Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Den Jurpagniske rötan
Det första tecknet på att du har fått den Jurpagniske rötan är att din hud plötsligt blir mycket känslig. Vid minsta blessyr fala delar av den bort och lämnar vattniga sår efter sig. Dessa sår läker sedan aldrig utan sprider sig över din stackars lekamen. Snart omvandlas såren till varande bölder. Efter en fortdag når så sjukdomen sin första vändpunkt. Mången sjuk man och kvinna visar härefter tydliga tecken på tillfrisknande och får ej värre men av sjukdomen än missprydande ärr och kanske en släng av galenskap. För de flesta sjuka innebär dock vändpunkten en försämring. De varande bölderna börjar kollapsa och falla sönder i en ruttnande gegga, inte helt olikt ett bortglömt äpple i en källare om våren. Odören är dock betydligt värre och mången drabbad drivs till vansinnets rand av stanken och dödsskräcken. Efter ytterligare en fortdags sjukdom når sjukdomen ånyo en kritisk punkt. Lemmar börjar falla av. För mången drabbad inträffar nu döden, en plågsam och utdragen död som du inte önska din värste ovän. I andra fall inträffar ett mirakulöst tillfrisknade. De delar av lekamen som ruttnat bort går för alltid förlorade, men i övrigt sker en långsam förbättring. Den som överlever en långt gången Jurpagnisk röta är dock för evigt vanställd, många så illa ett ej ens en mor längre kan älska dem. Dessutom blir många förvridna till sinnet, ondsinta och elaka eller förvandlas till lallande idioter. – Lärde Bonfermik den Allvetande

Den Jurpagniske rötan är allestädes närvarande i Jorpagna. Vanligtvis inträffar det bara enstaka fall och det är endast i städernas slum som man kan vara säker på att alltid finna smittade. Men så, omkring en gång per generation och av orsaker som endast gudarna känner till, byter smittan karaktär och plötsligt så sprider den sig över nejderna. Från by till by vandrar den och lämnar överallt döda, vanställda och vansinniga efter sig. Ett vanligt utbrott varar i omkring ett år och når under denna tid Jorpagnas alla hörn. Vid några tillfällen har smittan i försvagad form spillt över till Jorpagnas grannar. En tumregel tycks vara att omkring en av tio smittas av rötan och av dessa överlever en av tre. Under vissa utbrott har dock så många som var tredje person drabbats. Det tycks även som att rötan sätter sig på sinnet, många av de som överlever korrumperas till anden och blir tungsinta och sadistiska, eller helt enkelt vansinniga. Det tycks även som att det föds betydligt fler deformerade barn efter det att ett utbrott passerat förbi och här tycks det som att det inte spelar någon roll ifall modern har smittats eller ej. Många menar även att det föds fler barn med fallenhet för magi, även om detta faktum är omtvistat bland Erebs lärde.

Rötan är omgiven av mycken vidskepelse. Det finns otaliga huskurer som sägs hjälpa, och än fler råd om hur smittan skall undvikas, men likväl tycks den var gång ostoppbar i sin framfart. Rykten säger att det en gång utvecklats en mödosam magisk ritual som kan betvinga sjukdomen hos en drabbad, men den kunskapen tycks ha gått förlorad. Andra rykten förknippar den Jurpagniske rötan med Oktagonen och demonfursten Maal, även om sjukdomens främste expert, mandelmunken Bonfermik den Allvetande, menar att sjukdomen uppstår ur de ångor av dålig luft som är allestädes närvarande i Grivelas slum.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

En ganska vanlig företeelse när jag skriver om en sak kommer jag helt plötsligt in på andra tankar om saker som inte har med det jag skriver om att göra :wink: hehe. Ibland väldigt störande men ibland kul :roll:

Undrar om tyskinspirerat är ett koncept ni inte tycker passar i Jorpagna? I alla fall en en del av Jorpagna skulle det vara väldigt charmigt att ha lite burg, heim och von :lol: Finns ju inspirerat från alla andra hörn av europa så varför inte tyskt :?:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:En ganska vanlig företeelse när jag skriver om en sak kommer jag helt plötsligt in på andra tankar om saker som inte har med det jag skriver om att göra :wink: hehe. Ibland väldigt störande men ibland kul :roll:

Undrar om tyskinspirerat är ett koncept ni inte tycker passar i Jorpagna? I alla fall en en del av Jorpagna skulle det vara väldigt charmigt att ha lite burg, heim och von :lol: Finns ju inspirerat från alla andra hörn av europa så varför inte tyskt :?:
:lol: Var var du för drygt 2 år sedan? Läs sid 1 ff. Tyvärr har den idén dissats en del.

viewtopic.php?t=12&postdays=0&postorder=asc&start=0
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:
leinder skrev:En ganska vanlig företeelse när jag skriver om en sak kommer jag helt plötsligt in på andra tankar om saker som inte har med det jag skriver om att göra :wink: hehe. Ibland väldigt störande men ibland kul :roll:

Undrar om tyskinspirerat är ett koncept ni inte tycker passar i Jorpagna? I alla fall en en del av Jorpagna skulle det vara väldigt charmigt att ha lite burg, heim och von :lol: Finns ju inspirerat från alla andra hörn av europa så varför inte tyskt :?:
:lol: Var var du för drygt 2 år sedan? Läs sid 1 ff. Tyvärr har den idén dissats en del.

viewtopic.php?t=12&postdays=0&postorder=asc&start=0

Oj!! hehe. Hur kan man dissa en man som Kejsar Oskar Friedmüllberg :?:

Är det något att ta upp igen kanske? Tycker kurfurstar och lite tyska riddare skulle sätta en intressant och kul glans på ereb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Läs tråden en sida i taget baklänges så finner du att tex kurfurstarna och Kejsaren överlevde i något omgjord form.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:Läs tråden en sida i taget baklänges så finner du att tex kurfurstarna och Kejsaren överlevde i något omgjord form.
Jag ska läsa igenom hela tråden.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag ska läsa igenom hela tråden.
Har nu läst igenom hela tråden och tycker det är riktigt bra allt som skrivits.
Det enda jag saknar är ju lite tysk inspiration. Då mer språkligt kanske än tysk romerska riket Men ändå på något vis sno grunden till det :wink:
Äta kakan och behålla den ? hehe
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag fick ett ryck och gjorde det här vapnet. Kanske Jorpagnas kejsarvapen?

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då är det troligen de åtta kurfurstarnas vapen vi ser på skölden nere till höger, vill tycka mig känna igen iallafall af Bitterörtarnas caddosol mot blått, ab Ybramuns två guldtigrar mot rött och den gröna ... (ursäkt men kan inte riktigt urskilja vad det skall föreställa :roll: ) mot silver som furstehuset a Telotanine visar upp...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

1. Dubbeldrake på silver 2. Caddo sol på blått 3. Fläkt svart dubbelörn på guldbotten.
4. Två guldtigrar på röd botten 5. Hjärteskölden med Jorpagnas vapen 6. En ek kvist med två blad och ett ekollon i guld på grön bakgrund
7. Blått lejonhuvud med röda beväringar på guldbotten 8. Caddosol på svart botten. 9. Grön drake på silverbotten.

Fanorna är: 1. på rött en gyllene leopard omsluten av en gyllene lagerkrans och 2. på purpurbotten en gyllene caddosol ( den helige Odos orden?)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

SUPER! Röstar ja på alla förslag! :D
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Applåder! Snälla fortsätt :D
A fat man brings a cushion wherever he goes
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Ett nytt försök med lite omkastade och omändrade sköldar.

Bild
Bild
af Bitterörtarnas Vita gulbevinggade springare mot blått, ab Ybramuns två guldtigrar mot rött och Den svarta hägern mot silver furstehuset a Telotanine visar upp mfl?

Övriga sköldar är en röd dubbelörn på gyllene bakgrund.
Eklöv och ekollon på en grön bakgrund.
En gyllene drake på grön bakgrund
Ett svart lejonhuvud på gyllene bakrund.
Och ett rött flätverk (mönstret) på silver.

I mitten syns DLV:s sköld i Jorpagna.
Dubbeldraken (som är en symbol för kejsarmakten) flankeras av två fanor som visar upp det gamla kejsardömets symbol (en leopard i en lagerkrans på röd bakgrund) och den helige Odos riddarorden (på purpur en gyllene sol).

Detta kröns med kejsarkronan
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Känns inte dessa kvinnor ganska jorpangiska? Eller hör de hemma längre norrut? Staden O?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... Ladies.jpg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Toppen! :lol:
Skriv svar