KAP. 6. FÄRDIGHETER (beskrivningar)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-12-06 20:09

Jag röstar för att vi låter Vildmarksvana vara kvar som den är.
Om det nu var oklart.

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1414
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-12-07 02:12

Tobald Lättfot skrev:
Grisodlar'n skrev:Jo, och sedan är ju både Jakt och Fiske något man både kan utöva för att få inkomster och för nöjes skull. Det är lite svårt att slå mynt av ens förmåga att hitta ätbara rötter. Det är också svårt att finna nöje i det.
Hmmm...
Jag ser två Färdigheter: Jakt och Fiske.
Båda bör ha minst två specialiseringar; en som fokuserar på att höja antalet dagsransoner och en specialisering som fokuserar på att guidning/nöje, typ safari.

Grisodlar'n: Kan inte du med dina talanger klura ut både bra namn på dessa specialiseringar samt informativa och samtidigt underhållande beskrivningar till dem?
(jag skyller på att jag i Gymnasietiden fick betyget 2 i Svenska Skriv; jag hade grava grammatiska fel. Och lärarinna var övertygad att ingen i hela världen kan ha en 5:a i ämnet. Inte ens om man har alla rätt i alla prov under hela skoltiden)
Jag kan göra ett försök. Det kanske vore en idé att ha någon specialisering som tillåter RP att ägna sig åt monsterjakt och fiske av vidunder också?

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-12-07 11:01

Grisodlar'n skrev:Jag kan göra ett försök. Det kanske vore en idé att ha någon specialisering som tillåter RP att ägna sig åt monsterjakt och fiske av vidunder också?
Nja, det tycker ja låter mer som ett äventyr än en speciallisering.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-12-09 12:58

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev:Jag kan göra ett försök. Det kanske vore en idé att ha någon specialisering som tillåter RP att ägna sig åt monsterjakt och fiske av vidunder också?
Nja, det tycker ja låter mer som ett äventyr än en speciallisering.
Jag tror att Grisodlar'n är ute efter att vi kanske skall ha tre Specialiseringar:

1) "Matjakt": En Specialisering som ger dig bonusar då du slår FV slag för att se hur många dagsransoner du jagar ihop.

2 "Safari": En specialisering som du använder då du vill att andra skall uppleva lagom mycket äventyr och spänning. Kort sagt, Safari.

3 "Monsterjakt": En Specialisering som varje Drakjägare måste ha.

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-12-09 13:03

Grisodlar'n skrev: Jag kan göra ett försök. Det kanske vore en idé att ha någon specialisering som tillåter RP att ägna sig åt monsterjakt och fiske av vidunder också?
Låter lovande!

Angående Monsterjakts-Specialiseringen:
Skulle du vilja utveckla en Monsterspecialisering lite grand?
Jag är rädd för att delar av den kanske redan täcks i "Kunskap om..." Färdigheten.
Men det skulle inte vara den första gången jag har förstått fel, och definitivt inte den sista!
:-D

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1414
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-12-10 07:48

Du har nog rätt. Det hela blir för likartat. Förresten, vad sägs om att förpassa färdigheten Flora & fauna till Kunskap om-färdigheterna, t ex i form av några nya sådana; Kunskap om flora, Kunskap om fauna, Kunskap om monster (legendvarelser, bestar och annat som är helt unikt för Altor)?

Då det finns en hel del bestar och andra monster som inte har något emot att käka människor, så borde det även finnas modiga monsterjägare och äventyrare som specialiserat sig på att förinta dessa.

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-12-10 19:48

Grisodlar'n skrev:Du har nog rätt. Det hela blir för likartat. Förresten, vad sägs om att förpassa färdigheten Flora & fauna till Kunskap om-färdigheterna, t ex i form av några nya sådana; Kunskap om flora, Kunskap om fauna, Kunskap om monster (legendvarelser, bestar och annat som är helt unikt för Altor)?

Då det finns en hel del bestar och andra monster som inte har något emot att käka människor, så borde det även finnas modiga monsterjägare och äventyrare som specialiserat sig på att förinta dessa.
Tycker "Flora & Fauna" kan få va en egen färdighet. Tror den är intressant nog och kommer användas så pass mycke så den förtjänar det. För mig är "Kunskap om.."-färdigheterna mer precis än så, kunskap om en speciell ras, en speciell byggkonst etc. Dom kan även va mer teoretiska än praktiska, kanske tom med man enbart har läst om utan ha någon speciell praktisk erfarenhet.
Om man nu vill göra en "Drakdödare" så kan man ju ha läst böcker och pratat med "lärda män" och får då "Kunskapen om Drakar" men det ger inte en någon erfarenhet om dom, man har kanske aldrig sätt en drake och man har definitivt aldrig dödat någon (och säkert inte träffat någon som har då detta är otroligt svårt).

Kort sagt, "Flora & Fauna" kan va en egen färdighet för den har man praktiskt kunnande om, vart ute i skogen och plockat och använt medan "Kunskap om.." mer bör handla om teoretisk kunskap.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1414
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-12-11 17:00

Ok, behåller Flora & fauna som den är. En annan färdighet jag har funderat om man skulle dela upp är Musik. EDD hade ju Sjunga & spela instrument (dvs en inbakad variant), medan -91 års regler hade Sjunga och Spela instrument separat. Man kan ju vara kass på att sjunga, men en fena på att spela luta i verkligheten. Jag skulle nästan vilja dela upp färdigheten igen. Vad säger ni?

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-12-11 17:07

Grisodlar'n skrev:Ok, behåller Flora & fauna som den är. En annan färdighet jag har funderat om man skulle dela upp är Musik. EDD hade ju Sjunga & spela instrument (dvs en inbakad variant), medan -91 års regler hade Sjunga och Spela instrument separat. Man kan ju vara kass på att sjunga, men en fena på att spela luta i verkligheten. Jag skulle nästan vilja dela upp färdigheten igen. Vad säger ni?
Lite kluven, visst kan det va så men ja tycker nog dom kan få va ihopp. Sen kan man ju göra Specialliseringar och Fördelar & Nackdelar som påverkar dom olika.

Alla Instrument och alla sångstilar bör ju va en Speciallisering men man behöver ju inte skriva upp dom var för sig i beskrivningen utan spelare och SL kan ju komma på dom själv.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-12-16 12:49

Hejsan Grisodlar'n,
Grisodlar'n skrev:Ok, behåller Flora & fauna som den är. En annan färdighet jag har funderat om man skulle dela upp är Musik. EDD hade ju Sjunga & spela instrument (dvs en inbakad variant), medan -91 års regler hade Sjunga och Spela instrument separat. Man kan ju vara kass på att sjunga, men en fena på att spela luta i verkligheten. Jag skulle nästan vilja dela upp färdigheten igen. Vad säger ni?
Jag förstår ditt argument, och håller med om att det borde vara möjligt att vara bra i att spela men inte sjunga.

Men, är inte Musik en ocool färdighet? Om den är det tycker jag inte att vi bör dela upp den till två ocoola färdigheter.

Jag tycker att vi kan lägga det på minnet att vi kanske bör klyva Musik till Spela Instrument och Sjunga.

Vi kommer nog till insikt ju mer vi blir färdiga med färdighetssystemet och Livsvägarna. Just nu är det ju bara Specialiseringar som skiljer "Gittarspelaren" ifrån "Rocksångaren" så att säga. Vi kanske behöver klyva Musik för att kunna skapa bättre Livsvägar?

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-12-16 20:37

Tobald Lättfot skrev:Hejsan Grisodlar'n,
Grisodlar'n skrev:Ok, behåller Flora & fauna som den är. En annan färdighet jag har funderat om man skulle dela upp är Musik. EDD hade ju Sjunga & spela instrument (dvs en inbakad variant), medan -91 års regler hade Sjunga och Spela instrument separat. Man kan ju vara kass på att sjunga, men en fena på att spela luta i verkligheten. Jag skulle nästan vilja dela upp färdigheten igen. Vad säger ni?
Jag förstår ditt argument, och håller med om att det borde vara möjligt att vara bra i att spela men inte sjunga.

Men, är inte Musik en ocool färdighet? Om den är det tycker jag inte att vi bör dela upp den till två ocoola färdigheter.

Jag tycker att vi kan lägga det på minnet att vi kanske bör klyva Musik till Spela Instrument och Sjunga.

Vi kommer nog till insikt ju mer vi blir färdiga med färdighetssystemet och Livsvägarna. Just nu är det ju bara Specialiseringar som skiljer "Gittarspelaren" ifrån "Rocksångaren" så att säga. Vi kanske behöver klyva Musik för att kunna skapa bättre Livsvägar?
Jag tycker det är bra med få färdigheter och tycker inte vi ska dela upp dom bara för att kunna göra fler Livsvägar (som ja trots allt är imot att dom ska va så många). Enda det gör är att man måste kunna en massa färdigheter för att bli bra innom ett yrke.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Skriv svar