Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

S:ta Dolorez

Den heliga S:ta Dolorez av Sade var en kvinna från Magilre som på 400-talet eO ägnade sitt liv åt att befria svartfolk från fångenskap hos de fruktansvärda dylerna i Klomellerbergen. Hon ansåg att dessa varelser som av så många betraktas som Hemaquiels mörka tjänare även de kunde upplysas och lät föra dem till sitt adelsgods för undervisning och invigning i Läran. S:ta Dolorez framgångar i denna hedervärda uppgift var dock utan vidare framgång (flyende orcher från det Sadiska godset gav med tiden upphov till vad som i dag är södra Magilres enda svartfolksstam) men intentionerna var goda och efter sin död blev hon helgonförklarad i den Lysande Vägen.

En munkorden är vigt till S:t Dolorez: Doloritterorden
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Verkar grymt
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ja, Ljusa Handen misstänker det.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Ids int' läsa igenom över 1200 inlägg :? men tillåter LV skillsmässa?
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Rubicon skrev:Ids int' läsa igenom över 1200 inlägg :? men tillåter LV skillsmässa?
Kolla wikin?
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Mikael skrev:
Rubicon skrev:Ids int' läsa igenom över 1200 inlägg :? men tillåter LV skillsmässa?
Kolla wikin?
Skilsmässor förekommer, även om de anses vara något av ett misslyckande. För att skilja sig behöver man ett "brustebrev" från en riark, som godkänner skilsmässan och redogör vilka följder skilsmässan skall få angående gods och ägor. Lagarna kring detta varierar i olika länder (på Caddo tillåts inte skilsmässor under någon omständighet), men det alla har gemensamt är att skilsmässan måste sanktioneras av en riark.
Låter inte det rätt tråkigt? Jag vill inte lägga någon som helst moralisk värdering till giftermålet, men försöker vi inte här skapa en värld som är rolig att rollspela i? Och skulle inte det finnas otroliga möjlighter för intrigrollspelande kring giftermål?

Exempelvis, den Zorakiske kungen vill skiljas och skickar rollpersonerna till Exarken i Ekeborg för att utverka dispens för skiljsmässan, väl där måste rollpersonerna ta sig förbi allehanda underhuggare till Exarken som alla vill få något i utbyte för att rollpersonerna ska släppas vidare.

Låter inte det roligare att rollspela än att kungen bara går till första bästa präst... förlåt riark och ber om skiljsmässa?

Eller tvärtom, rollpersonerna blir utsända av Exarken för att undesöka validiteten i den Zorakiska kungens påståenden.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Grundegeln är en riark, men som det står så skiljer sig reglerna något mellan länderna. Naturligtvis krävs det enligt Zorakisk lag att adel får tre bodakers godkännande och Kungen Exarkens. :wink:
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Mikael skrev:Grundegeln är en riark, men som det står så skiljer sig reglerna något mellan länderna. Naturligtvis krävs det enligt Zorakisk lag att adel får tre bodakers godkännande och Kungen Exarkens. :wink:
Och vilka skäl kan godtas för ett erhålla ett sådant erkännande? Räcker det att den ena parten önskar skiljas eller måste båda vilja det?

För att inte tala om att Spelledare (som kan vara notoriskt korkade och är välkända att följa den exakta ordalydelsen i beskrivningar) har väldigt lite koll på vad som menas och åsyftas med att det skiljer sig från land till land, hur skiljer det sig åt och när och till vilken grad?

Sen så kommer spelare som gifter sig men vill skiljas att brutalt utnyttja ovanstående beskrivning för att kunna genomföra skiljsmässa 'men det står ju att allt jag behöver göra är att få en riarks godkännande!'

Är det här satt i sten? För i mina ögon går Ereb miste om en enorm potential för intrigrollspelande genom att skriva in att skiljsmässor är relativt sett enkla att utföra.

Mitt förslag är snarare att skiljsmässa måste i alla fall godkännas av exarken utan undantag, och för att den ska ens övervägas att godkännas måste särskilda beskaffenheter finnas som exempelvis, att ena parten har uppdagats som nekromantiker, att ena parten har satt till världen en bastard, att ena parten har ljugit i giftermålskontraktet, att ena parten redan var gift.
Möjligheterna att intrigrollspela ökar enormt, snälla stäng inte den möjligheten, Ereb blir så mycket tråkigare då.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tänker inte stänga ännu. Förhoppningsvis blandar sig Anders som föreslagit det hela i vår lilla diskussion, och andra. Det är bara det att när något kommit så här långt kan det få följdeffekter att ändra, även om jag i just detta fallet inte ser det problemet.

Skall jag vara helt ärlig låter det som du har ett gäng paragrafryttare till spelare som spelar rollspel som man spelar datorspel, dvs utnyttja allt - maximera allt. Kanske skulle de må bra av att påminnas om SL:s allsmäktighet? Kan rekomendera introsoloäventyret i den svarta DDboken. :wink: Jag är SL: puff du är död. Det är ju du som SL som levandegör riarkerna, mellanhänderna och samhället. Se till att det inte "bara" är att knacka på hos riarken och få formulär SM stämplad.

Anders har medvetet lämnat skilsmässoreglerna öppna för författare av andra landsartiklar att fylla i, eller lämna öppet för SL att fylla i. Många av oss gillar detaljer, men också öppningar. Här har anders föreslagit en öppen lösning, men med en grundregel för att det åtminstone inte skall saknas info om vad Odos ord om sklismässa minst innehöll. Jag tycker denna öppna lösning lämnar öppet för mycket omfattande intrig om SL så vill. Om du vill föreslå vissa länder där Exarkens OK krävs enligt "landslagen" så lägg förslaget i den/de landstråd. Och om du som SL anger att få en riarks godkännande inte är så lätt. (Zorakiska riarker tycker kanske så illa om skilsmässa att de inte skriver "brustbrev" utom i väldigt klara fall. Inte heller kan ju en adelsman nöja sig med vilken alkoliserad horhusriark som helst för ett brustbrev, vad skall hans "bröder" säga? På Caddo är skilsmässa tydligen inte OK, inte ens med Exarkens OK). Jag vill också påminna om att medans LV blinkar åt katolska kyrkan för igenkännande så vill vi inte ha en kopia.

Jag ser inte att Anders grundregel stänger för den sorts intriger du efterfrågar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

bontisalen i Framhundra år 281 var Kerkel Yrrginsson EAS64
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Går att läsa om hans gärning i beskrivningen av Andra soltåget.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Diskuterade vi tidigare en koppling mellan en av solseraferna och Palinor? I form av vad landets ledare titulerar sig: Ghaerît - Ghaerils/Ghaeriels sändebud?

Från wikin:
Solserafer
När profeten Odo hade insomnat tog Etin hans ande och visade honom sitt rike bortom världarna. Där såg Odo bland annat tio enorma flammande andeväsen som omgav Etin. Dessa änglaväsen var de högsta och renaste av alla andar, och det står skrivet i den Gyllene Boken att "de lyste med samma ljus som utstrålade från Etin själv". Dessa tio väsen kallas solserafer, även om de ibland (felaktigt) har kallats ärkeänglar. Solseraferna är Etins trogna och mäktigaste tjänare, och det hander mycket sällan att de besöker Altor.

De tio solseraferna:

Angarion, (d. Aggardiõ) Domaren (Etins högra hand)
Erfavel, (d. Érraval) Livgivaren
Telamniel,(d. Tilámenin) Vägvisaren
Urion, (d. Úro) Budbäraren
Gavarion, (d. Gavadiõ) Krigaren
Regymiel, (d. Reigómin) Visheten
Haleon, (d. Halio) Sångaren
Timrandel, (d. Timeráddei) Vandraren
Jerumael, (d. Irómea) Beskyddaren
Kyvakrion, (d. Civariõ) Dödsbringaren
Eller är Ghaeril/Ghaeriel bara kopplat till dödsguden Ghaeril som även kallas Gaerlingen - Hästrivaren?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag uppfattade det som att Palins Orden i PAainor "uppfunnit" den elfte serafen Ghaeriel för att omvända och attrahera lokalbefolkningen, samt ge legitimitet till mysticismen?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Så har även jag förstått det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Jag uppfattade det som att Palins Orden i PAainor "uppfunnit" den elfte serafen Ghaeriel för att omvända och attrahera lokalbefolkningen, samt ge legitimitet till mysticismen?
Låter bra.

Anders: Om du läser detta och känner för ett litet inhopp vore det trevligt om du kunde ge Ekeborgs syn på saken! :)
Skriv svar