniala resurser/ambitioner och ursprungsbefolkningen kom att helt assimileras. Krunifieringen gick så långt så att området som sagt sågs som en del av Krun.

En möjlig lösning kanske är väl om man inte blandar in hynerna i det hela, de kom ju till jorpagna senare, om då krunierna skulle ha kallat de ursprungliga invånarna i regionen för barbarer, skulle ju t.ex. Jorpagna kunna betyda barbarkusten eller nått sånt. Nu när jag läser igenom vad jag skrivit och tänker efter lite (vilket jag nog borde göre lite oftare :P ) så ser jag att detta mer eller mindre är vad du skrivit tidigare...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Bergdahl: Japp, det var precis så jag tänkte. När Krunerna ursprungligen koloniserade Jorpagna kallade de helt enkelt området för barbarernas land. Ursprungsbefolkningen var ju barbarer enligt krunerna... Att detta område senare blev väldigt assimilerat i Krun omöjliggörs på intet sätt av min idé... Detta löser ju också varför hynerna kom att kallas jorer, och känns som den mest eleganta lösningen hittills. (Eftersom den passar ihop både med det gamla materialet och Birkebeinerens idé om att hynerna var ett narguriskt folk...)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det börjar kanske bli dags att sammanställa vad som sagts hittills. Jag har t.o.m. svårt att hänga med. 8)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jepp.. ska försöka få fler personer att sammanställa.

Bergdahl: Vet inte om du har läst min post angående att skapa en sammanfattning viewtopic.php?t=126

Vore passande med en sammanfattning av Krun i nuvarande skede. Vore detta möjligt?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det börjar kanske bli dags att sammanställa vad som sagts hittills
Jo, men egetnligen ligger det nog inte på mitt fat att göra det, känns som om det hör hemma mer i historiebiten, även om Krun är en viktigt del, men det är kanske något som jag, birkebeineren, Mikael, Adragoor eller någon annan som vill, får ta tag i sedan. Jag har iofs lite text skriven om detta som man kanske kan anpassa till det här nyare upplägget, borde inte vara något större problem.

Spelknepe: hade missat den texten, men nu har jag läst den. :oops: Iaf så har jag inte kommit så långt när det gäller skriven text, för mycket att göra på sistone. Det har mest blivit en massa spånande från min sida, men jag kan väl försöka få ner min planer i punktform om det är av intresse.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

men jag kan väl försöka få ner min planer i punktform om det är av intresse.
Det vore önskvärt. 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:
Det börjar kanske bli dags att sammanställa vad som sagts hittills
Jo, men egetnligen ligger det nog inte på mitt fat att göra det, känns som om det hör hemma mer i historiebiten, även om Krun är en viktigt del, men det är kanske något som jag, birkebeineren, Mikael, Adragoor eller någon annan som vill, får ta tag i sedan. Jag har iofs lite text skriven om detta som man kanske kan anpassa till det här nyare upplägget, borde inte vara något större problem.
En sammanställning vore trevligt. Frågan är hur och av vem, vi verkar ju vara många med åsikter...?

Sen vil jag kommentera ett par saker från det senaste som skrivits här:

Gammalkrunska-nykrunska, mycket bra lösning, och "jor" ordet för barbar likaså.

Hynerna som ett nargurisk folkslag är inte min ide utan det kommer från officielt material. Min förklaring till hur detta barbarfolk blev joriska är att en liten grupp hynska krigare anammade den nya joriska kulturen, tok upp deras språk, och snabbt blev en del av den joriska överklassen (läs gärna min berättelse om keisar Aurelion och det blåa blodet) viewtopic.php?t=73&start=60

Konklusion (min sådana): Jorer = krunier med en toutch hynsk nargurblod blandt överklassen!

Ursaktar förövrigt att jag varit borta från diskutionen några dagar. :oops:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om jor var ordet för barbar, var ju redan hynerna jorer, som Adragoor skrev tidigare. Sen när Kejsardömet Jorpagna skapades användes, av de nya härskarna, jorer som beteckning på alla invånarna i riket, order jor, var nu positivt laddat tillskillnad från tidigare då det hade en mer nedsättande betydelse.
Att sen hela det hyniska folket inte emigrerar till Jorpagna känns väl rätt självklart och det är kanske inte då konstig om den hyniska eliten i Jorpagna med tiden blir allt mer krunifierad och fjärmar sig från sina fränder i Hynsolge och speciellt Nargur. Så angående:
Konklusion (min sådana): Jorer = krunier med en toutch hynsk nargurblod blandt överklassen!
Skulle min slutsats vara: Jorer = de ursprungliga invånarna i Kejsardömet Jorpagna (från områdena Jorpagna, Krun och Hynsolge). Majoriteten av jorerna utgjordes av krunier och en minoritet av hyner och andra folkslag. Överklassen i Grivela utgörs från början främst av hyner, men med tiden späs deras hyniska blod allt mer ut av krunskt och de blir allt mer krunifierade både genetiskt och kulturellt.

birkebeineren: angående din frånvaro är du härmed ursäktad. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skål på det! :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

På min fritid när jag egentligen borde ha suttit och skrivit text om Krun har jag surfat efter lite inspirationsbilder till Krun. Med tanke på den klädesplaggsfrenesi som råder i felicientråden tänkte jag att jag kanske ska visa lite av dessa bilder/länkar:

http://www.artunframed.com/images/1bouts/bouts86.jpg

Här ärdet främst killen längst till höger i bakgrunden (alltså inte en av vevarna) som jag tänker på. Hans klädesplagg skulle ju kunna vara ett ypperligt exempel på det renäsansmode som råder i Krun där krunierna börjat blicka tillbaka till det antika Krun för inspiration. Samtidigt är det ju inte för mycket toga över den vilket jag gillar. Bortse från hans hatt, för här kommer en riktig hatt:

http://www.artunframed.com/images/1ange ... eli219.jpg

Den där röda skönheten i mitten måste man ju bara använda sig av, kanske är det sådanna som ashînas prästerskap bär eller kejserlig huvudbonad, vem vet? De mindre svarta hattarna kanske är vanligare att vanliga krunier bär. Och så till något helt annat arkitektur:

http://www.orientalist-art.org.uk/weeks8.jpg

Tänkte mig detta som en vy av Arkhaz från Yaşamfloden, byggnaderna är till stor del uppförda med Smyrrhasten, en gul kalksten från trakten kring Smyrrha. Vad tror ni om den arkitekturen för Krun, skulle det kännas Krun för er?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Riktigt bra! Så ser jag Krun också.
Skriv svar