KAP 17. EKONOMI & UTRUSTNING

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hmm.. inser nu att jag inte kan InDesign och att det inte finns en färdig mall hur layout ska se ut.

Kan man göra Excell-dokument och sen införa tabeller till ett InDesign dokument?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bry dig inte om Indesign och sånt nu. Det kommer vi fixa i slutet!
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:Bry dig inte om Indesign och sånt nu. Det kommer vi fixa i slutet!
Nä men ja tänkte so man inte behöver sitta o kopiera pry för pryl in i InDesign sen, räcker med en gång =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jobba i Excel om du vill. Det går alltid att föra över tabeller till Indesign och ändra på själva formgivningen.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Finns ju nu en nästan komplett Utrustningslista Dropbox:en nu, min mapp i Dokument.
Priserna är ju tana från divese böcker och Sinkadus och vissa är väl ändrade lite men ja tycker fler bör justeras, ni får gärna ändra priser om ni kommer på ett mer passande. Mycke beror väl på hur mycke värda ett mynt har. Och hur mycke en normal människa tjänar.

När det gäller mynt så är ja mer för i Silver är 10 eller 100 koppar och sen att 1 Guld är (ca) 100 Silver. Skriver ca för att ute på landet kanske man kan få¨lite mer för ett guld än inne i stan.

Nivå är inte heller uppskrivet då vi ännu inte bestämt exakt vad värdet är per nivå eller hur många nivåer det finns.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, låter bra. Jag ska spana in filen. Angående Resursnivå, så vet jag att både du och Spelknepe ville ha ett mellanting mellan abstrakt hanterande och mynt. Jag ser egentligen inte poängen med det men vi kan fortsätta diskutera Resurser senare.

För länge sedan så laddade jag upp en utrustningslista här på forumet. Jag lägger till den till din dropboxfolder, så kan du se om det är något du vill ha från den.

Angående priser, så utgår många historiska medeltida källor rörande varors värden från värdet på en ko och folks allmänna köpkraft. Vi får anpassa priser och löner till detta. 100 silver=1 guld låter rätt logiskt, men vi får titta på det gemensamt.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Det finns några historiska källor rörande medeltida priser och köpkraft. Originalsidan för Medieval price list tycks vara nere, men här finns samma data:

http://whitebard.tripod.com/prices.htm

Här är andra källor rörande medeltida ekonomi:

http://www.fordham.edu/halsall/sbook1j.asp

http://www.fordham.edu/halsall/source/1254houserent.asp

http://www.fordham.edu/halsall/source/1248suitarmr.asp


Medeltida ekonomi överfört till rollspel:

http://www.agyris.net/v3/articles/article.asp?id=67

http://www.zanysite.com/tabletoprpgfun/ ... -to-pence/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

hmm.. ska titta närmare på det där. Vi kan ju utgå från en normal dagslön och hur mycke ett mål mat kostar.
Men hur mycke ska ett normal mål mat kosta i en stad? 5-10 km?
Hur mycke Silver ska ett Koppar va värt och hur mycke Silver går det på ett Guld?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:hmm.. ska titta närmare på det där. Vi kan ju utgå från en normal dagslön och hur mycke ett mål mat kostar.
Men hur mycke ska ett normal mål mat kosta i en stad? 5-10 km?
Hur mycke Silver ska ett Koppar va värt och hur mycke Silver går det på ett Guld?
Problemet med vissa historiska källor är att många medeltida riken inte präglade kopparmynt överhuvudtaget (det var inte förrän senare som England präglade kopparmynt). I det medeltida byzantiska riket så präglade de däremot kopparmynt med olika värden.

Jag ser kopparmynt som något som kan användas för att köpa ett mål mat och ett stop öl på den lokala tavernan. D v s mindre köp. Vad sägs om något i den här stilen:

10-20 km=1 sm
100 sm=1 gm

En mästerhantverkare kanske tjänar 6 sm i genomsnitt om dagen, medan en grovarbetare kanske tjänar 10 km, tillräckligt för att klara sig för dagen. Här finns det dock en fördel med att använda ett helt abstrakt Resurs-system. Vi slipper ha extremkoll på vad ett stop öl kostar, eller vad en murare tjänare i dagslön. Med Resurser målas med en bredare pensel, så att säga.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

En annan tanke när det gäller utrustning är att man delar in allt joks i olika paket, t ex Fiskeutrustning, Lägerutrustning, Bergsutrustning, Klädnad, etc. Sedan kan dessa paket förekomma i olika grader, t ex Lägerutrustning (enkel), Lägerutrustning (avancerad). Ju enklare, desto billigare. Sedan får man ange i en fotnot vad som kan tänkas ingå i varje paket.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:hmm.. ska titta närmare på det där. Vi kan ju utgå från en normal dagslön och hur mycke ett mål mat kostar.
Men hur mycke ska ett normal mål mat kosta i en stad? 5-10 km?
Hur mycke Silver ska ett Koppar va värt och hur mycke Silver går det på ett Guld?
Problemet med vissa historiska källor är att många medeltida riken inte präglade kopparmynt överhuvudtaget (det var inte förrän senare som England präglade kopparmynt). I det medeltida byzantiska riket så präglade de däremot kopparmynt med olika värden.

Jag ser kopparmynt som något som kan användas för att köpa ett mål mat och ett stop öl på den lokala tavernan. D v s mindre köp. Vad sägs om något i den här stilen:

10-20 km=1 sm
100 sm=1 gm

En mästerhantverkare kanske tjänar 6 sm i genomsnitt om dagen, medan en grovarbetare kanske tjänar 10 km, tillräckligt för att klara sig för dagen.
Runt 20 koppar för ett silver tycker jag är rätt bra, 100 är ju lite för mycke och vanliga 10 för lite. Kanske tom 30-40?

Ett stop öl kanske kan ligga runt 5km, ett mål mat 10km? I ett värdshus dvs. Mat för en dag som man köper "löst" kan ju ligga runt 8-12km, vilket gör att en normal arbetare kanske ska tjäna runt 15km om dagen. Det gör ju att kan kan leva och få lite över men inte mycke mer.
Grisodlar'n skrev: Här finns det dock en fördel med att använda ett helt abstrakt Resurs-system. Vi slipper ha extremkoll på vad ett stop öl kostar, eller vad en murare tjänare i dagslön. Med Resurser målas med en bredare pensel, så att säga.
Jo, jag har funderat på detta men problemet ligger ju då i skatter och sådant. hur gör man med det?
Ska man helt enkelt göra en tabell som gör om Mynt i tillfälliga Resursnivåer? Koppar ska såklart inte ge något men hittar man 1000gm så får man kane en engång på Nivå 3 ( eller hur vi nu gör nivåerna) 100gm är nivå 1 så 1000g är då också 10st nivå 1 köp?


Edit: bör ju va högre nivåer då nivå 1 ska va fattigt coh nivå 3 runt en normal arbetare?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Jo, jag har funderat på detta men problemet ligger ju då i skatter och sådant. hur gör man med det?
Ska man helt enkelt göra en tabell som gör om Mynt i tillfälliga Resursnivåer? Koppar ska såklart inte ge något men hittar man 1000gm så får man kane en engång på Nivå 3 ( eller hur vi nu gör nivåerna) 100gm är nivå 1 så 1000g är då också 10st nivå 1 köp?


Edit: bör ju va högre nivåer då nivå 1 ska va fattigt coh nivå 3 runt en normal arbetare?
I Burning wheels abstrakta resurssystem så ger kontanta skatter man funnit en bonus till Resursslaget. Jag vet inte hur andra rollspel med abstrakta system hanterar skatter, men ska kolla på det. Liknande system bör finnas i Mousegard och Burning empires iallafall, eftersom det är samma personer bakom dessa som BW. Här är ett utdrag ur Mousegards simplifierade Resursregler:

"The Resources ability represents what material
resources your character can muster. It can be
resourcefulness or wealth. You get to decide.
Either way, your rating in Resources allows you
to get stuff for your character.
Resources ratings range from 1 to 10.

Hometown Advantage
You get a +1D advantage when you’re
using your Resources in your hometown.

Common Resources Obstacles
Test Resources to find or purchase
stuff. Your character can acquire food,
lodging, a weapon or extra equipment.

Resources is used in independent tests,
not versus tests.

This list covers some commonly requested items.
They are “priced” according to the factors in the
next section, Resources Factors.

A good meal or a couple of drinks, Ob 1.
Restful lodging for the night, Ob 2.
A cloak, Ob 2. A trinket, Ob 2. A nice present,
Ob 3. Tools, Ob 3. A musical instrument, Ob 4.
Fancy or expensive items like silk or jewelry,
Ob 5.
A small or simple weapon like a sling or a
knife, Ob 3. Light armor, Ob 3. An
expensive weapon like a sword or bow, Ob 4.
Heavy armor, Ob 4.
Raw materials like seeds, grain, wool or
fiber, Ob 1. Raw materials like leather,
wax, wood or clay, Ob 2. Raw materials like
metal or honey, Ob 3.
A small business, Ob 6. A safe place to
retire, Ob 6.

Resources Factors
If what you’re looking for isn’t on the
common Resources obstacles list,
choose from the following factors to
devise an obstacle for the test.

Commonality: Common, uncommon, rare

Quality: Cheap, well-made or complicated,
luxury

Quantity: More than one, a lot

Visual Appeal: Plain, pretty, beautiful

If your character was in Barkstone and
wanted to purchase a cart, the GM could set
the obstacle with the following factors: common
and well-made. That’ d be 1 for common and 2
for well-made—Ob 3. The visual appeal and
quantity aren’ t factors for this particular roll—
you’re only buying one item and these items
generally all look the same, like a wooden cart!

Depleting Resources
If a Resources test is failed, the GM
can use the standard condition or
twist rules for failure or he can use a
special condition for Resources called depletion.
If the GM wishes, when a player fails a Resources
test, instead of making the character Hungry,
Angry or Tired, he may deplete the character’s
Resources by 1. As per the standard condition
rules, the player gets what he was after in
addition to having his Resources depleted.
No other conditions or twists are applied if
Resources is depleted.
After depletion, Resources may be advanced as
normal.

0 Resources
If Resources is depleted to zero, the character
may not make Resources tests unless he
gets help from another character. Unless he
gets help, he may not use persona points
to augment the 0 ability. If he passes one
Resources test with the ability at rating 0, his
Resources advances to 1."



Från Sci-fi spelet Burning empires. Spelet använder tärningspotter (T6) som Burning wheel och Mousegard. Ob är obstacle, hur många framgångar man måste få:

Services and Property
Ob 1— Guest lodging. Personal supplies and accoutrements.
Ob 2— Rent for a small flat. A lease for a private groundcar. Pilot’s
wages. Passage for an intercontinental or orbital flight. A small
bribe. Upkeep for your Mukhadish bodyguard.
Ob 3— Rent for a house. Lease for a grav sled. Pay for household staff
or a single professional assistant. Commercial passage to a
moon or other far satellite.
Ob 4— Jewelry, exotic fabrics, rare antiques and books. Wages for
a lord-pilot. A hefty bribe. Wages for a technician—Signals,
Security, Fabrication, etc.—working off the books.
Ob 5— A navigator’s, lord’s or captain’s wages. Passage on an
interstellar voyage. A surgeon’s fees.
Ob 6— A grav sled. Wages for a commune executive. Wages for a
technical specialist: Propagandist, Torturer, Security Rigger, etc.
Ob 7— Fee for admission into the nobility as a lord pilot. Corporate
offices. Wages for a treasurer or chamberlain.
Ob 8— Industrial equipment: a printing press, a factory. Commercial
atmospheric sled. A usurious fee designed to tax a character’s
finances.
Ob 9— A temple. Wages for a metropolitan.
Ob 10— A fortress. Wages for a merchant league executive. Passage
for an intragalactic flight—from the core to the outworlds, for
example. Extortion. A massive bribe. A small factory.
Ob 11— A palace. A fortress temple.
Ob 12— A small space station.
Ob 13— Wages for an Anvil Lord.
Ob 14— Wages for a Lord Steward.
Ob 15— A large space station. Wages for a Hammer Lord.
Ob 16— Upkeep for an anvil battalion.
Ob 17— Upkeep for an iron company.
Ob 18— Upkeep for a hammer wing.
Ob 20— Wages for a Forged Lord.


Här är någon som har översatt Harnmasters kostnader till Burning wheels abstrakta Resurssystem:
http://burning-harn.net/basics_prices.html
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:[
När det gäller nivån får man väl snegla lite på Utrustningslistan och se vad vi tycker man ska ha råd med vid dom olika Resurs-nivåerna.
Ett Svär lär ju va rätt hög nivå medans tex en yxa är lägre och en helrustning ska va nå enbart dom högra ska ha råd med.

Ska man köra med att Skatter som hittas under äventyrande höjer nivåerna temporrt? Hittar man 1000 gm så får man kanske 15 i Resurser men då drar man av Resurser för varje sak man köper, tex en sak som har Resurs 10 ioch sen en på 3 och 2. Efter detta så är dom slut?
Det blir alltså ingen riktig Resursnivå men det gör att manb kanske har råd med den dyra Rustningen som enbart en Rik köpman skulle ha råd med.
Bestämde mig för att klistra in dina tankar kring Resurser, skatter och utrustning i den här tråden också, Alendor.
Skriv svar