SKAPA EN ROLLPERSON (lathund)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: Jag tänker mig nå liknande detta:
- Man får 4 Färdigheter per Livsväg att fördela EP på.
- Man får 10 EP att fördela på dom. Man kan spara om det inte går jämt ut att höja till nästa Livsväg eller helt enkelt spara tills man får EP i spelandet.
(- Man får BP för att köpa Livshändelser för. Eller ska detta va nå som är fast beroende på Åldersgrupp senare?)
När du menar 4 färdigheter, menar du då det totala antalet färdigheter en Livsväg ger eller den mängd färdigheter man får köpa FV i per repetition? Hur blir det med de färdigheter man fått BC i via Uppväxtmiljön?

När det gäller Livsvägshändelser och BP så tycker jag att man använder BP fortlöpande, medan man går igenom Livsvägarna. Varje Livsvägsperiod ger alltså X BP. De Händelser man köper måste ha en rimlig anknytning till RPns Livsvägar.
Ja, man får ju ett antal färdigheter med ens Uppväxt (som kanske bör va fler än vad man får av Livsvägar) och EP att fördela på dom. När man får EP av en Livsväg så är det enbart den Livsvägens Färdigheter och Uppväxt man får fördela EP på.

Eller så kan man ju få fördela på alla Färdigheter man fått.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:Angående Resurser och Rykte i lathunden.


Resurser ska man kunna öka med Livsvägar, du kanske är en köpman och efter att ha valt några steg i Livsvägan kan du öka dinna Resurser men enbart om den är lägre än X och enbart något steg. En Adling bör ju inte kunna öka Resurser på detta sätt medans en Egendomslös kan höja några steg.
Jag tycker att Alendors förslag är sunt. Dvs en spelare kan inte använda BP för att köpa upp sin Resursnivå. Det går enbart att göra genom att fullfölja vissa Livsvägar, köpa vissa Händelser, köpa vissa Förmågor kanske etc.
Kan vi spika att vi tar bort steget där man köper upp sin Resursnivå med BP?

Alendor skrev:Rykte är något man ska få av Äventyrare, ja tycker inte man ska ha nå rykte alls när man börjar förutom det man får av Socialt Stånd men det är ju oftast din familjs rykte.
Jag tänkte att rollpersoner i vissa yrken(Livsvägar) bör ha en större chans att få mer än "startRyktet". En Krigare som fullföljer/repeterar många krigiska Livsvägar bör ju rimligtvis vara mer (ö)känd än en oerfaren Krigare. Kanske skall vi lägga in regler för att fullföljandet av vissa Livsvägar kan ge en höjning av Ryktet? Om spelaren vill alltså. Jag vill att vi tar hänsyn till spelare som vill rollspela en doldis så att säga.
Alendor skrev:Vi kan ju göra Regler sen för dom så kallade "Extraordinära" och "Hjältar" genom att ge dom mer EP efter dom gjort en RP normalt. Sen ska det finans Händelser där kraven är att man måste va "Extraordinära" eller "Hjältar" som ger Rykte, Prylar, Resurser.
Det här är jag mer tveksam till, för jag ser detta som optning.
Jag vill att alla spelare skall få samma förutsättningar. och att deras val formar rollpersonen. Vill man tcunget har högt på en sak skall man få försaka något annat.
Men om majoriteten vill ha olika typer av Rollpersoner så kör vi på det. Men då föreslår jag att vi lägger det i kapitlet för avancerat rollspelande
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: Jag tänkte att rollpersoner i vissa yrken(Livsvägar) bör ha en större chans att få mer än "startRyktet". En Krigare som fullföljer/repeterar många krigiska Livsvägar bör ju rimligtvis vara mer (ö)känd än en oerfaren Krigare. Kanske skall vi lägga in regler för att fullföljandet av vissa Livsvägar kan ge en höjning av Ryktet? Om spelaren vill alltså. Jag vill att vi tar hänsyn till spelare som vill rollspela en doldis så att säga.
Jag tänker att en nyskapan rollpersone inte har börjat sitt äventyrande än, man kan ha vart en soldat men så länge man inte "köpt en Händelse" så har man inte gjort nå speciellt. Man kan va riktigt bra på det man gör man man har inte fått en chans att visa det än.
När man börar sitt äventyrande så är det för att man vill att saker ska börja hända. Man vill skapa ett rykte. Man vill va med om saker.
Tobald Lättfot skrev: Det här är jag mer tveksam till, för jag ser detta som optning.
Jag vill att alla spelare skall få samma förutsättningar. och att deras val formar rollpersonen. Vill man tcunget har högt på en sak skall man få försaka något annat.
Men om majoriteten vill ha olika typer av Rollpersoner så kör vi på det. Men då föreslår jag att vi lägger det i kapitlet för avancerat rollspelande
En "Extraordinära" och "Hjältar" handlar inte om opning utan att om man ska börja spela en kampanj som kräver mer erfarna Rollpersonerna eller att man är för få spelare så man måste göra RP bätre.

Du gör fortfarande din RP som vanligt men efter så får du extra EP och sen välja bland speciella Händeser för att visa att du gjort hjältedåd eller liknande innan du börjar spela.
Det handlar inte om olika typer av Rollpersoner utan enbart om oika erfarenheter.
Och ja, det bör vara avancerade regler som kan bearbetas senare när det övriga är klart.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Jag tycker att Alendors förslag är sunt. Dvs en spelare kan inte använda BP för att köpa upp sin Resursnivå. Det går enbart att göra genom att fullfölja vissa Livsvägar, köpa vissa Händelser, köpa vissa Förmågor kanske etc.
Kan vi spika att vi tar bort steget där man köper upp sin Resursnivå med BP?
Jadå. Det är något vi kan skippa. Låt Livsvägar kunna påverka det grundvärde man fått genom sitt sociala stånd. Spika på.

När det gäller Rykte och mer EP för Extraordinära RP och hjältar...Det kan finnas vissa Händelser som räknas som bragder även om de inte skänker något värde i Rykte. Som mest kan jag tänka mig att man får ett riktigt lågt värde i Rykte. Jag vill helst inte se några inga drakdödare med skyhögt Rykte eller optade hjälte-RP. Det är sådant som bör ske i spel.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

BANG!
Där spikade vi att det inte går att köpa sig ett högre Rykte.
:-)
Jag tar bort den delen oxå
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Jag vill helst inte se några inga drakdödare med skyhögt Rykte eller optade hjälte-RP. Det är sådant som bör ske i spel.
Hmm.. verkar som om det inte riktigt kommer fram det jag menar =/
Självklart ska inte en nybörjar RP ha nå hjältedåd, en massa rykte och en aresna med vapen.
Men min grupp består nu av normalt enbart 3 personer och där en är SL. Ska vi klara av ett äventyr som Komflux-serien, Nidlan, barnia, Enhörningshornet, ja nästan viket som så måste vi kompensera vårt antal med bätre och mer erfarna Rollpersoner.

Det är i dessa fall man det ska finnas regler för att göra RP som har vart med om något. Dom har lite mer FV, kanske någon höjd GE, en eller två magiska föremål och kanske ett rykte om sig.

Men som sagt, detta ska ju va extraregler som man kan helt förbise om man som SL inte vill ha med det att göra.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev:Jag vill helst inte se några inga drakdödare med skyhögt Rykte eller optade hjälte-RP. Det är sådant som bör ske i spel.
Hmm.. verkar som om det inte riktigt kommer fram det jag menar =/
Självklart ska inte en nybörjar RP ha nå hjältedåd, en massa rykte och en aresna med vapen.
Men min grupp består nu av normalt enbart 3 personer och där en är SL. Ska vi klara av ett äventyr som Komflux-serien, Nidlan, barnia, Enhörningshornet, ja nästan viket som så måste vi kompensera vårt antal med bätre och mer erfarna Rollpersoner.

Det är i dessa fall man det ska finnas regler för att göra RP som har vart med om något. Dom har lite mer FV, kanske någon höjd GE, en eller två magiska föremål och kanske ett rykte om sig.

Men som sagt, detta ska ju va extraregler som man kan helt förbise om man som SL inte vill ha med det att göra.
2+1 SL, hmmm.
Vi var 6+1 SL.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: 2+1 SL, hmmm.
Vi var 6+1 SL.
Vi va runt 5st under storhetstiden mellanstadiet-högstadiet och kanske Gymnasiet.
Folk flyttar, folk jobbar, folk har familj. Har vi tur så spelar vi någon eller några gånger per år. =(
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Har funderat lite på det här med olika förmågot. Kannske inte är helt dunt att iag ha olika typer av förmågor.

Yrkesförmågor: Förmågor som är kopplade till en Livsväg, ett yrke. Kan ha krav på andra Livsvägar ,FV och GE. Kan enbart fås under skapandet.
Särskillda förmågor: Förmågor som inte har nå krav alls (möjligen Uppväxt), Hamnskifftare.Kan enbart fås under skapandet.
Förmågor: Förmågor som även kan fås senare i spelet och inte enbart under sakapandet. Hjärnnäve och dom tidigare Hjälte/Gerf-förmågorna tex.

Allt hamnar under samma rubrik i Rollformulären men i regelboken kan dom ju kanske få en olikfärgad ram runt förmågan eller nå liknande för att lätt skilja dom åt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Tobald Lättfot skrev: 2+1 SL, hmmm.
Vi var 6+1 SL.
Vi va runt 5st under storhetstiden mellanstadiet-högstadiet och kanske Gymnasiet.
Folk flyttar, folk jobbar, folk har familj. Har vi tur så spelar vi någon eller några gånger per år. =(
Det är samma här. Jag har två spelare i min grupp också. På 80-talet och i början av 90-talet så kunde vi vara mellan 5 och 8 pers. Men sju spelare är bara jobbigt.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Har funderat lite på det här med olika förmågot. Kannske inte är helt dunt att iag ha olika typer av förmågor.

Yrkesförmågor: Förmågor som är kopplade till en Livsväg, ett yrke. Kan ha krav på andra Livsvägar ,FV och GE. Kan enbart fås under skapandet.
Särskillda förmågor: Förmågor som inte har nå krav alls (möjligen Uppväxt), Hamnskifftare.Kan enbart fås under skapandet.
Förmågor: Förmågor som även kan fås senare i spelet och inte enbart under sakapandet. Hjärnnäve och dom tidigare Hjälte/Gerf-förmågorna tex.

Allt hamnar under samma rubrik i Rollformulären men i regelboken kan dom ju kanske få en olikfärgad ram runt förmågan eller nå liknande för att lätt skilja dom åt.
Varför inte skriva in vad som krävs i kravet för förmågan istället? T ex KRAV: Får endast väljas under rollpersonsskapandet. Det blir förvirrande med olika namn.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Alendor skrev:Har funderat lite på det här med olika förmågot. Kannske inte är helt dunt att iag ha olika typer av förmågor.

Yrkesförmågor: Förmågor som är kopplade till en Livsväg, ett yrke. Kan ha krav på andra Livsvägar ,FV och GE. Kan enbart fås under skapandet.
Särskillda förmågor: Förmågor som inte har nå krav alls (möjligen Uppväxt), Hamnskifftare.Kan enbart fås under skapandet.
Förmågor: Förmågor som även kan fås senare i spelet och inte enbart under sakapandet. Hjärnnäve och dom tidigare Hjälte/Gerf-förmågorna tex.

Allt hamnar under samma rubrik i Rollformulären men i regelboken kan dom ju kanske få en olikfärgad ram runt förmågan eller nå liknande för att lätt skilja dom åt.
Jag är lite inne på att vi kallar dem för Förmågor rätt och slätt, dvs vi har inte olika sorters förmågor. Detta sparar plats på rollformuläret.

Hur man gör för att välja, jag har funderat lite på det:
Idé1: Lägga in krav "Får enbart väljas/köpas när du skapar en rollperson" i de olika tabellerna(Livsvägs-, Uppväxthändelse, etc)
Idé2: Skapa två kategorier av tabeller, en kategori som enbart används vid skapandet och en kategori som används under spel.

Det känns som att det blir lite väl mång tabeller med Idé2, och förmågor som man inte kan köpa i spelet om man går på ide´1.
Hmmm, jag skall suga lite mer på den här karamellen.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Alendor skrev: Allt hamnar under samma rubrik i Rollformulären men i regelboken kan dom ju kanske få en olikfärgad ram runt förmågan eller nå liknande för att lätt skilja dom åt.
Enda detta gör är att se vilka som är vad. När man är bland livsvägar så ser man att dom men en Röd ram/symbol kan ja inte välja längre och senare i spelet ser man enkelt vilka förmågor som man kan köpa för att dom inte har en Röd eller grön Ram/symbol. På rollformuläret är det ju som sagt samma ruta man skriver dom i.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Vi kanske kan hitta några schyssta vektorsymboler man kan använda för att markera skillnad mellan olika Förmågor. Ska kolla lite på det där. Men vi kallar allt för Förmågor, rätt och slätt. Jag tror det blir enklast så.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Jag föreslår att vi börjar med en uppsättning tabeller och lägger in krav som säger att förmågan enbart för väljas/köpas av nyskapade rollpersoner.
Skulle det bli för plottrigt är det en enkel sak att dela upp i två tabeller.
Skriv svar