Ärans väg redux

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag blev färdig med kartan över trakterna söder om Järntinnarna (utlöpare till Trimbusbergen), där också äventyret Döda skogen utspelar sig i mitt Altor. Här finns den att ladda ned:

http://speedy.sh/JHTqa/Karta-over-doda-skogen.pdf

Någon kanske får nytta av den, vem vet? Det bör tilläggas att några platsnamn har fått ny skepnad, och andra har tillkommit.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Stiligt. :)
Vad har du använt för verktyg i skapandet?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Stiligt. :)
Vad har du använt för verktyg i skapandet?
Det är bara Photoshop och brushes. En pergamentbakgrund som jag använder till annat också, sen lite olika brushes från deviantart. Calligraphic Cartography (StarRaven) för träden, stigarna och myren, något splatterpack för sjön, charcoalbrushes för ån samt Hill and Mountain brushes (BrixStock).
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

lawisendro skrev:Jag avslutade nyss Ärans Väg, och några saker måste varnas om:

Ish-Taloch, det absurt kraftiga kortsvärdet som ger 3T6 rustningsignorerande frostskada måste balanseras.

Likaså måste Balz-for, blixtstaven som gör 3T6 rustningignorerande blixtskada OCH har PERMANENS plus NEXUS och oändliga laddningar balanseras. Gruppens magiker döda ensam en DÖDSGAST (!) med den staven i del tre.
Ingenting i jämförelse med rosen med Hela E3 samt Permanens och Nexus. I en kampanj jag höll i för en herrans massa år sedan där Ärans Väg ingick 'försvann' den tingesten mystiskt efter et par tre äventyr efteråt.....
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag är nu klar med min version av Döda skogen redux. Den är väl aningen annorlunda. Det finns kanske ett par mindre avsnitt som inte passar alla, men det är ju lätt att ändra på om man vill spelleda äventyret.

http://www.speedyshare.com/file/DqCQB/D ... -REDUX.pdf
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har laddat upp några sidor ur min omarbetade version av Maktens portar. Det skulle vara kul om ni tittade igenom och kom med synpunkter på kronologin. Den innehåller ju referenser till sådant som diskuterats lite i forumet, t ex margyler och annat. Här finns en länk:

http://speedy.sh/SKfnb/Maktens-portar-REDUX-test.pdf

En annan sak...vad kan de tänkas tala för språk i regionen söder om Aqusuili-Kartals innanhav och öster om Trimbien? Kan det kallas för centralakrogaliska helt enkelt?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Såg väldigt tjusigt ut vid en snabb blick :) Skrev ut hela fadderullan (skogen och porten) så nu ska här hem och läsas efter jobbet :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Evil Peter
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-04-14 21:25

Inlägg av Evil Peter »

Grisodlar'n skrev:Jag är nu klar med min version av Döda skogen redux. Den är väl aningen annorlunda. Det finns kanske ett par mindre avsnitt som inte passar alla, men det är ju lätt att ändra på om man vill spelleda äventyret.

http://www.speedyshare.com/file/DqCQB/D ... -REDUX.pdf
Min spelgrupp håller för tillfället på att spela en nostalgikampanj där vi fokuserar enbart på gamla köpäventyr och lustigt nog var det dags för Ärans väg, och därmed Döda skogen, i lördags. Spelledaren använde sig av din omarbetade version och från det vi hann spela kändes det som något som var mycket fräschare än vad jag antar att originalet skulle vara (det är ett av äventyren jag aldrig spelade när det begav sig).

Så tack för att du bidragit till att berika vår kampanj! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Centralakrogaliskt språk, men hitt du på vilket.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:En annan sak...vad kan de tänkas tala för språk i regionen söder om Aqusuili-Kartals innanhav och öster om Trimbien? Kan det kallas för centralakrogaliska helt enkelt?
Central Akrogaliska låter rätt: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... 5kfamiljer

Snyggt jobbat som vanligt Grisodlarn! :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Evil Peter skrev:
Grisodlar'n skrev:Jag är nu klar med min version av Döda skogen redux. Den är väl aningen annorlunda. Det finns kanske ett par mindre avsnitt som inte passar alla, men det är ju lätt att ändra på om man vill spelleda äventyret.

http://www.speedyshare.com/file/DqCQB/D ... -REDUX.pdf
Min spelgrupp håller för tillfället på att spela en nostalgikampanj där vi fokuserar enbart på gamla köpäventyr och lustigt nog var det dags för Ärans väg, och därmed Döda skogen, i lördags. Spelledaren använde sig av din omarbetade version och från det vi hann spela kändes det som något som var mycket fräschare än vad jag antar att originalet skulle vara (det är ett av äventyren jag aldrig spelade när det begav sig).

Så tack för att du bidragit till att berika vår kampanj! :)
Kul att höra att ni har fått användning för omarbetningen! :D Kom gärna med synpunkter eller något om hur det gick när ni blir klara med äventyret. Jag kanske ska lägga på ett extra kol för att få klart Maktens portar nu då. Mina spelare börjar med Döda skogen nästa helg, tror jag.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev:Centralakrogaliskt språk, men hitt du på vilket.
birkebeineren skrev: Central Akrogaliska låter rätt: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... 5kfamiljer
Tack Mikael och Birke. Jag måste bli senil, för den där bilden med språkfamiljer har jag ju redan i min burk. Jag letade lite på wikin, men tydligen inte särskilt noga. :lol:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Nu har jag hunnit läsa "Döda skogen" och inledningen till "Maktens portar". Passade på att snabbt skumma igenom originalen också.

Jag gillar hur du har bibehållt mycket, men gett saker och ting mer logik. Det känns genomtänkt och är alltid trevligare när karaktärerna har en agenda att verka utifrån. (Det slog mig att flera slp faktiskt var ganska genomtänkta redan i originalen i jämförelse med många senare DoD alster.)

Det jag kunde hitta att invända mot var mest kosmetiskt tror jag.

1. Kartan över ravinen: Kan ha att göra med min utskrift som var på svartvit laserskrivare, men bpkstäverna syntes inte (förutom A)
Även döda skogen-kartan var svår att hitta siffrorna på, de kontrasterade inte särskilt väl mot träden, men det kan som sagt ha med min utskrift att göra.

2. Sidnotiserna: Ibland kunde jag uppleva det störande att informationen löpte över flera sidor. Exempel sid 16-17. Där kunde Apsis data flyttats till s 17 för bättre överblick.

3. Bakgrundshistorian till Bhurritikeya: Först står det om en jaktolycka och senare om strypning. Jag förstår helheten, men först fick jag läsa om för att jag trodde jag missat något.

4. Kiriner: I beskrivningen om dem står inget om dess rektangulära form, utan detta hittar man först i brödtexten och då i en förklaring om en annan myntsort. Det hade kunnants läggas till i sidnotisbeskrivningen.

Överlag tycker jag att du har gjort ett kanonjobb med att restaurera en gammal klassiker. Det vore trevligt att få in det som ett officiellt erebaltor.se äventyr, men jag vet inte hur copyrigthen ställer sig. En försätts sida som nämner de ursprungliga upphovsmännen och klargör att det är en hyllning till ett älskat klassiskt äventyr kan kanske räcka? De flesta kartorna är ju helt nya, men vissa såg jag var omarbetade från originalet. Å andra sidan finns ju inga vinstintressen, så med en brasklapp om borttagande i det fall det kränker ngns upphovrättsliga egendomar?

Ser fram emot fortsättningen :)

Väl jobbat!!!
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

PS: Om du behåller mantikororna och vill ha illustration av dylika, så finns det två stycken i bildbanken som är free-for-grabs ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev: 1. Kartan över ravinen: Kan ha att göra med min utskrift som var på svartvit laserskrivare, men bpkstäverna syntes inte (förutom A)
Även döda skogen-kartan var svår att hitta siffrorna på, de kontrasterade inte särskilt väl mot träden, men det kan som sagt ha med min utskrift att göra.
Ok, det är är något som jag kan fixa lätt. Jag trodde det mest skulle bli problem med marginaltextens läsbarhet. Hur funkade den i utskrift?
Fafnir skrev:2. Sidnotiserna: Ibland kunde jag uppleva det störande att informationen löpte över flera sidor. Exempel sid 16-17. Där kunde Apsis data flyttats till s 17 för bättre överblick.
Jag kan förstå att det kan bli störande ibland. Jag ska försöka se över saken.
Fafnir skrev:3. Bakgrundshistorian till Bhurritikeya: Först står det om en jaktolycka och senare om strypning. Jag förstår helheten, men först fick jag läsa om för att jag trodde jag missat något.
Ja, det kanske blev en smula oklart, när det bara stod om en mystisk jaktolycka, och detaljerna kring den förklarades i själva gravkammarbeskrivningarna. Jag skriver allt på samma plats istället.
Fafnir skrev:4. Kiriner: I beskrivningen om dem står inget om dess rektangulära form, utan detta hittar man först i brödtexten och då i en förklaring om en annan myntsort. Det hade kunnants läggas till i sidnotisbeskrivningen.
Beskrivingen av kirinerna kanske skulle vara allra bäst att ha i början av äventyret, så att SL lättare hittar vad det är för slags mynt som används i Österlandet. Texten var en sen tillkomst och blev lite malplacerad.
Fafnir skrev: Överlag tycker jag att du har gjort ett kanonjobb med att restaurera en gammal klassiker. Det vore trevligt att få in det som ett officiellt erebaltor.se äventyr, men jag vet inte hur copyrigthen ställer sig. En försätts sida som nämner de ursprungliga upphovsmännen och klargör att det är en hyllning till ett älskat klassiskt äventyr kan kanske räcka? De flesta kartorna är ju helt nya, men vissa såg jag var omarbetade från originalet. Å andra sidan finns ju inga vinstintressen, så med en brasklapp om borttagande i det fall det kränker ngns upphovrättsliga egendomar?
Gör man om vissa kartor en aning (gravhögarnas kartor kommer från MERP) och lägger till en sida där ÄS, Undhagen & co nämns så torde det ju vara lugnt att ha det här på siten. All text är ju omskriven. Är det någon här på forumet som känner Roger Undhagen förresten? Jag har alltid undrat hur hans version av Mörkrets hjärta hade sett ut.
Skriv svar