KAP 6. FÄRDIGHETER & SPECIALISERINGAR

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag ser både för och nackdelar med färdighetskostnader. Vissa färdigheter som tex Matlagning tycker ja bör kosta mindre då ja inte ser det som en färdighet som kommer användas speciellt mycke eller kommer va nödvändig, Mer som en Karaktärs-färdighet. Samtidigt så tycker ja inte det ska finnas dyrare för då är chansen stor att man inte vill köpa dom.
Min idé är att alla har i grunde en fast kostnad, den som diskuterades i Färdighets-tråden, men sen kan man få -1 i den kostaden men fortfarande minst kostnad 1. Det gör ju att tex Matlagning kan få en kostnad -1 så då kostar varje FV upp till 6 kostar 1 EP per FV och sen 7-9 2 osv.

Det ska ju enbart va fåtalet färdigheter som ska ha någon varierande kostnad, Språk tex bör ju olika språk kosta olika mycket. magiskola kan ju kosta mer då man får mycket för det (om vi kör enbart en färdighet för alla besvärjelser).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Nu när det känns som att vi börjar få framtagningen under kontroll, låt oss borra lite runt färdigheter.

Vad för olika slags idéer har vi runt färdighetskostnader?

Jag antar att alla Färdigheter skall ha en kostnad.

Jag antar att vi skulle vilja göra färdigheter i en Livsväg billigare för rollpersonen än de som faller utanför?

ÄS delade in alla färdigheter i tre kategorier i DoD-91, Primära-, Sekundära- och Yrkesfärdigheter som var och en kostade olika.
Jag gillar idén att färdigheter utanför yrkesområdet skall kosta mer än färdigheter inom trkesområdet. Jag gillar oxå idén att färdigheter skall kosta olika beroende på hur komplexa de är.

Är det någon mer än jag som vill se om vi kan para ihop de två till något användbart?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:En idé om Två Vapen som en Speciallisering.
TVÅ VAPEN
Typ: Speciallisering

Om du har två vapenfärdigheter med denna Speciallisering kan du använda det lättare vapnet i din sköldhand.
Vid en träff läger du till FV-bonusen (+vapenskadan?) för sköldhandvapnet till din skada.
Jag fattar inte det där sista, med sköldhandsvapnet och skadan?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:Nu när det känns som att vi börjar få framtagningen under kontroll, låt oss borra lite runt färdigheter.

Vad för olika slags idéer har vi runt färdighetskostnader?

Jag antar att alla Färdigheter skall ha en kostnad.

Jag antar att vi skulle vilja göra färdigheter i en Livsväg billigare för rollpersonen än de som faller utanför?

ÄS delade in alla färdigheter i tre kategorier i DoD-91, Primära-, Sekundära- och Yrkesfärdigheter som var och en kostade olika.
Jag gillar idén att färdigheter utanför yrkesområdet skall kosta mer än färdigheter inom trkesområdet. Jag gillar oxå idén att färdigheter skall kosta olika beroende på hur komplexa de är.

Är det någon mer än jag som vill se om vi kan para ihop de två till något användbart?
Jag ogilar att dom ska kosta olika beroende på hur komplexa dom är (Expert) då detta gör att Vapenfärdigheter är billiga och lärdomsfärdigheter är dyra. Visst är det logiskt då det är mer att lära men det gör ju oftast att man som spelare inte väljer dom och om man gör få mindre FV. Jag är mer på att alla kör samma med med modifikation som ja förslog i första här på sidan.
Färdigheter som (ofta) inte har någon större inverkan på spelet så som Matlagning som ja mer ser som en Karaktärs-färdighet inte blir dyr utan är nå man kan använda och sen vissa som tex Magiskolan bör ju va lite dyrare då den infattar så mycket.

Sen att ha yrkesfärdigheter tycker ja är lite trist, bätre att begränsa hur många man får ta utanför sin Livsväg. Då vi kör med runt 4a innom så är kanske en utanför lagom som en mer hobby-färdighet. Det skapar ju lite mer variation mellan karaktärer som kör samma livsvägar.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Nu när det känns som att vi börjar få framtagningen under kontroll, låt oss borra lite runt färdigheter.

Vad för olika slags idéer har vi runt färdighetskostnader?

Jag antar att alla Färdigheter skall ha en kostnad.

Jag antar att vi skulle vilja göra färdigheter i en Livsväg billigare för rollpersonen än de som faller utanför?

ÄS delade in alla färdigheter i tre kategorier i DoD-91, Primära-, Sekundära- och Yrkesfärdigheter som var och en kostade olika.
Jag gillar idén att färdigheter utanför yrkesområdet skall kosta mer än färdigheter inom trkesområdet. Jag gillar oxå idén att färdigheter skall kosta olika beroende på hur komplexa de är.

Är det någon mer än jag som vill se om vi kan para ihop de två till något användbart?
Tanken med Livsvägar var att de Livsvägar RPn har genomgått också ger de färdigheter han besitter. Jag ser helst att vi behåller det konceptet.

Angående färdigheters olika kostnad, så är jag lite kluven. Enklast vore ju att ha samma kostnad oavsett färdighet. Å andra sidan borde färdigheter som ger en RP mer "färg" som t ex Jordbruk, Skogsbruk, Matlagning och liknande kunna vara billigare. Det känns som de kanske inte lockar lika mkt som vapenfärdigheter och andra typiska äventyrarfärdigheter.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:Nu när det känns som att vi börjar få framtagningen under kontroll, låt oss borra lite runt färdigheter.

Vad för olika slags idéer har vi runt färdighetskostnader?

Jag antar att alla Färdigheter skall ha en kostnad.

Jag antar att vi skulle vilja göra färdigheter i en Livsväg billigare för rollpersonen än de som faller utanför?

ÄS delade in alla färdigheter i tre kategorier i DoD-91, Primära-, Sekundära- och Yrkesfärdigheter som var och en kostade olika.
Jag gillar idén att färdigheter utanför yrkesområdet skall kosta mer än färdigheter inom trkesområdet. Jag gillar oxå idén att färdigheter skall kosta olika beroende på hur komplexa de är.

Är det någon mer än jag som vill se om vi kan para ihop de två till något användbart?
Tanken med Livsvägar var att de Livsvägar RPn har genomgått också ger de färdigheter han besitter. Jag ser helst att vi behåller det konceptet.
Det var jag som var otydlig. Vi skall behålla konceptet med Livsvägar. Jag vill att vi enas om hur vi gör med färdigheter efter det att spelaren skapat sin rollperson. Om jag förstått det hela rätt använder vi inte Livsvägarna då. Om vi gör det behöver vi nog ta fram regler för hur en rollperson lär sig nya färdigheter.
Ett exempel:
Tjuven Tarr Alt kommer till insikt att han borde lära sig Vildmarksvana Stäpp. Tarr har inte haft tillgång till färdigheten innan
Storviltsjägaren Snajp Alot inser att han behöver bli bättre i samma färdighet. Under skapat fick han FV4 i Vildmarksvana Stäpp
Skall det kosta lika mycket för Tarr och Snajp att öka sina FV med +1?
Grisodlar'n skrev:Angående färdigheters olika kostnad, så är jag lite kluven. Enklast vore ju att ha samma kostnad oavsett färdighet. Å andra sidan borde färdigheter som ger en RP mer "färg" som t ex Jordbruk, Skogsbruk, Matlagning och liknande kunna vara billigare. Det känns som de kanske inte lockar lika mkt som vapenfärdigheter och andra typiska äventyrarfärdigheter.
Ett sätt är ju "obligatoriska" färdigheter, vi begränsar valmöjligheterna då en spelare fullföljer en livsväg. Väljer man tex Bonde måste man välja Jordbruk och tre andra färdigheter, och inte fyra valfria.
(dags för en ny symbol? Obligatorisk "val":-) )

Ytterligare ett sätt är att vi tar bort EP och istället säger att man får höja FV i fasta steg. Tex Livsvägen Landsbygdens Åkermar: Bonde.
Du får följande höjningar; +1, +1, +2, +2, att spendera på Jordbruk och tre valfria färdigheter.
(dessa höjningar motsvarar 6*2 == 12 EP för färdigheter med kostnad 2)
Nu måste spelaren höja alla färdigheter och kanske inte den enda som han/hon ville.

Hör av er om jag är otydligare än vanligt
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Angående färdigheters olika kostnad, så är jag lite kluven. Enklast vore ju att ha samma kostnad oavsett färdighet. Å andra sidan borde färdigheter som ger en RP mer "färg" som t ex Jordbruk, Skogsbruk, Matlagning och liknande kunna vara billigare. Det känns som de kanske inte lockar lika mkt som vapenfärdigheter och andra typiska äventyrarfärdigheter.
Vi kan ju köra med en tabell där varje FV kostar och sen om det är billigare så sänks kostnaden med -1 men minst 1. Dte gör ju att det inte blir billigare dom första FV men senare blir det de.
Tobald Lättfot skrev: Det var jag som var otydlig. Vi skall behålla konceptet med Livsvägar. Jag vill att vi enas om hur vi gör med färdigheter efter det att spelaren skapat sin rollperson. Om jag förstått det hela rätt använder vi inte Livsvägarna då. Om vi gör det behöver vi nog ta fram regler för hur en rollperson lär sig nya färdigheter.
Ett exempel:
Tjuven Tarr Alt kommer till insikt att han borde lära sig Vildmarksvana Stäpp. Tarr har inte haft tillgång till färdigheten innan
Storviltsjägaren Snajp Alot inser att han behöver bli bättre i samma färdighet. Under skapat fick han FV4 i Vildmarksvana Stäpp
Skall det kosta lika mycket för Tarr och Snajp att öka sina FV med +1?
Färdigheter för Livsvägar funkar ju precis som Yrkesfärdigheter i 91:an. Vi man senare lära sig andra så får man ju uppsöka tränare (vilket då kan va en annan RP men samma regler för träning gäller.
Tobald Lättfot skrev: Ett sätt är ju "obligatoriska" färdigheter, vi begränsar valmöjligheterna då en spelare fullföljer en livsväg. Väljer man tex Bonde måste man välja Jordbruk och tre andra färdigheter, och inte fyra valfria.
(dags för en ny symbol? Obligatorisk "val":-) )

Ytterligare ett sätt är att vi tar bort EP och istället säger att man får höja FV i fasta steg. Tex Livsvägen Landsbygdens Åkermar: Bonde.
Du får följande höjningar; +1, +1, +2, +2, att spendera på Jordbruk och tre valfria färdigheter.
(dessa höjningar motsvarar 6*2 == 12 EP för färdigheter med kostnad 2)
Nu måste spelaren höja alla färdigheter och kanske inte den enda som han/hon ville.

Hör av er om jag är otydligare än vanligt
Bör ju va en 5-6 Färdigheter man får med Uppväxten och kanske även för Livsvägar. Jag är imot att man får ett fast då med dom regler vi har så är högre FV så mycke bätre och med fast så blir det inte dyrare att höja ett högt. Men man bör ju automatiskt få BC i dom färdigheterna även om man inte skulle få det annars. Men sen får man EP per Livsväg att fördela på Livsvägens färdigheter men även Uppväxtens (även om dom inte tillhör Livsvägen).
Då kostnaden är fast så blir det ju simpelt att höja FV då man inte behöver räkna nå med "gånger kostnad", höja från 9-10 kostart 4 EP (eller va vi kommer överens att kostnaden ska va).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:En idé om Två Vapen som en Speciallisering.
TVÅ VAPEN
Typ: Speciallisering

Om du har två vapenfärdigheter med denna Speciallisering kan du använda det lättare vapnet i din sköldhand.
Vid en träff läger du till FV-bonusen (+vapenskadan?) för sköldhandvapnet till din skada.
Jag fattar inte det där sista, med sköldhandsvapnet och skadan?
Låt oss säga du har Svärd FV 12 och Dolk FV 10.
Vad ja förstår så får man en FV-skadebonus som är färdighetens grupp?

I detta fall +2 i båda. Nu kan man skaffa SPecialiseringen "två Vapen" i både Dolk och Svärd. Detta gör nu att man kan använda Dolken i SKöldhanden vilket gör att man få Dolkens FV-bonus som bonusskada när man slåss med Två Vapen. Det behövs inget Färdighetsslag (tror ja just nu iaf, får testa) utan det lyckas automatiskt. Man kan kombinera alla Stridsfärdigheter som man har Specialiseringen "Två Vapen" med.
Det bör ju finnas ett Krav på FV man måste ha i färdigheten för att få välja den specialiseringen men den bör ju ligga runt 10 tycker jag.

Sen bör man ju även ha en attribut i still med Tung och Lätt där enbart Lätta går att använda i Sköldhanden. Men ja tycker samtidigt att större delen av vapnen ska kunna funka. Kanske man kan kör med "Två Hands" som attribut i dom vapnen man kan använda.

Ska även fundera lite på hur det funkar med Förtrolla Vapen i SKöldhandsvapnet men det blir kanske sen när vi arbetat mer på hur magi funkar.

EDIT:
Jag tycker när vi skriver färdigheter inte använder allt för mycke text utan om det är nå som verkar avancerat så kan man ha en FAQ i slutet. Viisa förstår ju med enklare beskrivningar och ja tycker inte vi ska fylla ut en beskrivning med massa onödig tex om det kanske inte behövs.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Ett exempel:
Tjuven Tarr Alt kommer till insikt att han borde lära sig Vildmarksvana Stäpp. Tarr har inte haft tillgång till färdigheten innan
Storviltsjägaren Snajp Alot inser att han behöver bli bättre i samma färdighet. Under skapat fick han FV4 i Vildmarksvana Stäpp
Skall det kosta lika mycket för Tarr och Snajp att öka sina FV med +1?
Ja, det tycker jag. Jag vill se det hela i stil med EDD där alla rollpersoner har samma möjlighet att lära sig vilken ny färdighet som helst. Det är också den enklaste lösningen.
Tobald Lättfot skrev: Ett sätt är ju "obligatoriska" färdigheter, vi begränsar valmöjligheterna då en spelare fullföljer en livsväg. Väljer man tex Bonde måste man välja Jordbruk och tre andra färdigheter, och inte fyra valfria.
(dags för en ny symbol? Obligatorisk "val":-) )
Jo, går man igenom Livsvägen Bonde så bör man ju behärska färdigheten Jordbruk. Det kanske finns något sätt att göra sådana färdigheter lite mer attraktiva också, genom nyttiga Specialiseringar och liknande.
Tobald Lättfot skrev: Ytterligare ett sätt är att vi tar bort EP och istället säger att man får höja FV i fasta steg. Tex Livsvägen Landsbygdens Åkermar: Bonde.
Du får följande höjningar; +1, +1, +2, +2, att spendera på Jordbruk och tre valfria färdigheter.
(dessa höjningar motsvarar 6*2 == 12 EP för färdigheter med kostnad 2)
Nu måste spelaren höja alla färdigheter och kanske inte den enda som han/hon ville.
Det var ungefär så det funkade förut i mina gamla regler, där man fick Tillval i färdigheter beroende på Livsvägen. Det var något jag hämtade från Mutant chronicles, där det kändes så smidigt och enkelt att bara kryssa i en ruta för varje Tillval man la på en färdighet. Tillvalen köptes i steg, +3,+5, +7, +8, +9, +10, etc, och gav tillsammans med BC gav ett FV-värde.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Vi kan ju köra med en tabell där varje FV kostar och sen om det är billigare så sänks kostnaden med -1 men minst 1. Dte gör ju att det inte blir billigare dom första FV men senare blir det de.
Jo, det skulle funka, men helst vill jag slippa olika kostnader för färdigheter. Det blir bara en massa jobbiga värderingar i stil med "vad är mest komplicerat/dyrast att lära sig? Alkemi eller Gruvkunskap?". Det allra bästa vore om vi kunde göra de där färdigheterna som jag beskrev lite mer attraktiva att välja.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev: Vi kan ju köra med en tabell där varje FV kostar och sen om det är billigare så sänks kostnaden med -1 men minst 1. Dte gör ju att det inte blir billigare dom första FV men senare blir det de.
Jo, det skulle funka, men helst vill jag slippa olika kostnader för färdigheter. Det blir bara en massa jobbiga värderingar i stil med "vad är mest komplicerat/dyrast att lära sig? Alkemi eller Gruvkunskap?". Det allra bästa vore om vi kunde göra de där färdigheterna som jag beskrev lite mer attraktiva att välja.
Tycker inte vi ska ha högre eller lägre kostnad efter vad som är mer komplicerat för då blir det ju som sagt Kunskapsfärdigheter som blir dyrare utan mer som du sa innan att färdigheter som är mer karaktärsdrivande bör va billigare. Matlagning, Jordbruk etc.
Ja tror det blir riktigt svårt att göra dom använbara.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, vissa av de där färdigheterna kanske går att göra mer intressanta om vi gnuggar våra geniknölar. Dessvärre kommer det säkert att bli någon färdighet i den stilen som vi inte kan göra så mycket med. Vad sägs om att göra sådana där klassiska "färg"-färdigheter till Händelser eller Förmågor istället? Det bör då vara tal om någon gratishändelse/gratisförmåga.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:Ok, vissa av de där färdigheterna kanske går att göra mer intressanta om vi gnuggar våra geniknölar. Dessvärre kommer det säkert att bli någon färdighet i den stilen som vi inte kan göra så mycket med. Vad sägs om att göra sådana där klassiska "färg"-färdigheter till Händelser eller Förmågor istället? Det bör då vara tal om någon gratishändelse/gratisförmåga.
Nu är jag inte säker på att jag hängde med (skyller på att det är lite mycket på jobbet och att jag är allmänt trög på Onsdagar)
Menar du att vi skall ge ökningar av "osexiga" färdigheter genom Uppväxthändelse- och Livsvägshändelsetabeller?
Låt oss säga att Jordbruk är en osexig färdighet, skall vi då ha händelser som ger ökningar i FV på Jordbruk?
Är det inte bättre att istället säga att man efter en fullföljd Livsväg för ett visst antal EP eller ökning i FV på bestämda färdigheter? Det känns som att det stämmer bättre överens med att vandra i en viss livsväg. Dvs efter att min rollperson fullföljt Livsvägen Bonde får jag exempelvis +10EP för Jordbruk, +20 EP att lägga på tre valfria färdigheter inom den livsvägen. Det måste ju finnas en orsak till att jag valde att låta min rollperson gå livsvägen Bonde.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: Nu är jag inte säker på att jag hängde med (skyller på att det är lite mycket på jobbet och att jag är allmänt trög på Onsdagar)
Menar du att vi skall ge ökningar av "osexiga" färdigheter genom Uppväxthändelse- och Livsvägshändelsetabeller?
Låt oss säga att Jordbruk är en osexig färdighet, skall vi då ha händelser som ger ökningar i FV på Jordbruk?
Är det inte bättre att istället säga att man efter en fullföljd Livsväg för ett visst antal EP eller ökning i FV på bestämda färdigheter? Det känns som att det stämmer bättre överens med att vandra i en viss livsväg. Dvs efter att min rollperson fullföljt Livsvägen Bonde får jag exempelvis +10EP för Jordbruk, +20 EP att lägga på tre valfria färdigheter inom den livsvägen. Det måste ju finnas en orsak till att jag valde att låta min rollperson gå livsvägen Bonde.
Jag tycker manska få välja hel fritt då man antadligen har valt Livsvägen för just färdigheterna. Att göra dom till förmågor funkar ju kanske, man helt enkelt kan Jordbruk, Matlagning etc men problemet är ju då att alla Uppväxter bör ju få nå liknande. Adel kan ju kanske få Etikett för att visa att dom vet hur man uppför sig men sen om nu den färdigheten är tänkt at anvä'ndas till annat så måste man fortfarande ha färdigheten för att göra det men man lyckas automatiskt med sådant som har med uppträdande.
Kommer vi på nå som funkar till alla så är ja med på att göra dom til förmågor.

Annars så kan ju Uppväxtfärdigheter va nå man automatiskt får ett vist FV.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Är det inte bättre att istället säga att man efter en fullföljd Livsväg för ett visst antal EP eller ökning i FV på bestämda färdigheter? Det känns som att det stämmer bättre överens med att vandra i en viss livsväg. Dvs efter att min rollperson fullföljt Livsvägen Bonde får jag exempelvis +10EP för Jordbruk, +20 EP att lägga på tre valfria färdigheter inom den livsvägen. Det måste ju finnas en orsak till att jag valde att låta min rollperson gå livsvägen Bonde.
Jo, det är idealet. Att man väljer Livsvägen Bonde för att just få tillgång till vissa färdigheter och för att man vill ge sin rollperson mer färg. Jag är bara orolig att folk inte kommer att se tjusningen med Livsvägen eftersom den inte ger några "coola" färdigheter.
Skriv svar