SKAPA EN ROLLPERSON (lathund)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: men är det tänkt att man får EP löst enbart eller får man EP i färdigheter när man använder dom också?

Här gilla jag Gerf-systemen där man fick lägga ut poäng på grundegenskaper, tror det va 1/3 max på samma och sen kunde man höja grundegenskaper eller använda dom att köpa förmågor och förmågorna kosta tex 4 SMI-gerf.
Man får EP för färdighetsslag också, men om man vill att RP ska utvecklas långsammare, så kan man ge EP för Perfekta, Särskilda och Fummelslag. Japp, Fummel. Man lär sig lika mycket av tabbar.

Det där med Gerf (?) är ingenting jag känner igen. Har det någonting med EP att göra?
Lagt upp Sinkadus nr 24 i Dropbox, sida 16 står det .
Du kan ju ta bort den efter du laddat ner då den tar upp ca 70mb.
Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: Jag tycke inte någon Livsväg ska ha krav på FV utan mer att man gjort en Livsväg förre i en eller fler nivåer.
Man får EP för varje Livsväg man väljer och fördelar dom bland Färdigheterna man får av Livsvägen men man fördelar dom inte förren på slutet (fast man bör ju kunna köpa dom allt efter som om man nu vill och för att se vad man har för FV och om man vill höja samma igen etc) Hm.. GE bör nog va innan Livsvägar och kanske även innan Uppväxt för just BC =)
När det gäller en Livsväg som t ex Hantverkare så är nog FV-krav ett måste. FV bestämmer ju om man räknas som lärling, gesäll eller mästare. Man får helt enkelt inte avancera uppåt innan man uppfyllt kravet.

Sedan hade jag inte tänkt att Livsvägar skulle ha nivåer. Man kan däremot välja att repetera dem flera ggr.

Angående att köpa FV under det att man går igenom Livsvägarna eller inte, så tror jag att det är ganska viktigt att göra det allteftersom man betar av Livsvägarna. Dels p g a FV-krav som ovan, dels p g a att det kan bli riktigt rörigt om man ska hålla reda på vilka färdigheter en viss poängsumma får användas till.
Ok, en Livsväg i taget och man fördelar erf vid varje Livsväg men kan spara erf till nästa om man inte har erf nog att höja en Färdighet denna?

Med nivåer menar ja inte nivåer utan mer at man valt Livsvägen "Smed" flera gånger i rad där varje gång är en "nivå", men ni får kalla det va ni vill sen. OCh ja mena att har man valt "Smed" tggr så bör man ju ha valt att höja Smide så myckedet går (nästan iaf) så ett rent FV krav behövs ju inte då. Blir ju lättare och snyggare att skriva KRAV: Smide:lärling nivå 1 Än att skriva varje Färdighet och des FV krav i kraven för tex Smide:lärling?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Lagt upp Sinkadus nr 24 i Dropbox, sida 16 står det .
Du kan ju ta bort den efter du laddat ner då den tar upp ca 70mb.
Ok, jag har alla Sinkadus, så jag tar bort filen. Ska läsa artikeln.
Alendor skrev: Ok, en Livsväg i taget och man fördelar erf vid varje Livsväg men kan spara erf till nästa om man inte har erf nog att höja en Färdighet denna?

Med nivåer menar ja inte nivåer utan mer at man valt Livsvägen "Smed" flera gånger i rad där varje gång är en "nivå", men ni får kalla det va ni vill sen. OCh ja mena att har man valt "Smed" tggr så bör man ju ha valt att höja Smide så myckedet går (nästan iaf) så ett rent FV krav behövs ju inte då. Blir ju lättare och snyggare att skriva KRAV: Smide:lärling nivå 1 Än att skriva varje Färdighet och des FV krav i kraven för tex Smide:lärling?
Jo, visst kan man tänka sig att överblivna EP från en Livsväg kan användas som bonus till andra färdigheter. Vi måste diskutera hur FV köp ska gå till, kostnad och sånt.

Jag vet inte om det blir enklare av att skriva "KRAV: Smide: Lärling nivå 1" istället för "KRAV: Lärling (Hantverk FV X). Tvärtom kan det förvilla, eftersom vi inte nämnt några nivåer någonstans. Tror du inte det?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: men är det tänkt att man får EP löst enbart eller får man EP i färdigheter när man använder dom också?

Här gilla jag Gerf-systemen där man fick lägga ut poäng på grundegenskaper, tror det va 1/3 max på samma och sen kunde man höja grundegenskaper eller använda dom att köpa förmågor och förmågorna kosta tex 4 SMI-gerf.
Man får EP för färdighetsslag också, men om man vill att RP ska utvecklas långsammare, så kan man ge EP för Perfekta, Särskilda och Fummelslag. Japp, Fummel. Man lär sig lika mycket av tabbar.

Det där med Gerf (?) är ingenting jag känner igen. Har det någonting med EP att göra?
Kanske är det lite fel att kalla poängen man får under skapande som används till att höja Färdigheter till EP. Men jag vill minnas att de även kallades så i DoD.

Gerf == Grundegenskapserfarenhetspoäng. Skall användas till att höja GE mellan äventyr. Jag har trott att vi kallade den sortens poäng för ÄP (ÄventyrsPoäng).
:-)

Kanske skall vi börja med att enas vad vi vi skall ha för olika slags poäng, vad vi kaller dem och vad de används till?

BP; BakgrundsPoäng: Används till att höja/sänka GE

EP; ErfarenhetsPoäng: Används till att höja Färdigheter. Finns i två "smaker". EP man får då man skapar en rollperson. EP man får i äventyr då man använder Färdigheter, eller då man tränar Färdigheter.

ÄP; ÄventyrsPoäng: Kan användas under äventyr för att rädda skinnet? Kan användas mellan äventyr för att höja GE? Kan användas mellan äventyr för att köpa Förmågor?

UP; UppväxtPoäng: Används vid rollpersonsframtagning för att köpa UppväxtHändelser

RyktbarhetsPoäng: Används för att höja/sänka en rollpersons Rykte.

?; xxxxPoäng: Används vid poängbaserad rollpersonsframtagning för att köpa Social Status, SvärdsHand, Resurser, olika slags Förmågor och Begränsningar

Jag vill börja med att föreslå att vi använder BakgrundsPoäng för det mesta då man skapar en rollperson med vårt poängbaserade framtagningsätt. (tillsammans med EP då). Jag föreslår att vi använder BP till: GE, UppväxtHändelser, Rykte, Social Status, SvärdsHand, Resurser, olika slags Förmågor och Begränsningar. Kanske kan överbliva BP omvandlas till ÄP (eller 5*EP precis som DoD-91)?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Kanske skall vi börja med att enas vad vi vi skall ha för olika slags poäng, vad vi kaller dem och vad de används till?

BP; BakgrundsPoäng: Används till att höja/sänka GE

EP; ErfarenhetsPoäng: Används till att höja Färdigheter. Finns i två "smaker". EP man får då man skapar en rollperson. EP man får i äventyr då man använder Färdigheter, eller då man tränar Färdigheter.

ÄP; ÄventyrsPoäng: Kan användas under äventyr för att rädda skinnet? Kan användas mellan äventyr för att höja GE? Kan användas mellan äventyr för att köpa Förmågor?

UP; UppväxtPoäng: Används vid rollpersonsframtagning för att köpa UppväxtHändelser

RyktbarhetsPoäng: Används för att höja/sänka en rollpersons Rykte.

?; xxxxPoäng: Används vid poängbaserad rollpersonsframtagning för att köpa Social Status, SvärdsHand, Resurser, olika slags Förmågor och Begränsningar

Jag vill börja med att föreslå att vi använder BakgrundsPoäng för det mesta då man skapar en rollperson med vårt poängbaserade framtagningsätt. (tillsammans med EP då). Jag föreslår att vi använder BP till: GE, UppväxtHändelser, Rykte, Social Status, SvärdsHand, Resurser, olika slags Förmågor och Begränsningar. Kanske kan överbliva BP omvandlas till ÄP (eller 5*EP precis som DoD-91)?
Ok, BP till det mesta utom färdigheter, där det heter EP. Rykte vet jag inte om man ska kunna spendera BP på däremot. Om det är en Förmåga så funkar det, för då är det ju något man betalar för. Annars vet jag inte.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: Kanske skall vi börja med att enas vad vi vi skall ha för olika slags poäng, vad vi kaller dem och vad de används till?

BP; BakgrundsPoäng: Används till att höja/sänka GE

EP; ErfarenhetsPoäng: Används till att höja Färdigheter. Finns i två "smaker". EP man får då man skapar en rollperson. EP man får i äventyr då man använder Färdigheter, eller då man tränar Färdigheter.

ÄP; ÄventyrsPoäng: Kan användas under äventyr för att rädda skinnet? Kan användas mellan äventyr för att höja GE? Kan användas mellan äventyr för att köpa Förmågor?

UP; UppväxtPoäng: Används vid rollpersonsframtagning för att köpa UppväxtHändelser

RyktbarhetsPoäng: Används för att höja/sänka en rollpersons Rykte.

?; xxxxPoäng: Används vid poängbaserad rollpersonsframtagning för att köpa Social Status, SvärdsHand, Resurser, olika slags Förmågor och Begränsningar

Jag vill börja med att föreslå att vi använder BakgrundsPoäng för det mesta då man skapar en rollperson med vårt poängbaserade framtagningsätt. (tillsammans med EP då). Jag föreslår att vi använder BP till: GE, UppväxtHändelser, Rykte, Social Status, SvärdsHand, Resurser, olika slags Förmågor och Begränsningar. Kanske kan överbliva BP omvandlas till ÄP (eller 5*EP precis som DoD-91)?
Svärdshand tycker ja ska va höger och vill man ha annan så är det en förmåga. Och där har man antingen en fast poäng man får köpa Förmågor av 8som bör va rätt låg) och sen får man köpa Begränsningar för att få fler poäng. Detta gör man efter man valt livsvägar och räknant ut ålder nå ålder avgör hur många förmågor man kan ha. GEP funkar ju att använda för att fördela på GE i början men sen är det ju inte samma poäng du använder för Flrmågor, och Händelser.

Grisodlar'n skrev: Ok, BP till det mesta utom färdigheter, där det heter EP. Rykte vet jag inte om man ska kunna spendera BP på däremot. Om det är en Förmåga så funkar det, för då är det ju något man betalar för. Annars vet jag inte.
Jag tycker man kör det som en färdighet enbart och det är något man får automatiskt när man gör vissa saker. Klarar man av ett äventyr så får man EP i det, dördar man något monster får man EP. Lite kan va upp till SL också att fritt väja va hon tycker ska ge EP.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev: Ok, BP till det mesta utom färdigheter, där det heter EP.
Kan vi "spika" att BP används vid alla moment vid poängbaserad rollpersonsskapande. Förutom finjustering av färdigheter som görs med EP. I korthet innebär detta att en spelare får x BP och y EP att använda när han/hon skapar sin rollperson.
Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev: ...Rykte vet jag inte om man ska kunna spendera BP på däremot. Om det är en Förmåga så funkar det, för då är det ju något man betalar för. Annars vet jag inte.
Jag tycker man kör det som en färdighet enbart och det är något man får automatiskt när man gör vissa saker. Klarar man av ett äventyr så får man EP i det, dördar man något monster får man EP. Lite kan va upp till SL också att fritt väja va hon tycker ska ge EP.
Jag tror att vi alla ser Rykte ungefär som Socialt Stånd: rollpersonen får ett visst värde vid skapandet och det ändras inte så mycket.
Jag tänkte mig att det kanske finns någon spelare som är villig att satsa BP för att få ett högre rykte. Det är inte min tanke att det skall vara möjligt att starta med ett legendariskt Rykte. Jag tror att de flesta nyskapade Rollpersonerna kommer att börja med 0 i Rykte. Men tex att man för 5 BP kan höja sitt Rykte med +1.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:Svärdshand tycker ja ska va höger och vill man ha annan så är det en förmåga. Och där har man antingen en fast poäng man får köpa Förmågor av 8som bör va rätt låg) och sen får man köpa Begränsningar för att få fler poäng. Detta gör man efter man valt livsvägar och räknant ut ålder nå ålder avgör hur många förmågor man kan ha. GEP funkar ju att använda för att fördela på GE i början men sen är det ju inte samma poäng du använder för Flrmågor, och Händelser.
Om en spelare vill göra sin rollperson ambidexter skall det definitivt krävas att man köper det som en Förmåga. Jag tänkte mig att man köpte höger som Svärdshand för nästan inga BP eller att man rent av får en BP. Att bli vänsterhänt skulle däremot kosta lite mer. Men det kanske bara blir krångligt.
Jag röstar för Alendors förslag att alla blir Högerhänta vid framtagning. Ambidexter är något man köper som en Förmåga (eller slår sig till vid tärningsbaserad framtagning).
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:
Alendor skrev:Svärdshand tycker ja ska va höger och vill man ha annan så är det en förmåga. Och där har man antingen en fast poäng man får köpa Förmågor av 8som bör va rätt låg) och sen får man köpa Begränsningar för att få fler poäng. Detta gör man efter man valt livsvägar och räknant ut ålder nå ålder avgör hur många förmågor man kan ha. GEP funkar ju att använda för att fördela på GE i början men sen är det ju inte samma poäng du använder för Flrmågor, och Händelser.
Om en spelare vill göra sin rollperson ambidexter skall det definitivt krävas att man köper det som en Förmåga. Jag tänkte mig att man köpte höger som Svärdshand för nästan inga BP eller att man rent av får en BP. Att bli vänsterhänt skulle däremot kosta lite mer. Men det kanske bara blir krångligt.
Jag röstar för Alendors förslag att alla blir Högerhänta vid framtagning. Ambidexter är något man köper som en Förmåga (eller slår sig till vid tärningsbaserad framtagning).
Man kan ju få välja om man vill va höger eller vänster då ja inte tycker det ska va nå spelteknisk skillnad på dom.

Sen viss, vi kan kalla alla poäng BP för enkelhetens skull. Då kan man ju få x antal BP fårån början att köpa GE för men vill man så kan man spara o köpa Förmågor eller kanske rent av göra om till EP, Ep bör ju inte bli allt för mycke eller sätta ett max såp att inte FV blir för höga.Men här beror det kanske på hur vi väljer att man ska köpa FV och vad det kostar?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:
Grisodlar'n skrev: Ok, BP till det mesta utom färdigheter, där det heter EP.
Kan vi "spika" att BP används vid alla moment vid poängbaserad rollpersonsskapande. Förutom finjustering av färdigheter som görs med EP. I korthet innebär detta att en spelare får x BP och y EP att använda när han/hon skapar sin rollperson.
Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev: ...Rykte vet jag inte om man ska kunna spendera BP på däremot. Om det är en Förmåga så funkar det, för då är det ju något man betalar för. Annars vet jag inte.
Jag tycker man kör det som en färdighet enbart och det är något man får automatiskt när man gör vissa saker. Klarar man av ett äventyr så får man EP i det, dördar man något monster får man EP. Lite kan va upp till SL också att fritt väja va hon tycker ska ge EP.
Jag tror att vi alla ser Rykte ungefär som Socialt Stånd: rollpersonen får ett visst värde vid skapandet och det ändras inte så mycket.
Jag tänkte mig att det kanske finns någon spelare som är villig att satsa BP för att få ett högre rykte. Det är inte min tanke att det skall vara möjligt att starta med ett legendariskt Rykte. Jag tror att de flesta nyskapade Rollpersonerna kommer att börja med 0 i Rykte. Men tex att man för 5 BP kan höja sitt Rykte med +1.
Rykte från början kan iofs finnas med Socialt Stånd men det lär ju va begränsat till landet/området man är förr och ju högre Socialt Stånd man har ju längre kan det räcka men en Adling är kanske inte igenkänd bland folket utanför sitt land.
Vad man är ryktad bör bör ju kunna ändras, kanske okika värde för olika rykten om det är för ens klass eller hjältedåd, kanske dödat någon känd krigare och sen beroende var man är är det olika rykten som används?
hjältedåd eller dödat en Krigare kansek är mer intressant ute på landsbyggden coh dit Status i städer?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Från "Poängbaserad Framtaging" i google doc
Fråga Thomas: Hur många olika sorters Förmågor skall vi ha? UppväxtFörmågor, LivsvägsFörmågor etc.
Jag tycker det inte behöver va någon skillnad, dom behöver inte va uppdeade alls utan man kan välja hur man vill så länge man uppfyller kraven.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Från "Poängbaserad Framtaging" i google doc
Fråga Thomas: Hur många olika sorters Förmågor skall vi ha? UppväxtFörmågor, LivsvägsFörmågor etc.
Jag tycker det inte behöver va någon skillnad, dom behöver inte va uppdeade alls utan man kan välja hur man vill så länge man uppfyller kraven.
Ja, som det ser ut just nu så kan vi lika gärna bunta ihop alla Förmågor. Däremot bör ju vissa Förmågor ha t ex kravet att man väljer dem under Uppväxten. Det rör mest medfödda talanger.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:Från "Poängbaserad Framtaging" i google doc
Fråga Thomas: Hur många olika sorters Förmågor skall vi ha? UppväxtFörmågor, LivsvägsFörmågor etc.
Jag tycker det inte behöver va någon skillnad, dom behöver inte va uppdeade alls utan man kan välja hur man vill så länge man uppfyller kraven.
Ja, som det ser ut just nu så kan vi lika gärna bunta ihop alla Förmågor. Däremot bör ju vissa Förmågor ha t ex kravet att man väljer dem under Uppväxten. Det rör mest medfödda talanger.
Bara o börja spika igen =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

SPIKAT! :D
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:Bara o börja spika igen =)
Grisodlar'n skrev:SPIKAT! :D
:-)

Jag har snickrat lite på en lathund för poängbaserad framtagning.
Ligger i min "==ThomasL" arbetsmapp i DropBox.

Ännu så länge har vi bara Förmågor.
Skapade filen i WordPad då jag antar att alla har det.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, ska spana in det:D
Skriv svar