Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

När du trycker på Share it kan du välja Full size och Thumbnail size för Forum och även välja Direct, det är de jag använder.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

ok. Återkommer!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Lider forumet av problem eller har alla kommentarer rörande gränsområdena flyttats till berörda trådar?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Torquemada skrev:Lider forumet av problem eller har alla kommentarer rörande gränsområdena flyttats till berörda trådar?
Forumet lider av problem. En förvandlingsformel som utarbetats av ärkemagiker Spelknepe och dennes kumpaner slog slint och kastade forumet två veckor tillbaka i tiden. Alla berörda deltagare måste slå ett tärningsslag för att se vilken påföljd som snedtändningen ger upphov till...få se nu......

Hmmmm, mitt slag misslyckades.....som påföljd tappar jag korttidsminnet och glömmer bort allt jag skrivit på forumet den senaste veckan. Dessutom drabbas jag av rollspelsframkallat dilerium och förlorar min arbetsförmågan de närmsta 24 timmarna.

Undrar om jag kan sjukskriva mig från jobbet med denna ursäkt?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Fraxinus skrev:Undrar om jag kan sjukskriva mig från jobbet med denna ursäkt?
Ja, om du slår ett perfekt slag på övertala arbetsgivare...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Bild

skall försöka lägga upp högsätena igen
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

det gick!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Gränsen i sydöst går som tidigare sagt längs floden wemer och inte inåt land så som det ser ut här. Garrika är med andra ord en del av triska (under ätten Cudda)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Samma markeringar på den redigerade kartan. Här har Jaggarack rätt storlek och Hisskov ligger på västkusten. Se första inlägget i tråden för hur kartorna utvecklat sig.

Bild
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Sweet!

Det var en sådan karta jag ville göra! Lite mer överskådligt samt lättydat då bokstäverna inte är ritade i paint.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe kanske gör en ny Klomellienkarta åt oss men då behöver namn, både kända och nya, fastställas på flera geografiska företeelser.

Vad heter exempelvis floderna som saknar namn här:
Bild
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Kom gärna med egna förslag. Två av floderna ligger väl på Triskas mark? :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Skall söka sno ihop något här men sitter dåligt till då jag håller på att flytta. Kommer snart fram till något (o-)övertänkt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vattnet närmast Cudda (mitt i Triska) heter Raidijrnvathna efter den Vittnavitter (triskiska namnet på najader) konung som ansågs ha sitt tillhåll vid flodens källa i svunnen tid. Raidijrvathna är givetvis Cuddas viktigaste transportled då landsvägarna ständigt blir översvämmade, sönderregnade eller spricker på grund av frost.

Floden i norr skiftar karaktär kraftigt ju längre ner för bergen den ringlar sig. I norr forsar vattnet fram och sliter med sig segment nerför melasherbergen. Detta segment slammar sedan igen då topografin ändras till planare mark och närmast jagarakksjön har floden bildat ett stort deltaliknande område. Detta vattensjuka område kallas av triskerna för Vaumijnvautre ( De sjuka, stilla vattnet). Här lever allehanda sjukdomsspridande kryp, främst myggor, men även större och farligare bestar gömmer sig i mörkret. Stora delar av området undviks av triskerna då det är svårt att odla grödor i dyn. Vad sandzasborna kallar sin gränsflod/träsk kan jag inte svara på.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

En liten tanke slog mig häromnatten efter att ha ögnat igenom tråden angående det Mercaniska (heter det så?) krigsväsendet.

Hur vore det inte lite intressant med om den i huvudsak baserar sig på en borgarmilis beväpnad med hillebarder, glaver, partizaner, faucharder, voulger (och min personliga favorit) runker samt andra långa, tunga och vassa otrevligheter. Rustade i någon form av brigantin rusting och en liten järnhjälm, lite grann som de medeltida flamländska borgarna. Uppbackade av inhyrda legosoldater med armborst eller andra fega avståndsvapen från exempelvis Erebos, Caddo eller Trakorien så tycker i alla fall jag att det vore en liten ovanlig lösning.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Skriv svar