BESTIARIUM: MAGISKA ODÖDA

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

BESTIARIUM: MAGISKA ODÖDA

Inlägg av Grisodlar'n »

Dessa ingår för tillfället i kategorin Magiska odöda: baneman, dödsriddare, mumie, nattulv, skelett, tupilak och zombie.

Jag skulle inte ha något emot att stryka Levande lik som fanns i Monsterboxen. Vad tycker ni andra? De övriga magiska odöda känns som klassiska ÄS varelser som har figurerat i allehanda äventyr.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Magiska odöda är vanligtvis lik som animerats då själen redan lämnat kroppen. De är då viljelösa verktyg i nekromagens händer. Dessa magiska odöda agerar alltid efter sina senaste order. Det finns dock undantag som t ex dödsriddaren och nattulven. Dessa odöda har en egen vilja, men kan ibland vara bundna till nekromagen genom kraftfulla, magiska eder.

Magiska odödas PSY är normalt en produkt av den själskraft nekromagen lagt ned i ritualen. Undantagen är dödsriddaren och nattulven.

Liksom andra odöda har magiska odöda ingen FYS. De saknar ämnesomsättning. De berörs vare sig av blödning (blodet har koagulerat), smärta, utmattning, droger, gifter eller sjukdomar. De andas inte heller, och kan således inte dö p g a syrebrist (kvävning och drunkning). De själlösa magiska odöda saknar helt känslor.

Magiska odödas Sårtröskel anses vara lika med STY-värdet. De blir inte utslagna av annat än ett Dödligt sår.

Magiska odöda kan endast läka skador genom en nekromags försorg (ritualen Animera död fungerar då likt Hela).

Endast dödsriddare och nattulvar kan återvinna PSY på sedvanligt sätt.

Magiska odöda har perfekt mörkersyn och kan även se ohindrat i rök och magiskt mörker. De ser helt enkelt varelsers astrala skepnader och spår. Detta oavsett om de har tillgång till fysiska synorgan eller inte (skelett saknar oftast ögon). De har även extremt god hörsel.

Magiska odöda kan aldrig skrämmas, vare sig av skräckinjagande magi eller varelser. De saknar helt känslor och självbevarelsedrift. Undantaget är de magiska odöda vars själ bundits till den odöda kroppen. Dessa kan uppleva en rädsla för att förintas.

Magiska odöda kan inte förbättra färdigheter eller skaffa sig nya. De kan ej heller använda magi.

Alla slags lik kan animeras som magiska odöda, inklusive djur och älvfolk. Älvfolkssjälar kan dock inte fjättras i en nattulvs eller dödsriddares kropp.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ingen kommentar?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Levande lik tycker jag är en zombie så jag har inget imot att plocka bort dom.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Länge sen jag läste om de många odöda så jag kan minnas fel men hur är det med Poltergeisten och Dödmanshanden, har de något med misslyckade magiska experiment att göra? Jag kan dock blanda samman med egna gamla utvecklingar... :?

Jag har i mitt Ereb försökt knyta de flesta odöda till olika kulturer och gett dem en historia till när och hur de uppsto. Inga djupare beskrivningar i nerskriven text men helt kort och i mitt eget huvud. Exempelvis är skeletten en mycket gammal "uppfinning" från den tidiga Golwyndakulturen och bruken av mumier uppstod i det gamla Krun. Likätaren härstammar från Nargur och vampyrer från Monturerna. I projektet här har ju också dödsriddaren getts en bakgrund i Palinor.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:Länge sen jag läste om de många odöda så jag kan minnas fel men hur är det med Poltergeisten och Dödmanshanden, har de något med misslyckade magiska experiment att göra? Jag kan dock blanda samman med egna gamla utvecklingar... :?

Jag har i mitt Ereb försökt knyta de flesta odöda till olika kulturer och gett dem en historia till när och hur de uppsto. Inga djupare beskrivningar i nerskriven text men helt kort och i mitt eget huvud. Exempelvis är skeletten en mycket gammal "uppfinning" från den tidiga Golwyndakulturen och bruken av mumier uppstod i det gamla Krun. Likätaren härstammar från Nargur och vampyrer från Monturerna. I projektet här har ju också dödsriddaren getts en bakgrund i Palinor.
Poltergeisten kommer egentligen från en annan dimension, men räknades som ett andeväsen av ÄS. Dödmanshanden klassades som en kroppslig odöd, men bara handen har manifesterats fysiskt. Resten är en immateriell ande.

Angående Ereb-anknytning så är det något man borde få med på ett hörn, t ex i Kunskap om X-kategorin (varelsebeskrivningen). Likätarens narguriska anknytning har angetts, Monturerna nämns i och med att de imariòtiska vampyrerna beskrivs. Detsamma gäller Palinor och dödsriddare, men med en passus om de dödsriddare och banemän som förekommit i Akrogal. Äventyret Mörkrets hjärta utspelar ju sig någonstans i Akrogal, och relativt långt tillbaks i tideräkningen. Djupets fasor har ju också en dödsriddare, men var exakt det äventyret kan placeras är jag oklar med? Kardbergen, kanske? Det skulle då kunna ha anknytning till den palinorska dödsriddartraditionen.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

1) Jag känner att Dödsriddarens INT bör revideras. I ÄS monsterböcker så hade den x 2 i multipel (dvs INT 22 för en mänsklig dödsriddare). Det är rätt extrema värden vi talar om här. Vad sägs om x 1,25 istället?

2) Dödsriddarens skapelse banemannen har jag gjort lite mindre kraftfull, och mer åt slit- och slänghållet då dödsriddare så lätt kan skapa nya. STY är nu x1. Vad sägs om detta? Dessutom förintas banemannen om den använder för mycket av sin Mörkerattack, då den inte kan återvinna PSY som normalt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:1) Jag känner att Dödsriddarens INT bör revideras. I ÄS monsterböcker så hade den x 2 i multipel (dvs INT 22 för en mänsklig dödsriddare). Det är rätt extrema värden vi talar om här. Vad sägs om x 1,25 istället?
hehe.. det där rä något som vår grupp har funderat på. Varför ska dom ens ha mer i INT? Jag tycker x1 är mer passande.
Grisodlar'n skrev: 2) Dödsriddarens skapelse banemannen har jag gjort lite mindre kraftfull, och mer åt slit- och slänghållet då dödsriddare så lätt kan skapa nya. STY är nu x1. Vad sägs om detta? Dessutom förintas banemannen om den använder för mycket av sin Mörkerattack, då den inte kan återvinna PSY som normalt.
Har ingen större koll på Banemän.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grsiodlar'n,
Grisodlar'n skrev:1) Jag känner att Dödsriddarens INT bör revideras. I ÄS monsterböcker så hade den x 2 i multipel (dvs INT 22 för en mänsklig dödsriddare). Det är rätt extrema värden vi talar om här. Vad sägs om x 1,25 istället?
Jag håller med Alendor, varför skall Dödsriddaren bli intelligentare i sitt efterliv? Jag tycker oxå att vi borde kunna sänka den till x1 utan att det blir några problem.
Grisodlar'n skrev:2) Dödsriddarens skapelse banemannen har jag gjort lite mindre kraftfull, och mer åt slit- och slänghållet då dödsriddare så lätt kan skapa nya. STY är nu x1. Vad sägs om detta? Dessutom förintas banemannen om den använder för mycket av sin Mörkerattack, då den inte kan återvinna PSY som normalt.
Det passar nog bra in på hur de används. Kör för det.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, vi kör x 1 för INT hos en Dödsriddare. :)
Skriv svar