BESTIARIUM: KROPPSLIGA ODÖDA

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

BESTIARIUM: KROPPSLIGA ODÖDA

Inlägg av Grisodlar'n »

Följande varelser finns för närvarande med i kategorin Kroppsliga odöda, dvs odöda med fysisk kropp och någon form av medvetande (till skillnad från zombies):

draug
dödmanshand & avhugget huvud
gasthäst
gengångare
likätare
mara
myling
peryton
strandvaskare (även kallad havsgast)
vampyr

Har ni några synpunkter kring den här gruppen? Valet av odöda?

Gasthästen väcker en del frågor. Jag kommer inte ihåg om jag har sett något resonemang kring djur och själar i vare sig forum eller ÄS produkter. Reanimerade djur är väl det som förekommer mest. Men gasthästen är alltså en fåle som dött tillsammans med sin herre och nu återuppstått som odöd. Det var väl tänkt att dödsriddare, dödsgastar och andra odöda skulle ha något coolt att rida på. Har ni några särskilda tankar kring gasthästen?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Jag ser inte Dödsriddaren och de Banemän han kan skapa
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Angående Gasthästen och "ointeligenta" odöda:
Vad händer om en likätare sätter tänderna i en Varg, Häst, Orm, Katt eller annat djur(Drake, Val)?
Kan de kanske inte smittas?

Angående Gasthäst och dess herre:
Hade hästen något val? Var det kanske så att dess herre ville ha något att rida på när han blev odöd och helst enkelt reanimerade pollen ifråga?

Helt ok för mig hur vi än väljer.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Banemän räknades väl som magiska odöda enligt Monsterboxen. Där har jag också placerat Dödsriddaren, då de endast kan skapad genom magiska ritualer (FRAMMANA DÖDSRIDDARE, som beskrivs riktigt detaljerat i äventyret Djupets fasor). Det kändes mest logiskt.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Angående Gasthästen och "ointeligenta" odöda:
Vad händer om en likätare sätter tänderna i en Varg, Häst, Orm, Katt eller annat djur(Drake, Val)?
Kan de kanske inte smittas?

Angående Gasthäst och dess herre:
Hade hästen något val? Var det kanske så att dess herre ville ha något att rida på när han blev odöd och helst enkelt reanimerade pollen ifråga?

Helt ok för mig hur vi än väljer.
Angående likätare som biter djur så har jag inte funderat kring saken. Om smittan kan överföras till ointelligenta djur också, så skulle det bidra till en ökad spridning av smittan. Det kanske är bäst att det rör som om en smitta som enbart kan drabba intelligenta humanoider?

I monsterboxen så förklaras gasthästens uppkomst enbart med att banden mellan herre och häst varit så starkt att springaren återuppstått som odöd likt sin herre. Det var väl ÄS sätt att få in något i stil med Sleepy Hollow-hästen. Den huvudlöse ryttaren måste ju ha något att rida på. Ska vi behålla det synsättet? Vad säger ni?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Perytonen, då? Knepigare odöd får man leta efter. Det är visserligen ett väsen som förekommer i vår egen världs gamla legender, men i de berättelserna så är det faktiskt oklart om det rör sig om en slags odöd eller bara en rovvarelse. Vad ska vi göra med perytonen? Jag har inget problem med att förpassa den till altorisk myt för evigt.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:Banemän räknades väl som magiska odöda enligt Monsterboxen. Där har jag också placerat Dödsriddaren, då de endast kan skapad genom magiska ritualer (FRAMMANA DÖDSRIDDARE, som beskrivs riktigt detaljerat i äventyret Djupets fasor). Det kändes mest logiskt.
Du har så rätt.
Mitt fel, båda är ytterst magiska
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:Angående Gasthästen och "ointeligenta" odöda:
Vad händer om en likätare sätter tänderna i en Varg, Häst, Orm, Katt eller annat djur(Drake, Val)?
Kan de kanske inte smittas?

Angående Gasthäst och dess herre:
Hade hästen något val? Var det kanske så att dess herre ville ha något att rida på när han blev odöd och helst enkelt reanimerade pollen ifråga?

Helt ok för mig hur vi än väljer.
Angående likätare som biter djur så har jag inte funderat kring saken. Om smittan kan överföras till ointelligenta djur också, så skulle det bidra till en ökad spridning av smittan. Det kanske är bäst att det rör som om en smitta som enbart kan drabba intelligenta humanoider?
Jag föreslår att vi begränsar likätaren till att enbart vara smittsam för människor. Halvmänniskor (halvalv, halvorch etc) smittas inte om de klarar ett svårt FYS-slag eller dyligt. På så vis blir det lättare att göra den sällsyntare.
Grisodlar'n skrev:[I monsterboxen så förklaras gasthästens uppkomst enbart med att banden mellan herre och häst varit så starkt att springaren återuppstått som odöd likt sin herre. Det var väl ÄS sätt att få in något i stil med Sleepy Hollow-hästen. Den huvudlöse ryttaren måste ju ha något att rida på. Ska vi behålla det synsättet? Vad säger ni?
Kör i vind! Detta är Fantasy, allt skall inte gå att förklara med vetenskapliga termer. Det måste ju finnas något Erebs kloka män grubblar på!
:-D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

När jag skrev om likätarna i Nargur försökte jag förklara varelsens betendemönster med att den endast kan äta dött människokött och därför dödar. Den kan inte äta annat och är därför inte intresserad av att döda och äta djur. Varför den bara kan äta dött människokött? Tja, svaret finns kanske för den som söker upp den infekterade maginoden vid Mefamirsjöns nordöstra ände som enligt vissa svampen som smittat likätaren härstammar från. :twisted:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:När jag skrev om likätarna i Nargur försökte jag förklara varelsens betendemönster med att den endast kan äta dött människokött och därför dödar. Den kan inte äta annat och är därför inte intresserad av att döda och äta djur. Varför den bara kan äta dött människokött? Tja, svaret finns kanske för den som söker upp den infekterade maginoden vid Mefamirsjöns nordöstra ände som enligt vissa svampen som smittat likätaren härstammar från. :twisted:
Ja, vi försöker hålla det till att likätaren knaprar på människokadaver.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag vill skippa perytonen. Är ni för eller emot?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skippa!
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:Jag vill skippa perytonen. Är ni för eller emot?
För; jag har kollat lite på den i Wikipedia, den känns inte som att den är odöd.
I vilket fall som helst; skulle vi ångra oss så verkar det som att Grisodlar´n redan har lite material vi kan återanvända...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Rätt många raser vi kan skippa.

Kanske göra dom mer frågande monstren o raser i ett eget kapitel typ "mytologiska", det lär ju inte finnas speciellt många av dom om dom ens finns och vill sen SL lägga in en i sitt äventyr så får han väl göra det.

..även om just perytonen är nå ja verken mött i nå äventyr eller ens diskuterat med någon =)

Skippa!
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Nedan är det jag har skrivit om vampyrer hitills. Jag har även börjat att beskriva den imariòtiska vampyren (från Monturerna). Tanken är att olika vampyrsorter ska ha tillgång till olika förmågor och svagheter. Äldre vampyrer ska nog dessutom kunna vinna nya förmågor, men också förlora sin "mänsklighet".

Alla förmågor och svagheter är inte färdiga, men nedan följer några exempel. Alla är hämtade från olika kulturers folklore och kanske fjärran från Bram Stokers likbleke greve.


Den klassiska bilden av en vampyr är den av en blodsugande levande död. I mångt och mycket stämmer det, men det finns flera typer av vampyrer i Altor, och alla har olika egenheter, förmågor och svagheter. Nedan listas några vampyrsorter som förekommer i spelvärlden. Alla vampyrer klassas som högre odöda, om inte annat anges i beskrivningen.

VAMPYRERS FÖRMÅGOR

Alla vampyrer besitter en uppsättning förmågor som ibland skiljer sig från ras till ras. Nedan listas några vanliga förmågor. I speldatan för respektive vampyrras så anges de förmågor rasen har tillgång till.

Dimform
Vampyren kan ta formen av dimma eller ett månsilvrigt dis och kan på så sätt fly undan fiender eller ta sig in genom dörrspringor och liknande. Vampyren kan inte skadas i dimform. Förvandlingen tar 1 SR och vampyren kan inte göra något annat än att förändra sin form under denna tid.

Djurform
Vampyren kan ta formen av en varg, en stor svart hund, en skock råttor eller en väldig fladdermus.

Klätterförmåga
Vampyren besitter en övernaturlig förmåga som tillåter honom att klättra uppför och nedför helt lodräta väggar och liknande (samma Förflyttning som normalt).

Ondväder
Stormar och liknande

Papperstunn
Vampyren kan göra sig papperstunn och på så sätt ta sig genom allehanda springor. Förvandlingen tar 1 SR och vampyren kan inte göra något annat under den tiden.

Resistent mot solljus
Vampyren tar ingen skada av direkt solljus, även om han är besvärad av det (-2 på alla slag). Vampyren kan inte använda sina övriga förmågor så länge det är molnfri dag.

Vampyrtrans
hypnos, drömlik trans

Vilddjurskontroll
Kontroll över vargar, fladdermöss och råttor.

VAMPYRERS SVAGHETER
Vampyrer har en rad olika svagheter som i likhet med förmågorna varierar från ras till ras.

Födslomull
Vampyren måste vila på jord från hemlandet för att återhämta skador.

Inbjudan
Vampyren kan bara ta sig in i ett hus om han har blivit inbjuden.

Saltkänslig
Vampyren tar skada av salt och saltvatten. Detta har gett upphov till myten om att vampyrer inte kan korsa rinnande vatten. De har inga som helst problem att korsa sötvattensflöden. Att vada eller simma i saltvatten innebär dock säker död för vampyren.

Soldöd
Vampyren förvandlas omedelbart till stoft om större delen av hans kropp utsätts för direkt solljus. I annat fall ger solljus upphov till ett Allvarligt sår som endast kan läkas under den vampyriska dvalan.

Spegel, spegel/Avsaknad av spegelbild
Vampyren saknar spegelbild, vilket lätt kan röja hans sanna natur bland människoboskapen. Lyckligtvis är speglar dyrt och ovanligt gods bland gemene man.

Symbolkänslig
Vampyren skyggar för heliga symboler. Han måste lyckas med ett Extremt svårt PSY-slag för att ens befinna sig i närheten av goda gudars symboler. Vid fysisk kontakt med sådana skadas vampyren som av eld. Detsamma gäller om vampyren beträder helig mark, såsom heliga lundar, solkatedraler och liknande.

Tvångsbeteende
Vampyren är slav under ett märkligt tvångsbeteende vilket gör att han måste räkna de riskorn, linfrön, senapsfrön eller liknande som spritts ut i hans väg.

Vitlök
Vampyren finner vitlök extremt motbjudande. Vitlöken kan inte skada honom fysiskt, men han måste lyckas med ett Extremt svårt PSY-slag för att ens gå i närheten av vitlöken.



Vampyrförmågor/svagheter från folklore:
Kan bara dödas genom pålning (asp, ros och halshuggning (Förmåga)
Måste dricka X mängd blod (Svaghet)
Tål inte silver (Svaghet)
Läker skador i sin dagsdvala (Förmåga)
Kan bara dödas med eld (Förmåga)
Tål inte hagtorn (Svaghet)
Kan göra sig osynlig (Förmåga)
Kan endast förgöras genom att man avlägsnar hjärtat och bränner det, följt av halshuggning (Förmåga)
Skriv svar