Magiker och vapen?

Övriga diskussioner som rör regler
ShadowWalker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2011-01-14 00:44

Magiker och vapen?

Inlägg av ShadowWalker »

Enligt regler kan inte magiker använda rustningar eller vapen i järn (stål) ... så långt är de flesta överens.

Hur har ni löst det? Antar att det finns flera svårigheter med den egenheten...
dels är det i många fall och länder både dyrt och väldigt svårt att få tag i metaller som fungerar som ersättning.

Det behövs ingen större mängd järn för att störa ut magins energier. Allt ifrån nitar i ett enkelt läderarmskydd till bälten och beslag samt bestick måste således göras i andra material.

Hur hårt har ni kört på dessa regler och hur har ni som är SL låtit magikern få ett svärd eller en dolk? Har akademin sålt rabatterade mithrilvapen, har avancerade lärda män av mystik gått tillbaka i utveckling och fått nöja sig med en bronsdolk?

Kom gärna med konkreta exempel och om ni nämner andra metaller, kanske ta med någon sorts jämförelse med motsvarande i järn.

Tack på förhand!
//Paulus
Umbrae modo forma lucis sunt
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

I våra kampanjer har vi tolkat det (enligt gamla regelböcker?) att direktkontakt med järn stoppar magi även i små mängder, alternativt mer än ett kg i rustningar etc, som isolerats med vadderingar och liknande.

De flesta trollisar har valt trästav som vapen därav. Och läder som skydd. En av de hårdaste stridsmakigerna var mentalist vill jag minnas och började sina strider med järnhud och några andra boostande besvärjelser.

Andra har haft svärd av järn som de helt enkelt släppt på marken när striderna börjat. Om det är mindre svärd har dom kunnat använda stridshandskar i läder som isolering.

Åter andra har valt bronsföremål, men de har sällan förlitat sig på manliga strider med vapen i hand utan överlåtit sånt åt sina lägre stående kamrater (buskiga barbarer, råbarkade sjömän, ruffiga stråtrövare och allt vad det nu har varit)

Mithril har alltid funnit på önskelistan men har hos oss varit svåröverkomligt. Bland trollisar har sådana föremål oftast bara varit statusföremål i vilket fall, ty då de blivit framgångsrika nog att ramla över sådana vapen har de endå alltid föredragit den magi dom hunnit bemästra så bra. (Hmmm ska jag choppa loss på honom med mitt mithrilssvärd FV4 eller ska jag nyttja mina pyrokinetiska eldomfamningar FV16...?)

Bruksförmål har oftast varit av trä eller brons, men som sagt, att i sin packning ha en pennkniv eller liknande påverkade inte krafterna.

Nitade läderrustningar kan också funka, men oftast användes sömmar, benplattor etc som järnsubstitut.

Bågskyttar var fruktade. Gjorde pilen skada fanns det en risk att den satt kvar i såret och därmed effektivt blockerade den magiska energin. Att kasta järnfilsspån var också elakt... :twisted:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av Rickard »

Det har mycket berott på spelgrupp, men allt ifrån att sticka ned svärdet i marken till att magikern bara väljer vapen med krosskada. I vissa spelgrupper körde vi inte med BV exempelvis.

Rustningar är svårare att komma förbi, men härdat läder var väl det vanligaste som magikerna hade. Tror inte att jag stötte på några mithrilrustningar alls. Antar att bonusen var för dålig i jämförelse med vapen. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Vi har i regel använt Linneharnesk (se både Expert och DoD '91s Spelargbok, kapitlet om utrustning) samt Läderskenor till armar och ben, samt bronsdetaljer och bronsvapen. Minskningen är så pass låg att det inte egentligen skadar om magikern nu ändå börjar spelet med vapen i
hand.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

I våran grupp brukar inte magiker ha nå rustningar förutom tyg, kanske läder, om dom inte har ett yrke som utbyggdsjägare. Vår nuvarande utbyygdsjägare har iofs ugraderats sig från full rustning i brons och en bronsmorgonstjäran till mithril brynja (alt. drakrustning) =)
Fafnir skrev: Andra har haft svärd av järn som de helt enkelt släppt på marken när striderna börjat.
Varför bära runt på ett svärd man aldrig kommer att använda?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Andra har haft svärd av järn som de helt enkelt släppt på marken när striderna börjat
.

Varför bära runt på ett svärd man aldrig kommer att använda?
Jag blandade bort mig...
"Andra har haft svärd av järn som de helt enkelt släppt på marken när de behövt nyttja magi" skulle det förstås ha stått.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Inka
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-01-24 14:25
Kontakt:

inte järn men metall

Inlägg av Inka »

Ett sätt som jag skruvat på i husreglerna är att magikern ska ha rustningsvärde 1 i snitt.

För att förenkla här kan ni betrakta rustningsvärde som samma som tjockt tyg som ger abs 1.

Med i snitt menas med att man kör med träffområden och om man hittar en fin bronshjälm med magi man vill ha i strid så får man helt sonika välja att gå barbent eller dylikt. dvs om abs på hela kroppen avrundas till 1 så är det ok med bronshjämen. Naturligtvis måste en röstmagiker ha en hjälm som inte täcker munnen osv. Men det hela öppnar för mycket mer varierade utrustnignar. Man kan t ex ha en fjällpansarrustning på höger underarm som innehåller magiskt skydd som gör att magikern kan ha den istället för krigaren som ändå kan ha högt skydd på hela kroppen.

Det var en förenkling i hur jag tänkt mig det. Det gör inte att magiker får tillgång till järn, men ändå :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av skaraborgarn »

En dolk av brons borde kosta 32 silvermynt istället för en vanlig som kostar 40.
Är man lite snäll så får RP köpa bronsdolk som är gjord av en mästare då gör den + 1 i skada. Priset blir det dubbla alltså 64 silvermynt.

Någon räknade ut i Sinakdus att man kunde oskadliggöra magiker med järnfilspån.
Alla började införskaffa detta och priset var ju inte så dyrt. Bäva trollkarlar, bäva!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av Grisodlar'n »

Ända tills magikerna började att lära sig besvärjelser som VIRVELSKÖLD, HALSKINN, STÖRTVIND eller ROST. :wink:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av skaraborgarn »

Ja men har man hällt järnfilspån över dem så är de nog spaka.
Så fort stadsvakten arresterat någon som de tror kan magi tar de fram burken med järnfilspån och olja och håller det i håret på honom.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av gtjorgo »

Är det så vanligt med trollkarlar att stadsvakten i en genomsnittlig köping jobbar järnpulver?:)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av skaraborgarn »

Nja, men det finns ju magiker så varför inte vara försiktig?
Kostar ju inte många mynt heller.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av Fafnir »

I mitt Ereb har det inte varit allmänt känt att järn stoppar magi. Exempelvis ett slag för ”Kunskap om Magi” har tillämpats.
De flesta kan gå ett helt liv utan att råka ut för magi, magiker eller magiska föremål. I städer med magikerakademier är det givetvis annorlunda.
Tror de flesta magiker inte heller basunerar ut faktumet utan är nöjda med att så få som möjligt vet.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av skaraborgarn »

Om magi är extremt sällsynt borde folk reagera rejält när de träffar en magiker.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av SimonG »

ShadowWalker skrev: 2011-01-18 00:56 Enligt regler kan inte magiker använda rustningar eller vapen i järn (stål) ... så långt är de flesta överens.

Hur har ni löst det? Antar att det finns flera svårigheter med den egenheten...
dels är det i många fall och länder både dyrt och väldigt svårt att få tag i metaller som fungerar som ersättning.

Det behövs ingen större mängd järn för att störa ut magins energier. Allt ifrån nitar i ett enkelt läderarmskydd till bälten och beslag samt bestick måste således göras i andra material.

Hur hårt har ni kört på dessa regler och hur har ni som är SL låtit magikern få ett svärd eller en dolk? Har akademin sålt rabatterade mithrilvapen, har avancerade lärda män av mystik gått tillbaka i utveckling och fått nöja sig med en bronsdolk?

Kom gärna med konkreta exempel och om ni nämner andra metaller, kanske ta med någon sorts jämförelse med motsvarande i järn.

Tack på förhand!
//Paulus
Brons för noviser, Mithril för mästare. Silver populärt val för dolkar. Härdat läder och Linne är bra rustningar. Finns väl inte direkt regler för det men kan tänka mig att armskenor och tunnhjälmsliknande hjälmar skulle påverka skulle besvärjandet negativt. Drak/sjöormsfjäll naturligtvis poppis för de allra främsta.
Skriv svar