SKAPA EN ROLLPERSON (lathund)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Anledningen till siffrorna är att ja har helatiden tänkt mig ..
Lärling 1-4
Gasäll 5-8
Kunnig 9-12
Skicklig 13-16
Mästare 17-20
Stormästare 21
Borde inte stegen isåfall vara t ex 4, 8, 12, 16, 20, osv? Så att allt är konsistent?
Alendor skrev: Och när det gäller 45% vid FV 8 så är det bätre att ändra Svårighetsgraden då istället eller så gör man mer åt motståndstabell där SL också slår 2T10 + Värde mot Spelarens FV + Värde.

har då tänkt mig sista siffran i samma tabell som ovan.
Omöjligt 25
Extremt Svårt 20
Mycket Svårt 16
Svårt 12
Medel 8
Lätt 3
Mycket Lätt 0
Men med 2T10 så måste vi väl räkna med ett genomsnitt på 8 -11. 10 har ju använts hitills som ett tänkt genomsnitt. D v s någon med FV 10 torde ha hyfsad chans att komma upp i 20 (2T10+FV), som vi hade bestämt som Normal SG.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Men med 2T10 så måste vi väl räkna med ett genomsnitt på 8 -11. 10 har ju använts hitills som ett tänkt genomsnitt. D v s någon med FV 10 torde ha hyfsad chans att komma upp i 20 (2T10+FV), som vi hade bestämt som Normal SG.
Men tärningsresultatet har ju inte samam betydelse som i T20 och slå under FV.
Vad vi sätter som normalt beror ju helt på vad vi tycker ett "normalt" FV är. (sen bör ju Normalt heta Medel eller nå liknande)
Minna Svårighetsgrader baserades på att FV 9-12 va vad en duktig person hade i FV, vapenfärdigheter för en erfaren Soldat, handelsfärdigheter för en något framgångsrik köpman, en yrkesman helt enkelt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Det som inte är iräknat är ju att 1+1 alltid är misslyckat och 10+10 alltid är lyckat. Sen om Särskillt slag ska va nå possitivt även om man misslyckas vet ja inte men det är ju ett sätt att balancera lite, kanske halvt-lyckas eller nå (10% chans).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Det som inte är iräknat är ju att 1+1 alltid är misslyckat och 10+10 alltid är lyckat. Sen om Särskillt slag ska va nå possitivt även om man misslyckas vet ja inte men det är ju ett sätt att balancera lite, kanske halvt-lyckas eller nå (10% chans).
Om vi bortser från 1/1 och 10/10 så är det ju bara 8% chans att man får två lika tärningar, dvs ett Särskilt slag. Jag tyckte vi sa att det skulle räknas som ett Särskilt slag oavsett om det egentligen skulle ha varit ett Misslyckande. Men det kanske inte var spikat? Procentchansen är så liten iallafall, så enligt mig gör det ingenting att Särskilt "trumfar" Misslyckande.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Om vi bortser från 1/1 och 10/10 så är det ju bara 8% chans att man får två lika tärningar, dvs ett Särskilt slag. Jag tyckte vi sa att det skulle räknas som ett Särskilt slag oavsett om det egentligen skulle ha varit ett Misslyckande. Men det kanske inte var spikat? Procentchansen är så liten iallafall, så enligt mig gör det ingenting att Särskilt "trumfar" Misslyckande.
Va lite osäker med Särskillt om det enbart skulle göra en Speciall-effekt (avväpna, trilalr omkull etc) eller om det även skulle ge en auto-träff oavsätt FV.
Men en träff oavsätt funkar ju om inte så lär vi ju lätt kunna ändra sådant senare i skapandet om vi ser att det krockar med något.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar