vem skyddade vad, och vad gäller nu 2011

Tala, klottra, viska, konspirera...
Inka
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 24
Blev medlem: 2011-01-24 14:25
Kontakt:

vem skyddade vad, och vad gäller nu 2011

Inlägg av Inka »

Hej!

Är det fritt fram att modda DoD nu? Som jag förstått det så är ju Riotminds måttligt intresserade av den gamla DoD-skapelsen och det är egentligen inte klarlagt vilken person som har skapat vad (utöver att själva idéen bakom det mesta som drakar osv går betydligt längre tillbaka).

/Tack på förhand för eran uppfattning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ett varumärke är skyddat så länge någon betalar för det.

Upphovsrätten gäller i många decennier efter upphovsmannens död.

Osäkerhet om vem som är upphovsman till ett verk leder inte till att det är fritt fram, istället får verket flera upphovsmän.

En upphovsman kan överlåta sina rättigheter till annan. Om och i vilken grad detta skedde under skapandet av gamla DoD råder delade uppfattningar om. Dessutom råder ingen samstämmighet om några rättigheter överläts vidare mellan de bolag som följde upp Äventyrsspels tid.

Riotminds har framförallt hävdat rätt till vissa varumärken, men också poängterat att de inte avstår från de upphovsrätter de anser sig ha. Riotminds har inte ställt sig negativt till projektet. Tvärtom tror jag de, som förvaltare av varumärket DoD, bara tycker det är kul att någon håller det levande.

Modda? Ja modda är väl i stora delar vad vi gör här, förutom allt helt nyskapande som görs. Det är det rena plagierandet av upphovsrättsligt skyddat material vi undviker. Flera av de gamla upphovsmännen är medlemmar i forumet och Riotminds hade Admin kontakt med redan från början. Hittills har ingen upphovsman eller rättighetshavare invänt mot vårt moddande trots kännedom om vad vi gör. Även gamla upphovsmän har moddat en del här. :wink:
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Mikael,
Mikael skrev:Ett varumärke är skyddat så länge någon betalar för det.

Upphovsrätten gäller i många decennier efter upphovsmannens död.

Osäkerhet om vem som är upphovsman till ett verk leder inte till att det är fritt fram, istället får verket flera upphovsmän.

En upphovsman kan överlåta sina rättigheter till annan. Om och i vilken grad detta skedde under skapandet av gamla DoD råder delade uppfattningar om. Dessutom råder ingen samstämmighet om några rättigheter överläts vidare mellan de bolag som följde upp Äventyrsspels tid.

Riotminds har framförallt hävdat rätt till vissa varumärken, men också poängterat att de inte avstår från de upphovsrätter de anser sig ha. Riotminds har inte ställt sig negativt till projektet. Tvärtom tror jag de, som förvaltare av varumärket DoD, bara tycker det är kul att någon håller det levande.

Modda? Ja modda är väl i stora delar vad vi gör här, förutom allt helt nyskapande som görs. Det är det rena plagierandet av upphovsrättsligt skyddat material vi undviker. Flera av de gamla upphovsmännen är medlemmar i forumet och Riotminds hade Admin kontakt med redan från början. Hittills har ingen upphovsman eller rättighetshavare invänt mot vårt moddande trots kännedom om vad vi gör. Även gamla upphovsmän har moddat en del här. :wink:
Att få någon att ge upp upphovsrätten känns....utmanande:-)
Men att få dem att tillåta att i ett icke-kommerciellt syfte använda delar borde vara lättare.

Eller?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det låter som du har ett eget projekt på G? Jag kan bara säga lycka till med kontakterna med Riotminds.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Mikael,
Mikael skrev:Det låter som du har ett eget projekt på G? Jag kan bara säga lycka till med kontakterna med Riotminds.
Nope, sorry. Jag har vare sig kompetens eller tålamod för det.

Jag tänkte mer på Spelknepe's inlägg i en annan tråd, där fick jag uppfattningen att ni (ErebAltor.se) hade varit i kontakt med upphovsrättsägarna. Och att de diskussionerna inte gick så bra.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Jag är både upphovsrättsägare och har varit i situationen att försöka få folk att släppa på upphovsrätter. Generellt så skulle jag vilja påstå att risken är betydligt mindre än de flesta tror så länge man undviker att använda (1) registrerade varumärken, (2) ordagranna textavsnitt ur gammalt material och (3) andras bilder och figurer.

De registrerade varumärkena är inte alls många, under fem i sammanhanget skulle jag tro, och gammalt material kan formuleras om för att undvika att klampa på upphovsrätter. Namn på personer, länder etc är ingen större risk att använda så länge de inte faller under någon av punkterna ovan - detta trots att upphovsmännen ofta påstår motsatsen.

Det man kan riskera är däremot att bli stämd inför domstol trots att man har rätt och det är så besvärligt och potentiellt kostsamt att de flesta ändå avstår från att utmana rättighetsägarna.

Rätta mig om jag har fel.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Brior skrev:(1) registrerade varumärken,
Varumärkeslagen innefattar enbart om de som bedriver en näringsverksamhet. Privatpersoner kan använda varumärken bäst de vill. Har dock läst historier om hur Absolut Vodka stämt en privatperson som hade absolut.nu och hävdade att det fanns en koppling mellan hans privata sida och hans företagshemsida. Dock var detta på Flashback, så ta det med en nypa salt.:)

I övrigt. Skriv med egna ord och man kommer undan med väldigt mycket. Bilder (som ex. kartor) är hårt bundna av upphovsrätten men regler finns det inget skydd för. Man kan sno alla mekaniker om man vill. Till och med tabelldata (ex. vapentabellen) är relativt oskyddat.

Kan även säga att upphovsrätten gäller till 70 år efter personens död.

Se även Rollspelshörnan för mer information.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar