KAP. 6. FÄRDIGHETER (beskrivningar)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-10-14 12:53

Jag vill gärna ha den kvar men är just nu inte säker på hur den ska funka.
Men jag har en tanke angående Matematik, kan man inte ta bort den som lös färdighet och låta den ingå i diverse andra färdigheter i olika grader som tex ADMINISTRATION,HANDELoch säkert fler.

Anledningen till detta är blandannat att vi bör undvika "ensamma" färdigheter, det blir lättare att göra en karaktär som man vill om man inte behöver en massa färdigheter man har högt i och sen blir det lättare att lägga till nya då man lätt kan föra in något i en färdighet som redan finns så även gammla rllpersoner kan använda den så det inte bli som Knopar när Kopparhavet komm och plötsligt kunde inte min gammla jägare knyta en knop. =/

Man kan ju sen i färdighetsbeskrivningen skriva vad man kan, + - * / o allt va det nu kan va.
Sen är ja fortfarande för att + och - ska va mer vanligt, eller iaf lätt räkning även bland det lägre folket.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1188
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-10-14 14:21

Alendor skrev:Jag vill gärna ha den kvar men är just nu inte säker på hur den ska funka.
Men jag har en tanke angående Matematik, kan man inte ta bort den som lös färdighet och låta den ingå i diverse andra färdigheter i olika grader som tex ADMINISTRATION,HANDELoch säkert fler.
Astromanti lär ju ha en hel del matematik inblandat också, likaså vissa hantverk som har med byggnation att göra. Men å andra sidan är Matematik en klassisk färdighet som altoriska läroanstalter, t ex katedralskolor, torde lära ut som ett eget ämne. Det blir nog smidigare att ha kvar den som en egen färdighet. Annars måste man definiera vad för slags matematik andra färdigheter använder sig av, och det blir också svårare att se vad en RP kan och inte kan när det gäller matematik.

Om en SL sedan vill att de flesta ska kunna räkna mer än växelmynten de har i handen, så får väl han ge alla RP BC i Matematik. Personligen så skulle jag inte göra det, eftersom det förminskar betydelsen av färdigheterna. Jag vill att t ex läs- och skrivkunnighet, räkning och likartade kunskaper ska vara hårdvaluta i Altor, så att det finns skäl att lära sig detta. Både sociala och ekonomiska skäl. I min version av Altor så är skolgång och utbildning något som främst förekommer bland borgare, storbönder och adel.

Med detta synsätt så blir också RP som är boklärda mer inflytelserika och får en betydande roll i en äventyrargrupp. Den bleke och späde lärde mannen med bläck på fingertopparna blir helt oumbärlig i vissa situationer. Den rike borgarsonen som lärt sig läsa, skriva och räkna i stadens borgarskola eller katedralskola får också en helt annan pondus i en äventyrargrupp.

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-10-14 20:19

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:Jag vill gärna ha den kvar men är just nu inte säker på hur den ska funka.
Men jag har en tanke angående Matematik, kan man inte ta bort den som lös färdighet och låta den ingå i diverse andra färdigheter i olika grader som tex ADMINISTRATION,HANDELoch säkert fler.
Astromanti lär ju ha en hel del matematik inblandat också, likaså vissa hantverk som har med byggnation att göra. Men å andra sidan är Matematik en klassisk färdighet som altoriska läroanstalter, t ex katedralskolor, torde lära ut som ett eget ämne. Det blir nog smidigare att ha kvar den som en egen färdighet. Annars måste man definiera vad för slags matematik andra färdigheter använder sig av, och det blir också svårare att se vad en RP kan och inte kan när det gäller matematik.

Om en SL sedan vill att de flesta ska kunna räkna mer än växelmynten de har i handen, så får väl han ge alla RP BC i Matematik. Personligen så skulle jag inte göra det, eftersom det förminskar betydelsen av färdigheterna. Jag vill att t ex läs- och skrivkunnighet, räkning och likartade kunskaper ska vara hårdvaluta i Altor, så att det finns skäl att lära sig detta. Både sociala och ekonomiska skäl. I min version av Altor så är skolgång och utbildning något som främst förekommer bland borgare, storbönder och adel.

Med detta synsätt så blir också RP som är boklärda mer inflytelserika och får en betydande roll i en äventyrargrupp. Den bleke och späde lärde mannen med bläck på fingertopparna blir helt oumbärlig i vissa situationer. Den rike borgarsonen som lärt sig läsa, skriva och räkna i stadens borgarskola eller katedralskola får också en helt annan pondus i en äventyrargrupp.
Men problemet är ju att man måste då höja den för sig och det kostar ju en massa Exp. Hur är det tänkt att den sak funka, är det en B-färdighet som tidigare eller är det vanlig FV. Hur högt måste man ha för att kunna + & - eller i avancerade ekvationer?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1188
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-10-15 00:21

Alendor skrev:Men problemet är ju att man måste då höja den för sig och det kostar ju en massa Exp. Hur är det tänkt att den sak funka, är det en B-färdighet som tidigare eller är det vanlig FV. Hur högt måste man ha för att kunna + & - eller i avancerade ekvationer?
Vi har inga B-färdigheter. Kategori B slopade vi ju rätt tidigt. Att man måste höja Matematik för sig är ju inte något annorlunda jämfört med andra färdigheter, så det ser jag inte som något problem. De som är intresserade av att köpa ett högt FV i Matematik är väl lärda RP som kanske inte behöver slösa poäng på vare stridsfärdigheter eller andra fysiska färdigheter. Det borde jämna ut sig.

Här är den nuvarande texten med FV-nivå. Stegen är gjorda för att harmonisera med indelningen av Gruppvärden, men egentligen borde 1 och högre ge någon form av kunskap. Det är lätt att ändra. Vi får se till så att FV-nivåerna stämmer överens med de för Hantverk och andra färdigheter.

0–3. Inga nämnvärda kunskaper

4–8. Addition och subtraktion

9–12. Multiplikation, division & procent

13–16. Algebra & geometri

17–20. Trigonometri

21+. Talteori, sannolikhetsteori & sfärisk trigonometri

En ny indelning skulle kunna se ut så här:

0. Inga nämnvärda kunskaper
1-8. Addition och subtraktion
osv.

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-10-16 07:40

Grisodlar'n skrev:
Alendor skrev:Men problemet är ju att man måste då höja den för sig och det kostar ju en massa Exp. Hur är det tänkt att den sak funka, är det en B-färdighet som tidigare eller är det vanlig FV. Hur högt måste man ha för att kunna + & - eller i avancerade ekvationer?
Vi har inga B-färdigheter. Kategori B slopade vi ju rätt tidigt. Att man måste höja Matematik för sig är ju inte något annorlunda jämfört med andra färdigheter, så det ser jag inte som något problem. De som är intresserade av att köpa ett högt FV i Matematik är väl lärda RP som kanske inte behöver slösa poäng på vare stridsfärdigheter eller andra fysiska färdigheter. Det borde jämna ut sig.

Här är den nuvarande texten med FV-nivå. Stegen är gjorda för att harmonisera med indelningen av Gruppvärden, men egentligen borde 1 och högre ge någon form av kunskap. Det är lätt att ändra. Vi får se till så att FV-nivåerna stämmer överens med de för Hantverk och andra färdigheter.

0–3. Inga nämnvärda kunskaper

4–8. Addition och subtraktion

9–12. Multiplikation, division & procent

13–16. Algebra & geometri

17–20. Trigonometri

21+. Talteori, sannolikhetsteori & sfärisk trigonometri

En ny indelning skulle kunna se ut så här:

0. Inga nämnvärda kunskaper
1-8. Addition och subtraktion
osv.
Fortfarande lite imto Mate som egen färdighet då det är så många yrkesgrupper som använder sig av det och andra färdigheter som är beroende av det. Hur ska du ens kunna lära dig Administration, Handel, Kartografi, Krigskonst, Krigsmaskiner, listan kan bli lång. Ska alla dessa behöva köpa Mattematik, till ganska högt värde för vissa, bara för att kunna använda sin färdighet?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1188
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-10-16 17:07

Alendor skrev:Fortfarande lite imto Mate som egen färdighet då det är så många yrkesgrupper som använder sig av det och andra färdigheter som är beroende av det. Hur ska du ens kunna lära dig Administration, Handel, Kartografi, Krigskonst, Krigsmaskiner, listan kan bli lång. Ska alla dessa behöva köpa Mattematik, till ganska högt värde för vissa, bara för att kunna använda sin färdighet?
Svar ja. Gör du en RP som är Kartograf, vad skulle han behöva för färdigheter för att utöva sitt yrke? Kartografi, Matematik, Läsa/Skriva språk och Världsvana. Tror du inte EP räcker till dessa kärnfärdigheter? Det tror jag. Sedan kan FV-indelningen för Hantverk, Matematik, Tala & Läsa/Skriva språk diskuteras. Det är ju DoDs gamla B-färdigheter. Den gamla skalan är mer generös, och borde kanske vara vad vi använder, med smärre ändringar.

0. Inga kunskaper
1-4. Obetydliga kunskaper
5-10. Små kunskaper
11-15. Goda kunskaper
16-20. Mycket goda kunskaper
21+. Expertkunskaper

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1188
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-10-16 17:20

Såg den här indelningen i Google docs. Det kanske är den vi bör köra med?


Lärling 1-4
Gesäll 5-8
Kunnig 9-12
Skicklig 13-16
Mästare 17-20
Erkänd mästare 21+

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-10-16 18:38

Då måste man ju köra med krav i en Färdighet för att kunna använda en annan för annars kan man ju köra BC i Matematik och sen högt i dom andra.
Detta bör ju inte gå då matte till en viss nivå måste va krav men jag tycker det känns fel att tvinga på folk en färdighet och ha högt i FV för att kunna använda en annan. Och detta gäller ju bara dessa färdigheter. Vill kan tex ha en krigare med lite Handelsfärdigheter eller kanske bara Krigskonst så måste han ju först köpa Matematik för en massa Exp innan han kan lära sig Krigskonst.

Ja tycker inte det är bra. Vill man sen skapa en Matematiker till RP så kan man ju ha Matemetik som en Kunskap om..-färdighet men då får han bara matte men då kanske dom mer avancerade formlerna vid högre FV.

Dom flesta andra behöver kanske bara +-*/ och kanske lite mer avancerad om man tex är en Arkitekt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1188
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-10-17 01:26

Alendor skrev:Då måste man ju köra med krav i en Färdighet för att kunna använda en annan för annars kan man ju köra BC i Matematik och sen högt i dom andra.
Detta bör ju inte gå då matte till en viss nivå måste va krav men jag tycker det känns fel att tvinga på folk en färdighet och ha högt i FV för att kunna använda en annan. Och detta gäller ju bara dessa färdigheter. Vill kan tex ha en krigare med lite Handelsfärdigheter eller kanske bara Krigskonst så måste han ju först köpa Matematik för en massa Exp innan han kan lära sig Krigskonst.

Ja tycker inte det är bra. Vill man sen skapa en Matematiker till RP så kan man ju ha Matemetik som en Kunskap om..-färdighet men då får han bara matte men då kanske dom mer avancerade formlerna vid högre FV.

Dom flesta andra behöver kanske bara +-*/ och kanske lite mer avancerad om man tex är en Arkitekt.
Varför måste en krigare ha Matematik för att kunna lära sig Krigskonst eller Handel? Matematik anges ju inte som krav för färdigheterna.

Om vi sedan ersätter Matematik med en ny Kunskap om-färdighet så byter vi ju bara namn på färdigheten. Man måste iallafall köpa FV i den om man vill syssla med räkning. Det tjänar väl ingenting till? Jag förstår inte riktigt din aversion gentemot Matematik som färdighet. Matematik har ju varit en av grunderna i all utbildning sedan de gamla grekernas tid. Att Matematik krävs för t ex astrologiska beräkningar och annat komplicerat är väl inte så konstigt? Tänk på alla utbildningar och arbeten som kräver mattekunskaper i vårt samhälle. Alla vi läser ju matte minst 9 år (grundskola) och i de flesta fall mer därtill.

Är det räknandet av funna skatter du tänker på? Räkning av växelmynt? Även om man inte kan räkna överhuvudtaget så kan man ju dela upp skatten i lika stora högar och krämarna har vågar där man lägger så mycket mynt som krävs. Skulle vi inte ha ett abstrakt system för Resurser förresten?

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-10-17 07:26

Grisodlar'n skrev: Varför måste en krigare ha Matematik för att kunna lära sig Krigskonst eller Handel? Matematik anges ju inte som krav för färdigheterna.
För att kunna räkna så säger du ju att man måsta ha Matematik så då måste man ju ha Matematik för att kunna lära sig färdigheter som använder sig av räkna.
Grisodlar'n skrev: Om vi sedan ersätter Matematik med en ny Kunskap om-färdighet så byter vi ju bara namn på färdigheten. Man måste iallafall köpa FV i den om man vill syssla med räkning. Det tjänar väl ingenting till?
Det ja menar är att visst kan man ha kvar den som färdighet men kunskapen i Matematik bör ingå i andra färdigheter så man inte måst köpa en till färdighet som man i sig aldrig använder.
Grisodlar'n skrev: Jag förstår inte riktigt din aversion gentemot Matematik som färdighet. Matematik har ju varit en av grunderna i all utbildning sedan de gamla grekernas tid. Att Matematik krävs för t ex astrologiska beräkningar och annat komplicerat är väl inte så konstigt?
Tänk på alla utbildningar och arbeten som kräver mattekunskaper i vårt samhälle. Alla vi läser ju matte minst 9 år (grundskola) och i de flesta fall mer därtill.
Ja säger inte att det är konstigt att man behöver matte för en massa andra kunskapsfärdigheter, tvärtom. Det ja menar är att om man har Matematik som en egen färdighet så Tvingar man ju på folk att lära sig den förs innan man kan lära sig andra färdigheter som behöver det och till ett rätt högt värde desutom.
Grisodlar'n skrev: Är det räknandet av funna skatter du tänker på? Räkning av växelmynt? Även om man inte kan räkna överhuvudtaget så kan man ju dela upp skatten i lika stora högar och krämarna har vågar där man lägger så mycket mynt som krävs. Skulle vi inte ha ett abstrakt system för Resurser förresten?
Nej det är inte skatter ja tänker på utan en massa annat, användandet av färdigheter. Je visst är det ett abstrakt resurssystem vi ska använda oss av men det finns ju fortfarande mynt och enskillda skattersom ska delas upp och ja, visst kanman dela upp det i högar men nu va det ju inte just skatter ja pratar om.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-10-17 14:55

Kan man inte göra så att +-*/ får man med andra färdigheter medans Matematik handlar mer om det mer avancerade delen av Matemetik, då behöver man ju inte köpa runt FV 12+ bara för att kunna dela 4st Äpplen i 2 lika stora delar?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1188
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-10-17 16:25

Alendor skrev:Kan man inte göra så att +-*/ får man med andra färdigheter medans Matematik handlar mer om det mer avancerade delen av Matemetik, då behöver man ju inte köpa runt FV 12+ bara för att kunna dela 4st Äpplen i 2 lika stora delar?
Vi kan ha Matematik som Specialisering till de färdigheter som har användning av matte, t ex Astromanti.

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-11-10 09:21

Hejsan alla,

Läser in mig på våra trådar om Färdigheter.
Grisodlar'n skrev:ADMINISTRATION (INT)
BC: 0

En viktig färdighet för ämbetsmän, ledare och länsherrar. Slag kan göras för att t ex organisera tullar, lag och ordning, skatteindrivning, etc. Färdigheten kan också användas för att veta vilka ämbetsmän och instanser man ska kontakta för att få saker gjorda, för att påskynda byråkratiska processer, skaffa audiens hos betydande personer, skaffa fram lejdebrev, tillstånd och liknande. SL bestämmer SG och tidsfaktor utifrån handlingens natur. Ett Särskilt slag kan t ex halvera väntetiden. Ett Perfekt slag kan t ex göra att man fixar fram en audiens, de rätta handlingarna redan inom loppet av ett par timmar eller dagar. Fummel innebär att något katastrofalt inträffar eller att det uppstår grus i det byråkratiska maskineriet.

SPECIALISERINGAR: Byråkrati, Förvalta, Ämbetsmannakunskap

1) Är något oklart i den nuvarande beskrivningen? Hur är språket?
2) Går denna färdighet att korta ned? Presentera förslag.
3) Innehåller den det som ni vill att den ska göra?
4) Vad ska Lyckat, Särskilt, Perfekt, Misslyckande, Fummel innebära?
5) Vad ska färdigheten ha för Specialiseringar?
6) Känns färdigheten som den behövs överhuvudtaget, eller kan t ex en eller flera Förmågor ersätta den? Fixare kanske kan fixa fram lejdebrev, intyg och påskynda byråkratiska processer? Ledarämne kanske kan ge en bonus för länsherrar, Siffersinne eller liknande för ämbetsmän?
Detta är en typisk ocool Färdighet, och just därför skall vi ha den kvar!
Jag ser Administration som ett hopkok av färdigheter (Bokföring, Förvaltning etc). Men jag ser ingen vinst i att bryta upp Administration.
Låt oss behålla den som den är och istället utrusta den med Specialiseringar för olika användningsområden.

Däremot borde Administration ha en del krav på förkunskaper. Åtminstonde Läsa/Skriva och Matematik, men kanske rent av att man har lite FV i Juridik.

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1188
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-11-10 13:24

Tobald Lättfot skrev: Detta är en typisk ocool Färdighet, och just därför skall vi ha den kvar!
Jag ser Administration som ett hopkok av färdigheter (Bokföring, Förvaltning etc). Men jag ser ingen vinst i att bryta upp Administration.
Låt oss behålla den som den är och istället utrusta den med Specialiseringar för olika användningsområden.

Däremot borde Administration ha en del krav på förkunskaper. Åtminstonde Läsa/Skriva och Matematik, men kanske rent av att man har lite FV i Juridik.
Ok, vi behåller Administration och lägger till krav på Läsa/Skriva, kanske? Har du tankar kring fler Specialiseringar än de som listats?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1188
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-11-10 13:52

AKROBATIK (SMI)
BC: 0

Färdigheten rör volter, avancerade balansakter och andra smidighetsuppvisningar som att gå på händer, hjula, gå ned i spagat eller brygga. En skicklig akrobat kan använda passande konster istället för Undvika i närstrid. Slag slås under pressade situationer, omilda omständigheter eller när SL annars finner det lämpligt. Är syftet är att blända åskådare så kan ett Lyckat slag innebära att SG för Sociala slag med åskådarna sänks med ett steg under Effekten timmar. Ett Perfekt slag ger två stegs sänkning resten av dagen, medan Fummel ger en lika stor ökning. Ingen tar en klant på allvar.
En akrobat kan mildra fall – ett Lyckat slag minskar fallskadan med den lägsta tärningen, ett Särskilt med den högsta och ett Perfekt med båda tärningarna.

SPECIALISERINGAR: Valfri akrobatisk konst (t ex volter, balansakter, hjulningar), Fallteknik



Samma frågor här:
1) Är något oklart i den nuvarande beskrivningen? Hur är språket?
2) Går denna färdighet att korta ned? Presentera förslag.
3) Innehåller den det som ni vill att den ska göra?
4) Vad ska Lyckat, Särskilt, Perfekt, Misslyckande, Fummel innebära?
5) Vad ska färdigheten ha för Specialiseringar?
6) Känns färdigheten som den behövs överhuvudtaget, eller kan t ex en eller flera Förmågor ersätta den?

Skriv svar