En Baron i Kardien...?

Tala, klottra, viska, konspirera...
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

En Baron i Kardien...?

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Hej!

Har en kampanj på gång som antagligen kommer mynna ut i att rollpersonerna tilldelas ett litet baroni som belöning för deras insatser för Lysande Vägen och Kardien i synnerhet. Så, jag tänkte skissa upp baroniet tills dess.

Har gjort upp baroniet som utkast. Jag har använt Kardien spelkarta, från Kardien tråden i detta forum. Vid östra sidan av Inamarkasjön finns en liten byhåla som heter Viltre. Den och angränsande by Duverstena ingår i baroniet. Länge sen jag gjorde detta, men jag utgick fr Gigant reglerna.

Viltre Baroni

* 2 Köpingar (Viltre + Duverstena 60+20 inv.) = 16 tl.
* 20 Gårdar ca 25 x 25 km2 = 625 km2 = 10 tl.
* 10 Båtar (Fiske i Viltre Älv) = 5 tl.
* Skogsbruk (Askeskogen) = 2 tl.
* Jakt (Askeskogen) = 4 tl.
* Gruva (Duverstena) = 4 tl.

Summa : 41 tl / år

Håller nu på att göra upp de andra baronerna/grevarna/hertigen i Videlrike. Sen är scenen dukad för lite intriger och ränker! ;)

Lite feedback på baroniet av nån som gjort län innan vore trevligt.
(Är lite tveksam hur man ska ställa sig till prislistorna i D&D 4.0 mot Gigant. Läste här på forumen att man skulel ta x3,4 för att det skulle stämma?)
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Re: En Baron i Kardien...?

Inlägg av Rubicon »

Merowald Ghripkloo skrev: Lite feedback på baroniet av nån som gjort län innan vore trevligt.
(Är lite tveksam hur man ska ställa sig till prislistorna i D&D 4.0 mot Gigant. Läste här på forumen att man skulel ta x3,4 för att det skulle stämma?)
Har gjort en hög med län i mitt liv, men har inte den blekaste hur prislistorna i 4.0 ser ut så jag kan inte kommenterera detta. Annars är faktiskt NeoGames 'Länsherren' ett intressant alternativ för den som är sugen på att skapa län (personligen tycker jag Gigant reglerna är lite lagom naiva och simpla)
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Känner inte till NeoGames, men är de reglerna kompatibla med DoD? Ska söka lite på nätet och se vad jag hittar.

Vad tror du annars, verkar detta som ett bra "nybörjar län" som baroni?

Känns som om inkomsterna för ett greveskap skulle bli jättestora om det bestod av ca 2-4 baronier...om man inte gör upp massa utgifter dock.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Merowald Ghripkloo skrev:Känner inte till NeoGames, men är de reglerna kompatibla med DoD? Ska söka lite på nätet och se vad jag hittar.

Vad tror du annars, verkar detta som ett bra "nybörjar län" som baroni?

Känns som om inkomsterna för ett greveskap skulle bli jättestora om det bestod av ca 2-4 baronier...om man inte gör upp massa utgifter dock.
NeoGames? Som gjort NeoTech och Eon?

Kompatibla och kompatibla, man får väl fixa och dona lite själv, tänkte mer som inspiration för hur länen fungerar och vilka inkomster och utgifter de kan ha.

Angående ditt baroni, så handlar det mest om vilken nivå du vill lägga spelet på och hur mycket disponibel inkomst du anser spelarna bör ha för att ställa till jäkelskap.

Sen fungerar Kardisk feodalism som så om jag minns rätt, att en greve inte får någon inkomst av sina vassaler utan endast rusttjänst, och att greven istället behåller den rikaste delen av grevskapet som personligt demesne.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Ahaa Eon, var lite efter min tid, hann inte prova det.

Ska kolla det! Tack för hjälpen!
Merowald Ghripkloo
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-11-09 19:58
Ort: Skåne

Inlägg av Merowald Ghripkloo »

Hittade inget direkt användsbart om Eon och Länsherrar.
Kanske finns nån som gjort län i Gigant som vill dela med sig om sina erfarenher?
Skriv svar