Ereb vs Europa

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Ereb vs Europa

Inlägg av Spelknepe »

Många av erebs uppsjö av länder och kulturer har säkerligen inspirerats från vår egen historiska värld. Av ren nyfikenhet undrar jag ifall ni har tänkt samma tanke - vilket land/kultur i Ereb kan jämföras med vår egen historias land/kultur?

Jag börjar med några.

Felicien - Grekland/Fenicien
Jorpagna - Romerska Riket
Hynsolge - Kanske Bulgarien, Ungern?
Kardien - Frankrike
Barbia - Ryssland
Jorduashur - Norden
Erebos - Italien?
Zorakin - Tyskland/Holy Roman Empire

Har ni fler förslag?
Gaddeborg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-05-10 08:44

Inlägg av Gaddeborg »

Nidland: Nordkorea
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Gaddeborg skrev:Nidland: Nordkorea
Ha, du kan inte mena allvar? Nidland är ju definitivt arab/muslim inspirerat. Visserligen med en touch av Nordkorea när det kommer till isolation och främlingsfientlighet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Magilre - Frankrike? Det äts ju sniglar...
Kardien - England, faltrakier och echter likheter med saxare och normanner
Morëlvidyn - Barbareskstaterna i nordafrika

Angående Nidland så har Nidländska Reningen satt sig så i minnet att hur eventuella likheter såg ut i den korta beskrivningen från EA-boxen inte längre finns kvar... Är Nidland beskrivet på samma vis här som i kampanjäventyren? :?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Trakorien - Venedig
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Trakorien har jag aldrig kunnad definiera. Jag har dock alltid sett Moril Dilaz som Venedig.

Krun = Turkiet

Berendien och Caddo då?
Gaddeborg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-05-10 08:44

Inlägg av Gaddeborg »

Spelknepe skrev:
Gaddeborg skrev:Nidland: Nordkorea
Ha, du kan inte mena allvar? Nidland är ju definitivt arab/muslim inspirerat. Visserligen med en touch av Nordkorea när det kommer till isolation och främlingsfientlighet.
Nej inte 100% allvar, menade det med isolationen. Tur nog e det ju iallafall inte den enda arabiska influensen i spelet. Annars hade Nidland varit både ovanligt trångsynt och ovanligt framsynt som skriven -90 (Bin Vicotnik skall straffa de otrogna hundarna med sin armé av Vicojaheddhin, mer 2001)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Spelknepe skrev:Trakorien har jag aldrig kunnad definiera. Jag har dock alltid sett Moril Dilaz som Venedig.
Njao. Fast Venedig-mentaliteten är nära den paratornska. Giriga köpmän och adelstitlar till salu :)
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Jag har alltid ansett att Hynsolge är Jugoslavien, det både påminner om det rent geografiskt och sen har vi splittringen. Att det sen bröt ut ett inbördeskrig där strax efter Ereb publicerades tycker jag bara gör det än mer påtagligt.

Magnus
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Traximile= Egypten
Trakorien = Italien/renässans england (paratorna)
Furgia=Persien
Cereval=mongoliet/tibet
Krilloan = Rio/Istanbul/New york?

;)
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Re: Ereb vs Europa

Inlägg av carlaronsson »

Spelknepe skrev:Många av erebs uppsjö av länder och kulturer har säkerligen inspirerats från vår egen historiska värld. Av ren nyfikenhet undrar jag ifall ni har tänkt samma tanke - vilket land/kultur i Ereb kan jämföras med vår egen historias land/kultur?

Jag börjar med några.

Felicien - Grekland/Fenicien
Jorpagna - Romerska Riket
Hynsolge - Kanske Bulgarien, Ungern?
Kardien - Frankrike
Barbia - Ryssland
Jorduashur - Norden
Erebos - Italien?
Zorakin - Tyskland/Holy Roman Empire

Har ni fler förslag?


Mycket intressant tråd!

Min syn på det hela:

Krun=Turkiet
Hynsolge=Inbördeskrig=Balkan/Forna jugoslavien
Berendien=???
Erebos=Italien
Caddo=?
Felicien=Grekland
Jorpagna= Raserat romarrike
Zorakin=Frankrike
Kardien=Spanien
Klomellien=Benelux-länderna
Trakorien=??? Ett perverterat England?
Ransard=Tyskland
Jordashur=Skandinavien
Barbia= Finland+Ryssland hitom Uralbergen
Cereval=?

Vad saknas då här av Europa?

Alpländerna

Nordosteuropa=Polen, Tjeckien, Österrike-Ungern

Brittiska öarna

Nordosteuropa skulle kunna motsvaras av Berendien med dess många adelssläkter(polsk riksdag) och traditionella feodalism och många floder.

Alpländerna skulle kunna vara dedär enklaverna i Ransards berg som formellt tillhör Ransard. Skulle vara trevligt med armborstskyttar och Lucernehammare där...

Det stora problemet är vad som är brittiska öarna i Ereb. Trakorien går egentligen inte att placera i europa. Kanske Caddo med sin avoga syn mot fastlandets kyrka och sjömakt och handelsinflytande. Caddo är dock väldigt demokratiskt medans England var och är ett strikt klassamhälle med bevarade adelsprivilegier.


Och från andra hållet, vilken motsvarighet har Cereval i Europa?

Kanske baltikum plus ukraina/vitryssland? Dock berg och stammsamhälle. Det mongoliska riket kryddat med drakar? Svårt.

Landar nog ändå i att det bör vara Storbrittanien. Bergens och stäppernas klaner motsvarar Skottar, Walesare och Irer. Kustbefolkningens städer Engelsmän.

Hursomhelst tycker jag det är positivt att man kan ana vilket land som varit förebilden. Då är det lätt att fylla på luckor i beskrivningarna inspirerad av verkligheten.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Klomelliens mer ociviliserade delar (triska, Hamur och Hisskov) har lite medeltids baltikum över sig. Statsstater/stammar i konflikt eller osäker fred med kustfolken som tillhör den joriska meanstream-kulturen. Religiösa motsättningar, interna maktstrider stammarna, staterna emellan men även erkänt duktiga hantverkare etc
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Inlägg av carlaronsson »

gtjorgo skrev:Klomelliens mer ociviliserade delar (triska, Hamur och Hisskov) har lite medeltids baltikum över sig. Statsstater/stammar i konflikt eller osäker fred med kustfolken som tillhör den joriska meanstream-kulturen. Religiösa motsättningar, interna maktstrider stammarna, staterna emellan men även erkänt duktiga hantverkare etc
Bra, Baltikum = Klomellien.

Men, vad är då motsv Holland/Belgien?

En annan sak, vore det inte kul med några lilleputtland ala Monaco, Andorra etc.

Finns några beskrivna? Staden O?
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

Inlägg av carlaronsson »

Cerevals bergsstammar funkar ju bra som Waelsare, Wales har ju en drake i flaggan!
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Personligen tycker jag det är att förenkla lite men så här tolkar jag Zorakin.

Zorakin= Frankrike, södra österrike och norditalien i ett. Grindanu representerar huvudsakligen frankrike 1300-1400.

Hertigdömet Inberg liknar mer sydtyrolen eller sydvästligaste tyskland.

Indarhalvön bär mer likheter med norditalien. Salamora=Milano/Sydtyrolen, Yttersol med Hixani = Genoa med Ligurien och Piedmont (fast staden Hixani ligger i ett delta och liknar därmed mer Venedig), Indarrike med Solån = Poslätten, Gredelmark = Toskana med Florens och Pisa förenade i en stad. Man skulle också kunna tänka sig Gredelmark som Genua med Ligurien. Utveckling i Zorakin tar även den formen att Grindanu alltmer centraliseras runt kungen medan Indarhalvön bibehållit mer av självständiga hertigar och markgrevar samt stadsstater som slåss med varandra (norditalienska småstater som endast nominellt är underlydande kungen).


Klomellien ser jag som en blandning av nederländerna blandat med baltikum. Alternativt är klomellien in kombination av baltikum och polen (med karpaterna som naturlig gränsbarriär) medan magilre mer liknar flandern/nederländerna.

Jorpagna= fd romarrike blandat med tysklands småstater.

Berendien slängs in som centraleuropa (också tyskland samt ungern, tjeckien, österrike) det vill säga gamla österrike-ungern.

Caddo....britter med långbågar, skeppsbyggeri etc på medelhavsö påminnande om en blandning av Sardinien, Sicilien och Korsika. Religiöst konservativa och skarpa handelsmän skulle även kunna vara greker (kretensare?) eller just italienare.
Skriv svar