KAP 9. STRID: Rustningar och ABS

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

KAP 9. STRID: Rustningar och ABS

Inlägg av Alendor »

Diskution om hur rustningar och ABS funkar
Senast redigerad av Alendor den 2011-08-10 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ser i google doc så står det inte allt för mycke förutom att en ABS 4 hjälm ökar Sårtröskel.
Tycker klart detta är en bra idé men kollar jag på formuläret, som ej kanske är updaterat, så står det en massa rustningsdelar och Typ I-III (som Krigarens Handbok) vilket kanske inte passar in.

Antar att skada är "totala KP" och inte olika för kroppsdelar vilket då gör att rustningar också bör vara det. Jag tycker personligen att Rustningsdelar som det vart i drakar är lite trista och rustningar i sig har vart allt för bra. Visst ska dom va bra men ja tycker inte att man som krigare ska tvingas ha en tung rustning utan man ska kunna skapa en karaktär som kanske springer runt med en lätare tyg-läder och förlitar sig mer på sin rörlighet o snabbhet för att klara sig undan träffar istället.

Jag va inne lite på Rickards system, eller iaf det han prata om för en tid sen, med att ha olika Typer: tung medel lätt och sen Skydd: Full, medel, bristfällig och sen får man "rita upp" sin karaktär och där komma fram vilket kombination man får och då får en ABS.
Jag tänklte även att smidighetsgruppen ger en ABSbonus där max varierar beroende på Typ och Skydd, en Lätt Tygrustning kanske gör att du kan få Max +5 (SMi21) som Smi-bonus medans en Tung som skyddar bra kanske inte ger någon eller möjligen Max +1.

En Tung helrustning ska såklart skydda mer än en lätt rustad men en Tungt rustan krigare kanske blir trött så den lätt rustade kan köra mer defensivt för att trötta ut den rustade och då få lättare att föra ett dödligt hugg.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Rollformulären som finns i drop box är förknippade med inaktuella regler, men jag laddade upp dem för att visa ungefär vad jag skulle vilja ha med i ett rollformulär.

När det gäller skador så har vi olika former av Sår (från Lätt till Dödligt). Personens Sårtröskel bestämmer intervallerna för dessa Sår. Totala KP hade jag med i ett tidigare skede för att använda till blödning, gift, drunkning, etc, men vi har mer eller mindre slopat KP. Någonting kanske man kan skapa för blödning, i likhet med Utmattningsnivåerna vi har. Det kan rentutav röra sig om att man använder Utmattning för blödning också. Vi får klura ut någonting. Blödning tycker jag är hyfsat viktigt att ha med på något sätt för svåra skador.

Som du riktigt har lagt märke till så ökar rustningars ABS en rollpersons sårtröskel, eller rättare sagt intervallerna för Sår. Detta för att man ska slippa räkna minus i så stor utsträckning som möjligt.

Tunga rustningar är enligt vetenskapliga tester tröttande att slåss och röra sig i, så plåtrustningar och liknande lär ge en viss Utmattning. Detta ger då en lättrustad och smidig person en viss sorts fördel. Nackdelen är ju dock att plåt skyddar mot det mesta, om man inte attackerar svaga punkter såsom armhålor, knäveck och skrev, där det inte finns plåt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Expert Redux på Google Docs är nog alltid det som innehåller de senaste reglerna.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

stefan.wallin.1972
15:02 Yesterday
Vi kan ha samma Sårtröskel oavsett kroppsdel. Däremot bör man i kapitlet Skador & Läkning ange att ett Allvarligt Sår i huvudet är värre än ett i armen. En gradskillnad bör ju gälla för Dödligt Sår också, där det ofta är fråga om avhuggna eller totalkrossade kroppsdelar. T ex kan ett Dödligt sår (från ett svärdshugg) i huvudet göra att man avlider på stört, men ett Dödligt i armen gör att man förblöder inom FYS SR eller ngt.


Jag vill helst ha kroppsdelar, främst för att man kan kombinera så olika typer av rustningar. Jag gillar rustningsplock. Vi får diskutera saken i forumet.
Fördelen med detta är ju att du kan göra precis som du vill med rustningar, var du vill ha och hur mycke, och sen bara läsa av hur mycke ABS du får.

Och om det sen gäller att sikta på kroppsdelar kan man ju göra det också för att göra extra skada eller oskadligöra någon snabbare.

Ex:
Sikta på huvud och göra extra skada men får minus på CL. Har personen en hjälm så får han fullt ABS och om ine så får han inte räkna med det.

Siktar man på tex en arm så gäller samma sak där men istälet för extra skada så kan det ju hända att motståndaren inte kan använda den eller får minus.

( Göra en liten ruta på rollformullär där man kan skriva upp speciella sår som träffar i arm eller nå.)

Fördelen är tycker jag att Strid inte avgörs på en gång (hugg i huvudet) och att det blir mindre saker att hålla reda på.
Man kan ju köra efter den träfftabell som finns i Tjuvar & Lönmördare för att avgöra var det finns ABS, är ju mer detaljerad.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Fördelen med detta är ju att du kan göra precis som du vill med rustningar, var du vill ha och hur mycke, och sen bara läsa av hur mycke ABS du får.

Och om det sen gäller att sikta på kroppsdelar kan man ju göra det också för att göra extra skada eller oskadligöra någon snabbare.

Ex:
Sikta på huvud och göra extra skada men får minus på CL. Har personen en hjälm så får han fullt ABS och om ine så får han inte räkna med det.

Siktar man på tex en arm så gäller samma sak där men istälet för extra skada så kan det ju hända att motståndaren inte kan använda den eller får minus.

( Göra en liten ruta på rollformullär där man kan skriva upp speciella sår som träffar i arm eller nå.)

Fördelen är tycker jag att Strid inte avgörs på en gång (hugg i huvudet) och att det blir mindre saker att hålla reda på.
Man kan ju köra efter den träfftabell som finns i Tjuvar & Lönmördare för att avgöra var det finns ABS, är ju mer detaljerad.
Jo, jag förstår vad du menar. Fördelen med att systemet du presenterade går snabbare är uppenbar och att det troligtvis leder till lite mindre jobb för SL. Finns det någon medelväg att gå? T ex genom att göra fler typer av rustningstäckning, etc?

Jag har vissa tankar kring det där med minus för att sikta på kroppsdelar. På något sätt känns det fel, åtminstone i närstrid. Jag tycker att man ska kunna anfalla vilken kroppsdel som helst. Vissa regelsystem som t ex Riddle of steel har olika garder som underlättar försvar av vissa träffområden. Garderna ger även plus på vissa anfall. För att göra det enkelt så kan ett exempel vara att en hög offensiv gard ger en bonus för attacker mot överkropp, men minus för attacker mot lägre träffområden (t ex ben). Jag vet däremot att Spelknepe tycker garder låter meckigt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Sjärlvklart men inte för många tycker jag.
Kan ju göra kanske 4-5 grupper för Täckning och dela in dom i % elelr kanske t.o.m. använda sig av träfftabellern i Tjuvar och lönmördare och sen ge varje Träffområde en % som man lägger ihop för att få ut total % och där med ABS. Och även Rustning kan man ju dela upp i en 4-5 st om man så vill.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hitta en "nyare" Rustningstabell men ja får säga att ja kommer ej ihåg va Fys: gjorde =/

RUSTNINGAR:
* Täckning:
Dålig:Rustningsbonus:+1. SMI-bonus:±0. Vikt A. Fys:±0.
Bristfällig:Rustningsbonus:+2. SMI-bonus:-1. Vikt B. Fys:±0.
Normal:Rustningsbonus:+3. SMI-bonus:-2. Vikt C. Fys:±0.
God:Rustningsbonus:+4. SMI-bonus:-3.Vikt D. Fys:+1.
Full:Rustningsbonus:+5. SMI-bonus:-4.Vikt E. Fys:+2.
* Rustning:
Lätta:Rustningsbonus:+1. SMI-bouns:±0.Vikt F. Fys:±0.
Lätta:Rustningsbonus:+2. SMI-bouns:-1.Vikt G. Fys:±0.
Medeltunga:Rustningsbonus:+3. SMI-bonus: -2.Vikt H. Fys:+1.
Medeltunga:Rustningsbonus:+4. SMI-bonus: -3.Vikt I. Fys:+1.
Tunga:Rustningsbonus:+5. SMI-bonus: -4. Vikt J. Fys:+2.
* Kvalité:
Dålig kvalité:Rustningsbonus: -1. SMI-bouns:-1.
Normal:Rustningsbonus:±0. SMI-bouns:±0.
God:Rustningsbonus:+1. SMI-bouns:±0.
Mästersmide:Rustningsbonus:+1. SMI-bouns:+1. Vikt:-1.
Dvärgsmide:Rustningsbonus:+1. SMI-bouns:+1.Vikt:-1.
* Material:
Mitril:Abs:+1. Abs. Rustnings-typ:-1. SMI-bonus:+1.Fys:-1.
Järn:Abs:±0. Abs. Rustnings-typ:±0. SMI-bonus:±0.Fys:±0.
Brons:Abs:-1. Abs. Rustnings-typ:±0. SMI-bonus:±0.Fys:±0.
* Special:
Drakskin: Räknas som lätt men ger Spec.* i Abs-bonus och är alltid Mästersmide.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Man skulle kunna byta ur eller lägga till färdigheten Undvika eller Stridsvana och använda dess “grupp” som bunus till ABS. Denna bonus får man oavsett vad man har för rustningstyp och tyngd och visar mera att man är vad och vet hur man ska röra sig undan anfall.
Både denna och SMI-bunusen kräver då såklar att man är medveten om attacken så den funkar inte vid tex ett backhåll.

Gruppen kan ju va i en skala mellan 1-7 så man håller sig till samma som allt annat.

19+ get ABS +7
16-18 get ABS +6
13-15 get ABS +5
10-12 get ABS +4
7-9 get ABS +3
4-6 get ABS +2
1-3 get ABS +1

Detta gör ju att man undviker ett extra slag med tärningar då det är direkt inräknat i ABS vilket ökar tempot lite i en strid.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker nog att vi ska utgå från systeme att ABS ökar sårtröskeln. Det blir precis samma sak som om man skulle räknat bort ABS från skadan och sen läst av sårtröskeltabellen.

Både jag och Grisen tyckte systemet kändes väldigt bra och smidigt.

Om vi då utgår från det systemet så blir ju ovanstående förslag överflödigt. Det utgår från att man inte kör med kroppsdelar. Man kan ju inte ha en bristfällig rustning på armen? :)

Däremot så skulle man kunna dela in rustningarna i Lätt, Medel och Tung i bästa Dungeons & Dragons anda. Kvalité och material på rustning ska givetvis också ha betydelse. Men utgångspunkten är alltid normal kvalité och järn.

Istället för att ge en modifikatio på SMI (usch, gillar inte modifikationer), så kanske man bara skulle säga rakt av: Medeltung rustning = Du kan inte använda några SMI baserade färdigheter med undantag slåss.

Angånde Undvika eller Stridsvana så ser jag en skilland mellan att UNDVIKA ett slag samt att ABSORBERA en träff. Undvika borde isåfall läggas till på FV när man ska parera/undvika en träff iställt för ABS.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Så kroppsdelar är spikat alltså? =/
Jag tycker det bara blir mer pill, specialet om man vill göra en rustning som ser ut som man vill och inte enbart ät ute efter ABS.
Spelknepe skrev: Angånde Undvika eller Stridsvana så ser jag en skilland mellan att UNDVIKA ett slag samt att ABSORBERA en träff. Undvika borde isåfall läggas till på FV när man ska parera/undvika en träff iställt för ABS.
Visst är det skillnad men vad kan du göra om du inte har ett vapen?
Och här kommer ju för övrigt GE smidighet in men det kan ja ta upp i GE tråden.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Visst innebär kroppsdelar lite extra pill, MEN i alla spel jag har varit SL för har spelarna alltid önskat sikta på en viss kroppsdel.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Visst innebär kroppsdelar lite extra pill, MEN i alla spel jag har varit SL för har spelarna alltid önskat sikta på en viss kroppsdel.
Jo men det är detta ja tycker var rätt dåligt, iaf i tidigare Drakar.
Har du 20+ i Vapen så siktar du ju bara på huvudet och antagligen dödar på ett hugg. Eller blir du träfad av en jättes trästam i armen så blir den obrukbar men du står kvar och kan göra nå när du annars kanske skulle bli krossad eller iaf fått ett sag som gör att du far iväg en bit och säkert inte kan göra nå på iaf ett par rundor.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Egentligen håller jag med Alendor lite här. Jag tycker också att kroppsdelar är lite pilligt.

Alternativt kan man göra såhär:

Vi plockar bort kroppsdelar och kör bara på EN sårtröskel.
Får man en kritisk skada - DÅ blir det plötsligt intressant vart man träffar. Därav kopplar man bort kroppsdelar tills det blir en kritisk.

Då slår man kanske på en tabell för att se vart man träffar, eller avläser ett resultat på en tabell för kritiska träffar där det står mer detaljerat vad som händer och i vilken kroppsdel.

Du kan alltså få din arm avhuggen eller skalle krossad. Men när man räknar sår och allvarliga sår så spelar det inte så stor roll vart.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Spelknepe skrev:Egentligen håller jag med Alendor lite här. Jag tycker också att kroppsdelar är lite pilligt.

Alternativt kan man göra såhär:

Vi plockar bort kroppsdelar och kör bara på EN sårtröskel.
Får man en kritisk skada - DÅ blir det plötsligt intressant vart man träffar. Därav kopplar man bort kroppsdelar tills det blir en kritisk.

Då slår man kanske på en tabell för att se vart man träffar, eller avläser ett resultat på en tabell för kritiska träffar där det står mer detaljerat vad som händer och i vilken kroppsdel.

Du kan alltså få din arm avhuggen eller skalle krossad. Men när man räknar sår och allvarliga sår så spelar det inte så stor roll vart.
Egentligen, hur extra pilligt blir det att plita ned "Allvarligt Sår (höger arm)" istället för "Allvarligt sår"? Personligen tycker jag att det är viktigt att veta var man blir skadad. Efter själva striden kan en skadad extremitet vålla riktiga bekymmer.

Jag gillar inte träfftabeller, åtminstone inte som de var i EDD och -91 års regler, för närstrid. Det känns inte realistiskt att hacka omkring som en skördetröska och ömsom träffa fot ömsom huvudsvål.

Om ni inte håller med, så får vi köra er enklare variant som grundregel, och kroppsdelar som extrafluff. Precis som de gjort i många andra rollspel.
Skriv svar